Domnul Vladimir Tismăneanu îşi continuă seria de portrete cu unul dintre cele mai interesante, portretul lui Nicolae Steinhardt, model de scriitură şi de viaţă pentru unii din generaţia mea, generaţia „decreţeilor”. Mulţi dintre noi i-am citit eseurile de estetică şi Jurnalul cu nesaţ. Fermecător în stil, adînc în conţinut, cu multe fraze demne de reţinut: „Dumnezeu mi-a poruncit să îi iubesc pe toţi, dar nu mi-a poruncit ca toţi să îmi fie simpatici… „, Nicolae Steinhardt încă trebuie descoperit.
Numele lui N. Steinhardt, cel arestat si condamnat in procesul grupului Noica-Pillat, autorul “Jurnalului fericirii”, intelectualul roman-evreu liberal-conservator, admiratorul lui Chesterton, Dostoievski, Soljenitin, Malraux, Camus si Koestler, prietenul lui C. Noica, al lui Dinu Pillat si al lui Alexandru Paleologu, ganditorul crestin ortodox atat de apropiat ca viziune de o Simone Weil, intruchiparea unui spirit universalist tot mai amenintat in aceasta lume a fragmentarilor post-moderne si a utopiilor fals-redemptive, patriot roman si cetatean al lumii, omul care nu s-a lasat frant de presiunile unui sistem criminal, aparatorul valorilor transcendente in atunci cand ele erau calcate in picioare cu cinica neobrazare, dascalul moral, iluministul iluminat indragostit de Dumnezeu si de marele dar al Ratiunii, monahul de la Manastirea Rohia, figureaza neindoios in ceea ce numesc panteonul onoarei. Mi-ar fi placut sa-l cunosc personal, as fi avut enorm de multe intrebari a-i pune, legate de ideologii, de credinta, de identitate
(ori, mai exact, de identitati), nu s-a intamplat, dar mi-au vorbit cu mare dragoste despre Steinhardt prieteni (discipoli) ai sai din diverse momente ale itinerariului sau spiritual, de la Toma Pavel la Dragos Paul Aligica. “Jurnalul fericirii” va dainui ca una din marile carti ale marturisirii din acel loc al istoriei numit Europa de Rasarit.
In superba sa monografie, “N. Steinhardt si paradoxurile libertatii“ “(Humanitas, 2009), George Ardeleanu citeaza dintr-o nota informativa despre parerile marelui ganditor privind malignitatea delatiunii ca fibra a tesutului sordid si antimoral al regimurilor totalitare. E bine sa ne reamintim ce gandea Stainhardt despre fibra psuedo-umana pe care miza statul politienesc de tip comunist sau nazist. Noteaza George Ardeleanu ca este vorba de fapt de “o delatiune despre delatiune, o turnatorie despre turnatorie, avand ceva din ironia cruda a ‘teatrului in teatru’ din Hamlet-ul lui Shakespeare…” Iata asadar ce ii spunea autorul “Jurnalului fericirii” turnatorului securist, fost coleg de la “Spiru Haret”:
citeşte întreg articolul AICI






Minunat dar memoria selectivă!
I-am scris un comentariu domnului Tismăneanu despre articolele domniei sale în legătură cu protestele din ianuarie 2012, folosind un citat din „Jurnalul fericirii”.
Mi-ar fi plăcut totuşi ca un om care l-a cunoscut mai bine pe Nicolae Steinhard şi mai demn să-i fi făcut portretul – mă refer aici la profesorul Virgil Ciomoş de la Universitatea „Babes-Bolyai”.
Există cîteva descrieri ale veselului frate … am sesizat acest articol pentru că mi se pare onest şi este destul de vizibil pentru „popularizarea ştiinţei”
Un om extraordinar! Într-adevăr, Steinhardt trebuie redescoperit. Îmi amintesc la ce coadă am stat în 1992 la o librărie din Sibiu, ca să prind „Jurnalul fericirii”. Oamenii încă iubeau cărţile şi erau avizi după spiritualitatea autentică, de care nu avuseseră parte în anii de dictatură.
O seară bună! 🙂