Biserica și subvențiile de la stat – Paul Negruț

De citit tot articolul pentru Congresul de mîine. Da, știu, unii vor poza în gică contra numai pentru că Paul Negruț a spus-o, deși pînă și aceștia sînt de acord cu toate argumentele articolului.

Deși nu există motive logice, teologice, doxologice, biblice, istorice să luăm bani de la stat, nu se vor lăsa convinși numai pentru că o spune cine o spune și pentru că grupusculul din care fac parte spune altfel.

Să citim totuși SINE IRA ET STUDIO și să tragem concluziile care se impun:

Răspuns la argumentele în favoarea acceptării subvențiilor de la stat

Răspuns la argumentul nevoilor financiare ale bisericilor

În funcție de specificul nevoilor, bisericile au trei variante biblice:

  • să ia modelul bisericilor din Macedonia care din „sărăcia lor lucie au dat naștere la un belșug de dărnicie” (2 Corinteni 8:2);
  • să solicite ajutor de la alte biserici surori;
  • să încurajeze lucrătorii spre modelul apostolului Pavel în a face ceva potrivit aptitudinilor proprii;
  • să nu se lanseze în proiecte administrative irealiste și ineficiente. Propovăduirea Cuvântului are prioritate față de „slujirea la mese”.

Nevoile materiale nu justifică apelul la „birul Cezarului”.

Răspuns la argumentul salariilor mici

  • apostolul Pavel a lucrat cu mâinile lui când a fost nevoie ca să nu fie povară pe biserică. Înaintașii noștri au plantat și păstorit biserici câștigând pâinea pentru familie după modelul lui Pavel;
  • salariul integral de la biserică este biblic pentru cei care lucrează cu Evanghelia. Dar atunci când biserica este la început sau a mai rămas doar un grup mic de credincioși care nu pot susține finaciar lucrătorul, volumul de muncă al lucrătorului îi permite să lucreze cu mâinile lui în timpul săptămânii;
  • păstorii care păstoresc biserici mari le pot sensibiliza să ajute păstori aflați în dificultate potrivit cu Filipeni 2:4 ”Fiecare din voi să se uite nu la foloasele lui, ci și la foloasele altora.”

Răspuns la argumentul comparației cu alte culte

  • fiecare cult are specificul său doctrinar cu privire la relația biserică – stat. Specificul doctrinar baptist este separația bisericii de stat inclusiv în problema subvenției. Atâta vreme cât suntem baptiști nu putem lua modelul altor culte fără a ne pierde identitatea.

Răspuns la argumentul de facto – starea de fapt

  • faptul că unele biserici sau comunități au primit subvenții de la stat confruntă Uniunea Baptistă cu abaterea de la statut de către aceste entități cultice;
  • abaterea de la statut nu este un argument pentru schimbarea statutului;
  • dacă abaterea de la statut ar legitima schimbarea statutului, atunci acceptarea sodomiților de către unele biserici ar fi un argument la fel de legitim pentru a modifica statutul în această direcție. Cu acest argument, orice ar deveni posibil în Cultul Baptist;
  • răspunsul biblic la abaterea de la statut este mustrarea celor în cauză și îndreptarea lor.

Răspuns la argumentul finanțării liceelor teologice

  • liceele teologice nu sunt entități cultice. Ele nu au personalitate juridică în cadrul Cultului Baptist. Liceele teologice sunt unități de învățământ preuniversitar în cadrul sistemului public de învățământ. Ele sunt persoane juridice de drept public, nu de drept privat ca bisericile, comunitățile, Conveția Maghiară, Uniunea Baptistă, Institutul Teologic Baptist din București, Universitatea Emanuel din Oradea și Casa de Pensii a Cultului Baptist;
  • personalul didactic și auxiliar al acestor unități de învățământ este angajat și salarizat la stat, din banul public. Nici un angajat al acestor unități de învățământ nu este asigurat la Casa de Pensii a Cultului, ci la Casa Națională de Asigurări;
  • printr-o decizie recentă a înaltei Curți de Casație și Justiție, personalul didactic din învățământul preuniversitar este încadrat în categoria „funcționar public”;
  • angajații entităților cultice din cadrul Cultului Creștin Baptist (biserici, comunități, Convenția Maghiară, Uniunea Baptistă, Institutul Teologic din București, Universitatea Emanuel din Oradea și Casa de Pensii) sunt în categoria „personal cultic” – salariați din resursele obținute prin dărnicia credincioșilor – jertfa de bună voie adusă Domnului în închinare și nu din „birul Cezarului”;

în concluzie, situația liceelor teologice nu poate fi invocată pentru a susține subvenția de la stat pentru activitatea și personalul entităților cultice.

Răspuns la argumentul ca acceptarea ajutorului financiar de la biserici din alte țări este de fapt o acceptare a finanțării de la alte state

  • Ajutoarele primite din partea bisericilor sau fundațiilor creștine din alte țări nu reprezintă subvenție de la statul respectiv din următoarele motive:
  • banii respectivi nu provin din „birul Cezarului” și nu sunt „bani publici”;
  • banii respectivi provin din donația benevolă a credincioșilor către bisericile sau fundațiile respective;
  • ajutorul oferit de bisericile sau fundațiile creștine din alte țări pentru lucrarea Evangheliei din România este „ajutor frățesc” și nu „subvenție de la stat”;
  • statul American și alte state recunosc și respectă dreptul cetățenilor lor să doneze bani pentru cauze în care cred. Această recunoaștere se manifestă și prin deducerea din baza de calcul a impozitării venitului respectivei persoane a sumei cu care a contribuit benevol la biserică sau fundație;
  • deducerea sumei cu care un credincios baptist a contribuit benevol către biserică din baza de calcul a impozitării este stipulată și în Statutul actual, iar solicitarea a fost înaintată de mai multe ori Guvernului României; până la această dată, Guvernul României nu a dat curs acestei solicitări, ci preferă să adune impozitele și taxele pentru ca mai apoi, în funcție de politicile fiscale sau religioase să decidă cu ce sumă să subvenționeze cultele;
  • în concluzie, afirmația că ajutoarele primite de la bisericile din alte țări sunt bani de la stat este neadevărată și nu poate fi un argument pentru acceptarea de subvenții de la stat.

Concluzii

Principiul de credință baptist al separării Bisericii de stat a păzit bisericile de robie atât în perioada de prigoană, cât și în vremuri de libertate. Atâta vreme cât Biserica nu depinde de stat pentru desfășurarea lucrărilor ei, nici ispita și nici amenințarea nu pot abate pe toți slujitorii de la ascultarea de Hristos în toate lucrurile. O finanțare de la stat, atât în plan material cât și – mai ales – salarial, aduce cu sine și pericolul disensiunilor și dezbinărilor între biserici și lucrători pentru că, aceste alocații sunt acordate cultelor procentual și nu toate bisericile baptiste și toți angajații lor ar putea beneficia de acestea.

Motivul pentru care bisericile nu cresc nu este unul financiar, ci unul spiritual. Este știut că, atunci când au fost plantate bisericile baptiste din România, frații nu au avut aur și argint, dar au avut putere de propovăduire și mărturie pentru Hristos. La fel, în multe țări ale lumii, în ciuda sărăciei și a lipsurilor materiale de tot felul, bisericile cresc și oamenii se întorc la Dumnezeu. Este tot atât de adevărat, însă, că acolo unde Biserica este finanțată de stat și nu duce lipsă de resurse materiale, catedralele poleite cu aur sunt goale, iar țările respective sunt tot mai invadate de secularism și imoralitate. Europa este o ilustrație clară a acestui fapt.

 

Citiți tot articolul AICI

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Între Scriptură și ziar, Biserica Baptista, Dezbatere, dulce Românie, guest post, inventarul stricaciunilor spirituale, Perplexităţi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Biserica și subvențiile de la stat – Paul Negruț

  1. Răspunsul la argumentul finanțării liceelor teologice nu este nici biblic și nici (măcar) dogmatic; este pur juridic și economic.

  2. Eu vă recomand acest articol:

    Luaţi Cezarului ce-i al Cezarului! de Raul Iosif Enyedi

    http://www.kmkz.ro/opinii/invitatii-kmkz/luati-cezarului-ce-i-al-cezarului

  3. NeluD zice:

    Sunt total de acord cu argumentele separarii bisericii de stat dar ce este de facut??? nu ne putem eschiva de implicare aducind doar argumentele biblice, trebuie sa fim biblici pina la capat adica bisericile mari trebuie sa le ajute pe cele mici care nu sunt mici din vina lor( sunt biserici nou infiintate in locuri unde nu a mai fost nici o biserica ) , este lucrarea lui Dumnezeu si noi oamenii nu putem sa o grabim adica a boteza oameni repede pentru suport financiar prin multimea membrilor unei biserici.
    Solutia cred ca este implicarea foarte serioasa asupra acestei probleme acelor ce sunt in conducerea uniunii nu doar argumentind..Dumnezeu ne cere si fapte nu doar vorbe…
    In speranta ca se va auzi si la congres…si se va lua o hotarire macar declarativ …..
    Dumnezeu sa se indure de noi….

    • Marius David zice:

      da, și sigur se discută și aceste aspecte. Atît biserica în care eu m-am implicat cît și altele au participat cu sume imense și cu ajutor în resurse materiale și umane spre ajutorarea bisericilor mai mici.
      Bisericile din Oltenia au fost ajutate de cele din Ardeal, spre exemplu,
      Biserica noastră s-a implicat în Scornicești. Copiii noștri au plecat acolo ca misionari. Soluții există, numai că necesită un preț instituțional și personal de plătit. Sîntem oare gata de jertfă?

      • NeluD zice:

        da, Dumnezeu sa va binecuvinteze pentru implicare ,dar trebuie un plan bine pus la punct pentru toata tara,un cont special unde sa se stringa o anumita suma si apoi sa fie distribuita lunar sau trimestrial numai bisericilor cu un anumit nr.de membri (exp.mai mic de 30 membri)….
        Dumnezeu sa lucreze….

        • Marius David zice:

          Am încredere în colegii mei. Sînt sigur că vor găsi soluții. Deocamdată am primit cu bucurie vestea că discuția despre plata salariilor de la stat a fost scoasă de pe ordinea de zi și problema a fost amînată.
          Este și asta o biruință.

  4. Ionut P. zice:

    Cred ca nu politicienii sunt cei mai vinovati de situatia in care s-a ajuns si de pomenile care se tot dau bisericii, desi are suficiente surse de venituri (neimpozitate). Daca omul de rand nu ar mai incuraja lucrurile astea nici politicienii nu ar le-ar mai face pe plac cu astfel de masuri populiste (ca asta sunt de fapt). Cum schimbam insa asa…. nu stiu sa spun.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s