Vă puteţi imagina o lumea a bărbaţilor fără cravată? Fără multitudinea de dungi şi culori, picăţele şi pătrăţele, carouri şi imprimeuri. Cravate cu desene, cu steaguri, tematice, presidenţiale cu dungi în diagonale, din mătase, din cîrpă, de înnodat, cu elastic, cu noduri mari şi noduri mici, în trei, în patru, chiar în şapte îndoituri, late şi înguste, lungi şi scurte, ţipătoare şi discrete, cu insemne de club, de armă, militare şi civile…
...............................................
Inutil accesoriu bărbătesc, leneş şerpuitor pe burţile greu de ascuns, “gîtlegău” atîrnător prin mîncare, este singura pată de culoare ca pana la papagal în cenuşiul-negriul-alburiul costumelor noastre, între pantofii cremuiţi şi chelia lăcuită. Folos? Cît globurile pe pomul de Crăciun sau cît rama la fotografie? Cît ghiveciul pentru floare sau cît coperta pentru carte? Dacă orice accesoriu ar avea vreo funcţie, care ar fi funcţia practică a cravatei? Acoperitoare pentru nasturii de la cămăşi? Intermezzo între părţile sacoului? Platformă vişinie pentru acul de cravată din aur? Mijloc de încriptare a unui mesaj către comunitate? Cîte una sau toate la un loc.
De la ososul zurbagiu cochet pînă la patronul hipertensiv şi supraponderal toţi ne încrăvăţim! De ce?
...............................................
Vă puteţi imagina starea “fără cravată”, starea de priveghere-preaveghere la orice amănunt, de suspiciune faţă de orice-i “moft”, privirea ascuţit-acră faţă de tot ce-i inutil şi despre care nu ştii de unde vine? E starea bunicilor noştri “fără cravată”.
...............................................
Ei măcar ştiau, aşa naiv cum îşi explicau ei… ei ştiau de ce NU, noi, generaţie gîtuită şi cu glasul stins în faţa oamenilor cumsecade, nu ştim de ce DA, aşa cum nu ştim de ce facem brad, cozonaci de paşti, ouă roşii, de ce tăiem porc la sărbătoare de prunc, aşa cum ştim de ce tăiem miel la moarte de Dumnezeu.
...............................................
Starea “fără cravată” nu este o stare de relaxare, aşa cum au venit politicenii noştri la primele negocieri, este stare de trezie, stare de strajă, aşa cum repeta Marcu Nichifor (tot fără cravată) “să fim cu maaare bagare de samă!!!”-
...............................................
Starea de "fără cravată" este starea în care lăsăm starea socială la o parte, "doftoricirile", funcţiile, lozincile, formulele, prefixele şi cărţile de vizită.
...............................................
Suspiciunea, fariseismul, legalismul şi circumspecţia inutilă sînt învecinate cu acestă stare. Sigur! Dar nu aşa este tot creştinismul? Nu imediat ne bate pe umăr păcatul din dreapta? Binefacerea care devine diabolic act.
...............................................
Poate că ne-ar trebui o generaţie descrăvăţită, o generaţie care să refuze a purta ornamentul în favoarea unei declaraţii vestimentare, cu “moft” profetic, că este în starea de nelinişte care precede răspunsul la întrebarea DE CE?
...............................................
https://mariuscruceru.ro/2009/01/05/fara-cravata/
eu am editia 2009, scoasa de Paideia (fara ilustratii). E vorba de aceeasi traducere reeditata?
Traducerea lui Slusanschi se citeste mai usor decat cea a lui Murnu pentru ca nu mai foloseste arhaismele de care este plina editia Murnu (motiv pentru care toate editiile Murnu au un glosar de termeni la sfarsit). Imi place mult ca Dan Slusanschi a pastrat neschimbat primul vers al Iliadei, ca un omagiu adus lui Murnu. Cred ca toti romanii pasionati de Iliada nu pot concepe ca epopeea sa inceapa altfel decat cu „Canta, Zeita, mainia ce-aprinse pe-Ahil’ Peleianul”.
Mi-ar fi placut ca traducerea sa fie insotita de note explicative (ceva in genul notelor explicative ale lui Alexandru Balaci la traducerea Etei Boeriu dupa Divina Comedie). E nevoie de o editie critica a lui Homer, asa cum avem pentru Comedia lui Dante si pentru Shakespeare. Poate o faci tu.
Apropo, care era sensul aoristelor in scenele de lupta?
este o traducere la care maestrul a mai lucrat, asta știu că făcea în ultimii ani, pe lîngă proiectele legate de Cantemir,
nu știu dacă aceea este, pentru că nu mi-a căzut cartea în mîini încă.
DAcă ar mai trăit, sigur ar fi făcut ce spui, dar… pe mine nu te baza.
Aoriestele în scenele de luptă… dinamism, efectul stroboscopic.
Pingback: Despre Dan Sluşanschi, spre cunoaştere « Muzeul Sinelui