A început Postul Mare! Cîteva motive pentru care și evanghelicii l-ar putea ține

A început Postul Mare. M-am hotărît să îl țin. Bun cuvînt hotărît, vorba lui Constantin Noica din Cuvînt împreună despre rostirea românească, hotărît înseamnă să îți pui limite, hotare.

De obicei evanghelicii nu se prea stresează cu astfel de obiceiuri și tradiții. Imediat ești taxat drept pro-ortodox.

Țin să precizez pentru lămurirea tuturor că n-am apucători ecumenice de genul „pupat-nbrățișat-piața-ndependenții”. Nu cred că abordez relațiile dintre creștini în genul: pace cu orice preț. Am demonstrat-o pînă acum, deși, după postarea despre papă am fost acuzat cum că m-aș fi dat cu dușmanul de clasă. Dacă este necesar voi da lămuriri asupra acestui lucru.

Dacă cineva vrea pace cu orice preț, sacrificîndu-și convingerile și ceea ce crede că este adevăr, eu știu un loc destul de bun pentru o astfel de pace, cimitirul. Acolo toți sînt împăcați unii cu alții și nu se ceartă deloc. Pe nimic.

Dar…

.

sursa Icoană armenească Los Angeles, University of California, University Research Library, Special Collections, Armenian Ms. 1, p. 561)

sursa Icoană armenească Los Angeles, University of California, University Research Library, Special Collections, Armenian Ms. 1, p. 561)

Cred că uneori, din cauza efectului de pendul, pentru a renunța la tradiții și Tradiție cu orice preț (numai pentru a le înlocui cu altele, uneori mai proaste), evanghelicii sînt în situația de a arunca la coșul de gunoi al istoriei și lucruri utile. Posturile sînt un astfel de lucru util. Nu sînt neapărat lucruri care țin de esența Evangheliei, dar lucruri care țin de un anumit ethos și de anume discipline spirituale, absolut necesare, după părerea mea, cuiva care vrea să înainteze spiritual și să se lupte cu fratele nostru corpul.

Deci, am început de azi. Așa cum am trecut prin 21 de zile, ținînd postul lui Daniel, cu mult mai aspru, nu voi muri nici acum.

Care ar fi motivele?

 

1. Primul și cel mai important motiv este unul spiritual. Am cîteva pricini de rugăciune urgente, unele arzătoare, și cîteva proiecte care solicită presiune spirituală foarte mare, proiecte care au constituit motive pentru absența mea îndelunga și prelungită în acest spațiu. Nu cred că putem începe drumuri noi, nu cred că ne putem avînta în lucrări spirituale, care implică responsabilități mari, fără un astfel de exercițiu spiritual mai înainte. Nu cred că ne putem avînta în misiuni care implică maturitate spirituală, fără să fi trecut testele anumitor înfrînări mai înainte. De asemenea, avem bolnavi în biserică, bolnavi fizic și bolnavi spiritual. Ei merită toată această zdroabă. Familia mea, biserica noastră, starea mea spirituală, starea și pricinile prietenilor, iată motive destule să ne punem burhăile la smerire.

2. Al doilea motiv este legat de starea spirituală dinaintea Sărbătorilor Pascale. Prea trecem fără frustrări spre Sărbătoare. Prea călătorim senin printr-un pustiu care ar trebui să fie mai arzător, printr-o vale care ar trebui să fie mai adîncă înainte de a ieși la odihna sărbătorii și înainte de a ne bucura de pacea celebrării. Principiul sărbătoririi, așa cum îl deduc din Isaia 58, dar și din Pentateuh, presupune o alternanță de frustrare-celebrare. Nu există celebrare deplină fără frustrare înainte, nu există sărbătorire fără o precedentă înfrînare. Cred că ne vom bucura cu mult mai mult de mesele de părtășie… și Paștele este neapărat în jurul unei mese (este sărbătoarea preferată a familiei noastre), după ce ne vom fi înfrînat o vreme, creînd în acest fel tensiunea așteptării. Bucuria va fi mai mare, după ce așteptarea a fost mai grea. Noi nu. Salameturi, pateuri, brînză, friptane, ouă, șunci, le aruncăm pe gît ca într-o mașină de tocat permanent și fără oprire. Adevărate mașini de pradă. Ah, sînt excepțiile. Săracii, care ar tînji după acestea și…. totuși.. Pare-mi-se mie că românii o duc destul de bine, poate prea bine și ar trebui să se întoarcă spre grădini și să mai pască un pic ca oi de îmblînzit ce sîntem.

3. Al treilea motiv este unul care ține de exersarea voinței. Beneficiile postului de 21 de zile au fost atît de mari, încît nu rezist ispitei de a relua. Biruința asupra sinelui generează endofine sau nu știu cum se cheamă acelea, dar ceva legat de hormonul fericirii oricum. Beneficiile au fost în primul rînd mentale și spirituale, ce să mai punem cele aproape 10 kg care s-au dus jos și nu s-au mai adunat? Cred că permanentizarea într-o stare de satisfacție continuă, fie aceasta și alimentară, ne îndoaie și ne înmoaie voința și capacitatea de a conduce proiecte pînă la capăt. Delăsarea, întîrzierea, apatia, lenevirea, scîrba, starea de moleșeală spirituală și lipsa de chef, toate vin din această trecere lentă prin apele soioase și verzi ale unei continue stări de săturare, din siguranța că vom avea totul la îndemînă și destul.

4. Al patrulea motiv. Fizic. Cred că avem nevoie de o măturare a intestinelor, a venelor, a inimii, așa… să se mai bucure și pancreasul nostru un pic, să mai zburde și ficații în pîntece, să se mai odihnească și mațele de putrejunele care stau într-însele. Cele 21 de zile mi-au clarificat creierii, parcă mi s-a luat un văl de pe ochi. Conexiunile se fac cumva mai rapid. Da, știu, sînt subiectiv. Nu cred că am devenit mai deștept, dar mai treaz, da.

5. Economic. Credeți sau nu, dar acest gen de post ne ridică factura doar la apă. În rest… mai ales că au venit verdețurile și vor fi din ce în ce mai multe în următoarea perioadă… Păi stați să iasă păpădia. Gratis de pe iarba universității.

6. Experiențele și expertiza. Nimeni nu mă mai poate întreba acum, nici dintre baptiști, nici dintre ortodocși… ce știi tu? Habar nu ai ce greu e să postești atît. Acum știu cum este, ba mai mult, îi fac de rîs pe cei care ar fi trebuit să postească și se ascund sub tot felul de îngăduințe și „pogorăminte”….vorba unui prieten preot: „eh, pastore, mai ciupim și noi pe ici pe colo în post, că doar e har… să nu exagerăm, ăsta este spiritul ortodoxiei…. toleranța, voi sînteți cu strictețea… „. Hmmmm! Oare! Nici cu el nu sînt de acord, dar nici cu mine …. cu ce am gîndit. Acum am motive de discuții și încurajări reciproce cu prietenii care postesc alături.

7. Sînt curios. Extrem de curios cum va reacționa corpul meu după toată această perioadă. Așa cum m-a suprins după cele 21 de zile, sînt curios ce va face acum. Azi i-am dat numai niște suc de pătrunjel. Atît. Apoi l-am urcat pe bicicletă și i-am dat bice. Pfuai! Nu aveți idee cum poate să tragă, flămînzit așa cum este. Arde cu flacără violet, troznește și pocnește ca un horn căruia îi dai foc și se curățește prin propria-i ardere.

Ce voi mînca?

Regimul de post obișnuit, probabil un pic mai dur.

1. De cîte ori pot și am ocazia …. sucuri de fructe strivite la axul melcat.

2. Salate! Cît încape, ca să nu uităm mestecatul.

3. Semințe de toate felurile. Crude și nesărate.

4. Fără lapte, carne, ouă.

5. Fără … dezlegări la pește, ulei și vin 🙂

6. Miercurea și Vinerea post, dar cu lichide.

7. Duminica voi mînca ce mi se pune înainte, pe acolo pe unde călătoresc, dar voi selecta ce este vegetarian.

În rest… efort fizic normal. Bicicletele vor fi abuzate în această perioadă fără măsură …

Cam atît!

 

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Întrebările lui Ghiţă, Biserica Baptista, Fabrica de barbati, inventarul stricaciunilor spirituale, Pt. studenţii mei. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

26 de răspunsuri la A început Postul Mare! Cîteva motive pentru care și evanghelicii l-ar putea ține

  1. voicu bojan zice:

    foarte bine, Marius. argumentat. iti multumesc, pe mine unul, m-ai motivat.

  2. Mihai-Sorin zice:

    @generează endofine .. nu știu cum se cheamă acelea, dar ceva legat de hormonul fericirii oricum.

    E vorba de endorfina si serotonina.

  3. Ana O. zice:

    primul punct. primul punct. primul punct.
    Doamne ajuta.

  4. adrian zice:

    Practica postului era deja in voga in primul secol. Isus se referea la post ca fiind o practica demult impamantenita printre `sfintzii` de atunci. Doar ca anuleaza motivatia aflata la baza ei, anume indreptatirea individuala, odata cu care de regula se pierde si zelul sfintzirii. Fapt e ca retinerea de la mancare nu ne face mai buni, chiar daca prin ea, ne autoinducem sugestii aureolice…

  5. Poare nu am observat eu, dar in acest post intra si abtinerea de la viata sexuala, nu?!

  6. Irina zice:

    dezlegarile la ulei, peste si vin au rol duhovnicesc- zilele liturgice si praznicele sunt zile de bucurie, in care nu se posteste aspru.Oricum, sunt f putine dezlegari in Postul Mare – sambata si duminica la ulei si vin, iar peste- doar de Buna-Vestire si de Florii. Oricum, masura postului se stabileste impreuna cu duhovnicul, in functie de puterile fiecaruia. Pana la urma postul de mancare e doar un mijloc, nu un scop.
    eu iti urez Doamne ajuta si post cu bucurie!

    • Mihai-Sorin zice:

      @postul de mancare e doar un mijloc, nu un scop

      Postul e un mijloc in virtutea unui scop,
      de aceea trebuie tratat cat mai serios; zilele de dezlegare sunt astfel zile de „ne-post” maidegraba decat zile de post. Niciunde in Scriptura nu se regaseste postul cu dezlegari.

  7. Views on fasting zice:

  8. valentinvalusflorea zice:

    Postul negru de 24 de ore, e fara lichide, afara de acela care e mai mult de o zi sau mai mult de 3 zile! Postul lui Estera de 3 zile e fara lichide!

    • Marian zice:

      In Isaia 58 de la 6 la 8 se spune foarte clar { Domnul o spune !} despre post asa incat … Poate ma-nsel eu insa…daca indeplinesti acele cerinte ale Domnului Dumnezeu deja te „incadrezi ” in cele doua porunci date de Domnul Isus insa…acest lucru trebuie facut zilnic si-n acest fel lumea poate deveni mai buna .Asta-i parerea mea fireste si n-am pretentia de a fi luata in consideratie …

  9. Marian zice:

    Daca postesti , daca te abtii de la mancare si bautura , de la …sex si alte asemenea o faci nu pentru Dumnezeu , o faci pentru tine si sanatatea corpului tau .Parerea mea sincera . Ce se spune la Isaia 58…este ceva in plus daca doresti ,pentru a fi indreptatit sa te numesti crestin .Repet este vorba doar despre o parere a unui om simplu deci nu ma supar daca este luata in ras .

  10. Adevarat, ca o faci si pentru sanatatea corpului tau, dar si pentru sanatatea ta spirituala, te infranezi si cand postesti daca ridici spre cer maini curate Domnul iti asculta rugaciunea si sa nu uitam ce a spus Domnul Iisus, ca ”acest soi de demoni nu ies afara decat cu post si cu rugaciune”!

    • Marian zice:

      Citatul este din Marcu 9/29 si asa cum bne stiti n-are nici o legatura cu subiectul pe care l-ati abordat . Insa versetul 24 il consider obligatoriu pentru inceputul oricarei rugaciuni si ..{ zic si eu ca omul fara multa carte } , orice om ce doreste sa tina post , sa se abtina de la a …pacatuii in vreun fel, poate sa-si inceapa ziua si s-o sfarseasca folosiind acest verset : „Doamne , ajuta Tu necredintei mele ” !Insa asta-i doar parerea unui om …necunoscator in materie de Biblie asa incat …

    • adrian zice:

      In Marcu 9:29, `si cu post` nu apare in manuscrisele cele mai vechi. E clar, o interpolare ulterioara, un adaos operat din ratiuni doctrinare.

      • adrian zice:

        Postul serveste totusi la ceva: practicandu-l, avem certitudinea ca am facut acel `the right thing` (in the right time), atat de greu de localizat intr-o lume in care fiecare are right thing-ul sau, savarsit in right time-ul propriu. Certitudinea, a neverending story…

        • Marian zice:

          Sunt perfect de acord cu dumneavoastra atunci cand afirmati ca „Postul serveste totusi la ceva ” insa nu numai pentru acel lucru potrivit , la timpul potivit ci si pentru trupurile noastre ce sint { asa cum spunea Pavel } „Templul lui Dumnezeu ” .Ei bine renuntarea fiecaruia la „right thing-ul sau , va insemna un pas facut de catre fiecare dintre noi pe drumul catre Damasc .

      • Marian zice:

        @adrian Trebuie sa inteleg frate Adrian ca exista cineva rauvoitor , care la traducerea Bibliei , a introdus ceva doar din ratiuni doctrinare?! De curiozitate am cercetat si o Biblie in limba engleza , aceea ce are pe pagina de garda inscriptionat ” King James ” { o….Holly cum ai spun americanii } insa ,chiar si tradus de mine , cu engleza precara pe care-o stiu….tot asa apare , adica ca-n traducerea lui Cornilescu si ca-n toate celelate Biblii pe care le am , si am ….vreo 15 , adica nu exista legatura intre Isaia 58 si Marcu 9/29 , sau cel putin ,nu legatura pe care-o sugerati dumneavoastra . Domnul Dumnezeu sa va binecuvanteze in continuare frate !.

        • adrian zice:

          A se consulta nota de subsol aferenta textului din Marcu, versiunea NTR (Noua traducere in limba romana), cat si Traducerea literala noua, Bucuresti 2001. Nu au fost strecurate adaugiri in cadrul traducerilor ulterioare, ci unele manuscrise dintre cele mai vechi si lizibile, omit lectiunea privitoare la post.

  11. Pingback: Astăzi a început Postul Mare al Nașterii Domnului | Marius Cruceru

  12. Pingback: Țin baptiștii Postul Mare al Paștelor? | Marius Cruceru

  13. Pingback: Ziua 41 – Începe Postul! | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s