Europa s-a construit pe sinteza dintre filosofia elenistă, dreptul roman şi culturile locale specifice populaţiilor europene, prin aderarea acestora la mesajul universal al creştinismului.
De-a lungul istoriei găsim această sinteză în Imperiul Bizantin şi la formaţiunile formate după căderea lumii eleniste şi romane astfel încât, de-a lungul secolelor, valorile creştine au format mentalitatea europenilor: Evanghelia ne învaţă iubirea, caritatea, solidaritatea, respectul faţă de om, fundamentele familiei şi nevoia de formare a spiritelor libere care gândesc şi muncesc pentru propria mântuire şi a celorlalţi. Respectul pentru om şi pentru libertatea sa a inspirat lupta pentru drepturile omului, iar acestea au permis afirmarea unui spaţiu public neutru care permite convieţuirea indivizilor cu credinţe şi religii diferite.
Astăzi, câteva trăsături fundamentale ale Uniunii Europene aparţin moştenirii creştine:
a) drepturile fundamentale ale omului;
b) conştiinţa rădăcinilor creştine ale patrimoniului spiritual al popoarelor europene;
c) reglementarea raporturilor dintre Biserică şi Stat, încredinţate dreptului naţional al fiecărui stat în cadrul principiului libertăţii religioase.
Globalizarea pune în discuţie validitatea acestor principii, iar Europei îi aduce o provocare specifică, rediscutarea legăturii dintre specificul şi universalismul identităţii europene.
Pentru a aprofunda aceste subiecte din perspectiva filosofiei, istoriei sau teologiei, vă invităm să participaţi la lucrările simpozionului
Secularizarea şi Europa contemporană
– particularităţile Europei Centrale şi de Est –
care va avea loc la Oradea, în 4 şi 5 martie 2011, la sediul Departamentului Facultăţii de Teologie Greco-Catolică, str. Parcul Traian nr. 20.
Vă rugăm să confirmaţi participarea D-vstră şi titlul comunicării până la data de 20 decembrie 2010, la adresa de poştă electronică gctoradea@gct.ubbcluj.ro
sursa dr. Ionuţ Popescu
Tocmai lucrez la un referat pe ideea unificării europene de la paradigma naţională ( cu patrimoniu spiritual , creştin ) la paradigma europeană secularizată.
Aş fi bucuros dacă cineva mi-ar indica o lucrare care tratează problema Europei secularizate.
Cred ca un rol important in secularizarea Europei l-au avut filozofii germani si Revolutia Franceza (alaturi de filozofii francezi). Si de acolo totul a mers la vale.
nu chiar totul. maşina cu aburi a mers la deal şi încă ne ţinem bine. Avionul? chiar merge peste deal 🙂
Chestiile astea.. cu „de aici totul s-a stricat” mă lasă rece.
Ca avans tehnologic, de acord. Dar acest avans a dus la filozofii care au caracterizat omul ca fiind o masina, dezumanizindul. Omul nu s-a mai increzut in Dumnezeu, ci in puterea sa de a se „salva”. Plus ca vedem cum omul si-a pierdut din valoare, cel putin in secolul 20.
Ceea ce as intreba eu la acest simpozion este ce legatura au trasaturile fundamentale ale Uniunii Europene, care este de acord cu respectarea principiilor Cartei
Organizaţiei Naţiunilor Unite cu drepturile fundamentale ale omului prezentate in crestinism.