Cîteva cuvinte despre Rugăciune şi din Filocalie (P)

Meditînd la rugăciune zilele astea, am căutat ce spune şi Filocalia despre rugăciune.

Cîteva sînt interesante şi de bun folos.

Iată:

„Să păzim liniştea şi pacea sufletului în toate dar mai vârtos însă în timpul cântării psalmilor căci dracii au ca scop să distrugă rugăciunea prin tulburări.

Nu trebuie să aşteptăm să ne rugăm numai când avem mintea adunată, ci să luptăm să adunăm mintea prin rugăciune.

Înainte de toate să punem pe hârtia rugăciunii noastre o mulţumire sinceră, în al doilea rând mărturisirea şi zdrobirea sufletului întru multă simţire. Apoi să facem Împăratului cererea noastră. Chipul de mai înainte arătat rugăciunii noastre este cel mai bun, precum s-a spus unui frate oarecare de către Îngerul Domnului.

Nu face pe deşteptul în cuvintele rugăciunii tale căci gânguritul simplu şi nemeşteşugit al pruncilor a înduioşat pe Tatăl cel din ceruri.

Nu fi îndrăzneţ chiar dacă ai dobândit curăţia; mai degrabă apropie-te întru smerită cugetare şi multă îndrăznire vei avea.

Îndulcesc bucatele untdelemnul şi sarea; înaripează rugăciunea smerenia şi lacrima.

Cere prin plâns, caută prin ascultare, bate prin îndelungă răbdare! ”Că cel ce cere astfel va lua şi cel ce caută va afla.” Păzeşte-te să nu te rogi cumva pentru vreo femeie ca să nu fii jefuit din partea dreaptă. (Să nu fii jefuit de curăţie prin fapta bună a rugăciunii, căci rugându-te pentru o femeie ai toate şansele să te gândeşti cu poftă la ea.)

”Domnul nostru este foc mistuitor” (Evrei 12,29) căci precum focul topeşte ceara şi usucă noroiul, aşa şi meditaţia ascunsă topeşte gândurile urâte şi depărtează patimile sufleteşti, luminează mintea, dă strălucire înţelegerii şi bucură inima. Fiindcă meditaţia ascunsă loveşte demonii şi alungă gândurile urâte. (Meditaţia este reflecţia la tainele dumnezeieşti nemărginite care se află mai presus de gândurile referitoare la plăcerile trupeşti. Cugetarea la acele taine dă omului adevăratul sens al existenţei, îl luminează şi-l umple de putere de la Dumnezeu.) Căci ceea ce luminează omul lăuntric şi-l înarmează prin reflecţia (meditaţia) ascunsă se întăreşte de către Dumnezeu, se împuterniceşte de îngeri, se slăveşte de către oameni. Meditaţia şi citirea ascunsă este casa de nedefăimat a sufletului, turnul neclătinat şi ţărmul cel liniştit care păstrează sufletul netulburat. Căci demonii sunt greu loviţi când monahul se întrarmează cu meditaţia şi cititul. Meditaţia este făclia minţii şi deşteptarea conştiinţei, ea topeşte desfrâul, slăbeşte iuţimea, alungă mânia, depărtează răutatea şi scoate afară nedreptatea. Meditaţia dă strălucire conducerii minţii, alungă lenevia, naşte străpungerea inimii, aduce frica de Dumnezeu, pricinuieşte lacrimile, naşte smerita cugetare, privegherea bucuroasă de noapte şi rugăciunea netulburată. Reflecţia alungă gândurile murdare, biciuieşte demonii, curăţeşte trupul. Aceasta îl învaţă pe om îndelunga răbdare, aduce înfrânarea şi pregăteşte înţelegerea morţii. (Fil. XII)

Rugându-te, păzeşte-ţi cu putere memoria, ca să nu-ţi pună înainte ale sale, ci mişcă-te pe tine spre gândul înfăţişării tale la judecată. Căci de obicei mintea e foarte răpită de memorie în vremea rugăciunii. (Evagrie Ponticul)

Dacă eşti teolog (dacă te ocupi cu contemplarea lui Dumnezeu), roagă-te cu adevărat; şi dacă te rogi cu adevărat, eşti teolog. (Evagrie Ponticul)

Rugându-te, să nu dai vreun chip lui Dumnezeu în tine, nici să nu îngădui minţii tale să se modelează după vreo formă, ci apropie-te în chip nematerial de Cel nematerial şi vei înţelege. (Evagrie Ponticul)

http://www.filocalia.ro/despre/4/Rugaciune

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Gînduri, Meditaţii, Pt. studenţii mei, Pătrăţoşenii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Cîteva cuvinte despre Rugăciune şi din Filocalie (P)

  1. Andrei zice:

    Unul din motivele pentru care mai exista şansă pentru ortodocsi si totodata un avertisment pentru noi -poţi să ai doctrină buna şi trăieşti atât de departe de ea….
    ps : …cu scuzele de rigoare pentru tonul obraznic …dar nu am înţeles de ce să te rogi 5 minute -vezi subiectul cu Bodo..

    • Marius David zice:

      pentru că un începător nu se poate ruga mai mult fără să îi zboare gîndul în altă pate, la agedna zilnică, la cheltuieli, probleme etc.
      este un antrenament… voi scrie despre asta, dacă vrei…

  2. Rodica Botan zice:

    Nu degeaba iubeste Dumnezeu o inima zdrobita. Cind iti frige inima in tine…rugaciunea nu mai foloseste forme de stil si nici gramatica…singura punctuatie sint suspinele…

  3. LaviniaM zice:

    Astfel de postari sunt de folos si aduc lumina (nu cele care nasc zavistie intre frati)

  4. Paul Dan zice:

    Why Evgarius?

    Evagrius Ponticus wrote the Gnostic Chapters (Kephalaia Gnostica). He was an Origenist. The renowned historian Hans urs von Blathasar spoke for most scholars when he said, „Evagrius was more Origenist than Origen himself.” Evagrius was condemned by the Fifth Ecumenical Council in A.D.553. John Meyendorff, well known Eastern Orthodox theologian, takes issues with Evagrius’ Neoplatonism.

    Pastor Paul Dan

  5. Andrei zice:

    Vasile cel Mare spune: „Când te rogi, să nu începi cu cererea, ca să nu arați că te rogi lui Dumnezeu silit de nevoie. La începutul rugăciunii, deci, uită de tine, de soție, copii; lasă pământul, întinde-ți brațele spre cer; lasă toată făptura văzută și nevăzută și începe prin a preamări pe Cel care le-a făcut pe toate; și preamărindu-L pe El, să nu-ți rătacească mintea încoace și în colo, nici să nu băsmești ca păgânii, ci culegând din cele spuse în dumnezeieștile Scripturi.”

  6. Raul Vasile But zice:

    Apreciez aceasta postare! Felicitari pentru bunul simt de a arata adevarata fata a Bisericii Ortodoxe! Comoara ei sta in frumusetea si adevarul invataturii pastrate de-a lungul vremilor, nu in cei care nu pazesc aceasta invatatura! Si cati vorbesc despre Biserica fara sa-i cunoasca invatatura!!!
    Din pacate, in mediile neoprotestante, circula ideea, alimentata si de unii pastori fara cunostinte istorico-religioase si fara teama de Dumnezeu, ca sfintenia Bisericii Ortodoxe este data de membri ei, lucru ce va las pe fiecare sa judecati daca este adevarat sau nu! Oare nu Hristos Iisus este Cel care ii da sfintenie?
    Multumesc pastorului Marius ca este lipsit de ura, semn ca Dumnezeu este in sufletul sau!
    Pace tuturor!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.