Să învățăm să citim …. ABC (Albinoni, Bach, Corelli)

Acum Bach:

Preludiul din Suita pentru Violoncel, în Re minor, BWV 1008. La arhilaută, David Tayler.

Cîteva observații asupra acestei lecturi?

Ce este o arhilăută?
Iată-l pe David cîntînd altceva

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Lauta, Muzica. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

17 răspunsuri la Să învățăm să citim …. ABC (Albinoni, Bach, Corelli)

  1. Flautu Fermecat zice:

    in primul rand prima bucata nu este in Re m dupa partitura.
    daca este interpretata la lauta in arordajul initial atunci trebuie sa ie in Re minor. Se pare ca ceea ce citim este altceva. O transcriptie pentru claviaturi.
    Asta se astepta sa descoperim? 🙂

  2. Ioana zice:

    Partitura este o trasncriptie pentru pian in sol minor. Ceea ce se aude e cu un semiton mai jos daca nu ma insel. Aceste suite pentru violoncel solo au fost transpuse pentru o gramada de instrumente.
    Cat despre interpretarea lui Bach…exista mii de opinii. Dupa ce muzica clasica a „suferit” un trend de promovare exagerata a muzicii contemporane (de pilda, „cantatul” la pian cu mingea de tenis sau aruncatul de pupitre pe scena), acum cativa ani au „revenit” la baroc, si acest trend fiind foarte mediatizat. S-au format zeci si sute de formatii „de muzica veche”, au aparut profesori de interpretare baroca, s-au creat cursuri speciale in conservatoarele superioare. Dupa ce Bach a fost interpretat sute de ani cu vibrato, fara accente etc…acum au rasturnat complet acest sistem de interpretare, aparand fel si fel de opinii.
    Eu cred ca Bach, despre care se spune ca poseda creierul unui orb capabil sa joace un simultan de sah cu 12 persoane, nu s-a gandit prea mult la cate note trebuie vibrate sau nu…

    • adrian zice:

      Acum este randul meu sa va pun intrebari: ce inseamna interpretare cu vibrato si fara vibrato?

      Cred ca Bach poseda un creier mult mai puternic!
      Un fost campion mondial de sah, Aleksandr Alehin a putut juca un simultan „orb” (adica fara a privi tabla – termenul tehnic este de „sah a l’aveugle”) cu 32 de adversari (acestia fiind clasificati la nivele de categoria I, maestri candidati si maestri). A incheiat un astfel de simultan cu un scor foarte bun. Mai tarziu, altii au realizat performante peste cea a lui Alehin, dar in compania unor adversari mai slabi decat cei ai lui Alehin (recordul modial este detinut de Najdorf cu 45 de partide intr-un simultan „orb”).
      Sunt sigur ca Bach ar fi reusit, daca ar fi fost sahist, cel putin performantele lui Alehin!

      Dar, din fericire pentru muzica, nu s-a ocupat de sah! 🙂

      • Marius David zice:

        Aici este rindul Ioanei sa raspunda. Sint sigur ca va gasi si termenii potriviti si descrierea cea mai buna.
        Da, sint sigur ca Bach ar fi fost un bun, foarte bun sahist.
        Performantele de care tu vorbesti sint absolut amutitoare.

      • Ioana zice:

        Scuze pentru raspunsul tarziu (mult de lucru).
        Prin vibrato se intelege o variatie periodica a frecventei si/sau amplitudinii unui sunet. Vocea umana il realizeaza natural prin control al diafragmei (in cazul cantaretilor profesionisti) sau din laringe. Vibrato.ul instrumentelor nu este altceva decat imitarea acestei functii vocale. La instrumentele de coarde se realizeaza printr-o miscare a mainii stangi pe coarda (din incheietura). La instrumentele de suflat se realizeaza prin control al coloanei de aer (cu ajutorul diafragmei).
        Iata aici o interpretare magistrala a Sarabandei din Partita a 2-a pentru vioara, cu Itzhak Perlman:

        Chiar daca este doar audio, se poate observa ca sunetul lui este foarte vibrat.
        Pentru comparatie, o alta varianta cu unul dintre cei mai mari violonisti ai tuturor timpurilor, Maxim Vengerov:

        La el se vede influenta scolii moderne, pentru ca foloseste mai putin vibrato, canta in „stil baroc” (asa ne placem sa spunem acum, si ne chinuim sa imitam sunetele si stilul baroc pe instrumente mult mai avansate decat la vremea aceea).
        Sper ca va sunt de folos exemplele, promit sa mai caut.

    • Marius David zice:

      Mulţumesc, Ioana, Adrian aşteaptă explicaţia pentru vibrato. Te las pe tine, eu sint un amator.
      Am auzit chestia asta cu vibrato-ul, cu voumul, cu ritmul, cu viteza la care terbuie cintat Bach. sint teoreticieni care spun că trebuie cîntat foarte rar.

      • adrian zice:

        „Amator”, ca si Augustin in teologie! 😉

      • Ioana zice:

        Am raspuns, dar iar a intrat la moderare…:)

      • Ioana zice:

        Exista foarte multe teorii cu privire la interpretarea lui Bach. Prea multe, chiar. Nu mai stii pe care sa o alegi, asa ca cel mai bine e sa o alegi pe a ta. Am lucrat cu un profesor de interpretare baroca (el neamt fiind) care imi spunea ca trebuie sa ascult cat mai multe variante si din ele sa fac un fel de „remix”. Nu mi-a placut ideea, mi se pare la indemana oricui sa faca asta. Mai important decat orice (indiferent de compozitor si de stil) mi se pare sa inteleg partitura, sa o citesc asa cum citesc o carte (de mai multe ori chiar), in felul acesta interpretarea vine de la sine (chiar daca nu totdeauna in „stil baroc”, „fara vibrato”,”lentro exagerat”, etc…). De cate ori citesc (sic!) o partitura de Bach, gandul imi zboara la sonetele lui Shakespeare si la Eminescu.

  3. Ioana zice:

    Ups! am trecut la moderare 🙂

  4. AndreiL zice:


    un pic de sange cald..si exotic..poate prea cald pentru unii..

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.