Vă puteţi imagina o lumea a bărbaţilor fără cravată? Fără multitudinea de dungi şi culori, picăţele şi pătrăţele, carouri şi imprimeuri. Cravate cu desene, cu steaguri, tematice, presidenţiale cu dungi în diagonale, din mătase, din cîrpă, de înnodat, cu elastic, cu noduri mari şi noduri mici, în trei, în patru, chiar în şapte îndoituri, late şi înguste, lungi şi scurte, ţipătoare şi discrete, cu insemne de club, de armă, militare şi civile…
...............................................
Inutil accesoriu bărbătesc, leneş şerpuitor pe burţile greu de ascuns, “gîtlegău” atîrnător prin mîncare, este singura pată de culoare ca pana la papagal în cenuşiul-negriul-alburiul costumelor noastre, între pantofii cremuiţi şi chelia lăcuită. Folos? Cît globurile pe pomul de Crăciun sau cît rama la fotografie? Cît ghiveciul pentru floare sau cît coperta pentru carte? Dacă orice accesoriu ar avea vreo funcţie, care ar fi funcţia practică a cravatei? Acoperitoare pentru nasturii de la cămăşi? Intermezzo între părţile sacoului? Platformă vişinie pentru acul de cravată din aur? Mijloc de încriptare a unui mesaj către comunitate? Cîte una sau toate la un loc.
De la ososul zurbagiu cochet pînă la patronul hipertensiv şi supraponderal toţi ne încrăvăţim! De ce?
...............................................
Vă puteţi imagina starea “fără cravată”, starea de priveghere-preaveghere la orice amănunt, de suspiciune faţă de orice-i “moft”, privirea ascuţit-acră faţă de tot ce-i inutil şi despre care nu ştii de unde vine? E starea bunicilor noştri “fără cravată”.
...............................................
Ei măcar ştiau, aşa naiv cum îşi explicau ei… ei ştiau de ce NU, noi, generaţie gîtuită şi cu glasul stins în faţa oamenilor cumsecade, nu ştim de ce DA, aşa cum nu ştim de ce facem brad, cozonaci de paşti, ouă roşii, de ce tăiem porc la sărbătoare de prunc, aşa cum ştim de ce tăiem miel la moarte de Dumnezeu.
...............................................
Starea “fără cravată” nu este o stare de relaxare, aşa cum au venit politicenii noştri la primele negocieri, este stare de trezie, stare de strajă, aşa cum repeta Marcu Nichifor (tot fără cravată) “să fim cu maaare bagare de samă!!!”-
...............................................
Starea de "fără cravată" este starea în care lăsăm starea socială la o parte, "doftoricirile", funcţiile, lozincile, formulele, prefixele şi cărţile de vizită.
...............................................
Suspiciunea, fariseismul, legalismul şi circumspecţia inutilă sînt învecinate cu acestă stare. Sigur! Dar nu aşa este tot creştinismul? Nu imediat ne bate pe umăr păcatul din dreapta? Binefacerea care devine diabolic act.
...............................................
Poate că ne-ar trebui o generaţie descrăvăţită, o generaţie care să refuze a purta ornamentul în favoarea unei declaraţii vestimentare, cu “moft” profetic, că este în starea de nelinişte care precede răspunsul la întrebarea DE CE?
...............................................
https://mariuscruceru.ro/2009/01/05/fara-cravata/
trebuie facuta totusi o distinctie intre chitarele cu mai multe corzi. pentru unele corzile in plus sunt „sympathetic” – caz in care nu necesita un stinglength adecvat – si sunt unele care sunt fretate. mai exista si categoria harpguitar cu alte caracteristici.
chitara lui Yepes care acum a devenit un model standard pentru chitarele cu 10 coarde are o istorie frumoasa. inspirat probabil de povestile cu Antonio Jimenez Manjon si a imaginat chitara cu 10 corzi si a dat o comanda la Jose Ramirez III. la inceput Yepes a gandit corzile in plus ca simple „sympathetic strings” si a avut ceva de furca in inblanzirea lor!
in linkurile cu constructori se regasesc cateva nume celebre, Jeffrey Elliott unul din cei mai buni lutieri la ora actuala (si printre cei mai scumpi), Jose Oribe foarte cunoscut, Paulino Bernabe Sr.(1932-2007 RIP) stiu ca a lasat atelierul lui Paulino jr, e posibil ca Paulino batranul sa fi facut chitara lui Yepes, si Jim Redgate din Australia din „valul” lutierilor moderni. daca ma gandesc la preturile pe care le au oamenii astia… plus ca unii (de ex. Jeff Elliott) nu mai accepta comenzi asa usor.
Elliott are un model foarte frumos cu opt coarde din cate imi aduc aminte.
Mulţumesc, GS, excelente lămuriri!
Poţi să ne dai ceva resurse, link-uri despre aceşti lutieri?
http://www.elliottguitars.com/
aici e siteul lui Jeffrey Elliott. asa cum spuneam e unul din cei mai buni lutieri la ora actuala si impreuna cu Richard Brune, Robert Ruck este implicat in Guild of American Luthiers http://www.luth.org/
a restaurat chitare celebre de Torres cum ar fi chitara lui Tarrega din 1888 SE 114, un Francisco Gonzalez din 1869 (doar patru mai exista), Hauser uri si altele. Planuri de constructie se pot gasi pe siteul GAL desenate de Elliott himself.
pe siteul lui se pot admira chitare in proces de constructie, bracing uri etc.
site ul lui Paulino Bernabe este aici
http://www.bernabe-guitars.com/
desi batranul Bernabe nu mai este fiul continua din cate am inteles traditia tatalui, unul din cei mai respectati lutieri spanioli ai secolului XX.
Jim Redgate nu are site insa se pot gasi informatii despre el si interviuri. de ex. aici
http://www.cybozone.com/fg/redgate.html
link ul contine trimiteri si la alte pagini despre chitarele lui. Redgate este un lutier din noul val de inovatori care experimenteaza mult. Ana Vidovic canta pe o chitara Redgate
alt loc pentru resurse legate de chitarele multistrings este „batranul” link http://www.harpguitars.net/
foarte multi lutieri care construiesc chitare clasice standard (sase coarde)au construit sau construiesc si multi strings. un alt lutier celebru care era pasionat de chitarele clasice multistrings a fost Thomas Humphrey care a adus multe inovatii in constructia chitarei clasice insa a parasit lumea noastra anul trecut.
Mulţumim, GS. Excelent!
acum am vizitat tot.
„imblanzirea”… scz si pt. restul!
am gasit ceva si nu stiam unde sa pun link ul asa ca il pun aici.
e prima parte dintr un material cu Jose Romanillos cand era mai tanar exista o a doua parte si linkul se poate accesa din dreapta ferestrei de tube. pe acelasi channel de tube se gaseste un interviu recent cu lutierul spaniol in total cred ca se ajunge la 100 min. e inutil sa incerc a explica cine e Jose Romanillos pentru ca numele spune totul! recomand interviul pentru ca e, vorba fratuzului, „out of site”. pe acelasi channel de tube se pot gasi alte filamari cu lutieri din alte categorii kim walker, john monteleone, paul red smith etc. inclusiv o scurta lectie de acustica chitarelor cu Ervin Somogyi.
link ul Michael Thames in care prezinta chitara multi strings.
Mulţumesc, aşteptam acest link.
Foarte interesant!!!!
MAi trimite dacă mai ai din astea.
mai pun un link cu o chitara cu 10 coarde care mi a placut
Multumesc!
sună foarte bine! mă uit la tensiunea corzilor, este foarte joasă, uite cum vibrează coarda a 5-a
başii nu se prea aud.
basi nu se aud prea bine. de fapt se aud insa nu suna a basi. legat de chestiunea asta se pronunta si Michael Thames cand vb despre chitara lui si explica de ce a construit gatul asemeni unei laute baroc. mie mi s a parut interesanta inregistrarea piesei pe care nu am auzit o la nici un alt chitarist.
mi-a plăcut chitara lui Thames!
Chiar foarte mult.
Este o idee excelentă şi chiar sună bine