Conferința Edictum – Portretul sau ”autopsia” unei convertiri?

Mîine este ziua de naștere a lui Augustin, 13 noiembrie 354. În urmă cu 4 ani am ținut o conferință despre convertirea lui Augustin. Pe 14 noiembrie, la București, Centrul Sfinții Apostoli Petru și Pavel, voi încerca o altă conferință în care mă voi ocupa de receptarea lui Augustin în mediul evanghelic românesc.

Este de folos să ne amintim puțin ce am spus aici în ultima parte.

Augustin a fost receptat cu mare entuziasm de mediul evanghelic ȘI DIN pricina faptului, sau mai ales din pricina faptului că a sa convertire s-a desfășurat ca la carte.

Convertirea sa pare să confirme cîteva elemente la care orice evanghelic ține.

Și anume:

  1. Ideea de convertire la maturitate și conștientizarea acesteia.
  2. Ideea de convertire în urma citirii Scripturii, episodul Tolle Lege.
  3. Ideea de schimbare radicală a vieții după convertire

Augustin rămîne paradigmatic, are o convertire ca la carte, dorită de orice evanghelic. Tipică. Admirabilă, bună de pus în ramă.

Convertirea lui Augustin este o convertire arhetip, este, de fapt o convertire in care se cuprind toate convertirile noastre, paradoxal momentană, aoristică, atipică, dar model.

Convertirea este aoristică pentru că, precum timpul aorist, este momentan, este aspectuală, este nedesăvîrșită și totuși acțiunea este deja petrecută, este stroboscopică, s-a dus în momentul în care încercăm să o contemplăm. Este durativă uneori, punctiliniară alteori. Este greu de interpretat în afara contextului.

Prin recunoașerea faptului că procesul convertirii este dinamic, un proces continuu, Augustin privește retrospectiv spre credința sa timpurie și spre încercările sale de a-L găsi pe Dumnezeu, vorbește despre o întoarcere gradată spre Dumnezeu. Darul dragostei lui Dumnezeu, acceptat deplin abia în grădina capitolului VIII din Confesiuni, l-a obligat să Îl caute pînă L-a găsit. Studiul lui Lonergan, alături de altele, ne ajută să înțelegem mai bine terminologia și mecanismele convertirii lui Augustin, dar și ale convertirii în general, ca mister, taină și eveniment, ca proces și moment. Ce s-a întîmplat în grădină? Augustin a trecut podul dinspre moarte spre viață, dar nu s-a trezit deodată în fața podului, a călătorit pînă acolo, apoi, după trecere, a plecat mai departe spre destinația finală, Dumnezeu Însuși.1.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Conferinte, Patristica, theologia in nuce. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.