Vă puteţi imagina o lumea a bărbaţilor fără cravată? Fără multitudinea de dungi şi culori, picăţele şi pătrăţele, carouri şi imprimeuri. Cravate cu desene, cu steaguri, tematice, presidenţiale cu dungi în diagonale, din mătase, din cîrpă, de înnodat, cu elastic, cu noduri mari şi noduri mici, în trei, în patru, chiar în şapte îndoituri, late şi înguste, lungi şi scurte, ţipătoare şi discrete, cu insemne de club, de armă, militare şi civile…
...............................................
Inutil accesoriu bărbătesc, leneş şerpuitor pe burţile greu de ascuns, “gîtlegău” atîrnător prin mîncare, este singura pată de culoare ca pana la papagal în cenuşiul-negriul-alburiul costumelor noastre, între pantofii cremuiţi şi chelia lăcuită. Folos? Cît globurile pe pomul de Crăciun sau cît rama la fotografie? Cît ghiveciul pentru floare sau cît coperta pentru carte? Dacă orice accesoriu ar avea vreo funcţie, care ar fi funcţia practică a cravatei? Acoperitoare pentru nasturii de la cămăşi? Intermezzo între părţile sacoului? Platformă vişinie pentru acul de cravată din aur? Mijloc de încriptare a unui mesaj către comunitate? Cîte una sau toate la un loc.
De la ososul zurbagiu cochet pînă la patronul hipertensiv şi supraponderal toţi ne încrăvăţim! De ce?
...............................................
Vă puteţi imagina starea “fără cravată”, starea de priveghere-preaveghere la orice amănunt, de suspiciune faţă de orice-i “moft”, privirea ascuţit-acră faţă de tot ce-i inutil şi despre care nu ştii de unde vine? E starea bunicilor noştri “fără cravată”.
...............................................
Ei măcar ştiau, aşa naiv cum îşi explicau ei… ei ştiau de ce NU, noi, generaţie gîtuită şi cu glasul stins în faţa oamenilor cumsecade, nu ştim de ce DA, aşa cum nu ştim de ce facem brad, cozonaci de paşti, ouă roşii, de ce tăiem porc la sărbătoare de prunc, aşa cum ştim de ce tăiem miel la moarte de Dumnezeu.
...............................................
Starea “fără cravată” nu este o stare de relaxare, aşa cum au venit politicenii noştri la primele negocieri, este stare de trezie, stare de strajă, aşa cum repeta Marcu Nichifor (tot fără cravată) “să fim cu maaare bagare de samă!!!”-
...............................................
Starea de "fără cravată" este starea în care lăsăm starea socială la o parte, "doftoricirile", funcţiile, lozincile, formulele, prefixele şi cărţile de vizită.
...............................................
Suspiciunea, fariseismul, legalismul şi circumspecţia inutilă sînt învecinate cu acestă stare. Sigur! Dar nu aşa este tot creştinismul? Nu imediat ne bate pe umăr păcatul din dreapta? Binefacerea care devine diabolic act.
...............................................
Poate că ne-ar trebui o generaţie descrăvăţită, o generaţie care să refuze a purta ornamentul în favoarea unei declaraţii vestimentare, cu “moft” profetic, că este în starea de nelinişte care precede răspunsul la întrebarea DE CE?
...............................................
https://mariuscruceru.ro/2009/01/05/fara-cravata/
hehe de fujara stiam!!! de fapt chiar vroiam l propun ca instrument al saptamanii! este un instrument overtone fascinant. am si eu un iutub al unui constructor pe nume nadishana. instrumentul lui e din plastic dar conceptul este interesant. a construit o fujara care combina atat tehnica de cantat a instrumentului slovac dar si al kalyuka, tot un overtone flute insa cu origini in rusia. se pare ca tipul e ceva rus sau aproape. pe pagina lui mai are si clipuri cu un tip nou de kaval foarte versatil.
eh, imi pare rau ca nu te-am surprins.. iti multumesc pentru aceste videoclipuri, cu adevarat interesant!!!!
postez si clipul cu kavalul pentru ca mi se pare dragut. ce e interesant la el e ca individul foloseste toate tipurile de embouchure: macedonean, bulgar etc si chiar de shakuhachi. kavalul original (turcesc, macedonean etc) este diferit de cel romanesc. este deschis la ambele capete. cel romanesc este de fapt fipple flute.
Foarte frumos clipul tau.
da, am pregatit si cavalul.. cu adevarat interesanta embouchura… si mai ales dublarea cu corzile vocale…
tatal meu cinta la cavalul romanesc, era inchis la un capat cu dop de pluta cred, din cite tin minte.
era din paltin dupa structura pe care mi-o aduc aminte…
da, cavalul romanesc nu este deschis la ambele capete, are un dop (pana) cu rolul de a „taia” colana de aer pentru a produce sunetul pe principiul fipple flute cum sunt si recorderele/blockflute.la kavalul original lucrul acesta e produs prin embouchura, asemeni bansuri ului sau flautului. e mult mai dificil de cantat la cel deschis in ambele parti si are alt sunet in functie de embouchura.
da, ai dreptate, este pana aceea fie din lemn mai moale, fie din pluta mai densa…
Fujara suna bine,ca naiul lui Zamfir..numai ca-l intrece cu mult in dimennsiuni,cred ca e incomod de manevrat.