Tocmai am terminat licenţele. Ieri a fost examinarea la teologie, astăzi lucrarea de licenţă. Iată un text interesant pentru cei care doresc să facă teologie.
Dacã, prin urmare, si tu, iubite, doresti sã dobândesti harisma aceasta, se cuvine sã cunosti si sã pãstrezi urmãtoarele opt lucruri:
1. Trebuie sã respecti poruncile lui Dumnezeu si prin întâmpinarea lor sã ajungi la contemplare, precum te sfãtuieste Grigorie Teologul, zicând: „Vrei sã devii teolog vreodatã, si vrednic de contemplarea lui Dumnezeu? Pãzeste poruncile, mergi prin viatã cu sãvârsirea faptelor bune; cãci prin fapte ajungi la contemplatie; de la trup nevoieste-te cãtre suflet”.
2. Trebuie sã-ti stãpânesti trupul si patimile trupului si sã-ti curãtesti simturile trupului si ale sufletului; cãci înainte de a te curãti pe tine însuti nu poti avea sigurantã pe tine, nici rãspundere pentru sufletele altora, nici sã teologhisesti.
Sau dacã n-ai ajuns la curãtire deplinã, ci abia te curãtesti, nici atunci nu se cuvine sã teologhisesti.
……
5. Trebuie sã cunosti ceea ce recomandã Iosif Vrienios: „Cel care teologhiseste, înainte de toate sã stãpâneascã cu exactitate atributele persoanelor treimice; adicã ce înseamnã cã Dumnezeu este Unul si ce înseamnã Trei; ce înseamnã Tatãl, Fiul si Duhul Sfânt, ce înseamnã Dumnezeire, esentã (ousia) si fire (phisis) si ce înseamnã persoana, ce sunt atributele, ipostasul si deofiintimea, ce înseamnã enipostasul si celelalte.
6. Trebuie sã cunosti regula pe care o recomandã acelasi Vrienios cititorilor cãrtilor de teologie, zicând: „Cei care citesc pe teologi, înainte de toate trebuie sã se gândeascã cã toate cele ce s-au spus despre Sfânta Treime, s-au spus ca despre o fiintã si trei ipostasuri, si deci, când vorbim despre activitatea Sfintei Treimi trebuie sã nu gresim atribuind ceea ce este propriu numai Fiintei Divine, fiecãruia din cele trei ipostasuri separat, si nici cele spuse numai pentru fiecare din cele trei ipostasuri sã le socotim comune Fiintei Divine”.
……
(Sfântul Nicodim Aghioritul, Scarã Nouã, Tesalonic, 1976, pp.332-335)
Vezi mai mult AICI.






Maxim Marturisitorul (si poate si altii) spune ca Hristos se ascunde in poruncile sale, ca un soare care se face cunoscut prin razele sale. Citat/parafraza din memorie.
Sfaturi si invataturi omenesti prin care „transpira” bine Cuvantul Domnului ! Intelepciune si dragoste parinteasca izvorata dintro traire personala cu Parintele Cel mare si sfant…
Recomandarea de a urma o…cale ocolitoare, cind ai la indemana Calea Dreapta a Scripturilor, dezbracate de…porunci omenesti.
Cu toate acestea, nu te poti apropia de Dumnezeu si nici de altii semeni de-ai ta, daca tu insuti nu te-ai dezbracat de cele lumesti…(vezi punctul 2 din „Cuvant pentru…”)
Cat despre a invata pe altii „teologhia…” , trebuie mai intai „sa dobandesti charisma aceasta” recunoscandu-ti vocatia, ascultand chemarea…
Caci daca n-o ai, atunci…degeaba !
Este bine totusi sa stii:
1. „Cunostinta ingamfa pe cand dragostea zideste !” (I Corinteni 8:1b-2);
2. „Nu trece peste ce este scris…” ( I Corinteni 4:6-7);
3. Este si „o alta evanghelie…” Falsa, care atrage „anatema” ! ( Galateni 1:6 -12 );
4. „Propovaduirea din duh de cearta sau din slava desarta…” (Filipeni 1: 15-18);
5. „Flecari si flecarii…” ( I Timotei 1:6-7);
6. Istorisiri inchipuite care se substituie Evangheliei. ( II Timotei 4:3-4);
7. „Pentru un castig marsav…” (I Petru 5: 2-3);
8. Nu ingreuiat de pacate si in chip usuratic. (II Timotei 3:5-8)
9. Fara „cuget spurcat” (Tit 1:15-16);
10. Nu avand infatisare de miel dar….”vorbind ca un balaur!” (Apocalipsa 13:11);
11. Nu „broaste” si duhuri de draci (Apocalipsa 16:13-14) prefacuti in „ingeri de lumina” (II Corinteni 11:13-15).
Amin