Doctrina Bisericii cu privire la muzică …. în 7 puncte… sau de ce nu-i place Papei chitara?

Putem imagina astfel de reguli pentru cîntat în biserică? Hmm, unele chestiuni chiar merită discutate cu seriozitate.

Textul de mai jos a venit în contextul discuţiei de AICI.

The Church’s doctrine on liturgical music can be summarized in seven points:

1 Types of Music Appropriate for the Mass. The music of the Mass and the Sacred Liturgy of the must be either Gregorian Chant, or must be similar to Gregorian Chant. The primary example of music similar to Gregorian Chant is Sacred Polyphony, exemplified by the compositions of Palestrina.

2 Characteristics of Music Appropriate for the Mass. The music of the Mass must have „grandeur yet simplicity; solemnity and majesty,” and must have „dignity,” and „gravity,” should be „exalted” and „sublime,” should bring „splendor and devotion” to the liturgy, and must be conducive to prayer and liturgical participation, rather than distracting the listener from prayer. It must be music that befits the profound nature of the Mass, which is the Sacrifice of Jesus Christ. As Pope Paul VI put it: „The primary purpose of sacred music is to evoke  God’s majesty and to honor it. But at the same time music is meant to
be a solemn affirmation of the most genuine nobility of the human person, that of prayer.”

3 Types of Musical Instruments Appropriate for the Mass. The instrument that is most „directly” fitted for the Mass is the classical pipe organ. Other instruments, however, can be adapted to the Mass, including wind instruments, and smaller bowed instruments.

4 Types of Music Prohibited in the Mass. All secular and entertainment styles of music are utterly prohibited in the Mass. The introduction of inappropriate music into the liturgy is regarded as „deplorable conduct.”

5 Types of Instruments Prohibited in the Mass. All „noisy or frivolous” instruments are prohibited for use in the Mass.The specific instruments named by the Popes have included guitars, pianos, drums, cymbals, and tambourines. „Bands” also are prohibited, as are all automated forms of music (recordings, automatic instruments, etc).

6 Adapting Musical Traditions of Indigenous Cultures, and
„Universality.” The musical traditions of particular cultures can and should be incorporated into the Sacred Liturgy, but only in such a way that they will be recognized as sacred („good” in the words of Pope St. Pius X) by people of all cultures. That is, all such music must have the characteristic of „universality.”

7 Preserving the Church’s Musical Tradition. The treasury of the Church’s sacred music is to be carefully preserved, rather than discarded.

Sursa

 

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Muzica, Perplexităţi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Doctrina Bisericii cu privire la muzică …. în 7 puncte… sau de ce nu-i place Papei chitara?

  1. SDM zice:

    Nu că am ceva cu chitara şi instrumentiştii ei (chiar apreciez chitara). Cine a încercat chitara şi nu a reuşit, mai bine să se abţină.
    Acum vreo câteva zile somebody cânta bine, bine, dar cam sărea, adică sălta în timp ce trăgea cu pana peste corzi. Întreb eu: must să sari în timp ce cânţi la chitară în adunare ? Calitatea execuţiei la chitară este influenţată de săritură ?
    Consider că între muzică şi atletism, sunt ceva diferenţe.
    Marius David, te-am văzut la chitară şi cânţi destul de fin, fără să depui eforturi supraomeneşti…ai cumva pregătire fizică ? Mă gândesc că de asta poţi să cânţi fără să sari…!
    Şi nici nu dai din cap şi nici părul nu-ţi cade pe ochi…!
    Un oarecare ,,baterist”… avea sistemul acela electronic de percuţie, surogatul tobelor. Era săracul de el penibil: pe un scaun întors în plan orizontal cu 180 de grade, a amplasat instrumentul şi dădea cu sete în instrument de parcă era singur acolo.
    Ce ne facem dacă are ŞI Papa dreptate ? Poate vede şi el ceva.
    Nu ştiu dacă Papa s-a pronunţat şi referitor la harfă.
    Unde nu-i dau dreptate Papei: referitor la piano.
    Are Papa cumva blog, să-i scriu şi lui, să mai reflecteze puţin !
    Mulţumesc

    • Filip zice:

      „Era un comentator pe blogul lui Marius. Scria bine, dar cam scapa cuvinte in engleza. Intreb eu: Trebuie musai sa scrii cuvinte in engleza atunci cand comentezi? Calitatea comentariului este influentata de vocabularul multilingv?”

      Cred ca esti de acord ca astfel de lucruri tin de stilul personal.

      Ce ramane? Eu zic sa reprosam pianistului ca „simte muzica” prea vizibil. Sa reprosam tobosarului faptul ca instrumentul lui necesita mai multa energie cinetica decat, permiteti-mi exemplul, lauta. Mai am, dar cred ca m-am facut inteles.

    • dorin zice:

      Holy Tweet: Pope Pontificating on Twitter, New Vatican Website
      nici nu-l cauti si-l gasesti…

  2. Mihai Sarbu zice:

    Marturisesc ca nu mi-e foarte clar in ce fel poate fi relevanta traditia muzicala liturgica a Bisericii Catolice pentru serviciile divine protestante. Intre altele Reforma a adus cu sine o reinnoire muzicala, prin promovarea imnurilor – Luther insusi fiind un autor celebru si apreciat. Asta pentru ca in ochii Reformatorilor serviciul divin era ceva diferit de Missa catolica. Bunaoara, Missa catolica este o jertfa in sensul deplin al cuvantului, pe cand Serviciul Divin protestant este o adunare in care credinciosii isi aduc aminte de o Jertfa ce a avut loc deja intr-un moment definit al istoriei.
    Vreu sa spun ca avem de-a face cu doua contexte diferite pentru muzica bisericeasca, ceea ce ma face sa cred ca este de asteptat sa avem de-a face cu doua sensibiltiati diferite. Deci protestantii nu cred ca au nevoie sa aplece urehea la ce spunem noi catolicii in aceasta privinta, pentru Serviciul Divin. Deci ce spune papa cred ca este irelevant in acest context.

  3. Dumitru zice:

    este necesara o corectie: Doctrina Bisericii Catolice! – asta suna diferit…
    – are dreptate Papa in unele privinte. Dar mai este inca un aspect: Muzica incepe la urechea noastra, pana la urechea noastra este doar un fenomen fizic, vorbim doar de niste unde sonore ce trec prin aer.
    Muzica este un cod, si acest cod il intelegem fiecare diferit, in functie de background-ul cultural pe care-l avem. Si reactiile noastre sunt diferite si conditionate de experientele noastre de viata subiective.
    Exemplu: in biserica o fanfara canta o piesa veche, asa, in stil nemtesc – care pe un baptist batran il face sa planga; isi aduce aminte de tineretile lui, de biserica in care el asculta aceeasi cantare acum 50 de ani, de cea care i-a fost sotie si nu demult a plecat la Domnul- etc…ok…- In sala se afla un alt batran, evreu de data asta- care in tinerete asculta fortat aceeasi piesa in megafoanele lagarului de munca in care a fost dus si unde au murit toata familia si prietenii lui… reactia acestui om va fi diferita? – E usor de ghicit!
    In timp ce pt. unii o anumita muzica este frivola, aceeasi muzica le va fi sinonima altora cu descoperirea libertatii, a frumusetii, etc.
    Challenge-ul cel mai mare la ora actuala in biserici este gasirea unui cod de comunicare comun, in care toti sa se regaseasca – asta este si va fi mai ales, din ce in ce mai greu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.