Prima mea experienţă de muncă pe şantier şi Mobra Hoinar

Abia apăruse Mobra Hoinar. Era expusă la Magazinul Moldova din Iaşi. Era nichelată, lucioasă, mirosea a muşama şi ulei de mecanism fin. Plasticul era plăcut la atingere. Ţeava de eşapament era noutatea care ne atrăgea privirile imediat faţă de Mobra 50 clasică, o motoretă cu aspect prăfuit pentru nenea Costică mai degrabă.

sursa bikeshop.ro

Văzut! Plăcut! Cred că era în jur de 8900 lei pe vremea aceea, prin 1986, cred.

În 1987 au început vînzările în masă către marele şi săracul public socialist, aşteptător de Dacie 1300 pentru şapte ani.

Îmi făcusem socotelile: termin liceul, dau pentru carnet, am mobra, călătoresc. Dar… cum fac rost de bani?

Auzisem de un şantier mic, construcţia unei case, un duplex. Erau vreo 10 muncitori. Eu aveam sub 18 ani, aşa că nimeni nu mă putea angaja în niciun fel. I-am cerut maistrului să mă ia salahor. Aşa s-a întîmplat. Am primit şi prima sarcină de lucru.

Trebuia să urc o roabă cu beton pe rampă de lemn pînă pe la 2.70 m. Turnarea plăcii. Zis şi făcut. Mi-am făcut curaj. Am umplut roaba cu vîrf şi îndesat şi mi-am făcut apoi calculele. Sînt sportiv, atlet, roaba are roţi, panta nu-i chiar aşa de rea… Mi-am făcut vînt şi am început urcarea în viteză.

Numai că podirişca aceea de lemn a început să tremure, să se arcuiască, să salte şi, speriat, mi-am pierdut echilibrul. Eu m-am răsturnat pe-o parte, roaba s-a basculat pe cealaltă parte, cam de la 1,80 …

Înjurături, blesteme, rîsete, remarci sarcastice, cinism de şantierist, toate au lovit în orgoliul meu mai tare decît în picioarele cotonogite. Tot betonul acela era compromis. S-a ales ceva de vreo două plăci de potecă totuşi.

Am continuat cîteva săptămîni acolo şi am scos bani bunicei, dar în momentul acela am hotărît definitiv că nu-i şantierul pentru mine nici eu pentru şantier. Mă bătuse gîndul… ce atîta carte, ce atîta şcoală… avem nevoie de bani, vreau să mă însor repede…

În acea vară am hotărît că nu-mi voi putea petrece viaţa astfel, dar mi-a folosit enorm experienţa între salahori şi zidari. A fost o vară didactică şi bună pentru cîştig. Atunci am adunat aproape 7000 lei. Erau vreo trei salarii bune. Bani buni pentru un adolescent, risipiţi apoi tot în călătorii şi pe ţoale aduse de la Timişoara cu Trenul Foamei, blugi, tricouri imprimate etc.

Acum cînd trag linia, aş recomanda astfel de experienţe de muncă, confruntări cu realitatea, tuturor adolescenţilor feisbucizaţi de azi. Aş relua oricînd experienţa aceea.

Am rămas fără Hoinar, dar nu regret şi nu-i duc dorul, precum i-am dus dorul Pegasului.

În aceeaşi vară am cunoscut-o pe Natalia şi am început să strîng banii pentru nuntă.

About Marius David

Soțul îngăduit al Nataliei și tatăl nedesăvîrșit al lui Neriah, Naum Lucas și Noah Cristofor
Acest articol a fost publicat în Amintiri, dulce Românie, Fabrica de barbati. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Prima mea experienţă de muncă pe şantier şi Mobra Hoinar

  1. ilie sutu spune:

    Nu vreau sa exagerez dar cred ca eu am cumparat una dintre primele motorete Hoinar din Sibiu , bineinteles cu bani de imprumut si fara sa am permis de conducere.Era sa ma aleg si cu dosar pt conducere fara permis a unui autovehicul neinmatriculat.Eram obsedat de ea.Sincer pot spune ca a fost un succes cel putin in ceea ce ma priveste .Nu mai tin minte cit am tinut o dar am fost fffffffff multumit de ea.Conduceam si iarna pina mi se umflau degetele de frig. Daca as mai gasi una noua la un pret rezonabil nu m as da inapoi sa o iau.Chiar, oare se mai fabrica si acum?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s