Cum explici Evanghelia în 5 minute? D. A. Carson

Iată o provocare pentru generația noastră!
Iată ce spune D. A. Carson.

Cum ați face voi?

Cum ați explica celor din Berceni sau Ferentari sau Ioșia sau Mărăști Evanghelia în 5 minute, Evanghelia pentru o generație complet laicizată, analfabetă din punct de vedere biblic.
Se poate reduce Evanghelia la atît? Putem să schițăm și să sistematizăm adevăruri care produc viață și moarte doar în 5 minute?

About Marius David

Soțul îngăduit al Nataliei și tatăl nedesăvîrșit al lui Neriah, Naum Lucas și Noah Cristofor
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, intrebările lui Naum. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

56 de răspunsuri la Cum explici Evanghelia în 5 minute? D. A. Carson

  1. Agnusstick spune:

    Poate că întrebarea de bază ar fi: cui are rost să explici Evanghelia în 5 minute? Pentru că Evanghelia este interesantă pentru cineva care ar dori să ajungă la Dumnezeu Tatăl, sau pentru cineva care se simte apăsat de păcat (deci acesta înseamnă ceva important şi prezent), sau pentru cineva care crede că a înţeles-o perfect şi este deschis să primească o nouă perspectivă. Altfel, e ca şi cum Spiderman ar povesti despre Superman lui Batman, sau srevni. Adică toate personajele sunt din alt film.

    • Sami Cociorvan spune:

      E mai bine fara pretinsa intrebare de baza „cui are rost să explici Evanghelia în 5 minute? „..ne luam singuri prerogtive divine a priori…poti tu ca om sa stabilesti cui „are rost” sau nu? Asta e madatul pe care la-m primit in baza statului de martori ai lui Cristos?

      • repussuper spune:

        exact. Chiar incepeam sa-mi inchipui ca mantuirea omului depinde de …alti oameni.

        • FS spune:

          daca explici unui om Evanghelia intr-un fel nepotrivit, sa nu te miri ca acea persoana nu va manifesta nici un interes fata de mesaj. credinta vine in urma auzirii, insa e important si „ce si cum” auzi. si aceasta responsabilitate a prezentarii mesajului este pe umerii celui ce vesteste.

          • repussuper spune:

            inteleg, dar oare chiar crezi ca pe cine-l are Dumnezeu in vedere nu poate sa-l lumineze insusi Duhul Sfant? Vorba unuia,Doamne, sunt cel mai mare pacatos, dar mai bun ca mine nu mai gasesti.Asa si cu unii predicatori.Cred ca fara ei mantuirea omenirii stagneaza.

            • FS spune:

              eu am invatat pe propria piele ca nu pot sa stiu dinainte voia Domnului. inteleg ce vrei sa spui, dar cred ca este periculos sa pornesti de la ideea predestinarii si sa faci o treaba „in dorul lelii” pentru ca, oricum, alege Dumnezeu, deci cat de mult conteaza ce fac eu? cred ca este important ce a spus Mardoheu Esterei (Estera 4:14): „pentru că, dacă tu vei tăcea cu totul în timpul acesta, ajutorul şi eliberarea iudeilor vor veni din altă parte, iar tu şi casa tatălui tău veţi pieri. Şi cine ştie dacă n-ai venit la împărăţie tocmai pentru un timp ca acesta?“

              opinia mea porneste de la multe texte folosite in evanghelizare in mediile dinafara caselor de adunare, care de multe ori mi s-au parut puerile, ridicole, insensibile si in general nefacand deloc cinste mesajului pe care vroiau sa-l transmita. eu, daca mi s-ar fi vestit prima oara Evanghelia prin acele mesaje, nu stiu cat de convins as fi fost. cine stie, poate au efect asupra altor oameni. metoda lui DA Carson, pe de alta parte, mi se pare extraordinara, si cred ca ar avea efect in randul multor oameni din mediul urban, educati, care traiesc intr-un mediu in care se pune pret pe un mesaj serios si concis.

          • Mihai Sorin spune:

            @ „daca explici unui om Evanghelia intr-un fel nepotrivit, sa nu te miri ca acea persoana nu va manifesta nici un interes fata de mesaj.”

            FS asa e,
            caci este scris „Blestemat este omul care face cu nebagare de seama lucrarea Domnului”.Ieremia 48:10

        • Sami Cociorvan spune:

          Se pare că depinde (cf. comentariilor lor de la acestă postare)…de FS, Mihai Sorin, Agnusstick….ce bine că nu e vorba de mântuirea pe care o oferă Cristos!🙂

          • Agnusstick spune:

            După logica asta, depinde şi de Marius Cruceru, pentru că nu a pus pe listă, în mod abuziv, şi cartierul Dămăroaia… Îmi cer scuze, părea să fie o discuţie interesantă, dar acum îmi pare rău că am intervenit. Să vă dea Dumnezeu mult spor în tot ce faceţi de dragul Lui, cu sau fără înţelepciune omenească!

          • Mihai Sorin spune:

            Sami,
            dupa cate inteleg eu tu afirmi ca mantuirea omului nu depinde de alti oameni, da?
            Iata doua versete care ar putea sa te surprinda:

            ” Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi închideţi oamenilor Împărăţia cerurilor: nici voi nu intraţi în ea, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi să intre.”
            Matei 23:13
            si
            ‘” Întrucât sunt apostol al Neamurilor, îmi slãvesc slujba mea si caut, dacã este cu putintã, sã stârnesc gelozia celor din neamul meu, si sã mântuiesc pe unii din ei.”
            Romani 11 :13-14

            In acest al doilea caz acel „daca este cu putinta” se refera la aspectul starnirii geloziei nu al mantuirii, deci daca li s-ar fi putut starni gelozia, Pavel ar fi putut mantui pe unii dintre ei.

            Concluzia e ca desi mantuirea este a Lui Dumnezeu si vine de la El, Acesta se foloseste in majoritatea cazurilor de oameni ca sa o ofere si prin insusi acest fapt depinde si de ei.

            • Sami Cociorvan spune:

              Ști ce mă suprinde, perseverența ta în ignoranță…pune mâna și studiază temeinic Scriptura, nu te pune și arunca cu versete. Te rog să-mi închizi și mie Împărăţia cerurilor (ști tu care…aia….de la final……) în calitate de scrib și fariseu ipocrit! (cf. Matei 23:13). Mă mai surprinde vâltoarea ta hermeneutică…
              Uite, acum am înțeles practic treaba cu 5 minute…să raspund la comentariile tale, chiar e pierdere de timp….

              • Marius David spune:

                Sami Cociorvan, cred că ai mai primit avertismente în trecut. Chiar nu se poate schimba tonul acesta acru, nu se poate renunța la epitete. am stat pe margine și m-am luat cu mîile de cap cînd am văzut cît de repede te aprinzi. Oare nici după atîția ani de viață on line nu ne putem obișnui cu un pic de civilitate, cu tonul mai scăzut? Te avertizez din nou, dacă nu renunți la tonul acesta în discuții, ne luăm catrafusele și te lăsăm în spam.

              • Sami Cociorvan spune:

                Nu-mi aduc aminte de advertismente primite in trecut…dar o sa tin cont de acesta!

              • Sami Cociorvan spune:

                Ma aprind repede datorita faptului ca in mediul eclezial si confesional unde sunt membru, sunt obligat sa stau si sa ascut folclor teologic blogat (la un nivel mult mai profund decat ceea ce ai vazut scris la postarea asta). Prin urmare, de aici provine si tonul meu acru fata de asa ceva.

              • Sami Cociorvan spune:

                Daca atunci cand e vorba de epitete se face referire la „Te rog să-mi închizi și mie Împărăţia cerurilor (ști tu care…aia….de la final……) în calitate de scrib și fariseu ipocrit! ” mentionez ca sunt interpretat gresit. Am forumlat asa intrucat a cita Matei 23:13 ca argument pentru „dupa cate inteleg eu tu afirmi ca mantuirea omului nu depinde de alti oameni, da?
                Iata doua versete care ar putea sa te surprinda” in sensul si contextul in care a fost folosit e un mod jalnic de a interpreta Scriptura. Raportat la ce le spune fariseilor si carturarilor Mantuitorul aceste vorbe? Nu la slujba/functia lor de invatatori ai norodului? „Pentru că voi închideţi oamenilor Împărăţia cerurilor”….daca Mihai Sorin are acesta functie, atunci l-am rugat (bineinteles cu ironie sarcastica) sa-mi inchida si mie……….

                Vad ca ne exista (din partea admim acestui blog) o corectura hermeneuticii eronate care apare in comentarii. Daca cineva se pune sa o faca, primeste cartonas galben si e avertizat ca urmatorul e rosu…e dezgustator o astfel de moderare (dupa evaluarea mea).

                P.S. Mentionez ca am asteptat cu stupoare ca administartorul acestui blog sa intervina si sa nu lase tot felul interpretari ale textului biblic sa fie aruncate, fara a fi corectate…se apre ca asteptarile mele au fost nerealiste. O sa ma gandesc daca mai comentez de acuma pe acest blog.

              • Marius David spune:

                dragul meu,
                așa cum ai avut tu libertatea de a te exprima și de a intra în dialog, lăsîndu-te a fi corectat de alții și prin alții, așa au fost lăsați și alții.
                Eu nu sînt judecătorul universal, cu ultima înțelepciune divină, aștept, mărturisesc, da, am așteptări foarte mari de la comentatorii acestui blog, care sînt mult mai inteligenți și cu mult mai mult bun simț decît ai celorlalți…🙂
                Eu însumi învăț din comentariile voastre și aștept să văd încotro merg, aștept să văd cum se dezvoltă discursul, paote că prima exprimare este ratată, atunci mai aștept etc.
                Cînd situația devine gravă, mai ales în atmosferă sau prin jigniri, atunci intervin. Aceasta este explicația pentru care unii sînt banați pe acest blog. Este alegerea ta ce vei face cu ale tale comentarii. Eu cred că am fost destul de clar.

              • Sami Cociorvan spune:

                Va rog sa imi spuneti daca ati vazut jigniri in comentariile scrise de mine…si care sunte acelea

      • Mihai Sorin spune:

        Agnustik a zis bine,

        Exista situatii in care poti stabili cu exactitate cui are rost sa explici Evanghellia in 5 minute:
        Iata cateva exemple:
        – in masina de taxi unui sofer cu care poate nu te mai intalnesti niciodata in viata
        – unui muribund in spital in ultimele minute daca are harul de a avea mintea lucida
        – unui saritor cu parapanta inainte de salt (poate ultimul) daca ai ocazia
        – unei persoane demoralizate a carei cadere spirituala si dezamagire se pot observa limpede, poate aflata pe un pod sau in preajma unei cai ferate, banuind in acest caz o tentativa de sinucidere
        – deasemeni in alte cazuri sau in toate cazurile in care timpul de interactiune pe care il ai este foarte scurt si se refera la o persoana pe care poate nu o mai intalnesti niciodata sau care este in pragul unei actiuni care ii poate aduce sfarsitul si in care ai la dispozitie acele cinci minute (chiar generic vorbind) adica un timp extrem de scurt in care poate fi transmis mesajul vietii.

        Deasemenea sa nu uitam ca Dumnezeu ne-a dat intelepciune si aceasta trebuie folosita.
        De pilda Evanghelia mai poate fi transmisa in 5 minute inserata intr-un speach de alta natura de exemplu un profesor de drept la clasa poate ajunge foarte usor pornind de la multe linkuri specifice dreptului la Evanghelie si o poate transmite eficient in acele cinci minute de ex. pornind de la juramantul pe Biblie depus de martori in fata instantei poate printr-o intrebare subtila sau simpla sa redirectioneze mesajul si sa capteze atentia elevilor spre Evanghelie nu mult ci exact acele cinci minute cardinale, in acest caz Evanghelia poate fi transmisa la cateva zeci de elevi clar, deslusit, dintr-o pozitie credibila si de autoritate.
        E posibil ca unul din cei ce o inteleg atunci sa reactioneze in inima lui pozitiv sa spuna „Doamne cred” si apoi sa mearga spre casa si sa aiba un accident de masina fatal.In acest caz Evanghelia transmisa in 5 minute este de folos si viata vesnica pentru acesta.

        Mai sunt si alte cazuri similare in care Evanghhelia nu doar ca poate dar chiar e indicat sa fie transmisa in 5 minute de pilda unor persoane posedate demonic care datorita realitatii interioare din ei insisi nu se pot concentra mental prea mult si pot fi suficiente acele doar 5 minute pentru mantuirea lor

        Alt caz este cel al indivizilor cu o personalitate puternica culti, sanatosi si puternici .. genul de ” om care stie tot ” si care datorita infatuarii si admiratiei fata de ei insisi nu pot asculta Evanghelia pe larg Si in acest caz pornind de la o discutie aparent banala se pot strecura acele cinci minute de Evanghelizare si pot aduce rod prin simpla auzire a Cuvantului asa cum este scris:

        Credinta vine prin auzire iar auzirea prin Cuvantul Lui Dumnezeu.

        • Sami Cociorvan spune:

          Ne luam prerogative divine cu intelepciune :))

          • Agnusstick spune:

            E nostim? Aveți dreptate, de fiecare dată când alegem să nu ne donăm salariile, să nu ne vindem casele, mașinile, bicicletele, lăutele și calculatoarele, de fiecare dată când omitem să facem tot ce am putea face pentru alții ne luăm prerogative divine cu înțelepciune: alegem să nu salvăm copii și bătrâni bolnavi, alegem să nu vestim Evanghelia fără odihnă. Asta este condiția normală a creștinului, ratarea desăvârșirii.

            • Sami Cociorvan spune:

              Condiția (a)normală a creștinului, (ne)ratarea desăvârșirii este să ne luăm prerogative divine („cu înțelepciune”- că doar de la „dumnezeu” primim o astfel de înțelepciune) stabilind cui (nu cum! sic!) împărtășim Evanghelia, dacă avem la dispoziție doar 5 minute. Eu vreau cu tot dinadinsul să ratez o astfel de „condiție a desăvârșirii”…

              • Agnusstick spune:

                Încă o dată, toată admiraţia pentru înflăcărare! Observ doar că mi se pare că tema articolului nu este „cum procedezi dacă ai la dispoziţie doar 5 minute ca să explici cuiva Evanghelia”. Asta e cu totul altceva decât a-ţi propune să mergi în zilnic în Ferentari şi să „aplici” mediului de „afaceri” de acolo o anumită prezentare de 5 minute, pregătită din timp. Eu despre asta înţelesesem că vorbim. Dacă nu, şi tema este cea despre care vorbiţi dumneavoastră, atunci nu am nimic de comentat, vă dau dreptate fără rezerve – suntem în situaţia de martori.

              • Marius David spune:

                Agnusstick, cred că Don Carson a dus discuția exact în zona în care trebuie. Evanghelia NU POATE FI PREZENTATĂ ÎN 5 MINUTE,
                din acaestă pricină ne-a spus Isus să facem ucenici. Ucenicia presupune mai mult decît 5 minute.
                Și nu se face prin schițe și pantomime. Cum poți transfera concepte și idei atît de abstracte unei generații care este complet virgină cu mintea la cele religioase?

            • Marius David spune:

              pe acelea să le faceți și pe celelalte să nu le lăsați nefăcute!
              Este un citat din clasici ÎN VIAȚĂ!

          • Mihai Sorin spune:

            @” Ne luam prerogative divine cu intelepciune ”

            Da,
            ne luam prerogative divine cu intelepciune..
            la asta am fost chemati.. sa devenim asemenea Lui iar la sfarsit..in sfarsit.. vom deveni ca El asa zice Scriptura in Apocalipsa.
            Suntem chemati sa ne luam prerogative divine..(atentie nu preogativele divine adica pe toate ci unele dintre ele) iar chemarea la intelepciune este limpede in Scriptura..cf.Iacov 1:5
            ” Dacă vreunuia dintre voi îi lipseşte înţelepciunea, s-o ceară de la Dumnezeu, care dă tuturor cu mână largă şi fără mustrare, şi ea îi va fi dată.”
            si cf Proverbe 1: 20-23

    • Agnusstick spune:

      Pasiunea vă face cinste și este binevenită. Articolul pune mai multe probleme, iar clipul este și un dialog între generații, între creativitate și metodă, între activism și responsabilitate, între șerpi și porumbei. Martorii pot fi și evanghelizatori, dar nu este ceva garantat și automat, nu? Martori trebuie să fim permanent, dar ca evanghelizatori nu trebuie să facem sistematic și naiv de ocară cele bune ale noastre. Iar mandatele creștinilor sunt multe și complexe. Printre altele, a face evanghelizare de un anumit tip, în stradă de pildă, nu poate fi mandatul tuturor, fiindcă dacă se împart din mărgăritarele Cuvântului apare responsabilitatea față de acesta, pe lângă cea față de propriul statut și sufletul ascultătorilor. Chiar ar trebui să credem că, dacă noi „am ratat” pe cineva, șansele aceluia de mântuire au devenit nule?

      • Mihai Sorin spune:

        @ „Chiar ar trebui să credem că, dacă noi “am ratat” pe cineva, șansele aceluia de mântuire au devenit nule?”

        Agnus, asta e o probema delicata..conform Scripturii exista varianta aceasta..e relatata
        in Ezechiel cap 3 :17-19

        „Fiul omului, te pun păzitor peste casa lui Israel. Când vei auzi un cuvânt care va ieşi din gura Mea, să-i înştiinţezi din partea Mea!
        Când voi zice celui rău: „Vei muri negreşit!”, dacă nu-l vei înştiinţa şi nu-i vei spune, ca să-l întorci de la calea lui cea rea şi să-i scapi viaţa, acel om rău va muri prin nelegiuirea lui, dar îi voi cere sângele din mâna ta
        Dar dacă vei înştiinţa pe cel rău, şi el tot nu se va întoarce de la răutatea lui şi de la calea cea rea, va muri prin nelegiuirea lui, dar tu îţi vei mântui sufletul!

      • Agnusstick spune:

        De acord, dar parţial. Planurile au fost, cred eu, suficient amestecate în contextul nostru (totdeauna e loc de un plus de confuzie, desigur). Nu ştiu dacă are rost să discutăm simultan despre mântuire şi evanghelizare, plecând de la acest articol. Calea cea rea pentru casa lui Israel, care se presupune că-L cunoaşte pe Dumnezeu şi se răzvrăteşte, părăsindu-L, începe tocmai din cunoaştere. Nu prea poţi trăda temeinic un dumnezeu pe care-l cunoşti din caricaturi vehiculate de atei, de credincioşi nominali, de credincioşi care-şi prezintă propria credinţă (uneori fantezistă) despre Dumnezeu, de tot felul de amatori de spiritualitate esoterică pentru care Osho şi Isus sunt interschimbabili, şi aşa mai departe. Nu se pune problema, cred eu, în ziua de azi, să găseşti oameni care nu au auzit câte ceva despre Dumnezeu şi despre Isus. Suficient ca să risipeşti sau să „economiseşti” sămânţa învelită într-o explicaţie extrem de creativă şi de vie, de doar 5 minute? Dumnezeu ştie! [Comentariul meu nu se referea decât la ideea că aşa ceva nu ar trebui să fie o metodă, ci un demers excepţional şi inspirat. Exemplul tău cu profesorul de drept mi-a dovedit că poate fi chiar şi metodă!] Dacă deplasăm accentul spre mântuire, înseamnă că ne plasăm în ipoteza răzvrătirii destinatarilor – cum ar fi, ei sunt deja cum-necum în situaţia unor israeliţi. Or, nu cred că e normal să evanghelizezi „neamurile” în acelaşi fel. Tocmai încrederea exagerată în genialitatea şi impactul fantastic al unei prezentări de 5 minute, care ar putea trece peste orice handicap circumstanţial, mi se pare de evitat când te interesează mântuirea destinatarilor mai mult decât propria prestaţie evanghelizatoare.

      • Marius David spune:

        da, pui foarte multe probleme, multe pe puțini cm pătrați.
        1. tensiunea dintre mandatul dat tuturor creștinilor și chemările specifice, datoria fiecăruia și darul spiritual specific.
        2. primirea evangheliei și responsabilitatea vestitorului, intelepciunea, relevanța, cuvintele potrivite, adaptarea culturala a conceptelor.
        3. resposabilitatea noastră în vestire versus Suveranitatea Lui.

  2. szromulus spune:

    Lucrurile difera foarte mult de la o situatie la alta. Diferenta intre un cadru special pregatit de prezentare a adevarului biblic(evanghelizari cu cadru prestabilit) si o situatie spontana este foarte mare. Evanghelizarile intr-un cadru prestabilit ofera posibilitatea predicatorului sa se desfasoare, in timp ce discutiile spontane nu permit dezvoltarea ideilor. Spre exemplu la locul de munca(este un cadru foarte des intalnit pentru majoritatea membrilor bisericii, fara functii eclesiale) , necesita spontaneitate maxima, pentru ca nimeni nu asteapta sa iti termini nici macar prima fraza de evanghelizare fara sa schimbe subiectul.

    Evanghelizarea intr-un cadru spontan seamana foarte mult cu o activitate de marketing foarte bine gandita. Iti prezinti peach sales-ul intr-un interval extrem de scurt, dupa care discutia se poate dezvolta sau nu, dar de cele mai multe ori nu. Cei implicati in merketing inteleg ce inseamna un peach sales bun.

    Legat de footage, prezentarea adevarului difera foarte mult de la o tara la alta, de la o cultura la alta. La noi subiectul religios este tabu by default, iar cei avizati de a purta o astfel de discutie trebuie sa fie preoti. Multe sfaturi prezentate de la amvoane legat de acest subiect, nu functioneaza decat la evanghelizare la biserici. Strategiile trebuie construite pe baza unei foarte bune intelegeri a cadrului cotidian concret. Cartile ofera sfaturi, paradigme care nu provin dintr-o analiza concreta, ci doar dintr-o proiectare de strategii pornind de la premize foarte diferite de datele concrete din teren.

    • foolfield spune:

      Prezentarea Evangheliei ca subiect religios voaleaza din start esenta mesajului ei.

      • szromulus spune:

        Cine are experienta in discutii de acest fel (nu in biserica si in cadru prestabilit de evanghelizare) stie la ce ma refer. Trebuie putina imaginatie ca sa se inteleaga cadrul dat. Evanghelizarea inafara unui cadru prestabilit, in care exista un vorbitor si toti il asculta, necesita niste skill-uri mult mai bune decat intr-un cadru in care unul vorbeste si ceilalti il asculta(nolens volens). Nu ai timp sa elaborezi subiectul.

      • szromulus spune:

        Ecuatiile tin de matematica, studiul cometelor tine de astronomie, psihanaliza tine de psihologie, iar Evanghelia prin esenta ei tine de religie. Depinde ce intelegem si cum ne definim religia(ca termen), in orice caz nu exista o alta categorie in care poate fi integrata Evanghelia, la fel cum Patristica nu poate fi considerata un capitol al geografiei.

        • foolfield spune:

          Religia `ca termen`, tine de definiri conventionale. Probabil, atat mai poate fi afirmat despre religie: un termen de definit (cat mai rezonabil cu putinta) in contextul lumii in care traim.

        • foolfield spune:

          Religia `ca termen`, tine de definiri conventionale. Probabil, atat mai poate fi afirmat despre religie: un termen de definit (cat mai rezonabil cu putinta) in contextul lumii in care traim. Explicatiile vor urma inevitabil…

        • Mihai Sorin spune:

          @” Evanghelia prin esenta ei tine de religie”

          Daca gandim strict Scriptural concluzia este alta. Iata de ce:

          Pornind de la definitia religiei regasita in Biblie, singura dealtfel, conform careia: ”

          Religia curată şi neîntinată, înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, este să cercetăm pe orfani şi pe văduve în necazurile lor şi să ne păzim neîntinaţi de lume ” cf.Iacov 1:27

          intelegem ca Evanghelia are in vedere omul, in speta actiunile omului fata de om (semeni) care sunt o derivata directa din actiunile omului raportate la Creator..Ca atare, fiind adresata omului, Evanghelia tine mai degraba de antropologie adica de stiinta care se ocupă cu studiul originii, evoluției și variabilității omului

          O alta incadrare corecta a Evangheliei, este in teologie care include in sine si antropologia incepand chiar de la geneza..oare nu despre asta este vorba in Biblie despre originea, evolutia si variabilitatea omului..?

          -gasim elementul originii omului in Evanghelie intrucat ea se numeste Evanghelia lui Cristos sau a Lui Dumnezeu Cel care sta la originea omului

          -gasim elementul evolutiei omului in Evanghelie intrucat regasim etape in dezvoltarea spirituala a omului (starea de pruncie, adolescenta si maturitate spirituala)

          -gasim elementul variabilitatii omului intrucat toti gresim in multe feluri si credinta de multe ori oscileaza, in consecinta si faptele crestinului inregistreaza aceeasi variabiliatate

          • szromulus spune:

            Observ ca nu am fost destul de explicit in ce vroiam sa transmit(oricum un comentariu nu poate tine loc de articol). Taxonomizarile(ca sa creez un termen nou) sunt relative. Termenul de „religie”(la fel ca si „teologie”) are o varietate semantica foarte larga. As putea spune ca aproape fiecare din noi ne referim la un alt aspect cand aducem in discutie termenul de religie. Asta reiese si din comentariile de mai sus.

            Am putea pune pe orarul unui liceu crestin :Matematica, Fizica, Romana, Istorie, Chimie, Evanghelie(zare), Religie? Ar putea un elev sa spuna acasa azi am avut ore de Evanghelie(zare) si de Religie? In comentariu initial, nu am vrut sa identific si sa pun un semn de egal intre Religie si Evanghelie(zare), ci doar am numit o categorie superioara, de dragul taxonomiei.

            Totusi as fi curios care este diferenta intre Religie si Evanghelie(zare) si cum am putea pune pe orarul de la scoala ore de Religie si ore de Evanghelie(zare)? Sunt notiuni complementare(adica fara nici un punct comun) sau sunt categorii adiacente? Evanghelizarea este o metoda sau o categorie? Argumente pro si contra? Sa inteleg ca atunci cand va ganditi la religie suprapuneti termenul cu continutul religiilor clasice? Adica religia inseamna(oarecum) ortodoxie, catolicism, etc, iar Evanghelie inseamna…?

            Cred ca putem crea diferite taxonomii artificiale, in care incercam sa punem in raport de omonimie termeni ca teologie, evanghelie, religie. Distinctia intre ele se poate realiza definind corect termenii si nu creeind categorii distincte. Cum ar suna sa spuna cineva ca a terminat facultatea de Algebra, sau facultatea de Analiza Matematica, sau facultatea de Geometrie diferentiala? Da, se studieaza aceste domenii in facultatea de Matematica, dar sunt doar capitole mari ale matematicii, iar matematica este o categorie care inglobeaza toate celelalte. Deci se va spune ca cineva a absolvit facultatea de Matematica si nu de Algebra🙂

            Revenind la subiectul de baza al articolului, nu se poate prezenta adevarul Evangheliei in 5 minute. Iar in Ferentari(sau cartierele de negrii in New York) merge mult mai bine cu metode folosite de David Wilkerson si prezentate in cartea lui „Crucea si pumnalul”.

            • FS spune:

              szromulus: evanghelizarea este, conform definitiei originare, raspandirea vestii bune a mantuirii oamenilor de catre Dumnezeu, prin Isus Hristos, Fiul sau. termenul a fost acaparat in ultimii ani de catre lume, si este folosit acum pentru a exprima orice raspandire a unui mesaj de catre un prezentator infocat (de multe ori asta inseamna reclama facuta „de la om la om”, prin marturii personale). deci putem spune ca evanghelizarea este o vestire.

              religia eu o inteleg ca o practica a unui stil de viata. exista religia crestina, in care, prin stilul nostru de viata, cautam sa facem voia lui Dumnezeu, umbland pe caile lui. la fel sunt si alte religii, ai caror adepti traisc conform unor reguli in care cred. sunt si religii fara Dumnezeu, sau fara zei (comunismul e un exemplu notoriu). deci, putem spune ca a studia „Religie” inseamna a cerceta si a incerca sa intelegem cum anume sa ne traim viata conform credintei pe care o avem.

              in concluzie, putem avea doua subiecte distincte, Evanghelizare si Religie, care, desi au lucruri in comun, sunt destul de diferite. la fel ca Matematica si Fizica, de exemplu. nu le poti separa, dar nici nu poti pune semnul egal intre ele.

          • Mihai Sorin spune:

            @szromulus,

            De fapt lucrurile sunt mai simple

            Semantica termenului teologie e data din cele doua cuvinte ce-l compun:
            Teo= Dumnezeu si logos = cuvant, adica stiinta despre Dumnezeu ..intr-un fel „logosul” despre „Logos”
            Religia se refera la aplicarea legilor si principilor Sale (conform afirmatiei din Iacov 1:27 ) iar
            Evanghelizarea este parte a religiei prin caracterul ei aplicativ si se refera la semanarea Cuvantului Evangheliei
            E atat de importanta incat exista o categorie aparte de slujitori inzestrati cu daruri speciale pentru aceasta :evanghelistii.

      • Agnusstick spune:

        Ca subiect antropologic, social sau filosofic o prezintă alții mai bine, dar nu prin Ferentari. Sunt însă și melodii foarte potrivite, ba chiar unele manele care fac treabă bună în privința asta..

  3. Ciprik spune:

    Cred ca Velenta era mai potrivita in enumerare, nu Iosia…🙂

  4. szromulus spune:

    @Sami, „sunt obligat sa stau si sa ascut folclor teologic ” – nu esti singurul in situatia asta. Am renuntat demult sa ma rezum ceea ce imi pot oferii altii. Shimbarea de paradigma este eficienta. La nivel de predici/studii avem o palenta foarte larga de informatii exceptionale in literatura(streaming) electronica si tiparita, trebuie doar sa gasim resursele utile(uneori trebuie cautat insistent).
    Cat despre cei care promoveaza/expun predici sub orice standard, nu putem face nimic, nici chiar la nivel de cult nu se pot lua masuri atat de drastice. Aud des predici care ar trebui sanctionate (ca sa fac o gluma – cu suspendarea carnetului de sofer). Ne consuma nervii duminica de duminica, pe salarul si sponsorizarile bisericii(smart guys pe pamant, dar nu in fata lui Dumnzeu).
    Rugaciunea si compasiunea este solutia generala.
    Am gasit multi oameni de valoare worldwide, pe unii i-am intalnit personal, cu altii am putut stabili contacte, dialoguri exceptionale. Dumnezeu, intotdeauna, asigura optiuni bune.

  5. anabaptistul spune:

    Evanghelia explicata intr-un minut :

    Cuvântul „Evanghelie” provine din limba greacă şi înseamnă „veste bună”. Conţinutul acestei veşti este clar arătat în Scriptură: „Vă fac cunoscut, fraţilor Evanghelia, pe care v-am propovăduit-o, pe care aţi primit-o, în care aţi rămas, şi prin care sunteţi mântuiţi, dacă o ţineţi aşa după cum v-am propovăduit-o; altfel, degeaba aţi crezut. V-am învăţat înainte de toate, aşa cum am primit şi eu: că Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi; că a fost îngropat şi a înviat a treia zi, după Scripturi” (1 Corinteni 15:1-3).

    Acesta este singurul mesaj care, crezut, deschide porţile Raiului. Evanghelia nu îţi vorbeşte despre faptele sfinţilor, despre ritualuri bisericeşti sau importanţa Bisericii în mântuire. Evanghelia nu îţi spune ce fapte trebuie tu să faci pentru a fi mântuit. Evanghelia îţi vorbeşte despre Isus, fiindcă în nimeni altul nu este mântuire (Fapte 4:12). El este singura cale! Evanghelia vorbeşte despre ceea ce a făcut El pentru mântuirea oamenilor! Omul nefiind în stare să contribuie la mântuire, mesajul, vestea mântuirii este numită „Evanghelia harului lui Dumnezeu” (Fapte 20:24), harul însemnând un dar sau un favor acordat gratuit cuiva, fără ca persoana ce îl primeşte să aibă vreun merit. Ai crezut tu Evanghelia pentru salvarea sufletului tău?

    • repussuper spune:

      Foarte bine, in sfarsit ceva simplu si curat.
      Am ajuns sa filozofam atat de mult incat a ramas doar teoria de majoritatea crestinilor. Ma tem ca sa nu cadem si noi in aceeasi extrema a fariseilor din vremea Domnului Isus. Aici ma includ si eu.

  6. tibi spune:

    Si totusi, daca avem ocazia limitata la 5 minte care este esenta Bibliei?
    Pentru nevoile personale am concluzionat- o astfel:
    Biblia este Cuvântul lui Dumnezeu şi vorbeşte omului despre Dumnezeu.
    Afirmaţia cea mai importantă a Bibliei, cea mai bogată în conţinut şi doctrină, şi cea care se repetă cel mai des în univers este cea din Ap 4:8. Aici cele patru făpturi deosebite ce au ochi pe dinăuntru şi pe dinafară şi stau înaintea scaunului de domnie al lui Dumnezeu spun neîncetat zi şi noapte: “Sfânt, Sfânt, Sfânt este Domnul Dumnezeu cel Atotputernic, care era, care este, care vine”. Prin faptul că este repetată necurmat, subliniază importanţa ei şi sfinţenia desăvârşită a lui Dumnezeu. Prin faptul că este spusă de făpturile speciale, cu foarte mulţi ochi subliniază autenticitatea ei. Prin faptul că cei 24 de bătrâni işi aruncă cununile înaintea lui Dumnezeu este validată această afirmaţie ca adevarată. Această afirmaţie este cheia înţelegerii întregii Scripturi. Pentru o reducere a volumului informaţiei, dar nicidecum a importanţei ei, vom comprima această primă afirmaţie în propoziţia: “Dumnezeu este extrem de sfânt”.
    Din sfinţenia lui Dumnezeu decurg alte patru afirmaţii importante.
    Sfinţenia implică curăţia lui Dumnezeu. Curaţie în faptele proprii dar şi a faptelor pe care le acceptă în prezenţa Lui sau pentru El. In Habacuc 2:10 ni se spune ca ochii lui Dumnezeu sunt aşa de curaţi ca nu pot să privească nelegiuirea. De aici decurge teama pe care trebuie să o aibe toate făpturile, inclusiv sfinţii, faţă de Dumnezeu (Ps 34:9). Tot datorită acestei sfinţenii extreme hotărârea lui Dumnezeu ca păcatul să fie plătit cu moartea este corectă. Putem conchide că Dumnezeu este înfricoşat .
    Sfintenia extremă a lui Dumnezeu mai înseamnă o capacitate desavarşită de a face bine. Sfinţenia înseamnă şi bunătate extremă în fapte şi cuvinte. Acestea, în cazul lui Dumnezeu, evidenţiate cu prisosinţă, l-au determinat pe Apostolul Ioan să scrie Dumnezeu este dragoste.
    Datorită faptului că Dumnezeu este înfricoşător de drept dar şi dragoste, pe de o parte trebuia să ne pedepsească cu moartea dar pe de altă parte dorea să ne facă bine dându-ne viaţa. Dragostea extremă a lui Dumnezeu cere nu doar o viaţă temporară ci una veşnică, pe masura dragostei Lui. Dar, aceasta necesită iertare de păcatele făcute, impăcare dar şi garanţia schimbării pentru viitor. Singura cale de rezolvare a acestor cerinţe a fost că Dumnezeu să dea pe singurul Lui Fiu ca oricine crede să nu moară ci să aibă viaţa veşnică. Dreptatea Lui cere să fie adusă o jerfă perfectă, de care era doar El capabil. Dragostea Lui cerea ca această jertfă să fie totală, acoperitoare pentru toţi şi pentru oricine. El Însuşi prin Fiul Său au rezolvat această enormă problemă( de aceea şi este scumpă). Acest lucru s-a întâmplat nu cu ajutorul omului ci în vemea în care noi nu înţelegeam nimic din acţiunile lui Dumnezeu. Dimpotrivă lucram împotriva Lui, Îl scuipam si Îl huiduiam. Deci nu se poate lăuda nimeni cu contribuţia la mântuirea lui ci aceasta este doar prin har. Această jerfă nu rezolvă doar pacatele trecute ci este şi garanţia metamorfozei viitoare a celor ce cred. Aceştia nu mai pot ramane in starea veche ci sunt transformaţi prin prezenţa Duhului Sfant trimis în urma învierii pentru continuarea lucrării lui Dumnezeu între oameni. A patra afirmaţie este: pentru trecut şi viitor Dumnezeu a dat. În cazul neacceptării soluţiei lui Dumnezeu rămâne valabilă plata păcatului.
    Concluzia Bibliei este la fel de surprinzătoare. După ce Dumnezeu este extrem de sfânt, după ce este înfricoşător de drept, după ce este dragoste, dupa ce ca a dat tot ce a avut mai scump pentru iertarea şi transformarea noastră, tot marele Dumnezeu ne roagă fierbinte să îi acceptăm dragostea (2 Cor 5: 20). Noi nu mai avem nimic de făcut, nimic de plătit ci doar să credem şi să acceptăm împăcarea şi schimbarea. Rezultatul este sfinţirea noastră şi deci viaţa veşnica împreună cu Dumnezeu.
    Sfinţenie, Dreptate, Dragoste, Dăruire, Rugăminte este Dumnezeul Scripturii.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s