21 martie 1960 – Ayrton Senna

Am mai scris despre acest lucru AICI. Ar fi împlinit 52 de ani azi.

The Very Best of Chris Rea is a 2001 compilation album by Chris Rea. The last track was originally written and recorded in 1994 as a tribute to the formula 1 racing driver Ayrton Senna who died in a crash at Imola on May 1 that year. „Saudade” is a Portuguese word that roughly means the feeling, emotions and euphoria of a certain moment in time.

Ayrton Senna da Silva (21 March 1960 – 1 May 1994) was a Brazilian racing driver. A three-time Formula One world champion, he is generally regarded as one of the greatest F1 drivers to have raced. He was killed in a crash at Tamburello corner while leading the 1994 San Marino Grand Prix and is the most recent driver to die at the wheel of a Formula One car.
Senna began his motorsport career in karting, moving up to open-wheel racing in 1981, and winning the British Formula 3 championship in 1983. He made his Formula One debut with Toleman-Hart in 1984 before moving to Lotus-Renault the following year and winning six Grands Prix over the next three seasons. In 1988, he joined Frenchman Alain Prost at McLaren-Honda. Between them, they won all but one of the 16 Grands Prix that year and Senna his first World Championship. Prost claimed the championship in 1989, and Senna his second and third championships in 1990 and 1991. In 1992, the Williams-Renault combination began to dominate Formula One. Senna nonetheless managed to finish the 1993 season as runner-up, winning five races and negotiating a move to Williams in 1994.
In 2009, a poll of 217 current and former Formula One drivers conducted by the British magazine Autosport named Senna as the greatest ever Formula One driver. He was recognised for his qualifying speed over one lap and from 1989 until 2006 held the record for most pole positions. He was especially quick in wet conditions, as shown by his performances in the 1984 Monaco Grand Prix, the 1985 Portuguese Grand Prix, and the 1993 European Grand Prix. He also holds the record for most victories at the prestigious Monaco Grand Prix – six – and is the third most successful driver of all time in terms of race wins.
Senna courted controversy throughout his career, particularly during his turbulent rivalry with Alain Prost. Both the 1989 Championship won by Prost and the 1990 Championship won by Senna were decided by collisions between them at those years’ Japanese Grands Prix.

Saudade, Saudade,
Saudade, Saudade
Nothing lasts forever
But somethings end too soon
Now those fields of fascination
Are just dull and empty rooms
But oh, that luck what did it show
Close the book,
Now we will never know
Saudade, Saudade

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Amintiri, Fabrica de barbati, Oameni, Schimb de iutuburi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la 21 martie 1960 – Ayrton Senna

  1. marinelblaj zice:

    Saudade… tristeţea ce începe să miroasă a dor şi dorul adevărat care are întotdeauna tristeţe în el…
    Iar Senna… dureros, s-a pierdut între prea mulţii „robocopi” din formula 1 de azi. Un campion prea… uman, cu tot ce presupune asta!

  2. adi g zice:

    mandru sa fiu nascut in aceasi zi cu un asa mare pilot!
    Respect pentru cel ce a fost Ayrton Senna!

  3. Un film remarcabil despre Senna- http://www.imdb.com/title/tt1424432/-, apărut în 2010.
    Ceea ce l-a deosebit net, spun eu, de toţi ceilalţi competitori, dinainte şi de după el, a fost credinţa sa în Dumnezeu, pe care a afirmat-o explicit de fiecare dată. El a declarat că se simţea mereu în legătură cu Dumnezeu, mai ales în momentele de mare cumpănă. A avut presimţirea că aceea va fi ultima cursă, în care s-a izbit de parapet printr-o defecţiune tehnică a monopostului. El simţea mîna destinului apăsîndu-l.
    Este interesant, din punct de vedere moral, cît de diferit a fost Ayrton Senna de Alain Prost. Acesta din urmă a regretat, mai tîrziu, că l-a „lucrat” în culise pe Senna.
    L-a avut pe conştiinţă şi dl. Williams, care i-a livrat o maşină neverificată, de care Ayrton a fost nemulţumit pînă în dimineaţa cursei. Un coleg de echipă murise pe un tip similar de maşină.

    • Marius David zice:

      din acest motiv l-am şi remarcat, nu fac pomeniri prea des pe blog, dar credinţa în Dumnezeu l-a deosebit,
      da, este un articol în care există mai multe afirmaţii despre previziunile lui…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.