Avem o istorie (a baptiștilor români)! Cum procedăm? M. C. versus M.C.

Istoria este strîns legată de hermeneutică. Evenimentele sînt supuse interpretărilor. În ceea ce privește istoria baptiștilor români, avem cel puțin două interpretări de lungă întindere, istoria prof. Bunaciu și istoria scrisă de pastorul Alexa Popovici.

O sumă de fotograme așa ale unei realități completate deja prin descoperiri ulterioare, aceste două cărți au reprezentat pași de pionerat și așa au fost percepute la vremea apariției lor. Cum și cîtă dreptate au făcut ambele versiuni ale istoriei baptiștilor români fraților care ne-au fost înaintași în credință… aceasta este încă o problemă de discutat.

Universitatea Emanuel s-a implicat în publicarea acestor două documente cu dorința de a salva ce se poate salva, de a oferi un punct de pornire pentru un autentic demers istoric, după toate canoanele științifice.

Ei, dar în ultima vreme am asistat la publicarea unor portrete de personalități istorice ale baptiștilor în unele reviste, portrete care ar mai fi putut aștepta evocarea, dacă nu cumva ar fi fost canditate la o uitare terapeutică. Aceasta se întîmplă pe fondul unor anterioare „uitări”, programate sau nu.

Cum se face că avem evocări ale unor președinți de cult și comunități, care n-au făcut prea multă cinste nici cultului, nici fraților în credință, pe care i-au trădat, sau familiilor, dar Domnului Cristos. Oare nu era mai bine să îi lăsăm nedezgropați pînă cînd Domnul le va face dreptatea?

Cum se face că în același timp, oameni care au avut o mărturie bună și care au fost respectați de colegi și de frați pentru o viață frumoasă și o lucrare solidă sînt uitați?

Acestea sînt întrebări care mă frămîntă și nu numai pe mine. Cititori ai revistelor care ne circulă prin birourile pastorale se revoltă în fața acestei inversiuni a valorilor.

Ridicînd pe piedestal oameni care merită cel mult o tăcere adîncă, și tăcînd asupra istoriei unor oameni despre care ar merita să se facă vorbire, mi se pare că asistăm la o nouă formă de inversiune a valorilor și de nedreptate. Vînzătorii de frați se pot învrednici de iertare, nu de evocări pline de virgule nelalocul lor.

Unul dintre oamenii pe care i-am cunoscut în ultima parte a vieții este fratele Cocian bătrînul. S-au spus puține lucruri despre dînsul, însă sînt oameni care își mai amintesc încă de dînsul și alții ca dînsul.

Poate că ar trebui să pornim o istorie paralelă cu istoria formată din potretele care ne apar în ultimul timp cu tupeu prin reviste.

Am primit zilele acestea din partea unui frate care m-a ajutat pe vremea Pătrățosului să deschid seria   „și lucruri bune” o evocarea a bătrînului Cocian.

Acesta este materialul primit:

Unul din pastorii despre care s-a scris putin este regretatul Martian Cocian, fost pastor la Sega-Arad, intre 1949-1978.

Este uimitor cum a rezistat dinsul enormelor presiuni exercitate asupra sa. Era tata a 4 copii si era adesea amtintat cu destituirea sau ca este tradator. Numai Dumnezeu l-a putut ajuta sa reziste. Ese regretabil ca istoria fr. Bunaciu il retine doar pt ca nu si-ar fi pastrat integra doctrina baptista. Acuzatiile ce l-au urmarit toata viata, pomenite si de fr. Bunaciu, ar fi ca nu s-a lepadat de influentele Oastei Domnului si a grupului “moisistilor”. E regretabil ca doar atita sa ramina in istorie. Lasind la o parte polemica, mai jos sunt citeva frinturi din presiunea in care-si desfasura activitatea dinsul si ceilalti pastori.

-Marturisesc acestea ca fost membru al bisericii Sega in perioada comunista.

1) Acuzatia fr. Cocian ca nu s-ar fi lepadat de doctrina Oastei provine de la faptul ca acesta a declarat ca vrea sa i se puna la mormint o cruce, sa stie lumea ca nu-i… ateu. Mare pacat intr-adevar!. Au curs reclamatiile la Uniune…

2) Apoi acuzatia ca-i “moisist” (de la piramidologul evanghelic prof. Vasile Moisescu). Acesti frati (moisistii) fusesera membri ai bisericii crestine dupa Evanghelie din Arad (str. Oituz). Din motive pe care nu le cunosc, biserica aceasta era ca un ghimpe pt comunitatea Baptista de Arad de atunci. Tinerii, mai ales studenti o frecventau. Pt ca o frecventase mama mea a fost apostrofata puternic de catre fostul pres. al Comunitatii Arad, Ilie Dudau. In final, oamenii acestia au fost arestati si inchisi (1959) cu concursul fostului pres. de Comunitate baptista, Dudau. Lucrul acesta era binecunoscut in Arad. Dupa gratierea din’64, 2 dintre fostii condamnati Simi Mot si Mia Iovin au devenit membri ai bisericii din Seega. A fost un act de curaj din partea fr. Cocian ca i-a primit. Lucrul acesta si faptul ca si-a exprimat dorinta sa aiba o cruce la mormint a atras furia Conducerii comunitati si mai ales a Uniunii Baptiste. S-a mers pina la a se cere excluderea sa din Cult.

Secretarul general Tunea a venit val-virtej la Arad si numai presiunea fratilor din biserica l-a scapat pe Cocian de excludere pentru abateri de la doctrina baptista. Ironia a fost ca Dudau sa fie-dupa pensionare- membru in aceasta biserica unde fusesera primiti si 2 dintre condamnati. El l-a reclamat pe Cocian pt abaterile de la doctrina baptista pomenite de fr. Bunaciu si si-a sustinut public acuzatiile la sedinta. Istoria e lunga; exista documente ale acestei “judecati”…La scurt timp, biserica a vrut sa-l excluda pe Dudau pentru multele reclamatii si rolul jucat in arestarea “moistilor”. In duminica sedintei fr. Cocian s-a trezit la el acasa cu inspectorul Teperdel, venit special de la Timisoara (cel de la Arad era prea mic pentru o misiune atit de importanta). “Nu puteti sa-l excludeti pe dl. Dudau” i-a spus inspectorul fr. Cocian. “Dudau a cerut sa fie primit de biserica Sperantsa-Arad care este dispusa sa-l primeasca; dati-i biletul membral si nu-l excludeti”. De unde stia inspectorul? Ajuns la sedinta, fr. Cocian avea sa afle ca secretarul primise de la Dudau si de la Speranta cererile cu pricina. Comitetul a cedat; Dudau s-a mutat la alta biserica.. “Am fost tradati” a strigat in biserica diaconul Nicolae Iovin, dezamagit. Cineva il informase pe inspector care aranjase totul cu grija… Intre timp “moisitii” au fost reabilitati de guvern (vezi raportul oficial despre comunism redactat de comisia Presedintelui Basasecu).

Numai noi nu vrem sa-i reabilitam continunidu-le condamnarea -in mod simbolic binenteles. Majoritatea protagonistilor sunt morti; cei in viata sunt foarte batrini. Ar fi necesar ca Comunitatea de Arad sa faca un gest de minima decenta si pocainta si sa-si ceara simbolic iertare pt rolul jucat in inchiderea acelei biserici si arestarea acestor frati. Ce rost ar avea? Daca reparatia morala n-are niciun rost, atunci ce rost are acuzarea continua a “moisistilor” in carti de istorie? Putem sa nu spunem nimic si sa lasam totul in seama lui Dumnezeu. Atunci nici sa nu continuam sa-i acuzam facindu-ne partasi la condamnarea inisiala a acestora! Nu e cinstit! Oricum, principalul protagonisit Vasile Moisescu -conducatorul bisericii si Ilie Dudau- fost presedinte al comunitatii Arad- sunt toti de mult inaintea lui Dumnezeu care va judeca cu dreptate “doctrina” fiecaruia.

In cartea Pigmei si Uriasi se spune ca Ilie Dudau ar fi fost amenintsat cu pistolul la finalul unei sedinte de comunitate. Nu ma indoiesc ca asupra dinsului s-au exercitat presiuni. Dar in momentul cind reclama din interiorul bisericii era de mult pensionar si fara vreo responsabilitate. Iar asupra noastra, astazi, nu mai face nimeni presiune. Exceptind, poate, constiinta!

PS. (Vasile Moisescu este tatal fostului primar al Aradului de dupa revolutie, Dr. Cristian Moisescu).

3) Intr-o simbata seara, fr. Cocian mergea la biserica pt marturia candidatilor de botez. La colt il astepta unul dintre diaconi. “Ai aprobare doar pt 26 de oameni; citi o sa botezi?” –il intreaba acestia fiind informat deja. “Banuind ca-i informator” Cocian ii zice “vino si dumneata la marturisiri, doar esti diacon. Sa vedem citi trec de examinare”. “Nu ma lua pe mine cu asta; ai 32 candidati si 26 aprobati de inspector; citi botezi? Eu nu pot sa vin; trebuie sa merg in oras”-spune cel banuit c-ar fi informator… Unde putea merge un om batrin Simbata seara? … A doua zi, la botez, inspectorul numara pe cei …26 aprobati.

4) Dupa semnarea memoriului celor 50 de pastrori, Cocian este chemat din sedinta Comunitatii la inspectorul Teperdel din Timisoara. Acolo era prezent directorul din Department, mult laudatul domn Sorin. “Esti un tradator de tara si-un nemernic”, tuna acesta pe un ton surprinzator. Surpins Cocian, care s-a inrolat voluntar in razboi unde si-a pierdut un ochi, isi ia ochelarii si-I striga: “eu tradator? Dumneata esti tradator; te-ai dus la facultate in loc sa te inrolezi ca mine”. Surpins de vehementa aceasta, directorul schimba subiectul acuzindu-l pe fr. Cocian ca da bomboane copiilor ca sa-i momeasca la pocainta (martor la discutie a fost VP al Uniunii, Ieremia Gavagina).

Au fost vremuri grele. Multumim Domnului ca s-au terminat. Si multumim Domnului pt fr. Cocian si alti pastori si simplii credinciosi care-au stat drept. Se vor ridica alti istorici neafectati de comunism care, fara patima, vor scrie istoria noastra. De fapt, a scris-o Dumnezeu deja.

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Analize, Biserica Baptista, dulce Românie, Perplexităţi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

87 de răspunsuri la Avem o istorie (a baptiștilor români)! Cum procedăm? M. C. versus M.C.

  1. mitica zice:

    iata un excelent articol lansat de …
    sarbatoarea crestina
    ;Schimbarea la faţă ”

    -va fi o dezbatere ?[ma intreb…]
    -SIGUR !
    [cu ce tinta ???…in nici un caz, sper,pentru ca -sa facem 3 colibi…]

  2. Lia zice:

    Istoria ar trebui scrisa nu ca o dezbatere pentru cei care ne vor urma. Ar trebui sa se ia fiecare zona a tarii si , sa se scrie…ca un fluviu.

  3. John B. zice:

    Da Slava Domnului pentru acest articol plin de lumina.
    Si eu sint unul care am fost membru in Biserica Sega si multumesc Lui Dumnezeu pentru fratele Cocian si pentru toti ceilalti frati care nu sau compromis sa dea mina cu dracul….in timputile grele ale Comunismului.
    Bunaciu,Bunaciu,tot voi vreti sa iesiti in picioare dupa ce ati vindut si tradat atitia frati,

    NU VA FIE FRICA FRATILOR SA SPUNETI ADEVARUL,
    CEI CE NE-AU VINDUT NU MAI AU PUTERE SI SI DACA AU CINE POATE STA INPOTRIVA DREPTATI LUI DUMNEZEU.

    • doina zice:

      oare tu jon b..cu cine ai dat mîna cînd știi să vorbaști așa frumos despre alîii ….cine e nevinovat să ia piatra și să arunce . se pare că mia iovin are multe pietre…

  4. elisa zice:

    Nu mai este nimic din ce a fost odata,frati adevarati dar si tradatori manjiti fara pic de constiinta,care si azi cu tupeun ies in fata noastra,stiind ca sunt aparati de reactivarea functiei lor.
    Istoria trebuie scrisa asa cum Domnul o vede,nu de fosti-actualii informatori.
    Cati frati Moisescu avem azi?
    Fratele Moisescu era prieten cu tatal meu,era un credincios cum putini vedem azi,imi spunea sora mea mai mare.
    In ideea inversarii valorilor gasim si apararea pe care unii o dau si acum celor care au tradat gasindu-le scuze,ca lui Iuda sarmanul… . 😦
    Nu avem nici o scuza daca aparam tradarea,uitandu-i pe adevaratii si incercatii frati care au iubit Adevarul pana la capat.
    Ne lafaim acum in cladiri somptuoase cu aer conditionat,
    care ne aeriseste creierele de „mireasma de Viata” ,punand in loc nu drag de Cer,ci de pacatosul asta de pamant.

    Lasam urme umede de noroiul acestei lumi nu ca fratele Cocian,Moisescu Dorz,Moldoveanu.

  5. vesteabuna zice:

    Citat din „Istoria unui rob al lui Hristos”, marturia fratelui Mia Iovin.

    „…faptul ca lucrarea lui Dumnezeu a progresat vizibil in adunarea din Arad-Sega in randul tinerilor si prin ei si cu ei in toata adunarea, dar si in alte localitati din judet si din tara, pe care le-am vizitat fie cu tineretul, fie singur, Securitatea comunista, prin Inspectorul de culte, cu ajutorul unor informatori recrutati dintre membrii adunarii, au incercat, dar fara succes, in mod disperat sa blocheze, sa opreasca acest avant evanghelistic de viata noua. Tinta de atac am fost eu, ca fost puscarias si cu acuze ca as fi abatut de la doctrina baptista, ca as fi “moisist”, eticheta inventata de potrivnicii nostri, dupa numele iubitului nostru frate Vasile V. Moisescu, cu care am fost arestati impreuna si condamnati mai multi frati in iarna anului 1958, la ani grei de inchisoare. Era un nume de ocara, o “gogorita” cu care sa inspaimante pe cei mai slabi, lesne crezatori, formalisti, bigoti si sectari, din randul baptistilor.
    In sensul acesta, s-a deplasat la Arad, pe la inceputul deceniului al 7-lea, grupul de trei din conducerea Cultului Baptist si anume: presedintele Covaci, vicepresedintele Vicas si secretarul general, Tunea despre care se stia ca face parte din Consiliul Superior al Securitatii Statului. Concomitent a venit la Arad si intregul Comitet al Comunitatii de Timisoara, sub conducerea pastorului Gavagina. I.,
    pentru doua zile, in care s-au tinut sedinte de informare si luarea de hotarari impotriva “zisilor Moisisti”. In dupa amiaza celei de a doua zi, a fost convocat si intregul activ al capilor de familie din adunarea din Sega, frati barbati in numar de vreo o suta douazeci, In anexa bisericii, erau audiati vreo trei dintre oamenii Securitatii in frunte cu I. D. batii care am raspuns pozitiv la invitatia la o sedinta extraordinara, eram tinuti in curte, in
    timp ce conducatorii Uniunii de la Bucuresti si ai Comunitatii de Timisoara audiau pe acuzatorii mei. De fata insa in acea sedinta era si pastorul adunarii, pe care 1-au prelucrat sa se subordoneze hotararii pe care au luat-o, si anume aceea de a ma izola complet din lucrarea din adunare si din aceea cu tineretul, in special.Fratii din curte au trimis un delegat inlauntru, sa lc spuna asa: — Daca dumneavoastra nu stati de vorba cu noi, ci cu tradatorii nostri, noi vom plcca cu totii acasa.
    Ca raspuns, presedintele Comunitatii de Timisoara a iesit sa ne linisteasca si sa spuna ca in cel mult cateva minute vor termina si vom intra cu totii in adunare. Asa a fost, dar cu fratii invitati nu a mai stat nimeni de vorba, ca sa asculte si doleantele lor, ci s-a prelucratdoar hotararea Conducerii, ca eu sa fiu taiat de la orice posibilitate de a activa in adunare, la care pastorul C.M. nu a avut curajul si puterea sa se opuna.
    Cu celalalt frate, care fusese cu mine la inchisoare si care ca si mine era etichetat “Moisist”, nici inspectorul de culte, nici conducerea uniunii, nici Securitatea nu aveau nimic, deoarece acceptase completarea si semnarea formelor de reabilitare fata de regimul comunist, in virtutea careia a primit functie inalta in serviciu si bine platita. De asemenea, a fost ales ca membru in comitetul de conducere al adunarii si a continuat sa predice. Eu am respectat hotararea lor si nu m-am mai ridicat la Cuvant, nici macar la Scoala Biblica, timp de un an de zile. Cu tineretul si singur am continuat activitati misionare in adunarile de la tara si in alte judete. Domnul a binecuvantat marturia Evangheliei si suflete domice de mantuire se intorceau la Dumnezeu. Faptul acesta a facut ca vigilenta Securitatii sa puna pe urmele mele agentii lor, sa fiu urmarit peste tot si pe alocurea sa caute sa ma intimideze, inclusiv in propria mea locuinta….”
    Toata cartea aici: http://vesteabuna.wordpress.com/2008/07/20/istoria-unui-rob-al-lui-hristos-viata-fr-mia-iovin-500-pagini/

  6. gamaliel zice:

    Nu sunt de partea tradatorilor ( daca ei au existat sau exista)dar ma intreb cand se va scrie istoria de dupa 89 cu ce-i vom inlocui pe ” tradatorii” despre care vorbesc unii cu atata zel. ” Vechii tradatori” din pacate au fost inlocuiti cu ” pradatorii noii ordini”. Cine sunt ei? Cei care fac pe justitiarii. Cei care incearca sa ordoneze lucrurile dupa voia lor si teologia lor…ca sa nu mai vorbim de interesele lor. Si probabil in 2089 se vor scrie alte istorii despre alti Bunaciu, Coceni si Moisesti ( fata de care am tot respectul)
    Cat priveste istoria baptistilor, daca s-ar scrie in ” acord” cu evenimentele… fara cozmetizari si interpretari personale probabil ca ne-ar crapa obrazul de rusine.

    • Marius David zice:

      Gamaliel, nu stiu daca si cit anume ai trait din vremea dinainte de 89, ca sa compari pe cei din veremea veche cu cei din vremea noua.
      eu i/am cunoscut pe acesti oameni, si pe unii si pe altii.
      l-am intilniti si pe fratle Moisescu, cind a fost la Iasi.
      Cine incearca sa faca pe justitiarul? Ti se pare ca incercarea de a readuce putin echilibru in aceste scandaloase inversiuni de evocare este un act de justitie haiduceasca?
      Hmm.
      Pur si simplu cred ca M.C. (Mara Cornel) si altii ca el, ar fi putut fi evocat dupa M.C. (Martian Cocian) si altii ca el.
      Cred ca vorbesti un pic prea usor si despre unii si despre altii.

  7. viorica zice:

    Pastrez o frumoasa amintire a fratilor Cocian si Moisescu ,ei nu sau plecat in fata hoardelor si au fost multi ca ei . In biserica in care eram membra ,prin ani ’70 au fost exclusi din biserica si cult 39 de persoane .Multi frati care nu au fost de acord cu excluderea sau alaturat grupului pina la un numat de 70 .Cine credeti ca au fost capi? Gavagina,Bolea si Husan .Motivul,ne rugam prea mult .Ecoul vorbelor si faptelor se vor face auzite in marea zi a rasplatirilor .

  8. Doru Radu zice:

    E-adevarat cum se spune in cartea citata ca fr. Cocian nu avea un stil confruntational nici cu conducerea Cultului, dar nici cu autoriatile. Dar isi urma linia lui ne-ascultatoare de autoritati. Atitudinea lui in general era aceea a unui om evlavios, cu vorba blinda, vobea frumos cu oamenii, mai ales cu noi tinerii. Predica cu lacrimi, dar fara teatralisme. Avea admiratie pt oamenii mari si ii invita sa predice pe cei care erau considerati „mari’.
    -La un moment dat au fost chemati toti pastorii baptisti de urgentsa la inspector: „duminica vine Tzon la o inmormintare”-le-a spus inspectotul.N-aveti voie sa-l primiti niciunul sa predice. M-ati intseles?”-a incheiat acesta. „Ce-o sa faci frate Cocian?”- il intreaba afara un coleg. „Precis vine la d-ta la biserica. N-o sa-l pui?”..”Sa vedem”-raspunde potolit Cocian „sa vedem ce zic fratii din comitet”…Evident ca Tzon a venit si ca l-a lasat sa predice, dupa care au urmat sapunelile. Faptul ca n-a fost un om al confruntailor, nu l-a impiedicat sa urmeze drumul pe care a intseles impreuna cu colaboratorii ca e voia Domnului sa mearga…. Nu suntem totsi nascutsi pt razboi…

  9. florian zice:

    Vestea buna alege un citat inteligent din cartea fr Mia Iovin.
    Cred ca fr Mia are dreptate, fr CM nu s-a opus si nici nu a comentat ordinul de a intreirupe colaborarea cu „moisitii” dar nu spune cu a actionat CM dupa acest moment. In ce ma priveste, fr Mia mi-a cerut sa-mi spun opinia dupa ce am citit cartea si atunci am facut aceste observatii si cred ca omisiunea lui este regretabila. Eu am venit la Sega dupa interventia uniunii si fr Mia Iovin si Simion Motz lucrau in biserica cu toate ca asupra lui CM continuau presiunile. Dupa plecarea dumnelor in America cineva se plangea la comunutatea Arad: „au plecat moisistii dar au ramas vlastarele”(printre vlastareeram si eu simulti alti tineri)Fr Chiu Pavel a avut de aface ce acelei dupa plecarea Fr Cociam Martian
    Deplang aprobarea pe care a dat-o institutul Emanuel, Istoriei scrisa de Dr Bunaciu mai ales ca in in ograda dumnealor sunt fosti pastori pensionari care au fost martori si chiar au incercat sa il imite pe fr Cocian. De exemplu Teodor Vers. Avem cuvantul Provebelor care ne cere sa ne deschidem „gura pentru cel mut si cel parasit” Probabil ca in curand aceasta Istorie v-a deveni obiect de studiu la instiutele teologice din tara. Nu se poaten sa nu inteleaga tinerii nostri profesori teologi ca istoria scrisa astfel ne face mai sarci fara micutii eroi care au avut curaj sa stea drep. Consider ca opinii care sugereaza abateri doctrinare care au atitudinea curajoasa a cugetului curat in vremea comunismului a lui CM si altii este un act impotriva miscarii baptistilor din Romania.
    Sugereaza deci istoria fr Dr Bunaciu ca cei care au avut curajul sa slujeasca in vremea comunismului conform cugetului lor, fiind mereu in gura lupului nu o putea face decat un baptist cu abateri doctrinare?
    Institutul Emanuel ca si cel din Bucuresti ar trebui sa reconsidere pozitia. florian

    • Marius David zice:

      frate Florian, motivele pentru care s-a publicat acesta istorie sint multe.
      Poate ca le voi expune, din punctul meu de vedere, fara a ma face purtatorul de cuvint al initiatorilor acestui proiect.
      Nu va temeti, fiecare istorie isi gaseste locul potrivit in istorie. Timpul este neiertator cu scrierile fiecăruia dintre noi.

  10. Doru Motz zice:

    Am avut fericirea cereasca sa ma nasc in familita credinciosului Simion Motz (fiul cel mare, despre care spunea ca in inchisoare si-a amintit cum dimineata, inainte de a pleca la serviciu, ma alaturam lui pe genunchi); da, „moisist” impreuna cu fratele Mia Iovin. (Am sa pun pe Internet cu voia Domnului autobigrafia sa: Pe calea crucii, in slujba Regelui. O, ce istorie se va scrie in cer (s-a scris deja!). Multumesc fratelui Doru Radu pentru evocarea atator biruinte si a evenimentelor anilor de trista amintire, mai ales pentru cei care au primit de la Dumnezeu taria sa-I ramnana credinciosi (Domnul sunt convins ca-i va ierta si pe cei ce L-au tradat, care vin la El, cu cainta, ca apostolul Petru).

    Multe ar fi de spus. Sper ca va apare o istorie a sheganilor, proiect pe care i l-a pus Domnul pe inima fratelui Florian Guler din Detroit.

    Ingaduiti-mi sa punctez un act de mare curaj al regretatului pastor Mircu Cocar. Era ultima duminica din iulie 1965. Domnul i-a daruit o recolta bogata (toti candidatii la botez erau, dupa cate imi amintesc, tineri, cu fetele stralucind de prezenta Domnului).

    Domnul ne-a cheamat si pe noi: subsemnatul si fiul cel mai mare al fratelui pastor Cocian: Puiu.

    Bucuria fratelui Mircu si a celorlalti frati si surori ramasi in urma in biserica de la Sibiu a fost mare. Pe loc am fost botezati – al doilea botez („iata apa; ce ma impiedica sa fiu botezat”) – fara sa mai astepte aprobarea, ba nici macar sa i-o ceara inspetorului de culte!

    Fratele Mircu e unul din sfintii caruia doresc sa-i strang mana cand voi ajunge in cer (si multor, multor altii).

    Dorin („Doru”) Motz

    • Marius David zice:

      frate Doru Motz, bine ati venit aici!
      Multumim si pentru aceasta marturie!

      • Dorin Doru Motz zice:

        Cu bucurie, frate Marius David. Întâmplător, am recitit azi 19 august 2021 această mărturie, această pagină din istoria Bisericii Șega din Arad. Mărit să fie Domnul!

    • vesteabună zice:

      Dragă Doru, dacă mai poți duce o dezamăgire ia-o de la mine, e mai bună ca o amăgire întotdeauna.
      ”Fratele” curajos și lăudat de tine(Mircu) a fost informator al securității cu numele viclean ales de ”Mara”. A avut un rol mârșav în supravegherea fratelui Niculiță. Există note informative scrise de mâna lui, pagini întregi, lucruri în fața cărora îți vine să faci ca D. Mitrofan: ”am plâns pe coperțile dosarelor ”eroilor” mei baptiști”. Mascarada celor 50 de ani de comunism (de care-mi amintesc când văd știri cu Kim Jong II) a avut o inerție ca a unei locomotive, în toate sectoarele sociale a fost frânată sau oprită, în bisericile de pocăiți însă merge neoprită …parcă suntem în Coreea de Nord, cu mulți Kim Jong II de estradă, înconjurați de comitete de gardieni ce țin în confuzie popoare de mințiți.

  11. ascultareacredintei zice:

    Vine ea si ziua istoriilor drepte, asa cum au fost…

  12. ioan zice:

    Nu l-am cunoscut personal pe fr.Cocian.Pe Moisescu da.Insa am auzit numai cuvinte demne de toata admiratia de la tatal meu Rusu Ioan,pe care Bunaciu l-a descris in istoria lui subiectiva in afara adevarului.

  13. Tatiana zice:

    sînt fica fr.DUDĂU și vreau să le spun celor care nu au liniște și pace Împrietenește-te dar cu Dumnezeu și vei avea pace te vei bucura astfel iarăș de fericire..iov.22-21

    • Marius David zice:

      pentru lamurirea tuturor, Tatiana este aceeasi cu Doina.
      bun venit oricum!

      • doina zice:

        nu mi-am ascuns numele niciodată așa mă chiamă…Doina -Tatina..pot să le folosesc pe amăndouă..ce va deranjat ?alîii și-au dat diferite nume și nu le-ați spus numele reale..asta se numește pocăință? oricum vă mulțumesc că ați făcut lumină…nu știu pentru cine

        • Marius David zice:

          draga Doina-Tatiana, nu m-a deranjat, am vrut doar sa fie clar ca nu sint doua persoane. Fiecare isi poate lua un pseudonim, daca doreste, dar sa fie consecvent cu el, esti bineprimita ca Doina-Tatiana.
          Pentru cine am facut lumina? Sint persoane care sint incurcate daca sint data mai multe nume pentru aceeasi persoana. Unii mi-au facut deja observatie pe aceasta tema. Vezi Teologeanu.

    • Cristian Moisescu zice:

      Sunt fiul lui Vasile Moisescu

  14. doina zice:

    mai multă pocăință și mai puțină ură..Domnul este pe drum și cum vă va găsi?

  15. gamaliel zice:

    Marius, am trait suficient inainte de 89 ca sa-mi dau seama de acele vremuri. Am cunoscut si oameni din categoria Cocian si Moisescu dar si din categoria Bunaciu. Toti au avut ” frumusetile si slabiciunile lor” de caracter. Cat priveste ” istoria baptistilor” trebuie sa recunoastem ca cei doi autori pomeniti au scris fiecare inserand si propriile lor opinii. Cred ca esti de acord cu mine ca o istorie e bine sa fie scrisa de istorici, neimplicati in fenomen, pentru a nu fi tentati sa vorbeasca ” asa cred eu”…asa mi s-a parut mie. Istoria consemneaza fapte si nu opinii sau interpretari personale. Istoria consemneaza si evenimente povestite de cei care le-au trait.( Aici oamenii pot fi subiectivi). Din acest punct de vedere avem nevoie de istorici ( oameni cu frica de Dumnezeu) care sa ne relateze faptele ( ca ne plac… ca nu ne plac). Nu avem nevoie de haiducii care se cred istorici si nici de cei care cred ca au descoperit ei ce-i baptismul si fac pe justitiarii.

  16. costi zice:

    Cineva a spus odata ca ap.Ioan a fost roman.
    Acuma aproape sa-i dau dreptate deaorece si Gamaliel cred ca a fost roman.De unde ca la noi se gasesc si azi aceste nume.

  17. doina zice:

    nu mai spun nimic….cu toții vom ajunge la judecată nu judecați ..ca să nu fiți judecați…așa scrie .

    • Sanyi zice:

      Doina,ce te-a iritat asa de tare ca nu iti mai trece durerea?
      Iti amintesc ca Domnul a zis: sa cumparam de la El doftorie pentru ochi ca sa vedem su eu mai adaug, ca sa ne vindece suferinta noastra.
      Domnul sa fie cu tine.

  18. Doru Radu zice:

    Gamaliel:
    Este adevarat ca eu care am povestit depsre fr. Cocian sunt la fel de subiectiv precum fr. Bunaciu.
    Pt ca sunt economist, pt mine faptele conteaza. Citeva fatpe despre Cocian:
    1-a pastorit aceeasi biserica 29 de ani
    2-in incidentul pe care l-am pomenit cu Directorul Sorin din Departament, Cocian si-a scos carnetul de pastor si i l-a pus pe mas:”luati-va carnetul; n-am nevoie de carnet pt a predica”
    3-Cind a fost ‘judecat” de cei de la Uniune pt abateri doctrinare povestite mai sus: „si=a oferit carnetul in public. Avea si dinsul 4 copii; erau vremuri grele (’65 ’66 ?). Muncea la CAP ca sa-is completeze salariul modest de pastor. A fost reclamat in repetate rinduri la Militzie c-a furat scinduri de la biserica si nu s-a plins impotriva reclamantilor
    4- Avea predici apreciate si vorbea cu modestie. La inmormintarea unui soldat a participat si o garda militara condusa de un ofitser (capitan sau maior). Rar am vazut o scena de film: cind a-ncheiat Cocian predica de „la groapa”, ofitzerul comunist si-a pus chipiul si a salutat militareaste! Era comunism, putea sa-l coste gradele..
    5- La un botez era ora 11 si Cocian nu era de gasit; pe la 11:15 a venit alb ca varul. Venea de la Securitate. A predicat ca si cind nimic nu s-ar fi intimplat si-a botezat.
    6-Despre orice credincios se pot spune si bune si rele. Cocian a avut si greseli, dar faptele sunt fapte! Conduita sa generala a fost a unui om spiritual, inteligent, cu o memorie surprinzatoare, inclinat spre poezie si care n-a ascultat de regimul ateu cu riscuri mari. E-adevarat ca nu i-a confruntat direct.
    6-CEL mai mare compliment pe care l-a primit Cocian a fost din partea locotenentului de Securitate Vostinar care raspundea de Culte la Arad. Acesta a venit la biserica (Simbata seara-logodna 1977). A venit sa se predea Domnului (sic)… Fusese crescut in casa de pocaitsi si a ajuns in Securitate. Au fost zeci de oameni martori.. „Te rog ca pe copilul meu”- i-a spus Cocian „nu-mi fa probleme. Stii relatiile mele cu Secu; du-te la alta biserica”. „Tocmai ca va cunosc” -a spus ofeterul -„nu pot sa ma predau Domnului decit la dvs. in biserica”… Este, gamaliel, acesta un compliment indirect, nu-i asa? N-am stiut nici-odata daca Vostinar a fost sincer sau nu, dar acest lucru s-a petrecut in fatsa a zeci de martori. Securistii au spus intotdeauna: ne folosim de delatori, dar ii urim… Securistul acesta, intr-un moment de mustrare, a ales sa se-mpace cu Dumnezeu, nu in fatsa oricarui duhovnic…(s-au mai intimplat cazuri).
    Tot securistu’ ne-a invatsat o lectie pe care se merita sa n-o uitam nici in libertate:” sunt 2 moduri in care securitatea incearca sa va distruga:a) sa va dezbine si b) sa va faca sa va uniti in biserici mari (precum Moscova) in care sa va pierdeti identitatea”. Intersant, afurisitii de ei! Dumnezeu sa-i ierte.

  19. Gelu Pacurar zice:

    As vrea sa spun ca membru si slujitor in Biserica Sega, ca nu am aflat decat lucruri pozitive despre fratele Cocian. Multi isi amintesc cu bucurie si multumire de dansul. Faptul ca nu avem un istoric care sa prezinte echilibrat trecutul este o imensa pierdere pentru lucrarea din Biserica… daca generatiile viitoare nu vor sti despre Sega decat ceea ce scrie cartea fr. Bunaciu vor avea o imagine deformata si partinica. Nici macar prezentul nu corespunde cu ceea ce prezinta acea carte despre Sega, cu atat mai mult trecutul. Ma rog ca Domnul sa ridice din generatiile tinere de astazi istorici care sa aiba o pasiune pentru rescrierea trecutului intr-un mod cat mai apropiat de ceea ce Dumnezeu a consemnat in propria Sa istorie, care oricum va fi odata prezentata asa cum trebuie. Suntem oare pregatiti pentru asta?

  20. Cornel zice:

    Pentru mine ceea ce scrie Doru Radu este istorie adevarata… Subiectiva sau nu, are valoare. Restul este apa de ploaie. O rearanjare, o analiza, o, o, o, este OK dar concluziile pot fi eronate. Evenimentele descrise de martori au valoare, restul este apa…
    Evangheliile sunt scrise de martori, de aceea au valoare.

    Cand citesc aceste marturii ale lui Doru Radu, le prelucrez in modul in care eu simt, si ele pentru mine devin istoria baptista sau a baptistilor.

    Nu cred ca o lucrare care se vrea istorica este istorie daca nu a fost culeasa pe viu. Caracterul martorilor, exactitatea relatarilor sunt baza istoriei. Sursele sunt inestimabile.

    Sa zicem ca un securist reda exact ceea ce s-a intamplat… este aceea relatare istorie? Nu, nu cred pentru ca fiecare are filtrul sau prin care filtreaza realitatea, iar istoria este o realitate care exista. Este ceva viu. Pun accentul pe exista, nu a existat. Trecutul prezentul si viitorul sunt simultane. Un om mort din punct de vedere spiritual nu poate reda trairea unor oamenii spirituali decat atat cat percepe el.

  21. Doru Motz zice:

    Frata Marius Cruceru,
    Cu permisiunea fratelui Iosif Tzon (care a avut amabilitatea sa-mi raspunda azi), îti multumesc dinainte pentru permisiunea de a republica pe site-ul d-tale lectia ce am învatat-o de la Domnul, sa nu mai tin nici un pacat nemartusit. Slava Celui care ne-a iubit si ne-a rascumparat, Domnul Isus Cristos, care da pe fata uneltirile celui rau.

    Iata acum mesajele:
    ––––
    O, frate Iosif, nu-ti dai seama ce mult bine mi-ai facut,
    raspunzându-mi la scrisoare, si mai ales, dând dovada de atâta
    dragoste crestina si iertâdu-mi marele rau pe care ti l-am pricinuit.
    De mult, de foarte mult timp îmi statea pe inima sa-ti scriu si sa-ti
    cer iertare. Cum a reusit dusmanul sufletelor noastre sa ne desparta
    atâta amar de vreme, mai bine zis sa ma desparta de un frate atât de
    scump, care mi-a facut numai bine, prin nevegherea mea, prin pacatul
    acesta nemarturisit!

    Multumesc, frate Iosif. Am amintiri dintre cele mai frumoase despre
    sederea d-tale in Anglia si binele imens pe care mi l-ai facut,
    trimitându-mi frati si surori în Romania ca sa-i însotesc prin România
    (si fiind primul care mi-a scris la Iasi când am reusit la facultate,
    felicitându-ma, încurajându-ma în Domnul si trimitându-mi carti). Cu
    ei mi-am perfectionat darul de la Dumnezeu. Prin acest gest si prin
    multe altele m-ai ajutat mult. Slava Tatalui ceresc pentru dragostea
    pe care n-ai încetat sa mi-o porti. Si eu îndraznesc sa declar ca te
    iubesc. Ce chin mi-a luat Domnul de pe inima! Primul e-mail pe care
    l-am deschis astazi a fost de la d-ta. Gata, s-a terminat. Domnul S-a
    îndurat si mi-a luat povara. Ce bucurie mi-ai facut, mie, care ti-am
    facut atâta rau, lasând pe cel rãu sa ma însele atât de amarnic. O,
    daca veneam imediat la Domnul si la tine, sa-mi cer iertare! Cum am
    purtat atâtia ani povara! Mare e Dumnezeu, care S-a îndurat de mine,
    prin cartea pe care Duhul lui Dumnezeu mi-a pus-o pe inima acum câteva
    seri s-o recitesc, când nu puteam dormi din cauza durerii la picior:
    Perle si Comori, publicata de Stephen si Genovieva Sfatcu Beatie,
    plina de memorii binecuvântate ale iubitului si regretatului frate,
    plecat acum la Domnul, Nichifor Marcu. Domnul sa te binecuvânteze
    împreuna cu toata familia. Nu stiu ce se întâmpla cu mine, dar Domnul
    mi-a umplut inima de lacrimi de bucurie, în timp ce scriam acest
    e-mail. Cerul întreg s-a coborât în inima mea, slava Tie, Isuse! Numai
    când m-am nascut din nou, în ultima dumunica din iulie, 1965, am mai
    simtit o asemenea bucurie. O, astazi e o sarbatoare în viata mea.
    Domnul sa te binecuvânteze cu toate binecuvântarile ceresti, acolo in
    Portland, unde m-ai vizitat pentru prima oara în 1980.

    Cu dragoste, în Domnul, care ne-a înfratit.
    Al tau frate, mai mic, în Domnul Isus Cristos.
    Doru Motz

    2009/8/7 Joseph Tzon :
    > Draga Doru,
    > Multumesc mult pentru scrisoarea deschisa.
    > Eu am stiut inca doar la cativa ani dupa 1984 de faptul ca ti s-au dat acele
    > trei scrisori pentru traducere si ca tu ai facut copii
    > si le-ai dat lui Pavel Nicolescu si Aurel Popescu. Pavel Nicolescu le-a dat
    > o extrem de mare raspandire si foarte multa lume
    > a crezut ca s-a facut dovada ca eu as fi omul securitatii.
    > Imediat dupa caderea comunismului, am avut o intalnire cu G. Zapodeanu,
    > ofiterul de securitate care a fost „umbra” mea in anii 70. Eram insotit
    > de Vasile Talos si Paul Negrut la acea intalnire. Zapodeanu ne-a povestit
    > cum s-au „fabricat” scrisorile acelea si ne-a dat si
    > numele celor care au participat la actiune. Eu n-am dat publicitatii
    > intalnirea aceea, desi poate ar fi facut bine multora.
    > Eu insa am avut principiul sa nu ma apar, ci sa las pe Dumnezeu sa ma apere.
    > Ma bucur ca ti-ai dat seama ca aceste scrisori au fost un fals si ca iti
    > ceri iertare ca le-ai copiat si raspandit.
    > Eu te iert din toata inima si vreau sa stii ca te-am iertat inca de atunci,
    > caci daca as tine amaraciune in mine, aceasta amaraciune nu ar face decat sa
    > ma
    > otraveasca pe mine insumi. De ce sa-mi fac un asemenea rau?
    > Ma bucur ca ai decis sa rezolvi aceasta problema de partea aceasta a
    > vesniciei.
    > Intr-adevar, clipa plecarii noastre se apropie si e bine sa rezolvam aici
    > tot ce se mai poate rezolva.
    > Stii ca in tinerete te-am iubit mult. Te iubesc acum cu o dragoste „mai
    > coapta” caci este una la batranete.
    > Ma rog ca Domnul sa te binecuvinteze si pe tine si familia ta.
    > Cu dragoste in Domnul Isus,
    > Iosif Ton
    >
    > P.s. Eu iti scriu aceasta scrisoare tie personal. Daca tu vrei sa postezi
    > undeva, te rog fii liber sa o faci. Iosif

  22. mitica zice:

    –inainte de asti ce inseamna baptist am fost batjocorit cu numele de pocait –si ,copil fiind nu-mi placea deloc sa port acest nume doar pentru ca parintii erau baptisti.
    Ceea ce citesc acum imi umple inima de bucurie la gandul ca intre cele 2 cuvinte incepe sa nu mai fie diferenta.

    ,,Eu insa am avut principiul sa nu ma apar, ci sa las pe Dumnezeu sa ma apere”[citat din scrisoarea fr. Iosif Ton]

    -Dumnezeu are VREMEA LUI pentru toate…
    ,,Vremurile de inviorare ”in mod sigur vin dupa POCAINTA.

  23. elisa zice:

    Multi frati au scris cu sangele lor file din istoria adevarata a baptistilor.
    Cel care cunoaste toate inimile va face dreptate copiilor
    Lui,la vremea pe care a hotarat-o.
    Cei care nu si-au plecat capul sa ne fie invatatori.
    Cat despre ceilalti…mai este Har!
    Pocainta o asteapta si Domnul.

  24. gamaliel zice:

    Doru Radu, ceea ce ati precizat dvs sunt cu siguranta fapte reale pe care istoria baptistilor ar trebui sa le consemneze. Asemenea dvs sunt si altii care pot relata ( obiectiv sau subiectiv) despre oameni ai lui Dumnezeu. Ce bine ar fi sa faca acest lucru. Istoria povestita in acest fel are poate un alt impact asupra generatiior ce vor citi. Riscul este insa sa ne oprim doar la a evidentia fapte care prezinta lucrurile frumoase din viata unora si a evita sa povestim si acele evenimente care nu ne fac cinste. Si mai avem o problema bine tintita de Cornel, evenimentele sunt relatate de martori. Oare vom avea taria sa nu facem o selectie a martorilor? Nu vom fi cumva tentati sa spunem despre unul care relateaza un eveniment…acesta-i din ” aripa cutare” ? Nu vom fi tentati sa dam verdicte de felul ” acesta este un martor care nu are un nume prea bun”? Si poate ca asemenea relatari a unor fapte istorice ar trebui sa fie facute cu mai putin patos…si cu un singur obiectiv…sa invatam din ” frumusetile” si ” caderile” inaintasilor nostri.

  25. gamaliel zice:

    Ce frumos suna reconcilierea dintre fr Doru Motz si fr Iosif Tzon. Oare cand vom citi si despre alte reconcilieri? Oare vom fi in stare sa invatam ceva din asemenea zdrobiri? Doamne ai mila de noi si da-ne fiecaruia taria sa recunoastem ” am gresit” si puterea sa spune ” te-am iertat”!

    • costi zice:

      Personal ma uit cu ingrijorare la unele luari de cuvant si am sentimentul ca suntem intr-o curte de judecata.
      Deacuma unii din noi stau pe locul juratilor,acuzarea a plecat,iar judecatorul se pare ca renunta la caz.
      Vorbesc pe plan pamantesc.
      judecatile de sine au ajuns in prim plan iar aici acuzatorul si aparatorul nu sunt dintre cei vizibili,cred insa ca si juratii care stau inca pe bancile lor ar trebui sa mearga acasa.
      Impresiile puternice lasa aceste marturisiri si de o parte si de alta si in toate partile;lasa-ti sa-si faca efactul si in noi in asa fel ca sa avem un mare castig vesnic.
      Nu este nici un castig sau vre-o bucurie in a diseca o marturisire sau un raspuns la aceasta;oricum nu de noi depinde rezultatul.(este apsolut o umila parere personala)costica H.

      • Marius David zice:

        da, asa se pare ca uneori sintem intr/o curte de judecata, dar intre frati, asa ne indeamna si apostolul, sa ne judecam intre noi… ca sa nu fim judecati de lume
        sigur, marturisirile si cererile de iertare au efectul lor, care nu este impiedicat de faptul ca unii si altii au pareri despre acestea.
        Din moment ce aceste marturisiri au iesit din spatiul privat si au fost afisate cu buna stiinta a celor implicati in spatiul public, fiecare are dreptul la opinie.
        daca era o corespondenta privata si era doar un comunicat de presa simplu si la obiect, atunci era cu totul altceva.
        poate ca unii diseca si analizeaza aceste marturisiri si raspunsuri pentru a invata ceva din ele..
        asa sa ne ajute Dumnezeu.

        • costi zice:

          draga Marius David;eu cred ce se spune in cuvantul Domnului ca;daca ne-am judeca singuri,n-am fi judecati.
          Adeca eu inteleg asa;daca ne judecam noi pe noi.Sigur ca suntem in plina criza de incredere intre frati,boala vremurilor noastre si nu numai.
          Se pare ca in vremurile trecute calitatea de om de incredere avea mare valoare deaorece asta include si functionarea unei relatii mai profunde;nu poti incredinta un lucru de valoare unuia in care nu ai incredere,sau ai doar incredere limitata.
          ce ar fi sa luam in discutie conceptul acesta;Om de incredere,din perspectiva biblica.Si imediat apoi;Sunt eu unul din acestia?
          ch.

    • Marius David zice:

      draga GAmaliel, uneori sînt opoziții care nu ne dau pace.
      frumusețea unei împăcări în care ste sacrificată dreptatea și adevărul..
      nu mă refer neapărat la acest caz.

      s-ar putea ca preferința noastra pentru împăcări lacrimogene, preferința pentru pace și dulce părtășie să ascundă numai o lene agîndirii sau lenea de a lupta pentru adevăr și dreptate.
      gîndesc numai cu voce tare.

  26. viorica zice:

    Ma bucur mult de impacarea dintre fr.Ton si Fr.Mot este o impacarea cu adevarat crestina .Dumnezeu sa-i binecuvinteze si sa fie un exemplu pentru multi care inca sunt in viata si au timp si har de marturisire si impacare .Frumos,fr Doru Dumnezeu sa te binecuvinteze .

    • Marius David zice:

      Sora Viorica, împăcare împăcare… uneori mă întreb cu ce preț?
      uneori există împăcări care plătesc prețul adevărului…
      sînt în dilemă, nu știu ce să alegem
      împăcare cu sacrificul adevărului, pacea fiind mai bună?
      sau un adevăr cu sacrificiul păcii, adevărul fiind mai bun?
      lămuriți-mă!!!

  27. mihai h zice:

    Tocmai prin faptul ca Iosif Ton se foloseste de marturia securistului Zapodean, nu-i da credibilitate. Un om credincios si drept inaintea lui Dumnezeu nu are nevoie sa-l apere nimeni , mai ales sa-l apere un necredincios,
    Fratele Moldovan cinta cintarea , Sa ma apere intruna nevinovatia dulce,pe-a ei perna-ntodeauna ,capul vreau sa mi se culce.
    Intro alta ordine de idei Domnul Ton nu ezita si de data asta sa numeasca pe Fratele Popescu si Nicolescu ca rau facatori ,deci atacul la persoana e Ok cind o face dinsul. Sa nu ne amagim ,istoria faptelor e scrisa sus foarte sus si nu e scrisa de istorici ci de El Marele Imparat

    • Marius David zice:

      Mihai H. Faorte interesantă observație… să mă apere într-una nevinovăția dulce, pe-a ei pernă-ntotdeauna capul vreau să mi se culce… oare cum o fi melodia…
      vom avea nevoie de ea.

  28. Doru Radu zice:

    Mihai H.
    Aici de subliniat nu este Tson ci Doru Motz. Dinsul s-a simtit vinovat si citind despre informatorii care l-au infundat pe tatal sau si care nu s-au pocait, si-a dat seama ca si el are o problema. Nu, nu cu securitatea ci cu Tzon. Duhul Sfin l-a indemnat sa faca un gest extraodinar; sa se umileasca si sa se pocaiasca public. Mare gest! Multsumim Domnului si lui Doru Motz pt pilda.

  29. mihai h zice:

    Frate Doru Radu, Sublinierea de care vorbiti au subliniat-o si altii nu cred ca mai era nevoie sa o mai fac si eu, dar dialogul de mai sus e mai larg .daca era restrins numai la ce spuneti dumneavoastra , eu nu mai aveam alte sublinieri.
    Fratele Wurmbrand ne indemna sa mai citim si printre rinduri. Daca v-am suparat
    cu sublinierile mele, va rog sa ma iertati. Nu tin neaparat ca spusele mele sa fie aprobate de cititor.

  30. Doru Radu zice:

    Mihai H. Nu, nu m-ati suparat. Nu vi se pare ca cererile de iertare sunt atit de rare incit ar trebui aplaudate?
    Iar „chestiunea Tzon” nu se va rezolva aici, desi D. Motz aduce in discutie un amanunt interesant. Iar Tzon repeta explicatia pe care a mai dat-o. De obicei cind nu spui adevarul mai schimbi teoriile. Tzon n-o schomba pe cea initiala. Si nici nu mi se pare ca se omoara ca a se apere. Sa fitsi fericit.

  31. mihai h zice:

    Frate Radu, nu am de gind sa rezolv nici o chestiune, Aici nu e vorba de teorie , ci se repeta faptul ca Zapodean i-l disculpa pe dl Tzon in fata lui Talos si a lui Negrut ( mi se pare ca Negrut nu-si aduce aminte de acest fapt ) ,si eu aici am probleme sa cred ca asa ceva nu a fost inscenat. Repet ,un om care stie ca adevarul e de partea lui nu face eforturi de felul asta ca sa se apere.

  32. Doru Radu zice:

    Mihai H.
    Da, Negrut il contesta. Nici eu nu vreau s-ontind.
    Exista un lucru ciudat: nu-s nici priholog si nici jurist. Totusi, am si eu experientsa cu oamenii. Tzon are un calm, o anumita liniste cu privire la acuzatiile aduse, liniste vecina cu pacea. Asta nu prea pare fi atitudinea unui om vinovat, nu credeti? Daca nu minte? Ce va faceti?
    I-am scris o scrisoare cind dezbateile astea erau in toi. Am fost intentzionat dur si nepoliticos cu Tzon; am vrut sa vad cum imi raspunde. Mi-a scris simplu si calm, ceva in genul:” merg linistit inaintea lui Dumnezeu pt ca n-am nimic de ascuns in chestiile astea;nu-i nimic adevarat”. Frate Mihai,asta-i o afirmatie importanta din partea unui om serios. De unde atita liniste? I s-a promis ca va fi „vesnic” acoperit de Securitate? Asa spun cei ce nu-l cred. In cazul acest,a cum de Mitrofan i-a citit o gramada sde dosare? L-au acoperit-descoperit partial? Ar trebui sa se teama. Afirmatia lui merita luata in considerare fie si-mpotriva lui daca se va dovedi contrariul! Domnul s-aibe mila. Multsumesc pt atentsie!

  33. elisa zice:

    Ceva in duhul meu ma face sa cred ca nu suna tocmai bine…
    cred in ce spune fratele Popescu,Radoi,Wurmbrand,
    nicidecum pe Zapodeanu.
    Cum de Manifestul crestin a fost publicat in Romania,dupa 1974,cand spune ca „s-a reintors” din „cadere”daca Ton nu a avut legatura cu Ministerul de Interne.Folosind naivitatea unora ne explicam orice cadere,orice lucru care ne afecteaza.
    Da,Doru Radu,cand ne obisnuim sa lucram in alte domenii ascunse fara ca sa ni se tulbure pacea
    o avem si pe mai departe,dar nu Pacea Domnului.

  34. viorica zice:

    Fratilor, e bine sa stam strimb si sa judecam drept .fr.Ton si-a marturist pacatul si s-a pocait. Ce mai vreti de la el, decat viata .Ii cunosc bine pe fr.Niculescu cit si pe fr.Popescu au si ei vina lor ,pentru descreditarea fr.Ton .Sa fim sincer,dece sa fim pentru unii ciuma si altii muma?

  35. Doru Radu zice:

    elisa:
    Manifestul crestin nu s-a publicat in Romania in 1974. El a circulat batut la masina si era citit cu teama. Eu l-am citit in forma aceea. Incepind de prin ’75 pina si masinile de scris trebuiau inregistrate la Militie.
    Dvs., elisa, ati citit ce s-a publiccat la Mitrofan. Ati vazut aolo documente ale Securitatii in care se spune ca in 73-74, din cauza manifestului crestin si a altor lucruri lui Tson i s-a deschis proces la Tribunalul Militar Brasov (?) si dosarul era instrumentat de general maior, avind functia (parca) e sef al procuraturii militare. „Atentsia’ aceasta arata ca a reprezentat un pericol pt socialism. Asta era „legatura ” lui Tzon cu M.I. Suspicinile pomenite mai sus se refera la perioada urmatoare, mai precis emigratia sa care a fost in ’80 sau ’81.

  36. John B. zice:

    Doina bine ai facut ca nu mai comentezi.
    Fiecare din noi avem nevoie de Pocainta.
    Asa sa ne ajute Dumnezeu.
    Adevarul nu este piatra, daca noi nu vorbim pietrele vor vorbi.
    PUNCT.

  37. elisa zice:

    Doru Radu,
    nu inteleg cum era un pericol?la VESTEABUNA,fratele Dan spune ca prin acest manifest erau indemnati credinciosii sa fie supusi statului :

    Evanghelia dupa Diotref
    By vesteabuna
    MANIFESTUL CRESTIN:
    „Dacă Dumnezeu este acela care l-a plasat pe creştinul evangehlic aici, aceasta înseamnă că Dumnezeu are un scop cu el aici, înseamnă că Dumnezeu îi încredinţează lui o misiune pentru societatea socialistă. Care este acest scop a lui Dumnezeu?”

    Motivul 5.
    “socialismul să-i dea lui Christos o şansă”
    Motivul 6” să le dea posibilitatea să arate ce pot
    aduce ei ca creştini societăţii socialiste.”

    ..Ce motiv exista aici pentru a fi trimis in Tribunalul Militar Brasov?cand de fapt se canta pe strunele viorii socialismului?
    …imi vine sa-mi las balta toate interesele…zicea Toparceanu.

  38. doina zice:

    John.B…eu am zis că nu mai spun nimic …nu că nu mai comentez…ai zis un mare adevăr …toți avem nevoie de pocăință..

    • Marius David zice:

      așa cum spuneți, Sora Doina, și eu și dvs. sîntem într-o postură foarte delicată din pricina părinților noștri. Noi nu sîntem cei mai în măsură să vorbim despre felul în care ceilalți pot judeca sau nu.
      Ceea ce putem face este să ne cerem iertare în locul părinților noștri, după modelul lui Daniel 9, dacă aceștia nu mai pot, pentru că au trecut la Domnul sau dacă sînt prea impietriți să o mai poată face.

      Am citit ce ați spus mai sus și asta este sugestia și recomandarea mea.

  39. gamaliel zice:

    Pentru cei care va tot chinuiti sa-l discreditati pe fr. Tzon va invit sa-i cititi cartile, sa-i ascultati predicile, sa ascultati marturii ale unor oameni care au fost transformati de Dumnezeu ca urmare a lucrării fr Tzon. Numai un „nebun plecat cu plugusorul” ar continua sa faca asa ceva…daca ar fi fost omu lui secu! Poate ca fr Tzon a fost ” nebun pentru Cristos”.
    Cei care-l tot judecati v-as dori numai 3 ani in locul lui din acea perioada… oare ce-ar scrie istoria despre voi?

  40. mitica zice:

    buna intrebare…

  41. mihai h zice:

    Eu stiu ca oamenii sunt transformati in urma lucrarii Duhului Cel Sfint nu in urma lucrarii sau voii vreunui om ,oricare ar fi el.

  42. vio zice:

    Nu, Mihai, oamenii sunt transformati in masura in care se lasa sa fie transformati.
    ………………………
    Sa nu-l mai judecam pe Petru din moment ce Domnul Insusi l-a reabilitat.

    Sa avem grija ce facem noi acum, ce carari croim cand nu suntem prigoniti ci inselati cu „libertatea”, si ne permitem sa facem unele lucruri pe care ar trebui sa le osandim pe fata…

    Peste 30 de ani ce vor scrie copiii nostri despre noi?

    • bogdan zice:

      Pavel (Saul) era cel care prigonea Bisericile, a fost ales sa propovaduiasca Evanghelia neamurilor si pe care Domnul Isus Hristos l-a reabilitat.
      Domnul sa va binecuvanteze !

  43. viorica zice:

    Trebuie sa ne gindim bine la viata noastra spirituala ,ca ni se pare un „talmes-balmes „tot amestecul de spiriualitate in care ne zbatem. Fr.Ton a scapat de povara pacatului iar noi ne incarcam cu el .Noi vom fi primiti la Dumnezeu nu ca am fost fara pacat ci pentru ca ne-am increzut in El ,am suferit batjocorile altora pentru El si am cautat sa facem bine in numele lui Isus .Nimeni nu ne-a pus judecatori ,judecata este a lui Dumnezeu .

  44. elisa zice:

    Petru nu a oscilat,fiind cand cu Domnul,cand fara El.
    Dupa ce s-a intors la Domnul,a trait asa cum putini frati traiesc astazi,numai si numai pentru Dumnezeu.
    Asa sa ne ajute El pe toti.

  45. mitica zice:

    PAGINI DE ISTORIE BAPTISTA

    ,,Nu stiu ce se întâmpla cu mine, dar Domnul
    mi-a umplut inima de lacrimi de bucurie, în timp ce scriam acest
    e-mail. Cerul întreg s-a coborât în inima mea, slava Tie, Isuse! Numai
    când m-am nascut din nou, în ultima dumunica din iulie, 1965, am mai
    simtit o asemenea bucurie. O, astazi e o sarbatoare în viata mea’’
    [citat din mesajul fr. Doru]

    ***
    Multumesc Fr. Doru Motz pentru acest gest curajos.
    Vreau sa spun ca desi mie nu-mi era necesar sa cunosc aceste amanunte, Domnul mi-a vorbit prin ele. Sint sigura ca la rindul fiecaruia, toti dintre noi am fost intr-un fel sau altul nedreptatiti de cineva la care tineam mult, sau frati de aceeasi credinta, sau cei pe care-i credeam prieteni mai intimi… si ne-a picat destul de greu. Nu stiu de ce ai postat aceste documente, si ce te-a indemnat, frate… insa mie mi-a pus balsam pe niste rani adinci. Acest gest pe care l-ati facut este vindecator si pentru cei care stau deoparte si doar privesc la voi.
    Ar fi trebuit sa fi invatat aceasta lectie de a nu tine amaraciune, si faptul ca Dumnezeu nu ia vacante, lucrind neincetat la caracterul nostru.[citat din mesajul G.Ulici-roboam_visitoris]

    ***
    Eu nu cunosc [IN MOD PERSONAL] nici una din aceste personae.
    Nici nu stiu exact daca Doru Motz este aceeasi persoana cu Dorin Motz care se ocupa de traduceri.

    Facand un calcul simplu din ’65 si pana anul acesta sunt ani buni …
    Bucuria reconcilierii –a refacerii unei relatii ,alaturi de bucuria mantuirii .[sursa lor cred ca este Duhul Sfant ]
    ..dar in acest timp???—sau mai precis de la data cand esti contient ca ai gresit dar e greu sa faci pasul sa recunosti si sa repari???–poate fi o stare mai rea??

    Ce BUN e Domnul ca are rabdare cu noi .

    ***
    ,,Eu te iert din toata inima si vreau sa stii ca te-am iertat inca de atunci,
    caci daca as tine amaraciune in mine, aceasta amaraciune nu ar face decat sa
    ma otraveasca pe mine insumi. De ce sa-mi fac un asemenea rau?
    Ma bucur ca ai decis sa rezolvi aceasta problema de partea aceasta a vesniciei.
    Intr-adevar, clipa plecarii noastre se apropie si e bine sa rezolvam aici tot ce se mai poate rezolva.’’
    [citat din mesajul fr Iosif Ton]

  46. Doru Radu zice:

    Mitica:
    Dl. Doru (Dorin) Motz este unua si aceeasi persoana. Dinsul a tradus vreo 60 de carti din egleza in romaneste; printre ele un Nou Testament, manualul biblic si altele. Tot el a tradus filme creationiste ce-au cirsculat in secret in Romania comunista.
    Dinsul a fost profesor de engleza la Seminar la Bucuresti (urmindu-i lui Tzon) si realizator de emisiuni in romaneste la Vocea Americii. Provinde din biserica Sega-Arad, unde a fost pastor fr. Cocian de care e vorba pe acest post.
    Un exemplu pt tineri: Doru Motz a avut o fortsa si o putere de munca extraordinara. Fiind copil de detsinut polictic (din cauza credintsei) n-a fost primit la liceu. A muncit si apoi s-a stecurat la seral. N-a luat o ora de engleza si a intrat cu 10 la Engleeza (univ. Iasi). La oral examinatorul i-a spus: „d-ta esti?. Lucrarea scrisa m-a convins c-ai invatsat engleza acasa.”- (sic-probabil pe telefonul fara fir din puscarie)… Doru Motz a invatsat-o de la BBC, acultind noaptea la un radio amarit.
    Ce nu poate un copil ala lui Dumnezeu? Ce handicap ne poate opri din performantsa?

  47. mitica zice:

    multumesc .

  48. mihai h zice:

    Mitica, hai sa ne bazam pe Cuvint, da-mi un verset care sustine ce ai scris mai sus
    si eu i-ti voi arata din Cuvint ca transformarea sau mai bine zis NASTEREA DIN NOU de care vorbeste Domnul Isus E facuta de Duhul Sfint.

  49. elisa zice:

    Un om nascut din nou de Duhul Sfant
    nu poate tine atata timp un pacat
    pentru ca : NU POATE!
    Pentru ca este un om transformat si nu lasa sa apuna soarele peste pacat.
    I’am sorry!

    Mitica,
    citeste te rog mai atent..in 1965
    zice D.M.ca s-a nascut din nou,,,
    altul fiind anul cu pricina.

  50. viorica zice:

    Noi suntem intolerantii din epoca moderna.
    Fiecare are adevarul lui .
    Iosif Ton

  51. vio zice:

    Daca l-a iertat atunci, n-a apus soarele peste pacatul acela…
    sa nu uitam ca avem un Iosif si in Scriptura, care nu si-a aparat nevinovatia ci L-a lasad pe Dumnezeu s-o faca, dupa timpul Lui…SI A FACUT-O…

  52. elisa zice:

    Vio,
    ba a apus din 1985 si pana in 2009 cam de multe ori…
    pentru ca cel care tine pacatul nemarturisit trebuie sa se pocaiasca ,nu celalalt . 🙂

  53. vio zice:

    Singurul care poate spune acest lucru tace, si acesta e Domnul…
    daca tace El…cu atat maimult noi…
    Toti avem nevoie de pocainta, chiar pt faptul ca dam verdicte dupa cele auzite…
    Nu cunoastem adevarul intreg, dupa cum nu cunoastem nici ce se ascunde in inimile oamenilor…
    Fiecare sa se judece pe sine.
    Daca ar veni o persecutie…cati am ramane nepatati, intr-n fel sau altul?

    • Sanyi zice:

      Asa este Vio, Domnul are ochi ca sa vada si inimile nostre si ceea ce salasluieste in ea.
      Noi judecam dupa ceea ce vedem fara sa cunoastem sufletul celui judecat. Este adevarat ca pomul este catalogat dupe roade dar am vazut mar salbatic altoit, sa vezi ce mere bune a dat pe urma, asa ceva face si Domnul cu noi, adese ori are nevoie de briceag pentru altoire, ne doare cand ne cresteaza dar pe urma se vede rodul.

  54. alex zice:

    credeti ca numele cultului ne mantuie? oare fratii,anaintasi nu au fost si ei oameni? sa vedem ce vom face generatia dupa 90 deja au anceput sa se vada rezultatele. de ce dam curs celorlalti sa ne discute D-zeu,zice sa ne iubim / daca ar fi asa atunci cand iubesti nu poti savorbesti si de rau iubirea ta .dar acum se poarta ,spalatul rufelor ,in vazul tuturor Doamne iartane

  55. alex zice:

    credeti ca numele cultului ne mantuieste? credetii ca anaintasii nostriinu nu fost si ei oameni cu ajunsuri si neajunsuri.sa vedem ce o sa faca .tineretul de dupa 90 crestin baptist .se vad rezultate deja.D-zeu,zice sa va iubiti darnoi dam prilej s-ai discutam pe alti pe net .se poarta acum spalatul rufelor anvazul tuturor
    . nu este critica D-zeu sa ne ierte

  56. Dorin Motz zice:

    Draga Frate Marius,
    Gand la gand cu bucurie! Tocmai am publicat in format PDF pe site-ul Dssculti istoria regretatului meu tata, Simion Motz, intitulata Pe calea Crucii, in slujba Regelui.

    Daca credeti de cuviinta, v-o pot trimite si dvs.

    Har si pace,

    Doru Motz

    P.S. Multa vreme tatal meu nu a vorbit despre experientele din inchisoare. Intr-n tirziu, s-a lasat induplecat si a scris despre aceasta trista, dar pilduitoare experienta, dand si prin ea slava minutatului nostru Mantuitos, Domnul Isus Cristos.

  57. Dorin Motz zice:

    Ma simt, un nu stiu cum sa spun… din era brontosaurilor (depasit), in ce
    priveste tehnica moderna de IT. Ma minunez zilnic de intelepciunea
    care v-a darit-o Domnul si in aceasta privinta.

    Va cer sfatul. La ce adresa sa v-o trimit? Prima parte e de 851 kb,
    spatiu luat in principal de coperta), iar partea a II (continand
    textul integral) are 546 kb.

    D.M.

  58. tudor zice:

    Cum de i-am uitat pe cei vechi si buni? Ca si in ziua de azi totul incepe prin a-i marginaliza, dispretui …apoi totul vine de la sine.
    Daca am sti cati frati forte sinceri si capabili sunt uitati in casutele , spitalele sau gurile lor de canal.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.