Într-o scrisoare adresată Primului Ministru Emil Boc, domnul Otniel Bunaciu, Președintele Cultului Creștin Baptist din România își manifestă îngrijorarea față de schimbarea, fără o consultare prealabilă a cultelor recunoscute de stat, a subordonării Secretariatului de Stat pentru Culte de la Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional la un secretariat special aflat în subordinea Primului Ministru.
Președintele Cultului Baptiste solicită o expunere a motivelor care au determinat această schimbare ce afectează viața bisericilor baptiste din România. Totodată solicită și o clarificare a unor declarații făcute în mass media de către Primul Ministru prin care afirma că noul secretariat va păstra legătura „cu Biserica Ortodoxă în principal”.
Domnul Otniel Bunaciu își exprimă speranța că schimbările făcute sunt în spiritul Constituției României și a articolului 9 din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, care specifică faptul că „statul este neutru faţă de orice credinţă religioasă sau ideologie atee”, cultele fiind „egale în faţa legii şi a autorităţilor publice, iar „statul, prin autorităţile sale, nu va promova şi nu va favoriza acordarea de privilegii sau crearea de discriminări faţă de vreun cult”.
http://www.uniuneabaptista.ro/stiri/view/id/98
PS. în versiunea originală în titlu era „cultlui”
Pagini
-
Alătură-te celorlalți 3.947 de abonați.
Meta
Calendar
-
Alătură-te celorlalți 3.947 de abonați.
Arhive
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
- decembrie 2014
- noiembrie 2014
- octombrie 2014
- septembrie 2014
- august 2014
- iulie 2014
- iunie 2014
- mai 2014
- aprilie 2014
- martie 2014
- februarie 2014
- ianuarie 2014
- decembrie 2013
- noiembrie 2013
- octombrie 2013
- septembrie 2013
- august 2013
- iulie 2013
- iunie 2013
- mai 2013
- aprilie 2013
- martie 2013
- februarie 2013
- ianuarie 2013
- decembrie 2012
- noiembrie 2012
- octombrie 2012
- septembrie 2012
- august 2012
- iulie 2012
- iunie 2012
- mai 2012
- aprilie 2012
- martie 2012
- februarie 2012
- ianuarie 2012
- decembrie 2011
- noiembrie 2011
- octombrie 2011
- septembrie 2011
- august 2011
- iulie 2011
- iunie 2011
- mai 2011
- aprilie 2011
- martie 2011
- februarie 2011
- ianuarie 2011
- decembrie 2010
- noiembrie 2010
- octombrie 2010
- septembrie 2010
- august 2010
- iulie 2010
- iunie 2010
- mai 2010
- aprilie 2010
- martie 2010
- februarie 2010
- ianuarie 2010
- decembrie 2009
- noiembrie 2009
- octombrie 2009
- septembrie 2009
- august 2009
- iulie 2009
- iunie 2009
- mai 2009
- aprilie 2009
- martie 2009
- februarie 2009
- ianuarie 2009
- decembrie 2008
- noiembrie 2008
- octombrie 2008
- septembrie 2008
- august 2008
Marius Cruceru
cultlui – trebuie: cultului (in titlu)
Hei, hei, Patrix, lasă-l pe Alin. Mai ușor cu cuvintele dure.
Ti-am moderat comentariul pentru că ai numai epitete, fără argumente… ori… truisme de genul… unde este multă lume este și aglomerație.
Nu există BLOGĂR RATAT. pur si simplu nu există conceptul.
toată lumea are dreptul să fie blogăr, este la fel ca dreptul la aer curat, la parcuri și la jogging.
Lupt cu toată energia împotriva impunerii unei astfel de sintagme.
ratarea, dacă tot se pune problema, este de discutat în alt context și de alții, nu de tine.
ratare în ce? după ce standarde? ale societății, ale tale,
succesul în ce se măsoară, în diplome, în titluri academice, în doctorate, în funcții?
da, este adevărat.. .unii bărbați măsoară succesul sau ratarea în funcție de locul spre care pleacă dimineața la ora 5.30 sau 7.30, loc care se numește loc de muncă.
pentru unii este chiar terapeutic să își ia o slujbă, să facă ceva util, dar și asta este discutabil.
http://romaniaevanghelica.wordpress.com/2010/01/09/sa-sco%c8%9bi-paiul-din-ochiul-fratelui-tau/
Ah, interesant… foarte interesant!
Disclaimer 1!
Acest comentariu este o critică „alinistic rotunjită”. Am ca scuză febra şi durerile de cap! Şi reflexele didactice sînt de vină, dar numai în parte.
Disclaimer 2!
VĂ ROG SĂ NU CITIŢI TOT COMENTARIUL. NU MERITĂ! ESTE NUMAI PENTRU CAPETE ROTUNDE, care au răbdare la detalii nesemnificative.
Haideţi să vedem un pic inexactităţile şi incorectitudinile MARELUI COCORECTOR AL BLOGOSFEREI EVANGHELICE, ac-ul, cel care numără greşelile tuturor, fie pe bloguri, fie pe comunicate:
iată aici:
1. cuvîntul „fanion” este folosit greşit în context. Aveţi Dexul. Verificaţi după cum verifică şi dînsul. Uneori „fanion” este folosit şi pentru a vorbi despre capul de tren, adică cel din spate, ceea ce nu este cazul la blogul meu. 🙂
2. în scris verbul „este” se foloseşte aşa: „este”, mă refer la cazul „e legată”, asta (aceasta?) este exprimare orală. Permisă în blogosferă, dar ….. Dar acest fel de fineţuri sînt gustate de cei care voiesc a fi bine aranjaţi stilistic. Nu este cazul ac-ului. Ca să mă exprim în limbaj blogaristic… unele forme sînt „de postare”, altele „de comentariu”. În forma de „postare” se folosesc formele „aceasta”, „este”, dacă tot vrem să fim „exacţi”. Eu nu vreau! Eu gîndesc cu voce tare şi de obicei recurg în capul meu la discursul de tip oral.
3. la „Deşi enunţarea pare simplă, şi deşi răspunsul pare simplu, chestiunea nu e deloc simplă” eu aş regîndi un pic „virgulaţia”, poate chiar toată fraza. Mai bine fraza. O frază mai scurtă dă mai puţină bătaie de cap celor care au probleme cu virgulele în limba română. Îi sugerez Acului să renunţe la fraza barocă. N-o poate stăpîni! Nici măcar p. Stăniloae nu putea uneori.
4. La fel mai jos, unde Ac-ul pune virgula mai mult după respiraţie decît după regulile la care ţine atît de mult. (mergea fără virgule la „mai ales unii…”)
5. din nou, cînd lipseşte verbul, unii gramaticieni sugerează virgula în loc de verb. „scrisoarea conţine…., clarificările, 4”. Ce să-i faci? Diferite şcoli şi aici!
6. Nu intru în probleme de conţinut. Ac-ul nu prea dă soluţii creative. N-am prea văzut pînă acum. Critică! Prost! Fără metodă şi din ce în ce mai confuz şi mai împrăştiat stilistic cu trecerea ultimilor ani, ceea ce trădează anume patologii… la patologiile scrisului … mă refer.
7. „eclasial” SIC este ECLESIAL probabil! Ufff, niciodată n-am fost bun la corectură. Fetele sînt mult mai bune întotdeauna. Au ceva: un simţ al detaliului!
8. Da, ce noutate! Blogurile sînt publice! Ups.. truism. Unde-i multă lume este şi aglomeraţie! Public sau privat nu prea are gradaţii, nu-i aşa? Vizibil, da! Are! Un mort sau un viu nu poate fi foarte viu sau foarte mort. Un bolnav poate fi mai bolnav sau mai puţin bolnav. Cazul meu. Privat – public este ca mort –viu. Vizibil este ca bolnav. Ah… deci numărul postărilor fac un blog public, mai public? Mai privat? Mai vizibil? Scuzaţi confuziile! Nu sînt ale mele! Chiar dacă în capul ac-ului este clară distincţia vizibil-privat (probabil), nu prea reuşeşte să o aşeze şi în cuvinte.
9. Dublul genitiv sau chiar succesiunea dativ-genitiv este de evitat în limba română. Aşa spunea Mioara Avram. „Comentariilor cititorilor” (dativ plus genitiv în cazul de faţă).
10. „Că gradul…” ar fi considerată cacofonie de unii (cacafonie este tot ce sună prost, nu numai reduplicarea lui c). Se putea evita formularea. Am mai spus că Ac-ul scrie fără talent. Acum spun că scrie şi prost în limba română. Şi aş mai putea adăuga multe exemple, dar n-am timp de pierdut!
11. Virgula înainte de „în principal” nu-şi are locul. Drumul spre iad este pavat cu adverbe, după cum spunea cineva. Adverbul este un adevărat test pentru oricine scrie în limba română, locuţiunile adverbiale reprezintă însă o adevărată cursă cu obstacole.
12. Eroare! Comunitatea de pe Pătrăţosu nu se suprapune Descrăvăţitului. Asta trebuie să o probeze Acul, făcînd listele de comentatori, că la numărat perii despicaţi în patru nu îl întrece nimeni! 🙂 (cu varianta „nu-l întrece”) Ah, că s-au adunat tot cam atîţia comentatori? Asta este cu totul altceva! Cauzele acestui fenomen le vom analiza altă dată!
13. „Crucerianul”, „negruţianul”, licenţe care trebuie să suporte şi răspunsuri pe măsură. Nu-i greşeală de gramatică, numai de bun simţ. Tocmai de aceea ne referim la AC-ul şi nu la Alin Cristea. Să se răspundă obraznicului după obrăznicia lui, ca să nu se creadă intelectual!
14. „este legată”… nu „e legată”. Chestie de stil! Permisibilă!
15. dacă tot sîntem la exprimare orală „are de-a face” nu „are de a face”. Vă asigur că postarea despre Thymos are mult mai multe puncte. Vizează şi chestiuni de metodă, nu numai de stil, dar mă tem că este pierdere de timp.
16. „este evident”… repetiţie supărătoare mai ales cînd este fără substanţiere…. Ce este evident, că nu s-a demonstrat prea mult pînă acum? Ca retorică merge, dar pentru clasele V-VIII. Este evident că pămîntul este rotund, numai că este un pic mai oval 🙂 Nuanţe, nuanţe, nuanţe. Nuanţele nu sînt aşa de evidente. Aşa se pare!
17. virgula nu se pune cînd respirăm noi de oboseală.. „însă de data aceasta este vorba”.
18. „Şi să nu uităm de relaţia pe care fiecare o are”… aici se poate fără virgule şi este considerată cacofonie „pe care fiecare o are”. Chestie de mers înapoi la şcoală.
19. „Cristice”, nu „hristice”, dar asta-i o chestie de opţiune. Dacă scriem Creştinism, Cristi, Cristea, creştin, Cristos, atunci avem şi atitudini cristice.
20. Dacă Biserica este scris cu majusculă iniţială, atunci şi „Ea Însăşi …”
21. Împărăţia este dezbinată împotriva „Ei Însăşi” sau „Ei Înseşi”? Care ar fi opţiunea? Aleatorie! Am văzut că unii scriu „Ei Înseşi”. Dăm cu banul? Nu mă refer acum la majuscule. Este vorba de declinarea la Nominativ, Genitiv, Dativ, la plural este dezastru. Asta este subiect de titularizare la profesori de limbă română, aşa este de greu.
22. Asta este gluma serii. ACul vorbind de relaţii, dispreţ, anatemizare. No comment! Trecem peste asta, ca să nu încep să fiu răutăcios.
23. Titlul corect şi exact este Isus va fi fost „blogger”. A se verifica. http://patratosu.wordpress.com/2008/04/30/isus-a-fost-blogger/. Una este link-ul, alta este titlul. Link-ul este aşa pentru convenienţe de transfer şi citare. În texte ne interesează TITLUL EXACT. Lene şi neatenţie! Inexactitate!
24. ACul confundă concepte, metode, termeni tehnici. Adică nu ştie despre ce vorbeşte, ca să mă exprim mai precis şi mai exact. Etică situaţională? Axiologic? Termeni prost înţeleşi de cineva care în ultimul timp a învăţat mai mult ca autodidact. Orice autodidact îşi va da seama repede că a avut un profesor prost.
Ehehe şi dacă aş fi luat la puricat toate multele articolaşe ale AC-ului? Cîte perluţe mai găsim şi în puţinele texte originale pe care le scrie! Am găsi şi mai multe, dacă ar scrie dînsul, dar la copy and paste şi la creat topuri şi anunţuri, plus poze… nu prea se fac greşeli, împrumuţi eventual greşelile autorului iniţial.
Cine scrie mult…. greşeşte mult! Cine copie şi pastează şi stă de topuri…are timp de critică neproductivă.
Sînt sigur că am făcut noi greşeli şi în această „critică”. Să le găsească!
Na, că iar am gîndit cu voce tare. Gripa asta! îmi dă timp de „alinisme”. E de la febră! Lasă că mă fac bine şi n-o să mă mai doară capu! Numai cînd te doare capul sau cînd te legi fără să te doară poţi gîndi în termeni de detaliu neesenţial.
Promit, cu tot doctoratul meu în litere, că voi continua să fac greşeli neintenţionate de typing, virgulaţiune, chiar de acord! De erorile de metodă, termeni tehnici şi aparat conceptual mă feresc precum de moarte!
Iertaţi-mă pentru acest comentariu lung, mi-am făcut un pic încălzirea prin joc de glezne.
Pierdere de timp!
Promit să las pe alţii.
spuneti
„Fetele sînt mult mai bune întotdeauna. Au ceva: un simţ al detaliului!”
Este adevarat ca in antichitate sclavii scribi erau castrati pentru a nu se gandi la alte lucruri si pentru a-si pastra concentrarea spre detalii?
„Nu” stiu de ce, dar am o impresie: ca in anul 2010 domnul Otniel Bunaciu si-a propus sa calce copios in strachini…
eu cred că are sfătuitori neînţelepţi. Atît!
Sau nu se sfătuieşte cu nimeni cînd dă drumul la asemenea comunicate.
Eh…lui „propus” i-am uitat ghilimelele :D…
Salut initiativa fratelui Otniel Bunaciu, Presedintele Uniununii Bisericilor Crestine Baptiste din Romania de a solicita respectarea prevederilor constitutionale in legatura cu neutralitatea si echidistanta Statului fata de cultele religioase din Romania.
In acelasi timp, pentru a resepcta principiul separatiei Bisericii fata de Stat, prin care baptistii inteleg ca Statul nu se amesteca in problemele interne ale Bisericii si Biserica nu se amesteca in problemele interne ale Statului, trebuie precizat ca Biserica nu se poate amesteca in organizarea interna a Guvernului.
De asemenea, trebuie precizat ca nici un lider religios nu-l poate interpela pe Primul Ministru pentru a cere explicatii in legatura cu organizarea Guvernului.
Uniunea Baptista poate si trebuie sa solicite institutiilor Statului respectarea drepturilor religioase si de constiinta ale credinciosilor baptisti atunci cand acestea sunt incalcate.
este o farsa!!!!!
vezi daca este un comentariu real!!!
nu este o farsă.
am verificat telefonic.
comentariul este autentic!
Camarade Liviu
Da-ne detalii! Sunt convins ca ai motive serioase care iti provoaca o astfel de impresie.
Dan
Iti dau eu un raspuns in locul lui. Cand apare un conflict intre doua persoane, simpatizantii celor doua se raliaza fiecare cu preferatul, si arunca cu coji de portocale in celalalt indiferent de ce face sau nu face. Aplicatie practica… Daca spui „DA” la orice spune Paul Negrut, nu ai cum sa aprobi ce spune Bunaciu, pentru ca nu-ti dai voie singur, indiferent despre ce e sau nu e vorba.
De ce nu? Sînt lucruri le care sîntem de acord: Hristos a înviat! Spre exemplu!
Pai un motiv ar fi: prin schimbarea „macazului” in ce priveste primirea de bani de la stat, domnia sa este „suspect(at)” de oaresce aservire implicata de acceptarea banilor. Acum acest comunicat in care il ia de cravata pe prim-ministru vrea sa ne sugereze ca nici vorba de vreo indatorare cat timp ii cere socoteala Cezarului de „simpatiile neconstitutionale” pravoslavnice. Parca vrea sa dreaga o gafa (indepartarea de la pozitia clasica a separatiei totale stat-biserica) printr-o alta gafa: luarea la intrebari a Cezarului. Aceasta ultima gafa nu doar ca nu o drege pe prima dar confirma indirect exact ceea ce ar vrea sa contrazica… Postarea pastorului Paul Negrut a aratat si de ce:
„nici un lider religios nu-l poate interpela pe Primul Ministru pentru a cere explicatii in legatura cu organizarea Guvernului. ” …
De ce nu? Profetul Ioan Botezatorul l-a mustrat public, cu asprime, pe Guvernatorul statului pentru conduita sa imorala, incestuoasa.
Si Domnul Christos a transmis mesaje nu prea dragostoase si deloc reverentioase lui Irod: „Spuneti vulpii acesteia…”
da, Mihai, de acord,
dar de ce te chinui să scrii Christos așa? E mai simplu Cristos,
noi nu avem în limba română acel sunet echivalent lui Chi grecesc, plus că s-a împămîntenit, din păcate prin înjurători…. Cristos, la fel … toată familia de cuvinte merge pe acest model.
Mihai,
teoretic Biserica ar trebui sa „joace” si un rol de profet pe langa stat. Sa nu uitam insa ca religia organizata a fost mai degraba LANGA putere decat criticand-o, critica revenind „rebelilor” de la marginea religiei organizate…
Acum,aplicarea exemplului lui Ioan „Baptistul” la Otniel Bunaciu suna ca nuca-n perete:
1. PM Boc nu e vinovat de nici un incest, ci doar a recurs la o reorganizare administrativa ce tine strict de bucataria interna a Palatului Victoria. Daca PM ar trebui sa tina cont de toate parerile sefilor de culte, in veci nu s-ar ajunge la o formula general acceptata.Cum Biserica cere statului sa nu se amestece in bucataria proprie, si statul este indreptatit sa nu accepte ingerinte eclesiastice in modul cum isi organizeaza departamentele.
2. Daca Biserica Baptista si-a propus sa preia rolul de „watch-dog” profetic al statului roman(rol asumat azi de presa…), ar fi cazul sa-si asume tot „tacamul” profetic: pustia(nu curtea palatului), hrana ascetica( nu bucate imparatesti), „vagabondajul” nu sfori trase prin lobby-ul american baptist…
3. Atat Domnul cat si Ioan au mustrat din motivatii total straine de interesele logistice proprii, nicidecum pentru „ca afectează viața bisericilor baptiste din România”. Daca vrei sa fii profet, pai fii non-stop( SI pentru atingerile aduse intereselor „adversarilor”) nu doar cand ti se „pericliteaza” drepturile/privilegiile…
Liviu, tu ar trebui să te apuci de politică… 🙂
😀 Merci de sugestie. Nu vreau sa fac pe sfantu´, dar e prea mare mizeria… Poate doar ca tehnocrat ca Daniel, avand in spate un „tiran” luminat…:P
ah, la consilier patriarhal te gîndești?
Poate „baftist”, mai stii? 🙂
Lasand gluma: e clar ca dl Boc i-a cantat in struna patriarhului prin decizia respectiva. Nu vad insa rostul „protestului” baptist. Doar ca „da bine”? Sau serveste si altor interese de care am scris mai sus?
Daca Dumnezeul nostru numeste domnitorii de ce nu as avea credinta ca nimic nu ia scapat de sub control. Ne frica de persecutie? Sangele martirilor a fost samanta bisercii. Chiar, de ce nu ar aduce Dumnezeu persecutie? S-ar mai limpezi taberele. Oare vorbesc ca si unul care nu a trecut pe acolo?
Corect! e bună prigonirea, ori ne curăță… ori ne curăță…una din două.
Schimbarile guvernametale de organizare si apelul fratelui Otniel Bunaciu nu fac altceva decat sa scoate in evidenta posibilitatea unui guvern partinitor in care religiositatea unor membri din guvern ar favoriza o denominatie mai mult decat pe alta. Un baptist ajuns in guvern oare nu ar favoriza pe baptisti mai mult decat pe prieteni ortodoxi?
Fratele Paul Negrut are dreptate, nu degeaba inaintasi baptisti au intiparit in mintea fiecarui credincios separarea Biserici de Stat. Baptisti defapt au ajuns sa fie singura denominatie istorica care prin Marturisirile de Credinta au incimentat aceasta doctrina la punctul in care chiar si litera S din acronimul BAPTIST sugereaza separarea Bisericii de Stat.
Se pare ca am abandonat doctrinele Scripturilor in favoarea invataturilor usuratice care sa ne pastreze membri biserici mai mult decat prezenta Duhului intelepciuni. Din baptisti conservatori am ajuns niste baftisti cum ma poreclau prieteni in copilarie….
Of, si acronimele astea!
este discutabil, Caius, discutabil.
Guvernul oricum este părtinitor, tocmai de asta nu trebuie să ne băgăm în gura lui.
Băsescu vorbește oricum de o singură Biserică, de BOR, vorba lui DEa,
Care era tot acronimul?
Primul ministru, oricum s-ar numi el, nu poate sa treaca peste comenzile sau clauzele impuse de FMI si Banca Internationala, pentru ca Romania a trebuit sa faca un compromis pentru intrarea in Uniune, adik sa accepte imprumut de la ei. Dominatia diplomatiei americane este clara si sunt muuulte exemple de tari care sunt subjugate prin indatorare. Ceea ce face primul ministru prin a-si trece in subordinea sa Secretariatul de Stat pentru culte pare a fi un mod de a elimina risipa, insa limitele in care poate guverna sunt foarte clare pentru el si ar trebui sa fie si pentru popor.
și îl oate opri cineva să își reorganizeze ograda așa cum vrea?
păi dacă primim bani de la ei… ia imaginează-ți cum ar veni răspunsul..
Stimabile domn, asupra acestor lucruri vă vom asculta altă dată…
nu stiu cum se chemaă asta, am să mă gîndesc, este o formă de discronie.. să spui cînd nu trebuie ceea ce nu trebuie și să taci cînd trebuie să vorbești.
este o formă de defazaj, dar trebuie un termen mai tehnic.
Era de asteptat ca majoritatea celor ce scriu aici sa aiba o altfel de pozitie decat cei care conduc Uniunea Baptista, in speta Otniel Bunaciu.
Nu stiu de ce exista aceasta isterie generala cu privire la „separarea Bisericii de Stat” avand in vedere simplul fapt ca intr-o democratie europeana NU exista nicio posibilitate reala in amestecarea Statului in problemele, organizarea, ritul oricarei Biserici recunoscute.
Scrisoarea Presedintelui Otniel Bunaciu catre prim-ministrul Emil Boc este pertinenta. Chiar daca nu va avea efecte imediate isi rezerva totusi dreptul de a propulsa Cultul Baptist intre cei care vor sa fie in linia intai. Este un Cult care exista, care se „bate” pentru drepturile sale, care este partas al procesului democratic romanesc.
Este foarte clar ca nici sub Vasile Talos si cu atat mai putin sub Paul Negrut Cultul Baptist nu a avut o astfel de atitudine transparenta atat fata de enoriasi cat si fata de Statul Roman.
Cu privire la acceptarea ajutorului banesc de la Stat este foarte clar in mintea multor pastori nu s-a facut tranzitia de la comunism la democratie. Toti baptistii din Romania sunt contribuabili la bugetul de stat. Ei au dreptul sa ceara ajutor pentru constructia de biserici, pentru reparatii, pentru curent, apa la diferite institutii SPIN-OFF ale cultului (licee, ONG-uri, etc).
Nu cred ca exista nici un antecedent dupa `89 in care Statul sa ceara schimbarea doctrinei baptiste, sa intervina real in ritul bisericii.
Insa toate aceastea au o explicatie. Nu de astazi exista aceasta schisma intre Bucuresti si Oradea. De altfel, orice pozitie luata la Bucuresti a fost mereu comentata in diferite cercuri de catre cei din vest. S-a vrut o fotografie fundamentalism vs ecumenism. Dar nu este cazul. Dupa umila mea parere, in vest exista mai multe biserici baptiste liberale decat in sud. Oricum ar fi, aceste decizii cat si comentariile ar trebui sa existe la masa Consiliului Uniunii Baptiste si nu pe blogul lui Marius Cruceru. Caci daca am ajuns pana si eu sa-mi dau cu parerea despre ce scrisori trebuie sa trimita baptistii Statului roman va dati seama cat de minunata este relatia dintre cei care ar trebui sa stea la masa mai sus amintita.
Si daca baptistii sunt atat de separati de stat nu pot intelege cum de Mircea Geoana propovaduia in campania electorala despre programul sau de stanga (sic!) fix in capela Universitatii Emanuel din Oradea.
Cu drag
Dan
draga Dane,
1. la Oradea a venit si Crin Antonescu, avea loc si Basesscu, numai ca pentru el nu existăm. Pentru el există numai BOR.
2. nu este o isterie chestia cu separarea Bisericii, mă tem ca nu intelegi problema si implicatiile unor asemenea decizii pe viitor.
3. crezi ca o asemenea scrisoare ne face vizibili si sauzibili. Asta este scopul?
4. atit pe vremea lui Vasile Talos cit si pe vremea lui Paul Negrut s-au facut interpelari, dar pe alte probleme si chestiuni, acolo unde exista intr-adevar miza. Este o strategie militara… nu-ti irosi gloantele pe tinte de carton. Parerea mea este ca o asemenea luare de pozitie devine rizibila, daca ne gindim intr-adevar nu are niciun fel de de consecinte pe linie dogmatica. este pur si simplu o decizie administrativa. Buna, rea? Există bătălii mai mari pe care actualul președinte le pierde.
5. transparenta spui? Da, este transparent numai ce vrem noi să fie.
6. cu contributia la buget s-a mai discutat, daca urmaresti celelalte postari. e greu sa reiau.
7. si aici gresesti, din fericire pastorii care sint impotriva luarii banilor de la stat sint imprastiati in toata tara… care nu se imparte doar intre vest si Bucuresti, mai este si Moldova, si multi dintre ei sint absolventi de la Bucuresti nu de la Oradea, resping acesta impartire.
8. ai citeva nume in minte cind spui ca in Vest sint mult mai multe biserici liberale decit in sud, la ce orase te referi? Ce inseamna pentru tine biserici liberale? M-ai facut curios, parca mai inainte spuneai ca nu merge in Romania acesta distinctie … liberalism-conservatorism, fundamentalism-ecumenism, a propos, cei doi termeni nu sint neaparat opozabili in aceasta schema.
9. De acord cu tine, acste discutii ar trebui sa se poarte pe site-urile uniunii, pe blogul Crestinul Azi.
10. da, de ce nu ti-ai da si tu cu parerea despre ce scrisori trebuie sa fie trimise din moment ce acestea sint publice?
cu drag
mc
de o vreme incoace sentimentul care ma cuprinde venind pe aici e ca am nimerit seara pe antena3 sau pe la mai noua realitateaTV.
E-adevarat ca aici e la dvs. acasa, dar e si loc public, unde oricine poate citi. bine era daca la discutiile despre baptisti ne puteam loga dupa carnetul membral si tare mult sper sa nu am colegi de servici printre cititorii unora dintre articole.
Probabil ca Isus ar fi fost blogger, cum ziceti, dar nu cred ca ar fi mers pe noua directie (daca nu putin agresiva, atunci sigur permisiva pentru unii).
Sincer m-as bucura sa va decorati ‘casa’ cu mai multa finete, cu mai putine oportunitati pentru ca unii sa-si ascuta caninii, cu ospitalitatea unor ganduri proaspete.
cu mult respect si apreciere
draga Emi,
inteleg ce vrei sa spui,
problema este urmatoarea si este grava: la ultimul CU s-au luat niste decizii nestatutare si IMPOTRIVA VOINTEI Congresului, congres care reprezinta vointa baptistilor din intreaga patrie.
Te rog sa imi spui tu de unde ai fi stiut de miscarile acestea daca nu incepea discutia pe bloguri?
Am incercat sa rezolvam problema diplomatic si in tacere cit s-a putut, dar cred ca este vremea ca oameni care nu au avut acces la felul in care este condus cultul sa afle ce se intimpla.
da, sintem subiectivi, sintem oameni, probabil sintem partinici, avem orbul găinii și multe altele.
tocmai de asta trebuiesa ne expunem voua.
Despre faptul că citesc si altii… poate că tocmai asta apreciaza unii. Intreabal pe DEa si pe altii ca el, care sint atei, nici macar ortodocsi practicanti…
voi tine seama si de sfaturile tale, pe care le pretuiesc in privinta finetii si gindurilor proaspete…
niciodata n-am fost bun la fineturi, recunosc.
multumesc pentru observatiile tale.
No apai sa stiti ca e o problema cu modul in care ministerul cultelor s-a transformat in tapsanul lui boc.
Amintiti-va ca base mentioneaza o singura biserica incontinuu, ca a crestinat un musulman, de parca e mai bine, in termeni absoluti, sa fi crestin decat musulman si ca banii se sifoneaza de ani intregi catre mantuirea neamului prin construirea de biserici suplimentare, de parca de asta avem nevoie.
Genul asta de chestie e un inceput catre manipularea statului de catre bor, si de fapt asta e, cred eu, problema serioasa.
corect, mă tem că ai dreptate!
eMi,
caninii si-i ascut de obicei cei care nici macar nu mai sunt in biserica,dintr-un motiv sau altul;oricum nu ar face fata unei comparatii in ce priveste marturia cu fratele Paul,dar pot emite ce pareri vor …
ai dreptate!
Bine aţi venit, Marcel Hoara,
cineva v-a recomandat ca unul dintre puternicii zilei,
nu ştiu, n-am avut onoarea, dar sînteţi oricînd binevenit aici.
cu respect.
mc
„Cand armata inceteaza sa mai dea eroi si Biserica sfinti; inceteaza de a mai fii institutie – armata si biserica ” (vezi marturia Ieromonahului Amfilohie despre Masonerie). Toata povestea asta eu nu cred ca va dura mult ;disputa asta ca presedintele Bunaciu are un punct de vedere si Paul Negrut alta parere.
Pana la urma din toata povestea asta tot noi crestinii care ne numim asa avem de pirdut. Problema cea mai mare stiti care este ; ca acuma crestinii lupta impotriva crestinilor; nu paganismul mai este o problema. Astazi nu se mai lucreza pe platforma trecuta a comunismului; nu cu bata, cu ciomagul, ca ne-am desteptat; acuma ne ademeneste cu banul si sa vedeti pe cati o sa cumpere.Sa vedeti cati o sa iasa dintre noi ca sa se vada ca nu au fost de la inceput dintre ai nostri (numiti anticristi).
1 Ioan 2:19 Ei au ieşit din mijlocul nostru, dar nu erau dintre ai noştri. Căci dacă ar fi fost dintre ai noştri, ar fi rămas cu noi; ci au ieşit, ca să se arate că nu toţi sunt dintre ai noştri.
Stiti cat va dura treaba asta; foarte putin .La fel cum irlandezii s-a opus pentru prima data sa dea un vot favorabil tratatului de la Lisabona si chiar Presedintele Cehiei, Vaclav Klaus a ramas singur impotriva tratatului;uitati-va cat de repede au votat si irlandezii si Vaclav Klaus; stiu masoni cum sa faca sa le convina si pana la urma asa si trebuie sa se intample.
Apoc.17.17 „Căci Dumnezeu le-a pus în inimă să-I aducă la îndeplinire planul Lui: să se învoiască pe deplin şi să dea fiarei stăpânirea lor împărătească, până se vor îndeplini cuvintele lui Dumnezeu”.
Parerea mea este ca nu vom scapa nici de ecumenism nici de globalizare; acuma depinde de ce parte vrem sa fim sa dam putere fiarei sau sa ramanem de partea lui Dumnezeu pana la capat
1. Subscriu la interpretarea data de Liviu ca gestul presedintelui UBR putea fi binevenit daca nu ar fi fost precedat de pozitia presedintelui fata de banii de la guvern.
2. Pt. Dan Spaniard, in privinta accesarii banilor guvernamentali : La 1Cor 9:14 citim „Domnul a randuit ca cei ce propovaduiesc evanghelia sa traiasca din Evanghelie.” Deci:
a. Asta e randuiala Domnului si nu a unui lider oarecare!
b. Propovaduirea evangheliei este misiunea de baza a Bisericii, in ansamblul ei, si nu doar a pastorilor!
Cred ca dezbaterea ar fi mai utila daca ne-am rezuma la argumentarea ideilor proprii fara etichetari ce tin de punctele cardinale!
S-ar putea ca miscarea prezidentului baptist sa faca parte dintr-o actiune conjugata a neoprotestantilor menita sa contracareze derapajele prea pro-ortodoxe ale guvernantilor. Si adventistii au iesit cu o scrisoare deschisa pe acelasi subiect, desi tonul pare ceva mai pasnic…
http://adventist.ro/stiri/info-adventist/107-info-adventist-nr-467-ianuarie-2010/1208-scrisoare-deschis-cu-privire-la-reorganizarea-ministerului-culturii-cultelor-i-patrimoniului-naional-.html
Repet: nu cred ca asemenea initiative au sorti de izbanda de vreun soi…
Gamaliel, gluma gluma, dar videoul indicat de tine este jignitor pentru oricine, nu numai pentru cei doi in cauza.
As aprecia abtinere de la astfel de glume sinistre.
Marius,eu m-am referit la duelul dintre doua ” opinii” nu dintre doua persoane. N-am gasit o paralela care sa exprime mai bine acest duel. Daca pentru cineva acest video este jignitor si pentru mine si probabil pentru multi baptisti de rand acest duel al vorbelor este ” jignitor” si nu este un model de dialog ” fratesc” si nici de „ingaduinta crestineasca”. Ma asteptam la mai multa intelepciune si maturitate de ambele parti ale baricadei.
Galateni 5:15 Dar dacă va muscati si va mancati unii pe altii, luati seama sa nu fiti nimiciti unii de altii.
şi ce fel de linişte vrei? Ca aceea pe care o propovăduia Iliescu cînd era cu Piaţa Universităţii?
Există tot felul de linişti! este liniştea compromisului.
este şi pace. O pace este cea a cimitirului. Acolo morţii nu se ceartă.
Vrei pac e cu prelul a ce? Al adevărului, al cedării celor mai puţini?
Îngăduinţă? Ce să îngădui?
Tocmai, asta a lipsit: înţelepciunea şi maturitatea. Acest conflict public se putea evita cu siguranţă.
Cum? Am mai spus-o!
draga Vancea GAbriel,
nu am dat drumul comentariului tău referitor la preşedintele cultului şi nici nu îi voi da drumul.
Consider că este un atac neprincipial şi la adresa lui şi la adresa pastorului tau.
nu aici se rezolvaă acest fel de probleme şi nici astfel.
Aici nu este un loc de „pîrîciuni”.
mulţumesc de înţelegere.
mc
draga Gabriel,
se pare ca am intuit bine. Eu nu lucrez aşa. Sint sigur ca sint foruri in care iti poti face dreptate, cu youtuburisau inregistrari filmate sau inregistrate pe ascuns nu rezolvi absolut nimic.
Incredinteaza-ti soarta in mina Domnului si El va lucra!
eu ma abtin, tu se pare ca nu doresti sa te abtii si rau faci.
draga Gabriel,
gradele mele de rudenie nu conteaza in acest caz, crede-ma.
nu vreau sa transform acest blog intr-un tribunal nelegitim. Sint lucurri care se pot discuta aici si lucruri care trebuie discutate in alta parte. Aici discutam atitudini, incercam sa ne educam unii pe altii, sa invatam unii de la altii. Situatia concreta pe care tu o prezinti nu isi are rezolvarea aici. Nu te pot si nu te putem ajuta, chiar prin expuenerea publica a dateleor si faptelor pe care tu incerci sa le prezinti.
asta este problema. Daca as putea sa te ajut, as face-o cu placere, dar nu pot si nu in acest fel, prin datul pe internet al unor inregistrari nelegitime te poti apara.
da, Gabriel, sînt interesat de problema ta, dacă te pot ajuta.