„Profesorul de pian te-a învățat greșit … „

Aceeași dezbatere ca în cazul lăutei, dar poate că luteniștii au mai multe scuze, la fel claveciniștii sau cei care studiază muzica antică…

Oare cum se cînta de fapt? Ce greșim cînd interpretăm Bach? FAcem vibrato sau nu? Cîntăm repede, alert sau rar? Avem atît de multe abordări pentru bucățile celebre și totuși se poate imagina o apropiere de modul în care s-ar fi interpretat pe vremea compozitorilor?

interesant de ascultat …

 

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Muzica, Schimb de iutuburi, Scoala de muzica și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la „Profesorul de pian te-a învățat greșit … „

  1. guitarschizofrenic zice:

    sunt de acord cu el. piesele se cantau diferit atunci cand au fost scrise, chiar compozitorii le cantau diferit. muzica insa era alta atunci…. din primele minute ale clipului mi am adus aminte de secventa din masterclasul cu Casals cand explica unei studente stacatoul la Bach. asa cum recunoaste si maestrul in vremea compozitorului tehnica nu exista sau compozitorul nu gandit piesa asa dar se potriveste de minune pentru interpretarea din zilele noastre. si Glenn Gould a fost criticat pentru interpretarile lui la Bach (mai ales cele „de la batranete”) ca piesele nu reflecta interpretarea originala.
    legat de interpretari asa zis gresite, am avut o „disputa” cu cineva pe tema Les Barricades Mysterieuses a lui Couperin, majoritatea clavecinistilor o intepreteaza mai alert fata de chitaristi pentru ca cica asa a fost scrisa. parca se aude mai bine la chitara totusi!

    • Marius David zice:

      așa, așa,
      n-am nimic împotriva interpretărilor noi, dar nu merită să știm cum se făcea?
      și într-adevăr, acordurile rulate au mai mult farmec și poeticitate, expresivitate decît ciocăneala aia sincronizată

  2. E foarte greu, vast, complicat subiectul abordării interpretărilor prin prisma marilor şcoli muzicale clasice, fiindcă sînt de corelat mai multe lucruri la fel de complicate : un sistem de gîndire format, forţă creatoare, manifestare de conştiinţă, stil individual.

    O şcoală muzicală se organizează în jurul unui mare didact şi vine din forţa inventivităţii sale creatoare, care configurează şi se totalizează într-un stil personal. E determinată de ordinea unei mari gîndiri creatoare, a unei mari conştiinţe şi chibzuinţe.
    Dar, forţa ordinală superioară a gîndirii marelui didact se (re)ordonează în timp prin INTERPRETARE (apanaj individual, care presupune gîndire subsecventă), cu condiţia rămînerii în constantele mari ale geniului creator.
    Şcoala nu e rigidă, nu e imobilă, adică nu subzistă în anumite forme statice, dar nici forţele de invenţie ale interpretării nu trebuie să-i deformeze legităţile gîndirii sale fundamentale.

    Există în orice şcoală muzicală mare aşa-numitele ARGUMENTE „SECRETE”, iar pe acelea doar unii reuşesc să le smulgă şi apoi „să le divulge” publicului tocmai PRIN INTERPRETARE.
    Interpretarea nu închide gîndirea autorului, ci ea e una din cheile cu care se deschide şcoala şi descoperă care sînt formele pe care le pot îmbrăca argumentele ei secrete.
    Nu poate şi nici nu trebuie să existe unicitate în executarea muzicală, dar măiestria specialistului constă tocmai în aceea de a descoperi acele argumente profunde şi de a le aduce la suprafaţă pentru ceilalţi muritori de rînd !
    Interpretarea trebuie să fie o cheie de dezvoltare şi reliefare a structurii unei şcoli.

  3. Pingback: Din nou despre școala (proastă) de pian – text de Louis Podesta | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.