Duminică am predicat în Biserica din Aleşd din Numeri 4. Am amintit faptul că probabil Marele Preot va fi fost legat cu o sfoară de picior sau de mijloc pentru a fi tras afară din Sfînta Sfintelor în caz că ar fi murit.
La final patru fraţi au venit şi mi-au spus că au căutat în Scripturi aşa ceva şi nu au găsit. Am fost extrem de impresionat de gestul lor, care dovedeşte maturitate spirituală, exegetică şi faptul că ne ţin sub observaţie tot timpul şi ne verifică cu Biblia orice afirmaţie.
Este un lucru bun. Eu însumi m-am dus să verific să văd de unde am preluat informaţia.
În Scripturi nu apare nicicum aşa ceva, dar mi-am amintit de o predică de-a lui Richard Wurmbrand, filieră pe care a ajuns pînă la mine şi de un text din Zohar. Pe moment duminică i-am spus familiei care m-a întrebat că este adevărat, în Scripturi nu apare aşa ceva, dar în Zohar apare şi chiar sînt date nişte cifre: preoţi care ar fi murit pentru că nu au intrat cum se cuvine în Sfînta Sfintelor (3? 300?).
Aşa cum obişnuiesc, mi-am întrebat colegul, dr. Dan Botica, specialist în perioada intertestamentară şi în Ebraica Vechiului Testament. Mi-a confirmat chestiunea. Este legendă via Zohar.
MISCONCEPTION: The Gemara relates that on Yom Kippur, when the Kohen Gadol entered the Kodesh Hakodashim (Holy of Holies) in the Beit Hamikdash (Temple), a rope was tied to his ankle so that in case he died, there would be a way to extricate his body.
FACT: While there was a real concern about the Kohen Gadol’s survival, there is no reference to this practice in the Mishnah, Talmud or Midrash. The Zohar does, however, state that a gold chain was tied to the Kohen Gadol’s ankle, but other sources, both halachic and Aggadic, could cause one to question this claim.
BACKGROUND: When the Beit Hamikdash was in existence, the highlight of the Yom Kippur service was the Kohen Gadol’s Avodah in the Kodesh Hakodashim. Twice during this exalted day, the Kohen Gadol would remove the eight priestly garments he wore during his service in the Beit Hamikdash all year long, immerse in a mikvah and don the four special white linen garments that were used only on Yom Kippur to enter the Kodesh Hakodashim. The rituals surrounding this entry, which are detailed in the Torah (Vayikra 16) and elaborated on by Chazal, had to be followed precisely. The slightest deviation could cost the Kohen Gadol his life (Vayikra 16:2). Indeed, many Kohanim Gedolim died during the Yom Kippur service (Yoma 5:1 [52b] with Rambam’s commentary; Tiferet Yisrael, Yoma, Yachin 22).
vezi continuarea AICI
Sînt onorat să predic în faţa unei comunităţi care nu ia în uşor afirmaţiile mele şi verifică precum creştinii din Berea orice lucru. Duminica viitoare vom lămuri exact lucrurile, pentru a risipi orice urmă de îndoială asupra frînghiei cu pricina.
„Sfânta Sfintelor n-avea nici o fereastră şi când erau necesare reparaţii pentru a o menţine în stare de utilizare, un muncitor era coborât de pe acoperiş cu ajutorul unei funii, deoarece numai Marele Preot avea dreptul să- calce podeaua.”
(Geoffrey Wigoder coord. Enciclopedia iudaismului, Bucureşti, 2006, pag. 611)
Altarul de tamaiere era in Locul prea Sfant ? Evr. 9.4 Daca Da atunci Zaharia Luca 1. 11 a intrat acolo sa faca tamaierea si nu era Mare Preot ! Eu cred ca era numai Chivotul acolo ! Ex. 26.34 Se poate va rog o clarificare la Evr. 9.4 ?
De clarificat ce era cu Zaharia. Era din ceata lui Abia, vezi 1 Cronici 24:1-18. David a imparti preotii in 24 de cete, astfel fiecare preot slujea in fiecare an 2 saptamani in afara de cele 3 dati cand erau toti adunati in Ierusalim, respectiv Paste (3 sarbatori), Saptamani si Sarbatoarea Corturilor (3 sarbatori).
Din asta rezulta ca Zaharia nu tamia in una din cele trei perioade de sarbatori obligatorii. Era ori prima data din an, undeva vara (Abia era a 8-a ceata) ori undeva in jurul sarbatorilor din toaman, ultimele 3 mentionate mai sus, dar nu in timpul sarbatorilor.
Cel mai probabil in Evrei se refera la faptul ca in timpul Sarbatorii Ispasirii, Levitic 16:12 si 13, se facea tamaierea si marele Preot aducea tamaia si carbuni de pe altarul de afara si poate ca aveau un loc unde sa puna carbunii si tamaia in Sfanta Sfintelor. Am citit ca acel cuvant are si alte sensuri dar e tradus ca si altar. Deci dupa cate inteleg eu, foarte probabil ca aveau ei ceva amenajat.
Ca si un plus, la intrebare, daca se socoteste dupa cand trebuia sa slujeasca Zaharia, ajungi la faptul ca Domnul Isus s-ar fi putut naste ori de Sarbatoarea Corturilor ori undeva in iarna, in jurul datei cand sarbatorim noi Craciunul. Cand Maria s-a dus la Elisabeta, Ioan avea 6 luni, si Maria isi incepea sarcina deci nu e greu de socotit.
http://www.templeinstitute.org/day_in_life/third_lottery.htm utie aici.
„…unlike the other aspects of the Temple service, each priest may officiate at the incense offering only once… and afterwards, he may not apply again…”
E interesant tot articolul, cu toate loteriile si toate slujbele ce le aveau preotii.
http://www.templeinstitute.org/yom_kippur/placing_coals.htm probabil la asta se refera in Evrei.
multumesc, Andrei!
Dragă WES, textul din Evrei 4:9 ridică probleme serioase într-adevăr. Nu cred că pot fi justificate cinstit cele 2-3 detalii de acolo. Din fericire însă, aceasta nu impietează asupra mesajului inspirat al autorului. Pentru cine crede însă în inspiraţia verbală a textului, sau crede că autorii inspiraţi nu puteau greşi sub nici o formă, textul acesta este una dintre provocările Bibliei. Mă refer nu la mesajul inspirat, ci la eventuale informaţii secundare imperfecte, la aspecte de limbaj etc. Pentru un studiu mai larg, deşi nu exhaustiv, poţi citi aici http://www.tornafratre.com/exegeza/evrei-9-4-un-test-pentru-teologia-inspiratiei-totale.php
Imi place ideea apartenentei altarului de Sfanta Sfintelor. Rugaciunile noastre care apartin inainte lui Dumnezeu. De altfel in Legamantul Nou, nemaifiind despartire incaperile, ele chiar sunt in prezenta Lui. Si in Apocalipsa 8, se intampla exact ce se intampla de Sarbatoarea Ispasirii, cand rugaciunile care in tot timpul anului erau despartite de prezenta Domnului sunt in sfarsit duse inainte Lui.
Sunt curios cum veti fi reusit sa lamuriti “exact” lucrurile (adica, au fost cazuri in care Marele Preot a murit in Sfanta Sfintelor? Cum a fost scos afara?). Din articolul lui Rabbi Zivotofsky inteleg ca, desi explicatia din Zohar nu are sustinere din partea celorlalte scrieri iudaice, nici ideea din Tosefta – altii puteau sa intre si sa-l scoata – nu e clara. Drept dovada si discutia (un pic hazlie) dintre Eliezar si Akiba despre moartea fiilor lui Aaron – un inger i-a scos afara vs. au fost trasi cu sulitele.
Scuze că intervin. Eu cred că dacă ar fi fost cazul ca un MP să moară de Yom Kippur în Sfânta Sfintelor, putem găsi cel puţin câteva cazuri de arhierei nelegiuiţi notorii şi idolatri în istoria biblică. Dar nu se menţionează că vreun MP ar fi murit în exerciţiul funcţiunii.
Multumesc frumos. Fara sa trecem cu vederea ca absenta dovezilor nu e dovada absentei, cred ca ceea ce spuneti este o ipoteza de bun simt.
Va rog frumos sa reformulati:
„Eu cred că dacă ar fi fost cazul ca un MP să moară de Yom Kippur în Sfânta Sfintelor, putem găsi cel puţin câteva cazuri de arhierei nelegiuiţi notorii şi idolatri în istoria biblică. Dar nu se menţionează că vreun MP ar fi murit în exerciţiul funcţiunii.”
Daca MP nu intra in Sfanta Sfintelor decat odata pe an, atunci, cum putea sa moara in aceeasi Sfanta a Sfintelor, altfel decat „in exercitiul functiunii” ?
Multumesc !
nu sunt date foarte multe explicatii insa cred ca e folositoare si urmatoarea lista de mituri urbane:
1. The “eye of the needle” refers to a gate outside Jerusalem.
2. The high priest tied a rope around his ankle so that others could drag him out of the Holy of Holies in case God struck him dead.
3. Scribes took baths, discarded their pens, washed their hands, etc. every time they wrote the name of God.
4. There was this saying among the sages: “May you be covered in your rabbi’s dust.”
5. Voltaire’s house is now owned by a Bible-printing publisher.
6. Gehenna was a burning trash dump outside Jerusalem.
7. NASA scientists have discovered a “missing day” which corresponds to the Joshua account of the sun standing still.
http://thegospelcoalition.org/blogs/trevinwax/2011/04/27/urban-legends-the-preachers-edition/