Vă puteţi imagina o lumea a bărbaţilor fără cravată? Fără multitudinea de dungi şi culori, picăţele şi pătrăţele, carouri şi imprimeuri. Cravate cu desene, cu steaguri, tematice, presidenţiale cu dungi în diagonale, din mătase, din cîrpă, de înnodat, cu elastic, cu noduri mari şi noduri mici, în trei, în patru, chiar în şapte îndoituri, late şi înguste, lungi şi scurte, ţipătoare şi discrete, cu insemne de club, de armă, militare şi civile…
...............................................
Inutil accesoriu bărbătesc, leneş şerpuitor pe burţile greu de ascuns, “gîtlegău” atîrnător prin mîncare, este singura pată de culoare ca pana la papagal în cenuşiul-negriul-alburiul costumelor noastre, între pantofii cremuiţi şi chelia lăcuită. Folos? Cît globurile pe pomul de Crăciun sau cît rama la fotografie? Cît ghiveciul pentru floare sau cît coperta pentru carte? Dacă orice accesoriu ar avea vreo funcţie, care ar fi funcţia practică a cravatei? Acoperitoare pentru nasturii de la cămăşi? Intermezzo între părţile sacoului? Platformă vişinie pentru acul de cravată din aur? Mijloc de încriptare a unui mesaj către comunitate? Cîte una sau toate la un loc.
De la ososul zurbagiu cochet pînă la patronul hipertensiv şi supraponderal toţi ne încrăvăţim! De ce?
...............................................
Vă puteţi imagina starea “fără cravată”, starea de priveghere-preaveghere la orice amănunt, de suspiciune faţă de orice-i “moft”, privirea ascuţit-acră faţă de tot ce-i inutil şi despre care nu ştii de unde vine? E starea bunicilor noştri “fără cravată”.
...............................................
Ei măcar ştiau, aşa naiv cum îşi explicau ei… ei ştiau de ce NU, noi, generaţie gîtuită şi cu glasul stins în faţa oamenilor cumsecade, nu ştim de ce DA, aşa cum nu ştim de ce facem brad, cozonaci de paşti, ouă roşii, de ce tăiem porc la sărbătoare de prunc, aşa cum ştim de ce tăiem miel la moarte de Dumnezeu.
...............................................
Starea “fără cravată” nu este o stare de relaxare, aşa cum au venit politicenii noştri la primele negocieri, este stare de trezie, stare de strajă, aşa cum repeta Marcu Nichifor (tot fără cravată) “să fim cu maaare bagare de samă!!!”-
...............................................
Starea de "fără cravată" este starea în care lăsăm starea socială la o parte, "doftoricirile", funcţiile, lozincile, formulele, prefixele şi cărţile de vizită.
...............................................
Suspiciunea, fariseismul, legalismul şi circumspecţia inutilă sînt învecinate cu acestă stare. Sigur! Dar nu aşa este tot creştinismul? Nu imediat ne bate pe umăr păcatul din dreapta? Binefacerea care devine diabolic act.
...............................................
Poate că ne-ar trebui o generaţie descrăvăţită, o generaţie care să refuze a purta ornamentul în favoarea unei declaraţii vestimentare, cu “moft” profetic, că este în starea de nelinişte care precede răspunsul la întrebarea DE CE?
...............................................
https://mariuscruceru.ro/2009/01/05/fara-cravata/
Citind cele doua eseuri despre care ati mentionat ca vor fi sau sunt notate cu 10 am ajuns la concluzia ca nota oferita sau propusa este prin har, intrucat nici una dintre ele nu se ridica la aceasta nota.
Prima lucrare, din perspectiva exprimarii ideilor nu este cursiva, ceea ce face ca cititorul sa se plictiseasca in timpul lecturarii. As putea spune, chiar sa se opreasca inainte de a termina referatul. Uneori face afirmatii categorice, pe care mai tarziu este nevoit sa le rectifice (i.e. bogatii, o data sustine ca nu sunt crestini, iar mai jos ca ar putea fi crestini) Insa, se observa ca autorul este un muncitor.
In ce priveste a doua lucrare, ea este diametral opusa. Are cursivitate atat in ideii cat si in exprimare. Este foarte usor de lecturat si captivanta. Ce i se poate imputa autorului, care se pare ca este mai inzestrat din punct de vedere analitic si literar decat primul, este faptul ca nu munceste la capacitatea maxima.
Draga Cladiu,
1. orice notare este subiectivă.
2. orice notare are o cantate de har.
3. orice notare ţine cont de mai multe coordonate. Se pare însă că te-ai plictisti prea repede la primlu eseu.
4. Spre mare ta surprindere: este acelaşi autor.
Ce notă ai fi dat tu pentru atîta muncă?
1. Sunt surpins sa aflu ca este acelasi autor.
2. Sunt deacord cu d-voastra ca notarea este subiectiva. Dealtfel, in opinia mea o astfel de notare este cea mai buna, pentru ca tine cont de mai multi factori nu numai de slova.
3. Orice student care intelege „cantitatea de har” din notare, cred ca incepe sa invete unde ii este locul pe scena academica.
4. Primul eseu, dupa cum ati afirmat, l-as nota cu 10, doar daca face retusari necesare. Nu stiu ce sugestii i-ati facut, insa in opinia mea unele subtitluri ar trebui schimbate. Pentru al doilea eseu as pastra aceeasi nota, cu conditia ca pe viitor sa nu mai foloseasca anumite formule de exprimare, prin care sa lase impresia ca este la amvon.
Intentia mea nu a fost sa iau la puricat eseurile sau examinatorul, de aceea si comentariile mele s-au limitat doar la anumite aspecte. Cat privesc greselile de tehnoredactare sau din neatentie, le-am trecut cu vederea, fiind ca perfectiunea in scris nu este punctul meu forte (nu-i place sa fiu ipocit pe fata :D).
Nota: pe mine m-au interesat eseurile, datorita temelor tratate si mai putin nota.
draga Claudiu,
da, erori de typing.. asta se intimpla.
eseurile sint la primul draft,
de obicei, dupa observatii, unii studenti imi trimit varianta finala, asa s-a intimplat si in cazul acesta,
omul si-a imbunatatit performanta, dar asta am citit eu pentru notare.
„Cititorii pe care-i avea în minte Pavel atunci când a scris…. ” – citat din prima pagina paragraful 3 – parcă era vorba de PETRU …. graba autorului sau a corectorului?
draga Lia, n-am dat drumul la comentariul în care spui… parcă aţi fi frate cu….
Consider comentariul tău, date fiind faptele, istoricul şi trecutul, o jignire personală.
Nu-mi doresc să fiu asemănat cu respectivul frate.
Nici măcar în glumă.
Pingback: Botezul adulţilor, Hopky, “dictatura” lui Băsescu?, sfîrşit de sesiune, global dimming, prostituţie şi incest la liber? « La patratosu