„Scriu foarte încet, dar patru ore în fiecare zi” Neagu Djuvara, 95 de ani

sursa Romania Liberă

Iată un interviu foarte interesant cu unul dintre cei mai creativi şi interesanţi istorici, Neagu Djuvara.

N.D:  Scriu foarte încet, dar cu toate acestea îmi ia mult mai mult documentarea decât scrisul. Aş zice chiar că documentarea îmi ia de zece ori mai mult decât scrisul. De pildă pentru cartea „Civilizaţii şi tipare istorice” (aparută prima dată la Paris, în 1975, şi distinsă cu premiul de istorie al Academiei Franceze în 1976, ediţia română a fost editată de Humanitas în 2008 -n. S.F.) am lucrat 19 ani, dar scrisul efectiv a durat doar vreo şase şi asta era acolo, în Africa, pe căldurile acelea năpraznice, când în salonul meu erau 37 de grade Celsius.

Aşa am lucrat ani de zile ca să scot o carte de 500 de pagini, pe care o cred o carte serioasă şi o consider, în gândul meu, cea mai bună dintre cărţile mele. Mi-au luat zece ani să scriu „Între Orient şi Occident” (Paris, 1989, ultima ediţie în limba română, Humanitas, 2008n. S.F.), dar nouă ani am adunat material şi am redactat-o într-un an. Proporţia este deci de zece la unu. Din când în când am însărcinat pe câte cineva să facă cercetări pentru mine, dar nu e acelaşi lucru, contează contactul meu direct cu documentele sau lucrările de care am nevoie.

Citeşte mai departe AICI.

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în In-text-esant. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

30 de răspunsuri la „Scriu foarte încet, dar patru ore în fiecare zi” Neagu Djuvara, 95 de ani

  1. Cum ar trebui sa fie predicile (sau literatura crestina) care se refera la lucruri mult mai adanci sau serioase decat orice stiinta sau intelepicune omeneasca?

    Ar exista o singura „scuza”: calauzirea Duhului Sfant!

    • Ciprian Simut zice:

      primii baptisti din Anglia aveau obiceiul de a citi textul biblic in adunare, dupa care care fie inchideau Scriptura, asteptand ceea ce le da Duhul, fie o pastrau deschisa dar citeau si alte texte in functie de ceea ce considerau relevant.

      de asemenea, mai avem si sfaturi de genul: o predica de duminica se pregateste cu un studiu zilnic de 8 ore, adica de luni pana vineri. Sambata se lasa gandurile sa se aseze si sa se clarifice.

  2. horvathliviu zice:

    In cartea „Portretul Predicatorului” John Stott are cateva povestioare hazli pe tema asta, cu truda pentru predica de duminica. Un predicator le zicea enoriasilor lui ca el se gandeste la predica de duminica doar pe drumul catre biserica. Atunci acestia i-au cumparat o casa cat mai departe de parohie. Sa aiba ce veni pe jos, sa cugete consistent 🙂

  3. horvathliviu zice:

    Cartile domnului Djuvara sunt scrise cu har, cu pasiune, nu e doar istorie seaca.

  4. Gabriel Băloi zice:

    Structurile umane , de-a dreptul ionice în trup , intelect şi spirit , ale acestor oameni m-au fascinat mereu.
    Pe lîngă domnul Neagu Djuvara stă şi d-l Constantin Bălăceanu Stolnici.
    Rezistă ambii în mod uimitor , de parcă tot ce înseamnă vicisitudini şi distorsiuni ale vieţii nu-i ating , iar dacă-i ating , parcă nu li se dărîmă nicio volută sau spirală superioară a structurii lor semeţe.
    Îmi plac amîndoi.

    Coloanele lor zvelte se întind de undeva din vremea aristocraţiei vechi româneşti şi pînă în timpurile prezente , cele din urmă timpuri fiind sub-clasificate de trupurile jambonate de muşchi ale metro-sexualilor descreieraţi şi despuiaţi sau de cele pline de grăsimea „traiului bun” care le bulbucăie ochii , dar pe care primii doi le bat la orice oră şi în orice stil.
    Oricît de armonios ar fi trupul unui bărbat cu muşchi ( de exemplu prezentat pe un canal TV) , dacă la un moment dat apare una din cele două figuri ionice menţionate mai sus , toată atenţia şi curiozitatea publicului va fi îndreptată asupra farmecului acestora din urmă.

    Există oameni mari ! şi atît.

  5. Remus zice:

    Sa-i dea Dumnezeu viata lunga in continuare, insa pe linga faptul ca a scris carti sa se mai si pocaiasca, fiindca acesta este lucrul cel mai relevant in viata unui om. Dinsul vorbeste despre mai multe activitati, dar despre Dumnezeu ……… nimic,nimic. Trist, foarte trist avand in vedere ca in urmatorii cativa ani va ramane doar o amintire pe pamant, ca si toti ceilalti care au plecat.

    • Dragă Remus, dă-mi voie să-ţi spun că te înşeli în privinţa credinţei lui Neagu Djuvara. Am să exemplific, deşi nu am cărţile lîngă mine.
      El a fost ortodox, iar soţia sa franţuzoaică a fost catolică. Căsătoria a oficiat-o Monseniorul Ghica, care ştii cum a sfîrşit, nu?
      Neagu Djuvara afirmă în multe din cărţile sale că este un om credincios. La un moment dat, într-un interviu transformat în carte, dat dlui Geoarge Rădulescu, el a spus răspicat că nu s-a temut în viaţă decît de Dumnezeu.
      Afirmă în mai multe locuri că a fost salvat de nenumărate ori din situaţii imposibile numai prin miracolul lui Dumnezeu şi că are viaţa lungă pentru că Dumnezeu s-a îndurat de el.
      De asemeni, spune că nu a fost mason.
      Regretă şi explică rătăcirea din perioada „Paris” interbelică, cînd a fost amăgit, ca şi alţi intelectuali români de marcă, precum Mircea Eliade, şi a aderat la mişcarea legionară a lui Zelea Codreanu, dar pe care nu l-a văzut niciodată.
      În cartea sa „Între Orient şi Occident” are un capitol despre biserică. Acolo are prilejul să mărturisească că este un om credincios. Paginile acelea sunt de o mare frumuseţe, chiar dacă nouă, ca protestanţi, s-ar putea să nu ne placă, deşi Neagu Djuvara este prea boier să jignească pe cineva.
      A spune despre Neagu Djuvara că nu este creştin în adevăratul sens al cuvîntului, adică de om credincios şi iubitor de Dumnezeu, este o mare eroare şi o nedreptate din culpă. Culpa de a nu citi…

      • Remus zice:

        Fr. Rasvan, credinta superficiala care nu echivaleaza cu cea care a fost data sfintilor pentru totdeauna nu este relevanta in fata lui Dumnezeu. Cine are credinta adevarata marturiseste pe Dumnezeu in public indiferent care este statutul lui in societate.

        • horvathliviu zice:

          Cine esti dumneata sa spui ca e falsa marturisirea credintei domnului Djuvara in cartile lui ?Ma tem ca o astfel de credinta nu e relevanta pt dumneavoastra , nu in fata lui Dumnezeu…

          • Remus zice:

            horvathliviu,

            trairea vietii lui Neagu Djuvara vorbeste de la sine si demonstreaza ca, ceea ce am afirmat este foarte adevarat. Eu am nevoie de fapte, nu de povesti inchipuite. Credinta vie transforma firea moarta celui ce o primeste in fire Dumnezeiasca asemeni lui Dumnezeu. Are Neagu Djuvara asemenea fire transformata ??? Si daca da, arata-mi si mie in ce lucrare spirituala este implicat domnia sa pentru lucrarea Bisericii lui Dumnezeu. Din ce adunare face parte si de cate ori a fost vazut in vreo adunare a lui Dumnezeu sa vesteasca Evanghelia ??? De cand te-ai facut tu aparatorul necredinciosilor ??? Si de cand indraznesti tu sa dai un statut de copil a lui Dumnezeu, unui om mort in pacat ???

            • horvathliviu zice:

              Remus draga,

              Nu prea am inteles logica propozitiei tale : „Credinta vie transforma firea moarta celui ce o primeste in fire Dumnezeiasca asemeni lui Dumnezeu.” Ai vrut sa spui Credinta vie transforma firea moarta celui ce primeste firea dumnezeiasca, asemeni lui Dumnezeu”? Dumnezeiasca se scrie cu d mic, chiar daca e vorba despre natura divinitatii, tot cu minuscula se scrie , fiindca nu e un nume. Stiu ce vrei sa spui. Ca doar acei care imbratiseaza convingerile TALE vor fi mantuiti, ca doar asa scrie Scriptura, si tu ai inteles-o bine, iar ailalti, ba. Citeste oleaca de istorie eclesiastica si vezi cum sta treaba si in ograda celorlalti frati de-ai tai, care vietuiau pe plaiurile lumii acesteia inainte de penticostali, baptisti, sau evanghelici. Nu-ti dau scriitori care”tin ” cu mine. Ti-l recomand pe Philip Schaff, Justo Gonzales, si altii. Am indrazneala sa spun ca este mantuire dincolo de ograda evanghelicilor, Dumnezeu e peste tot in lume , si a lucrat in istorie prin slujitorii Lui.
              Numai bine.

              • Remus zice:

                horvath liviu,

                nu te lega de o greseala de scris minuscula, fiindca eu nu mai locuiesc in Romania de ani buni. Aici discutam de o stare care decide destinul vesnic al unui om. Nastere din nou vrea Dumnezeu de la cei ce pretind ca s-au pocait, care inseamna viata, calauzirea Duhului Safnt si roada Duhului Sfant. Asta este garantia dreptului de a te numi copil a lui Dumnezeu si totodata garantia intrarii in imparatia lui Dumnezeu, daca acel suflet traieste viata de credinta in sfintenie pina la capat, altfel sint numai amagiri si inchipuiri omenesti.

      • Doru Radu zice:

        Rasvan Cristian:
        Frumoasa pledoarie; multumim. Ma bucur oridecte ori aud ca cineva este crestin chiar daca m-am inselat initial crezind ca nu e. Cu atai mai mult daca este un om valoros. Imi place sa cred ca Dumnezeu are mai multi oameni decit credem noi. Si-n final Dumnezeu scunoaste pe cei ce sunt ai Sai; noi ne putem insela.

      • Marius David zice:

        Mulţumim pentru această contribuţie. Important.

  6. Ciprian Simut zice:

    ceva asemanator spunea si Alexandru Paleologu. Sper sa nu gresesc datele, de aceea le voi aproxima. El spunea ca scrie doar doua luni pe an, dar in acele luni, doarme foarte putin sau deloc.

  7. Ciprian Simut zice:

    Altii insa, nu urmeaza acest tip de scriere. De exemplu, Anthony Trollope (1815-1882) este unul dintre prolificii literaturii engleze. A scris foarte mult. Criticii vremii se orientau spre laudarea celor care scriau impulsiv, pe moment, chiar daca existau perioade lungi intre doua scrieri. Motivul? Muzele nu au orar. In cazul lui Trollope, criticii au apreciat volumul de scrieri impresionant de gros, dar cand au aflat ca prolificul Trollope scrie un numar fix de cuvinte zilnic, cea mai mare parte a respectului lor pentru el s-a naruit. Mi se pare o nedreptate. Cititi-l, e un scriitor a carui opera vorbeste si vremurilor noastre.

  8. horvathliviu zice:

    Domnului Remus

    Asta zice şi teologul ortodox Dumitru Stăniloae: „Credinţa, ca putere a creşterii spirituale, vine în om de la Hristos, dar prin Biserică, sau prin Trupul Lui, plină de Duhul comuniunii, crescând din credinţa obştii bisericeşti, în care este lucrător Hristos prin Duhul Lui. Prin Botez, omul intră în legătură cu Hristos, dar şi în atmosfera de credinţă care însufleţeşte ca o putere divină obştea bisericească. Neînsufleţit şi neîmboldit continuu de credinţa din obştea bisericească, nimeni nu ar fi în stare să rămână în credinţă şi să crească ăn ea şi în roadele ei. Dacă progresează cineva ăn virtuşiile ce cresc din credinţă şi culminează în dragoste, înseamnă că-şi manifestă dragostea lucrătoare faţă de semenii săi şi să se străduie pentru sporirea aceleiaşi credinţe în ei; înseamnă că sporeşte în comuniunea cu toţi, în Hristos, prin Duhul.”

    • Doru Radu zice:

      Frumos citatul, d-le Horvath. Nu va cunosc dar ma bucur ca va aventurati printre evanghelici. Desigur ca sunt diferente intre noi reflectate chiar in cele scrise de parintele-profesor. Dar sunt mai mule lucrurile pe carele-avem in comun; pe-acelea le celebram. Fiti binecuvintat!

  9. elisa zice:

    Remus, imi place cum scrii; mi-e draga seriozitatea ta, te urmaresc si pe”un alt blog”;
    Domnul are inca 7000.
    Domnul sa -ti fie desfatarea.
    Liviu Horvath,
    prin botez, copilul intra in legatura cu Hristos?
    Atunci de unde atita pacat in Romania, unde majoritatea omenilor sunt botezati ?

    • horvathliviu zice:

      Botezul e doar inceputul vietii cu Dumnezeu, nu e un act magic care te face sfant pentru toata viata! Exista pacat fiindca nu se ia in serios relatia cu Dumnezeu. Acuma ne este foarte usor sa aratam catre altii, insa trebuie sa recunoastem Elisa ca fiecare dintre noi avem pacatele noastre, obiceiurile noastre rele, mandrie, etc, de care Dumnezeu trebuie sa ne izbaveasca. National ortodoxia e un esec, insa nu numarul conteaza, ca pe vremea lui Ilie, sunt credinciosi care isi traiesc viata cu Dumnezeu, in orice confesiune din crestinism. Da, ortodocsii si evanghelicii afirma ca prin botez copilul/omul intra in legatura cu Dumnezeu. Ia analogia din Vechiul Testament cu taierea imprejur, care se facea nou-nascutului evreu; asa este botezul la cei din Noul Testament, e o dedicare, o intrare in Legamant, insa asta nu garanteaza ca si sfarsesti bine pe calea credintei, trebuie sfintenie.

    • Adrian.S. zice:

      Elisa.Buna intrebara de la final.De fapt domnul Neagu Djuvara a spus intr-un interviu ca una dintre conditiile entru mizeria din Romania este ortodoxia in care zace de atatia ani.Ungaria,Polonia,Cehia,Romania si Bulgaria au iesit toate de sub comunism in anul 1990.Primele 3 tari au reusit sa-si rezolve toate problemele cu coruptia,hotia,mizeria,etc.
      Ultimele doua nu au reusit asa ceva.De ce oare?Domnul Djuvara a spus-o clar si raspicat.Ele nu erau ortodoxe.

  10. elisa zice:

    Liviu,
    nu botezul este acela ci nasterea din nou;
    evanghelicii care sustin ca botezul, o fac gresind.
    Chiar adult, bagi in apa un drac uscat si scoti unul ud, zicea un pastor.
    Daca nu s-a produs nasterea din nou, raminem cu mintea neschimbata.
    Botezul trebuie sa aibe loc abia dupa ce te-ai nascut de Sus.
    De aceea sfintenia urmeaza dupa nasterea din nou, nu dupa botezul fara de ea.
    Adrian,
    crei sa spui ca, catolicii.. . 🙂
    nici vorba.
    De ce ortodoxia? ca tot nu inteleg.
    Fiul meu ortodox e un exemplu printre acei ortodocsi care tin de religie foarte strict;
    care tot umblarea in sfintenie inseamna;
    numai ca putini sunt in tara si din nefericire si la noi astazi este la fel.

    • Adrian.S. zice:

      Elisa.Eu nu spun nimic.Domnul Djuvara a spus-o mai bine ca mine.De fapt,daca e sa judecam la rece,cele mai bogate state sunt cele protestante si neoprotestante,apoi cele catolice si abia intr-un final vin tarile ortodoxe.Tara care nenoroceste cel mai mult UE e fix Grecia(ghici ghicitoare ce religie are populatia?).Chiar si Liviu a recunoscut ca la nivel national ortodoxia e un esec.Doar 0.5% dintre ortodocsi sunt si practicanti.Prevad un viitor in care ortodocsii practicanti+protestantii practicanti+catolicii practicanti+neoprotestantii practicanti se vor unii si-si vor crea propria biserica.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.