”Îl iubesc pe Isus, dar nu-I iubesc Biserica!” sau Desbisericească-se odată cei ce vă tulbură! – Ziua 64

 

Senzorul meu pentru prostie s-a dat peste cap cînd am văzut videoclipul acela care s-a viralizat în urmă cu vreo doi ani. Era ceva în genul asta: Îl iubesc pe Isus, dar nu-mi place de creștinii care formează Biserica. Un tinerel fără minte și cu o gîndire teologică vulgară ținea un discurs jalnic, dezghinat teologic și cu totul prăpădit terminologic, pe tema aceasta.

Bun! Bravo! Poți iubi Capul, fără a iubi Trupul? Poți iubi Mirele, urîndu-I Mireasa? Umblă vreun îndrăgostit cu capul iubitei în servietă, refuzîndu-i trupul? Da, știu că această biserică este plină de pete și zbîrcituri, pare urîtă și proastă, cum urîți, ticăloși, nemernici și proști, duși cu vîntul de învățătură, stricați erau și efesenii. Dar Apostolul îi numește Sfinți prin Cristos!

Una este ce vezi tu din perspectiva terenă, alta este ce vede Dumnezeu de sus, holistic, avînd deja Mielul Junghiat și toate planurile gata.

Ghinion! vorba unui clasic în viață, Dumnezeu a ales să se manifeste și să lucreze și să existe pentru noi doar bisericește.

Ideea aceea toxică (însoțită, de asemenea, și de alte fracturi și opoziții de tip dragoste versus doctrine sau altele de aceste fel) este venită direct din Iad. Apostolul ne arată că este stabilită (nu s-a stabilit! este stabilită) continuitate ontologică între Biserică și Mîntuitorul Ei. Biserica nu poate exista fără Mîntuitor și Treimea a ținut ascunsă din veșnicie în veșnicie o taină pe care a dat-o pe față în vremurile din urmă, ceva ce avea în Sînul lui Dumnezeu deja: Biserica. 1 și 2 Timotei și Efeseni sînt scrieri eclesiografe, descriu modul în care există Biserica în Dumnezeu și prin Hristos în puterea Duhului Sfînt.

Isus este Cel ce Este doar conceput prin Biserica Sa, interpretat, vestit și apropiat doar prin Trupul Său și nicicum altfel. Nu este altă cale de cunoaștere și descoperire a lui Cristos decît prin, în, sub autoritatea Bisericii Sale, care a stabilit Canonul, care S-a supus apoi pe Sine revelației discursive, Cuvîntul Scripturilor. Care este acea biserică denominațional și confesional vorbind?Aceasta este o altă discuție!

Eclesiologia paulină, mai ales dacă ne uităm în textul din original, presupune niște idei extrem de complexe legate de ontologia comunității eclesiale deopotrivă, dar și de ontologia trinitară de asemenea.

Efeseni 1:17. Si ma rog ca Dumnezeul Domnului nostru Isus Hristos, Tatal slavei, sa va dea un duh de intelepciune si de descoperire, in cunoasterea Lui, 18. si sa va lumineze ochii inimii ca sa pricepeti care este nadejdea chemarii Lui, care este bogatia slavei mostenirii Lui in sfinti 19. si care este fata de noi, credinciosii, nemarginita marime a puterii Sale, dupa lucrarea puterii tariei Lui, 20. pe care a desfasurat-o in Hristos, prin faptul ca L-a inviat din morti si L-a pus sa sada la dreapta Sa, in locurile ceresti, 21. mai presus de orice domnie, de orice stapanire, de orice putere, de orice dregatorie si de orice nume care se poate numi, nu numai in veacul acesta, ci si in cel viitor. 22. El I-a pus totul sub picioare si L-a dat capetenie peste toate lucrurile, Bisericii, 23. care este trupul Lui, plinatatea Celui ce indeplineste totul in toti.

Este aproape periculos să citim fără înrădăcinare dogmatică și filozofică corectă și fără o hermeneutică solidă ceea ce spune versetul 22 și 23.

Biserica este PLINĂTATEA LUI??? Cel care plinește totul în toate are El vreo ”nevoie” de pleroma? Se poate umple Dumnezeu? Era descompletat fără Biserică? Ea, Biserica, este Împlinirea Lui? Ecclesia … plenitudo Eius, qui omnia in omnibus adimpletur.

καὶ αὐτὸν ἔδωκεν κεφαλὴν ὑπὲρ πάντα τῇ ἐκκλησίᾳ 23ἥτις ἐστὶν τὸ σῶμα αὐτοῦ τὸ πλήρωμα τοῦ πάντα ἐν πᾶσιν πληρουμένου

Cine citește să înțeleagă! Ce însemnă asta? Că a doua Persoană a Treimii a căpătat ceva în istorie? Nu! Dar ce înseamnă atunci, că Biserica era tot timpul ascunsă ca Taină în Sfînta Treime, ontologic definită treimic și neexterior Treimii? Se pare că da! Înțelegem acum că nu-L putem despărți pe Isus de Biserica Sa? Dar înțelegem un lucru și mai greu? Că nu-L putem despărți pe Isus de Tatăl și de Duhul? Dar înțelegem acum gîndul strivitor că nu-L putem despărți pe Dumnezeul Treimic, în consecință, de Biserică? Îl vrei pe Cristos? Vorba cîntecului: Give me Jesus!

Bun! Atunci iei tot pachetul! Isus vine cu Duhul și Tatăl! Numai trinitarianismul nostru evanghelic dezechilibrat ne prezintă o cristologie gonflată în dauna pneumatologiei și patrologiei (în sens propriu), refuzîndu-ne astfel o triadologie corectă.

Iar dacă iei tot pachetul, adicătealea Isus vine în Treime, iar Treimea vine cu Biserica și invers!

Atunci e simplu! Urăști Biserica, Îl urăști pe Dumnezeul Treimic! Îl urăști pe Dumnezeu, mergi în Iad (adică la dracu! vorba românului!) Sper că am fost mai clar în ultimele rînduri decît în complicațiile terminologice de mai sus! Nu este mai subtilă formulă să îi spui cuiva du-te dracului decît să îi spui: desbisericește-te!  Desbisericească-se vrăjmașii Tăi, Doamne al oștirilor! Na! uite în cîte feluri se poate manifesta imprecația!

Sine ecclesia nulla salus! Unus Christianus, nullus christianus! 

Ce nu este clar? Nu aceasta spune altfel și Ioan Apostolul? Spui că Îl iubești pe Dumnezeu și îl urăști pe cel făcut după chipul Său? Spui că Îl iubești pe Dumnezeu și urăști comunitatea Sa? Nicicum! Pentru că Biserica este ontologic legată de Dumnezeu și Dumnezeu există bisericește. Treimea este o Biserică, o comunitate în relații, numai bisericește revelîndu-Se!

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Dezbatere, inventarul stricaciunilor spirituale, Meditaţii, Patristica, Periegeza, Perplexităţi, Pătrăţoşenii, theologia in nuce. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la ”Îl iubesc pe Isus, dar nu-I iubesc Biserica!” sau Desbisericească-se odată cei ce vă tulbură! – Ziua 64

  1. Maria Rata zice:

    Nu poti sa iubesti pe DUMNEZEU daca nu iubesti pe Fratii tai pentru care a murit Hristos,care formeaza Mireasa LUI,adica Biserica Amin

  2. Pop Sorin zice:

    cititi va rog cartea: „Vaccinarea eroarea medicala a secolului” !!!!!!!!! sper ca adminu sa lese comentariu meu!

  3. Va citesc ocazional, imi pareti un om cu mintea deschisa. Dar pentru a pune egal intre Biserica si Dumnezeu (in termen larg spus), este ca si cum lasati lui Dumnezeu toate ororile implinite de Biserica. Si sunt suficient de multe.

    Gasesc un pic ipocrit comportamentul Bisericii (ca entitate) sa se exonereze de greselile ei prin artificii elastice ce pot fi adaptate doar de catre ea. Dumnezeu este adevarul pur, nu se supune teoriei gresite a relativitatii. Adevarul nu este relativ, proiectile sale sunt. Biserica este o proiectie a adevarului, Dumnezeu este adevarul insusi.

    Oricat de multa credinta am avea, atata timp cat Biserica nu poate dovedi istoric si stiintific anumite lucruri, ea ramane in umbra suspiciunii. Sa nu uitam ce a spus blandul si frumosul Steinhardt, citez din memorie: Hristos ne vrea smeriti si nu prosti.

    La o analiza succinta asupra istoriei se poate sesiza unde a aparut ruptura.

    Sper sa nu luati in nume de rau ce am scris aici, este o parere personala cu care nu intentionez sa ranesc sau sa influentez pe nimeni.

    Va multumesc frumos,

    • Marius David zice:

      VA salut, domnule George Grigorescu. Sint la finalul unui articol pentru o conferință.
      Vreau doar să știți că v-am citit comentariul. Este important, pentru că trebuie făcute niște distincții: biserica istorică și Trupul lui Cristos. Sînt chestiuni care sînt relaționate una la cealaltă, dar nu același lucru.
      Voi reveni în măsura timpului disponibil. Apreciez că v-ați făcut timp să lăsați acest comentariu care poate duce la lămurirea unor chestiuni importante.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s