L-am mai ascultat pe Paul Galbraith, dar acum am ascultat în sfîrşit pe http://www.we7.com cele două discuri Bach pe care le-a scos. Cum ascult mai mult, cum sînt mai încîntat. Transcripţiile lui sînt excelente.
Paul cîntă la o chitară cu opt coarde. Una mai sus de coarda obişnuita coardă 1-mi şi una mai jos de coarda 6-Mi-ul de bass. Acordajul este destul de complex, dar nu complicat. Acordajul este cel clasic de chitară pentru cele 6 coarde din mijloc – mi, si, sol, Re, La, Mi, la care se mai adaugă o coardă de sopran, la, logic – în acest fel nu trebuie coborît aşa de mult în poziţiile superioare pentru a obţine acutele şi după coarda Mi, mai este o coardă care poate fi acordată în DO sau în SI, în funcţie de partitura interpretată.
Deci de la bass spre „chantarella”, SI, MI, La, Re, Sol, si, mi, la. Eu aş mai adăuga, pentru o chitară cu 10 coarde încă două în acordaj diatonic astfel: SOL, LA, SI, Mi, La, Re, Sol, si, mi, la. Cu 13 coarde? Ar ieşi ca la Theorba. Vezi ultimele două exemple cu 10 şi cu 13. Mai multe despre acordaje aici.
Iată cîteva exemple cu el şi cu ucenicul său, un „convertit” de la muzica rock.
http://www.youtube.com/watch?v=35wZEEtqUX0&NR=1
Chitara are un picior, la fel ca violoncelul, picior care se sprijină într-o cutie de rezonanţă care amplifică sunetul.
http://www.youtube.com/watch?v=l6Wgk3mo37c&feature=related
Cum se poate face transformarea?
Ascultaţi piesa scrisă pentru Theorba cu o chitară acordată asemenea:
Şi unul dintre cei mai mari interpreteţi la chitara cu mai apertura lărgită. Goran Sollscher:
http://www.youtube.com/watch?v=a_a9irWZtxQ&feature=related
Aceasta este o altă lume, aşa numitele extended-range classical guitars. HARPGUITARS? O altă lume!!!!
Un CDu foarte bun cu astfel de instrument. Cine are norocul să-l găsească şi buzunarul larg… să-l pună 🙂 AICI






Paul Galbraith e un chitarist cu un sunet foarte frumos, prima lui chitara verticala se pare ca a fost facuta de David J Rubio (1934 – 2000) si ideea freturilor orpharion a fost a lutierului englez. inregistrarile partitelor m au impresionat, aranjamente noi, tehnica ireprosabila. interpretarea pieselor lui Albeniz care imi place cel mai mult este cea a lui Barrueco dar suna bine si Galbraith! idea chitarei verticale e draguta dar pozitia mainii drepte mi se pare foarte incomoda pentru actionarea coardelor.
Asta m-a impresionat la el, sunetul. Greu de lucrat. unii alearga o viata dupa sunet.
deja mi-a dat prin cap sa incercam o chestie cu 10 sau 12 coarde, tot verticala,
pun eu cutia de sacrificiu. tu trebuie sa faci gitul la 650 mm si sa te gindesti la 4 coarde diatonice
mergem asa
1. la,
2. mi,
3. si,
4. sol,
5. Re,
6. La,
7. Mi,
8. SI,
9. LA,
10. SOL.
11. FA#
12. MI la octava fata de Mi-ul initial, cu posibilitatea de scordatura in functie de partutitura.
corzi libere si lungi la 800 mm. ultimele 4 de la9 incoace.