Ultimul eseu trimis pentru concursul „Soția ideală”

Da, putem vorbi despre soția ideală după modelul biblic în secolul al XXI-lea și vorbim cu folos atunci când vorbim biblic. Portretul femeii ideale descris în următoarele rânduri are câteva accente specifice iar ele au fost alese în detrimentul altora datorită faptului că Dumnezeu le-a tratat și accentuat în Cuvânt.

Am remarcat și reținut o definiție care afirma că esența feminității constă în dispoziţia şi inimă liberă cu care o fată/femeie (soție în cazul nostru) afirmă, primeşte şi susţine conducerea din partea bărbatului ei. Acesta este primul mod în care ea trăiește pentru slava lui Dumnezeu – acceptând, ca și fiecare Persoană din Trinitate, rolul care îi aparține. Ea nu este ca femeia nebună ce își dărâmă casa cu propriile mâini și de aceea nu dorește să inverseze vreodată aceste roluri la fel cum Persoanele Trinității nu discută contradictoriu privitor la rolurile Lor. Se bucură de faptul că bărbatul ei este vocea lui Dumnezeu în familie, cel care își conduce casa, cel care o protejează și care poartă de grijă de cele necesare familiei.

Da, soția ideală se supune bărbatului ei. E conștientă că „supunerea” nu exclude egalitatea în importanță, demnitate și onoare și că nu înseamnă inferioritate în personalitate și spiritualitate sau o importanță mai mică. Femeia care se supune – simplu spus – recunoaște, respectă și acceptămodul în care Dumnezeu a ordonat relațiile umane, rolurile și responsabilitățile aferente lor. Este de acord cu ordinea ierarhică coregrafiată de Dumnezeu pentru familie și acționează în mod potrivit acelui loc. Ea admite și e bucuroasă că a fost creată specific pentru a fi un ajutor potrivit bărbatului ei. I se supune nu pentru că el este perfect (ba chiar e departe de a fi așa) ci pentru că Dumnezeu i-a spus să facă asta.

În curăția fizică și a inimii, cu dragoste și bucurie, ea este hotărâtă să-și împlinească față de bărbatul ei datoria de soție. Nu se poartă de parcă ar fi stăpână pe trupul ei ci îl oferă cu drag soțului ei, convinsă că doar el se poate bucura de ea în acest fel. Pentru alții este ca o grădină închisă, un izvor închis și o fântână pecetluită și bine păzită. Nu îmbrăţişează, nu sărută şi nu se lasă îmbrăţişată decât de bărbatul ei. Nu este lascivă, extravagantă și extrovertită arătând în public dragostea ei și are ce îi lipsește străinei și femeii stricate – bunul simț, sfiala și rușinea.

În esența ei, feminitatea admite și primește rolul și locul glorios pe care Dumnezeu i-l oferă. Focalizarea şi preocupare principală a acestei soții (imediat după preocuparea ei pentru Dumnezeu) este familia, nu cariera. Sau, poate fi și cariera – asta în cazul în care familia este cariera ei. De aceea își iubește bărbatul și copiii – chiar în această ordine. Își privește copiii ca pe o moştenire şi o răsplată dată de Domnul, nu ca pe un blestem şi o piedică în calea fericirii și împlinirii ei. Nu dorește și nici nu poate să umble fără nici o treabă din casă în casă fiind leneşă ci, ca o gospodină adevărată, îşi vede de treburile casei pentru ca să nu se vorbească de rău cuvântul lui Dumnezeu. Este la o distanță infinită de alte femei care nu au astâmpăr, care umblă când în uliţă, când în pieţe şi pe la toate colţurile și a căror picioare nu pot sta acasă. Nu caută un altfel de „plan minunat al lui Dumnezeu pentru viaţa ei” îndepărtându-se de acest tipar biblic – ajungând astfel să-l urmeze pe Satana. Ea este manager, asistent social, uneori medic, educator – în casa ei, tocmai pentru că a făcut din familie o „carieră”.

Este un învățător și predicator capabil pentru copiii ei – îndreptându-i cu consecvență spre Domnul pentru ca aceștia să fie pasionați și caracterizați de credință, smerenie, dragoste și sfințenie. Își privește și îndeplinește această slujbă cu așa mare seriozitate încât copiii ei, chiar dacă s-ar rătăci pentru o vreme, ei nu se vor abate până la bătrânețe de la calea Domnului pe care ea i-a condus cu frică, responsabilitate, bucurie și seriozitate. Ea nu va dori să-și exercite responsabilitatea de învățător în biserică sau în public ci o face în viața copiilor ei.

Soția ideală nu se teme de orele timpurii ale dimineţii şi cele târzii ale serii, nu se teme nici de lumină şi nici de întuneric, nu se teme de frig sau de căldură, de aproape sau de departe – râde de frig, de întuneric, de distanţe lungi, de ziua de mâine și asta se vede prin faptul că nu mănâncă pâinea lenevirii. Nu se teme pentru că nu este egocentrică ci s-a lepădat de sine și pentru că stă sub protecția Domnului și a bărbatului ei. Nu stă doar în casă la cratiţă fiind izolată și uitată de lume ci este ca o corabie de negoţ. Ea este expertă în tot ceea ce are nevoie familia ei. Din cauza acestui lucru bărbatul ei este bine văzut.

Soția creștină a înțeles și a experimentat procesul de lăsare-lipire necesar pentru întemeierea noii familii. Și-a lăsat părinții, prietenele, mofturile, trecutul, protecția, siguranța și tot ce i-a fost oferit în vechiul cămin și s-a lipit de bărbatul ei pentru a fi una cu el spiritual, fizic, emoțional, financiar, social și în multe alte privințe. Pentru acest motiv nu își va sacrifica relația cu bărbatul ei pentru localitatea natală, prieteni, locul de muncă, școala, sfaturile mamei, ideile prietenelor, obiceiuri adolescentine sau diverse prejudecăți. Ea a înțeles și a acceptat prin credință, cu bucurie, că odată căsătorită – „nu-i drum ‘napoi”, deci nu există o altă variantă decât să înfrumusețeze noua relație în care se află.

Toate cuvintele adresate bărbatului ei sunt ca un sărut pe buze – oferite cu bunătate. Îl respectă şi i se adresează cu respectul pe care îl aşteaptă, la rândul ei, din partea lui. Nu este guralivă sau iscoditoare, vorbind ce nu trebuie vorbit. Nu este cicălitoare, nici măcar atunci când este nedreptăţită. Nu vorbeşte atât de mult încât soţul ei să dorească să doarmă într-un colţ pe acoperiş sau în pustie. Îl câștigă nu prin strategii de manipulare şi manevre ci prin supunere, prin purtarea ei curată şi în temere.

O soție este ideală pe atât de mult cât are disponibilitatea de a se lăsa învățată și de a se schimba. Biblia condamnă cu precizie în special o calitate proeminentă a omului nebun: incapacitatea acestuia de a se lăsa educat, învăţat sau îndreptat. Oricât de „incompatibilă” ar părea în ochii oamenilor o femeie – dacă este credincioasă şi dacă i s-a dat acest har al învăţării – în cursul vremii ea va lega o relaţie foarte preţioasă cu bărbatul ei, o legătură care nu poate fi ruptă pe pământ decât prin moarte. Ea poate primi o mustrare, un sfat, o propunere, o îndreptare; nu crede că doar ce spunea ea este bun şi adevărat, și nu se consideră standardul absolut pentru definirea oricărui lucru. Soția ideală nu este perfectă ci perfectibilă – la fel cum este și soțul ei.

Această soție este elegantă fără să fie extravagantă, ba chiar aş putea spune că pentru ea extravaganţa exclude în mod necesar eleganţa. Ea detestă gândul că prietenii sau colegii lui, fraţii din biserică sau bărbaţii de pe stradă sunt atraşi irezistibil de ea datorită modului nenatural în care vorbește, păşeşte, se îmbracă sau gesticulează. Ea urăște senzualitatea. Nu vrea și nu va atrage în cursă oameni cu pleoapele ei, cu frumuseţea ei, cu o limbă ademenitoare sau cu îmbrăcămintea ei. Se îmbracă și se poartă ca să placă bărbatului ei în curăție interioară și exterioară.

Ea este elegantă, se îngrijeşte, este gingaşă şi atentă dar podoaba ei nu este „afară” ci în omul ascuns al inimii, în curăţia nepieritoare a unui duh blând şi liniştit. Ei îi lipsește complet acea caracteristică a femeii care nenorocește pe alții: „îmbrăcată ca o curvă și cu inima șireată” – a cărei problemă majoră, așadar, este inima nu îmbrăcămintea. Soția ideală este o soție cu o inimă curată și transformată de Dumnezeu iar îmbrăcămintea ei reflectă puternic acest lucru.

Identitatea soției ideale se leagă în primul rând de Hristos, şi apoi de bărbatul ei. Ceea ce îi oferă Hristos este esenţial pentru ea. Știe că poziţia ei în Hristos este de neclătinat şi infinit mai preţioasă decât orice ar putea avea o altă femeie pe pământ. Ea este aleasă, binecuvântată și neprihănită prin Hristos și este înfiată pentru a fi fiica lui Dumnezeu; ştie că este iertată de toate păcatele ei, răscumpărată şi cu un viitor veşnic glorios. Pe pământ e mulţumită cu faptul că inima bărbatului ei se încrede în ea, cu aprecierile aduse de fiii ei şi laudele pe care i le aduce doar soţul. De aceea ea nu este setoasă, nu caută și nu are comportamente destinate să câștige aprecieri din partea prietenelor sau a altor bărbaţi.

Acestei soții îi pot lipsi multe calităţi amintite mai sus însă ce o face să fie ideală este faptul că și-a trasat standarde biblice pentru ceea ce dorește să fie. Ea nu este ideală fiindcă a ajuns la desăvârșire ci este ideală pentru că este disponibilă să se lase transformată de Dumnezeu după modelul pe care Dumnezeu i l-a descoperit în Cuvânt și de aceea, în fața tiparului biblic, ea spune: Iată, roaba Domnului; facă-mi-se după cuvintele tale!

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Fabrica de barbati. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Ultimul eseu trimis pentru concursul „Soția ideală”

  1. Thea zice:

    “Am remarcat și reținut o definiție care afirma că esența feminității constă în dispoziţia şi inimă liberă cu care o fată/femeie (soție în cazul nostru) afirmă, primeşte şi susţine conducerea din partea bărbatului ei.”
    Esenta femnitatii nu este dispozitia in care ea se lasa condusa de barbat. Asta nu este, de departe, esenta ei. O femeie nu este facuta sa fie supusa. Am impresia ca tu crezi ca femeilor le place sa fie dirijate sau ca nu au capacitatea de a lua decizii singure inafara de gospodarie…
    Femeia trebuie sa fie supusa barbatului asa cum si barbatul se supune femeii.
    Dumnezeu a creat femeia si barbatul sa fie un cuplu, sa impartaseasca momente impreuna, sa intemeieze o familie. Pentru mine, femeia nu e ceva „aditional”, „un plus” in viata unui barbat, este mai mult ca „o jumatate”. Deciziile se iau impreuna. E mai greu, este adeverat, sa comunici cu cineva decat sa-l conduci, dar este mai uman.
    Cred ca un cuplu in care amandoi partenerii de viata sunt egali are o calitate de viata mai buna. Nu cade in stereotipuri familiale (barbatul are salariu cat pentru 2 persoane si femeia sta acasa ca sa se asigure ca mancarea e facuta si casa e decorata cu gust) si are libertatea sa-si aleaga modul de viata fara a fi judecat de altii. Am intalnit cupluri in care ea lucreaza si el sta acasa cu copiii. E gresit? Inseamna ca barbatul e slab, ca femeia conduce? Nu, fiecare cuplu isi organizeaza viata asa cum ii se pare lui mai bine. Asta inseamna libertate si nu este incompatibil cu viata de crestin.
    Femeia nu este supusa decat lui Dumnezeu si asa e cel mai bine. Cei care incearca sa strice relatia aceasta punandu-l pe barbat ca intermediar intre ea si Dumnezeu fac o greseala si vor avea de raspuns la sfarsitul vietii lor.

    • paul zice:

      „mai stai” eşti o fată sau un băiat? Sper că nu un tînăr care se va căsători în curînd. Creştin nu pari, deoarece creştinii au puţin bun simţ şi respect cînd vorbesc (Coloseni 4:6 „Vorbirea voastră să fie totdeauna cu har, dreasă cu sare”; 1 Petru 3:15 „Fiţi totdeauna gata să răspundeţi(…) dar cu blândeţe şi teamă,” – dacă vrei versete)

      Dacă te exprimai şi tu mai frumos, aş fi luat puţin timp să explic cum multe idei greşite pot fi argumentate folosind Biblia, şi de ce nu e deajuns doar să arunci nişte versete ca să susţii un punct de vedere.

    • Dora zice:

      „Femeia nu este supusa decat lui Dumnezeu si asa e cel mai bine. Cei care incearca sa strice relatia aceasta punandu-l pe barbat ca intermediar intre ea si Dumnezeu fac o greseala si vor avea de raspuns la sfarsitul vietii lor.”
      In cazul acesta se pare ca Pavel va avea de dat socoteala.

  2. foarte bun eseul, chiar de admirat!

  3. O femeie zice:

    Extraordinar text. L-am citit de citeva ori.
    Cit adevar in rindurile sale. De asta eu nu voi fi niciodata „sotie”. Ideala nici atit. N-am cum.
    Felicitari pentru autor!

  4. durandorina zice:

    Mi-a placut foarte mult, scris frumos si la subiect parcurge cea mai mare parte a textelor biblice care trateaza aceasta tema. Femeia descriasa este demna de luat ca model. Felicitari autorului…

  5. Maria Popovici zice:

    Nu prea sunt de acord cu ideile tale despre cum ar trebui sa fie sotia ideala.
    Uite cateva din ideile mele:
    1. Asemeni Trinitatea cu ierarhia in familie. Poti sa-mi spui ce ierarhie exista in Trinitate? Eu vad egalitate.

    2. Eu cred ca unele chestii se schimba cu vremurile. De exemplu, in vremea lui David era ok sa iti omori dusmanii. Mai facem asta? Nu. Deci cred ca si in cazul femeii s-au schimbat lucrurile.

    3. Eu nu cred ca Dumnezeu iroseste ceva. Exista multe femei care au fost inzestrate (au capacitatea sa invete/sa inteleaga) in domenii cum ar fi ingineria, medicina, chimia etc.
    Nu vad de ce ar pune Dumnezeu ceva in tine ca apoi sa nu vrea sa folosesti lucrul ala. Si nu vad cum ai putea sa iti folosesti astfel de talanti in casa 😦

    4. Cred ca societatea in care traim are nevoie de exemple de crestini. Ce exemple o sa existe pt femeile din lume (care poate au un servici) daca toate femeile crestine ar fi „inchise” in casa?

    Cred ca unele din calitatile pe care le consideri tu esentiale la o sotie sunt ok, dar nu prea sunt de acord cu idea ca femeia trebuie sa stea acasa.

  6. Teodor zice:

    Sotia ideala? Ce frumos viseaza barbatii! Ce spuneti despre barbatul ideal? Pot visa femeile la un asa barbat? Nu cred ca exista „ideal” in lumea in care traim. Idealisti, in schimb, exista…

    • Dar există ideal în materie de atitudine. Altfel spus, în lumea în care trăim există atitudini ideale. Una dintre acele atitudini ideale este aceea în care femeia stă acasă şi-şi vede de marea profesiune de familie la care are vocaţie deplină → vocaţia de a fi SOŢIE.

      • Teo zice:

        Nu vreau sa jignesc pe nimeni dar atitudinea aceasta pare a fi de prin Asia, femei tinute inchise in casa si la cratita. Un astfel de barbat cred ca este egoist si egocentrist!

        • Domnul Teo, nu este vorba despre ţinerea cu forţa a unei femei în casă, ci de atitudinea sau exerciţiul liber de voinţă al unei asemenea femei dedicate în înţelegerea şi aplicarea idealului de soţie prevăzut de Dumnezeul creator.
          Tocmai ACEA atitudine liber consimţită este ideală.

        • Marius David zice:

          Cine le arestează, domnule Teo, soția mea este absolut liberă și nici măcar nu-i la cratiță, este la oală Zepter 🙂
          Egoist și egocentrist este bărbatul care își duce femeia la tîrgul de sclavi, obligînd-o să muncească și acasă și în tîrg pentru a-i plăti lui jucăriile, mașinuța mai bună, cu împrumnut din bancă luat, căsuța mai mic-burgeză, cu împrumut și sacrificii făcute, egoist e ăla care își exploatează femeia făcînd-o și amantă și mamă și bunică și buldozeristă nuami ca el să poată rezolva problemele orientului mijlociu butonînd tembelizorul și strigînd la ea că fasolea nu-i gata în timp ce el rezolvă problele României Sportive sau conflictul dintre Iran și Irak. Ce s-ar face bisericile noatre fără asemenea eroi, dar țara asta?

      • Liviu M zice:

        Domnule Baloi, mi se pare ca folosirea de catre dumneavoastra a expresiei „… si-si vede de …” denota o atitudine care nu seamana cu cea a unui sot ideal. Se puteau gasi alte expresii mult mai apropiate de ideea pe care doriti s-o exprimati.
        Exprimarea dumneavoastra imi aduce aminte de expresia des utilizata (din pacate) „vezi-ti de treaba ta”, care nu este cel mai dulce compliment la adresa sotiei.

    • Marius David zice:

      BA există, soția mea este căsătorită cu unul 🙂
      și este și foarte modest.

  7. Andrei C. zice:

    Reblogged this on Trezire Spirituală and commented:
    Add your thoughts here… (optional)

  8. Dora zice:

    „De aceea ea nu este setoasă, nu caută și nu are comportamente destinate să câștige aprecieri din partea prietenelor sau a altor bărbaţi.”
    Nu vad nimic rau in a trai in asa fel incat sa fii apreciat de oameni. „Ca ei vazand faptele voastre bune sa laude pe Tatal vostru care este in ceruri.”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.