Pasul 3 – Analiza retorică

După ce am descifrat textul ca text, apoi textul ca text literar, acum trebuie să mă uit la „mişcarea textului”, la felul în care autorul vrea să mă „ademenească”, la mijloacele de persuasiune, argumentare. Voi căuta figurile de stil, căutînd să înţeleg rolul lor. De ce, spre exemplu, Iacov foloseşte un truc retoric în capitolul 3? De ce mă ispiteşte să cred că mă voi putea stăpîni, luînd prizonieră limba, pentru ca apoi să distrugă tot eşafodajul „o fiară pe care nimeni n-a îmblînzit-o”. Cînd spune „adevărul”? La începtul textului, la sfîrşitul textului?
Iacov este un retor strălucit, ca şi Ioan, Pavel, Petru, adică aproape toţi autorii Noului Testament. Acest fel de „păcăleli” retorice există în orice text, există şi în textele din Biblie.

Avatarul lui Necunoscut

About Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Periegeza. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 Responses to Pasul 3 – Analiza retorică

  1. Avatarul lui Camix Camix spune:

    Păi, dacă în Eclesiastul (sper că nu mă înşel) spune că e mai important sfârşizul unui lucru decât începutul lui… 🙂

  2. Avatarul lui Marius David Marius David spune:

    da, CAmix, dar nu intotdeauna la sfirsit este secretul, cheia textului.
    uite la Epistola lui Iacov, la Epistola 1 a lui Ioan… sfirsitul este foarte abrupt si sfirsitul nu este acolo

  3. Avatarul lui alonet alonet spune:

    Precum si Apocalipsa se sfarseste la capitolul 11 versetu 15 „Ingerul al saptelea a sunat din trambita. Si in cer s-au auzit glasuri puternice, care ziceau: „Imparatia lumii a trecut in mainile Domnului nostru si ale Hristosului Sau. Si El va imparati in vecii vecilor.”

  4. Pingback: Cum îmi pregătesc predica? | Marius Cruceru

  5. Pingback: Paşi exegetici | Pivnița cu teologicale

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.