Ce-ar trebui să facă un baptist la Adormirea Maicii Domnului? (P)

S-ar putea să se creadă că baptiştii nu o cinstesc pe Maria Fecioara, Maica Mîntuitorului nostru.

Deşi sîntem iconoclaşti, este o chestiune de bun simţ să îi arătăm respect celei care L-a alăptat, L-a învăţat pe Isus Domnul să meargă, să vorbească, I-a schimbat scutecele şi a pus la inimă toate cuvintele de înţelepciune şi profeţie.

 

 

Da, este adevărat, în calendarele noastre figurează numai acele sărbători legate de Mîntuitorul şi Duhul Sfînt, Persoanele Treimii manifestate oikonomic, Buna-Vestire, Naştere, Crucificare, Înviere, Proslăvire la Cer, Coborîrea Duhului Sfînt.

Şi totuşi, ce ar trebui să facă un baptist la sărbătorile trecute cu roşu în calendarul ortodox? Nu mare lucru, cum nici un ortodox nu face prea mare lucru cînd sînt sărbători ale altor culte, dar cîteva lucruri, din nou, sînt de bun simţ:

1. În primul rînd ar trebui să fie informat. Să ştie ce se întîmplă. De ce bat clopotele, de ce oamenii nu muncesc, de ce nu se fac nunţi în perioada posturilor şi care sînt acele perioade. Sînt destui de mulţi ortodocşi nominali, nu numai baptişti, care nu prea ştiu de ce nu se lucrează la ţară. Cineva care este bine informat ar putea să le spună cam cum stau lucrurile cu propria credinţă.

2. În al doilea rînd ar fi bine să nu se dea în stambă, în spectacol, dacă tot a aflat, muncind în văzul tuturor, provocînd. N-ar fi bine să se joace la betonieră de Sfîntul Ilie, spre exemplu, ca să demonstrăm că nu ne trăzneşte. Ce tristă coincidenţă să te electrocutezi chiar în ziua respectivă. Nu-i aşa? Cui foloseşte?

3. În al treilea rînd, chiar dacă în calendarele noastre sînt mai multe zile lucrătoare decît în calendarul ortodox, dacă un baptist este convins că trebuie să Îl onoreze mai degrabă prin sudoarea frunţii şi munca mîinilor pe Dumnezeu , să o facă, dar în casă, în discreţie. Cui foloseşte fronda? Am asistat cu tristeţe la o confruntare între nişte cetăţeni de altă credinţă care munceau într-una dintre sărbătorile creştine mari. Oamenii care au trecut pe drum au bombănit şi înjurat. Cui foloseşte?

4. Dacă este convins că trebuie să îşi înmulţească zilele de odihnă, sărbătorile sînt un prilej extraordinar pentru cultivarea relaţiilor, pentru discuţii. Ce frumos ar fi astăzi oamenii să vorbească despre Mama Mîntuitorului, la fiecare poartă la care se stă pe laviţă! Ce frumos ar fi! Deopotrivă, baptişti, cu penticostali, cu ortodocşi. Asta ar folosi!
Duminicile sînt la fel de bune pentru astfel de exerciţii spirituale.

Problema pe care o văd însă, deşi noi sîntem condamnaţi că nu ne oprim din lucru atunci cînd majoritatea sărbătoreşte, este că duminica, în Ziua Domnului, Sabatul nostru, tractoarele ies la arat. Astă-duminică am trecut dincolo de Craiva şi pe drum la trei case oamenii lucrau de zor la zidit, la tencuiala, amestecau nisip. Din cîte ştiu eu în sat nu este biserică adventistă. Lucrau Duminica, dar sigur, azi nu vor pune mîna pe nimic ca nu cumva să fie pedepsiţi.

Acest lucru mi se pare o întoarcere a priorităţilor. Domnul este mai mare ca Mama Sa. Mama a fost mîntuită prin acelaşi sînge sfînt, al Fiului ei, „nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni”.

Dacă dorim să fim consecvenţi atunci trebuie păzită Duminica şi restul, fiecare după credinţa sa.

Azi, ca baptişti, ne amintim şi noi cu drag de Mama Mîntuitorului. Ne amintim cu drag de viaţa şi credinţa ei şi de faptul că ne-a spus la nunta din Cana, uitîndu-se pieziş la Fiul ei: „Să faceţi tot ce vă va spune!”. Ne-a aşezat în raport de ascultare cu Fiul.

Este o sărbătoare dulce-amară. Cu bucurie amestecată cu tristeţe. Despărţirea mamei de apostolul care a primit-o în grijă şi apropierea de Fiul în slavă.

Prin lumina Sa, să vedem Lumina!

About Marius David

Soțul îngăduit al Nataliei și tatăl nedesăvîrșit al lui Neriah, Naum Lucas și Noah Cristofor
Acest articol a fost publicat în Întrebările lui Ghiţă, Biserica Baptista, intrebările lui Naum, Pt. studenţii mei, Pătrăţoşenii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

52 de răspunsuri la Ce-ar trebui să facă un baptist la Adormirea Maicii Domnului? (P)

  1. Pingback: Tweets that mention Ce-ar trebui să facă un baptist la Adormirea Maicii Domnului? (P) | Marius Cruceru -- Topsy.com

  2. elisa spune:

    Naomi, vezi mai sus, daca nu ai citit..ce spune fratele Marius ca ar trebui sa facem…
    Este un lucru de bun simt…mama mea, baptista, nu scotea afara rufele la uscat
    la sarbatorile ortodoxe, ca sa nu fie pricina de pacatuire; neavind unde sa le usuce, nici nu spala.
    Mi s-a parut intotdeauna corect; acum cind am in casa un ortodox practicant, stiu ca as gresi batjocorind ceea ce el face; nu asa il voi convinge ca Domnul e dragoste.
    Cei care se duc la manastiri imbracati cum nu trebuie…oooooo!
    avem si noi …..
    avem foarte multe exemple..nu suntem dovezi graitoare de smerenie, ca daca ar fi ….bine ar mai prinde.

    • naomi spune:

      Am cunoscut si ortodocsi, „jos palaria”. Exemplu meu este despre cei ce doar cu numele sunt ortodocsi. Pacat de frumosul nume, „drept credincios”.

    • romuluss spune:

      exista si ortodocsi “jos palaria” dar si multi neoprotestanti „vai s’amar” deci sa nu ne laudam cu firma, ci sa ne uitam la esenta. Sa nu mai amintit ca la noi e mai dezvoltat cameleonismul – adica cei din biserica ne stiu de sfinti, colegii de la job stiu ce „poame” suntem, dar ei nu vin la comitet sa depuna plangeri.

  3. michael spune:

    sa nu lezezi convingerile religioase ale celorlalti este in aparenta lucru bun, cu conditia ca aceasta sa nu degenereze in fatarnicie. la un moment dat Pavel ii spune in fata lui Petru ca este un ipocrit.

  4. Alin Suciu spune:

    Urat comentariu.

    • michael spune:

      sa`ti spun despre „pelerinii” care s`au dus la manastirea curtea de arges? despre gratare mici si bere inghitite pe fond de muzica de manele? ca mai apoi sa se duca toti sa „sarbatoreasca” sfanta maria pupand niste moaste…? asta sa fie fie spiritualitatea neamului?

      • Alin Suciu spune:

        Te inseli punand multa patima. Faci diferenta prea abrupt intre „noi” si „ceilalti”, cand de fapt ambele parti au pacate si virtuti.
        Iar despre care virtuti sunt mai nobile si care pacate mai „grele” bineinteles ca se poate vorbi la infinit fara nici un rezultat. Cel mai comod si de bun simt e sa il respecti pe celalalt pt ca doar asa iti respecti propria credinta. Altminteri te injosesti nu doar pe tine, ci si religia pe care o reprezinti.

  5. elisa spune:

    Michael,
    e vorba de bun simt!nu de ipocrizie.
    De ce sa ajungem mereu la exteme?
    Fr.Marius scrie acest post tocmai ca sa invatam cite ceva,
    nu pentru a a junge la ipocrizie, ci a cunoaste si ceea ce sarbatoresc ceilalti
    si a proceda ca niste buni crestini,care respecta pe cei din jur.

  6. Zalmoxys spune:

    Să revină la ortodoxie? La credința străbunilor săi?

  7. mirceapuscasu spune:

    Off topic:
    http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2010/08/16/interviu-cu-parintele-justin-noi-mergem-tot-cu-mucenicia-5-august-2010/
    Interviu cu Părintele Justin: Noi mergem tot cu mucenicia! – 5 august 2010
    Pr.Iustin: “Creştinul adevărat ştie că la cea mai mică lepădare îl părăseşte harul lui Dumnezeu, şi cu cât este mai sporit, cu atât simte această părăsire pe pielea lui. Mă minunez când aud despre preoţi şi monahi sihaştri, spunând că nu reprezintă niciun pericol acest cip. Mai bine ar tăcea. Călugării, mai cu seamă, sunt aceia care renunţă la toate cele lumeşti şi acced spre cea mai înaltă treaptă a desăvârşirii. Călugărilor, ca asceţi trezvitori, nu li se permite să facă nici măcar compromisuri mici, dar astfel de devieri? Avem o responsabilitate mare, pentru că lumea ne vede pe noi, monahii, ca pe nişte modele, vase alese ale Duhului Sfânt. Dar tot aşa şi creştinii – au datoria de a lumina prin vieţuirea lor popoarele neortodoxe. Altceva este să accepte cipul cineva care nu a trăit într-un mediu ortodox, ci a fost crescut într-o mentalitate occidentală sau needucat defel, şi altfel i se socoteşte unuia care cunoaşte prorociile şi a fost crescut în Tradiţia Ortodoxă. Dacă noi, creştinii, nu vom lupta împotriva compromisurilor, ceilalţi nici atât. Şi atunci nu ne facem vinovaţi pentru generaţiile viitoare pentru că nu le-am lăsat un model de rezistenţă? Dacă noi primim acum cipul, ceilalţi de după noi vor primi liniştiţi pecetea.”

  8. alterema spune:

    raspuns la intrebarea din titlu: sa predice despre Maria!

  9. Alex spune:

    Dragă Marius, frumoase îndemnuri dai. Ce bine şi ce frumos ar fi să cultivăm cu sinceritate aceste raporturi frăţeşti. Confruntările pătimaşe nu ne duc la nimic bun. Cât despre aspectele negative, de o parte sau de alta…ele sunt, să recunoaştem, mult prea destule! Doar arătându-le cu degetul…nu rezolvăm mai nimic. Dar ele ne arată cât de mult mai e de lucru în „ogorul Domnului”.
    Am văzut la tv „pelerinii” cu grătare de la Curtea de Argeş… Ce să mai comentez? Halal evlavie. Oare nu s-a găsit nimeni să le spună ceva? Păcat…
    Dumnezeu să ne lumineze pe toţi!

  10. Aurel jr. spune:

    Ce faceau si primii crestini (si noi am cam uitat):
    ” Sa se fereasca de pangaririle idolilor!” – suna cerinta pentru cei intorsi la Domnul dintre neamuri.
    ” Copilasilor, paziti-va de IDOLI!” – era indemnul pentru noii convertiti.
    atat.

  11. maria spune:

    Datorita unor postari de felul acesteia, Domnule Pastor, sunt indragostita de blogul dumneavoastra!
    P.S. Insa nu ma pot abtine sa nu fac observatia ca ati „trisat” punand fotografia unei mirese nemachiate, dar de o frumusete absoluta. Bineinteles ca astfel de persoane nu au nevoie de nici un machiaj!!!!!!!!!!!

  12. tibipop spune:

    Sarbatorile ar putea fi un teren comun foarte fecund pentru relatiile dintre oameni si in mod special pentru cei din culte diferite, dar care au ca teren comun crestinismul. Crestinul trebuie sa rascumpere fiecare aspect al vietii, atat munca cat si sarbatorile. Cate nu s-ar putea discuta, de exemplu, despre Vasile cel Mare, despre Grigore, despre Ilie, despre Inaltarea Domnului, daca in prealabil ne facem temele de casa?

  13. naomi spune:

    Sa nu uitam insa:
    Pe când spunea Isus aceste vorbe, o femeie din norod şi-a ridicat glasul şi a zis: „Ferice de pântecele care Te-a purtat şi de ţâţele pe care le-ai supt!”
    Şi El a răspuns: „Ferice mai degrabă de cei ce ascultă Cuvântul lui Dumnezeu şi-l păzesc!”

  14. Danyella spune:

    Marcu 12:30,31 „Sa iubesti pe DOMNUL DUMNEZEUL tau,cu toata inima ta,cu tot sufletul tau,cu tot cugetul tau,si cu toata puterea ta”- iata cea dintai Porunca,iar cea de-a doua porunca”Sa iubesti pe APROAPELE tau ca pe tine insuti” la aceasta suntem azi de ziua adormirii Maicii-Domnului,CHEMATi,si nu numai azi ,ci in fiecare zi atat cat suntem pe acest pamant. Ioan15:12- Aceasta este Porunca Mea:zice Domnul ISUS,”sa va iubiti unii pe altii,cum v-am iubit EU”.

  15. Simion Ioanas spune:

    Da, la ortodocsi cel mai mult se aude astazi :”Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu, mantuieste-ne pe noi!”. Baptistii ecumenici vor foarte mult sa aplicam toleranta umanista, vehiculata de teologia liberala si bazata pe conceptul de adevar relativ. Oare daca noi care cunoastem Cuvantul Scripturii nu le spunem ortodocsilor adevarul, oare cine s-o faca?
    Eu vin de la ortodocsi si multumesc Domnului ca am avut harul sa cunosc pe Domnul, sa fiu mantuit si cu stupoare vad astazi la unii neoprotestanti o indragostire de ortodoxism. Ce se intampla prin sarbatorirea sfintilor la ortodocsi, se numeste idolatrie si nu are nimic deaface cu Sfanta Scriptura, cu Adevarul lui Dumnezeu.
    Nu ca noi ar trebui sa-i provocam pe ortodocsi, insa suntem datori sa le spunem adevarul in dragoste! Ceea ce fac ei se numeste idolatrie si singurul care poate mantui pe om este Dumnezeu si nu sfintii. La fel, inchinarea este doar a lui Dumnezeu si nimeni nu-i poate lua slava Lui, nici chiar mama Domnului Isus.
    Se spunea sa stam pe lavita sa discutam cu ortodocsii despre mama Domnului Isus. Cu siguranta ca ar trebui sa luam acest indemn la inima si sa le spunem dragilor ortodocsi, ca au fost indusi in eroare de invatatura gresita ortodoxa si sa le spunem de fapt ce spune Biblia cu Adevarat cu privire la sarbatoarea lor. La fel le putem spune ca Mantuirea o da doar Unul Singur, Dumnezeu si noi nu avem un alt Mantuitor. Astea sunt cu adevarat provocari care ar trebui sa le facem si de la care intr-o Romanie ortodoxa te-ai putea alege cu capul spart.
    Oare frate David de ce ne este frica noua cu Adevarat?

    • romuluss spune:

      Evanghelizarea contemporana sufera de oameni plini de iubire, nu de teoreticieni. Abordarea pur teoretica nu da rezultate decat la facultate, in viata cotidiana nu.

      • Simion Ioanas spune:

        Agreez la prima parte si acest lucru il spuneam si eu, sa spunem adevarul in dragoste. Cu privire la a doua parte, Adevarul este si ramane acelasi, ii provoaca pe oameni sa vina la mantuire. Daca ne uitam la Biserica primara, Adevarul propovaduit a avut ca rezultat diferite reactii. Cred ca si in societatea din ziua de astazi cand pui Adevarul inaintea oamenilor te poti astepta la diferite reactii. Atata timp cat facem lucrarea lui Dumnezeu la indemnul Duhului Sfant, nu trebuie sa ne facem griji de reactiile oamenilor, deoarece Cuvantul isi va face lucrarea.
        Ganditi-va ca in tarile musulmane unii predica Evanghelia chiar cu pretul vietii. Cu atat mai mult intr-o societate ortodoxa, adevarul trebuie propovaduit, tinand cont ca trebuie urmat de dragoste. Parghiile comunicarii cu ortodocsii nu trebuie in nici un caz sa implice compromisul, ci sa implice Adevarul care poate sa elibereze. Fiind dintre ortodocsi, pot sa spun sigur ca a comunica pe baza Scripturii, este o sete a sufletului ortodocsilor si poate aduce rezultate excelente.

      • Marius David spune:

        degeaba plin de iubire fără o credinţă bună,
        şi mormonii pot fi plini de iubire…

  16. Simion Ioanas spune:

    Cultul Mariei

    Cinstirea sau preacinstirea mamei Domnului Isus, a devenit un sistem de cult . Cultul Mariei a luat amploare in Evul Mediu si spre mirarea noastra, tot asa de bine ,chiar mai bine, acum in vremea noastra.
    Religia babiloniana, care s-a bazat pe tot felul de simboluri misterioase ,multe din aceste simboluri au fost transferate in crestinism incepand cu secolul al 4-lea A.D.
    Sistemul babilonian cu influenta lui a inceput cu Nimrod , Gen10;9 , culminand la inceput cu turnul Babel , Gen 11 si v-a sfarsi conform Apocalipsei . (Apoc 14:8 ;16:19; 17:5 ;18:10)
    Enciclopedia ebraica spune ca Nimrod era cel ce-a facut pe toti oamenii sa se razvrateasca impotriva lui Dumnezeu .Inclusiv precrestinii au acceptat sistemul babilonian , total sau partial, in inchinaciunea lor.
    In acel sistem s-a nascut si dezvoltat zeita mama, care naste zei. In muzeele de azi, care pastreaza monumente din Babilon, unde se poate vedea zeita- mama cu copilul in brate asa cum apare in crestinism Maria cu pruncul in brate. O asemenea zeita mama, se gaseste la toate popoarele, inclusiv la crestini dupa secolul al-4-lea.
    In Faptele Apostolilor 19:27, apostolul s-a confruntat cu inchinarea oamenilor la zeita Diana la romani si Artemis la greci.
    Una dintre cele sapte minuni ale lumii antice, a fost ridicata in cinstea zeitei Diana.
    Dupa asa- zisul triumf al crestinismului, incepand cu Constantin (312 AD) multi pagani au trecut la crestinism si dupa scurt timp paganii au adus cu ei si multe din practicile lor religioase.Adorarea lor pentru zeita- mama din paganism era atat de puternica incat n-au vrut sa abandoneze inchinarea sau adorarea acesteia.Conducatorii Bisericii dorind sa implineasca dorinta lor de-a avea o zeita- mama si dorind inmultirea membrilor, au facut din Maria, zeita- mama a crestinilor.
    Maria este numita si regina cerului ,aceasta influenta pagana o gasim si in Israel (Ieremia 7:18).
    Privind inchinaciunea la pagani zeitei- mama i se aducea o inchinaciune deosebita fata de inchinaciunea adusa de ei, zeilor.
    Ce spun teologii cultului Mariei?
    1.Primul loc intre sfinti il ocupa Maria.
    2.Dumnezeu a promis ca Salvarea v-a veni prin femeie .Gen 3:15
    3.A fost binecuvantata intre femei Luca 1:28
    4.A fost binecuvantata fericita de poporul din acea vreme Luca 11:27-28
    5.La nunta din Cana ,Isus a ascultat-o pe mama Lui. Ioan2:2-3
    6.A nascut ca si fecioara si a ramas fecioara . Isaia 7:14
    7.Nascand pe Mantuitorul, a devenit mijlocitoarea mantuirii.
    In imnurile liturgice se face rugaciunea :”Preasfanta nascatoare de Dumnezeu,mantuieste-ne pe noi”. Aceasta inseamna ca ea poate mijloci pentru mantuirea noastra, sau indupleca pe Fiul ei sa ne mantuiasca.
    In imnurile Bisericii Ortodoxe, Maria este glorificata in forme diferite :pururea fericita, mai cinstita decat heruvimii,usa cereasca,laude aduse fecioarei ectc

    Ce spune teologia biblica?

    Asa cum observam, Noul Testament nu face nici o aluzie la Maria, ca avand vreo slujba printre femeile care-l urmau pe Domnul, iar apostolii nu o pomenesc in predicile lor sau in epistole.
    Din punct de vedere istoric in primele trei secole nu se observa nici o urma privind vreun rol al Mariei in planul de mantuire sau de inchinaciune in Biserica.
    Aparitia cultului Mariei ,istoria crestina il mentioneaza dupa anul 400 A.D., deci odata cu declinul Bisericii.
    1.Daca in Noul Testament, in primele zile ale crestinismului, nu se face referire la mama Domnului Isus ca ceva deosebit, inseamna ca Maria a ramas o crestina si o sora intre surori.
    Crestinismul la scurt timp dupa Rusalii ,si-a mutat centru de activitate la Antiohia. Biserica dintre neamuri nu a fost invatata ceva deosebit despre Maria.
    2.Maria nu poate fi venerata ca si fecioara ,fiindca ea a mai avut copii. Matei 13:55,56 ;12:47-50 ;Marcu 3:31 ;Luca 8:19; Ioan 2:12 ;7:3 ;Fp.Ap 1;14; 1 Cor 9:5 ;Gal 1:19
    Teologii care predica cultul Mariei, explica aceste versete cu fratii si surorile, ca nu au fost frati ci verisori . Sunt prea multe referiri pentru a-i considera verisori. Daca ar fi fost verisori, macar un singur verset era cu verisori.
    3. Noul Testament precizeaza ca este un singur mijlocitor intre om si Dumnezeu. In 1 Tim 2:1- referirea la mijlocire prin rugaciune, se refera la Biserica, privind rugaciunea , nu o persoana din biserica devenita mijlocitor. Cand o intalnim pe Maria in Fp. Ap. 1:14 dupa inaltarea Domnului , Maria era intre apostoli nu sa mijloceasca intre apostoli, ci se ruga si ea si astepta Duhul Sfant fagaduit de Domnul .Deci Maria se afla la rugaciune , avand aceleasi probleme ca toti ceilalti.

  17. Marius Tepelea spune:

    N-as fi scris astazi nimic, dar m-au intristat cele doua postari de mai sus. Nu ma obosesc sa fac comentarii teologice datorita faptului ca autorul dovedeste o neintelegere crasa a Bisericii Ortodoxe, fiind probabil un fost crestin ortodox nepracticant, care nu si-a cunoscut bine propria traditie. Nicaieri nu se afirma in cultul ortodox ca Maica Domnului ne poate mantui, iar cultul Sfintilor, vechi in Biserica primara, inseamna cu totul altceva decat idolatrie. Fratele care si-a gasit mantuirea in Biserica Baptista ar trebui sa stie ce inseamna idolatria, dar banuiesc ca nu a citit aproape nimic din primii istorici crestini, incepand cu Eusebiu din Cezareea si continuand cu multi altii. Cat despre ecumenism, se pare ca toleranta, iubirea si respectarea Celuilalt, acceptarea fratelui de langa mine, impreuna cu credinta lui, fara falsitate, fara compromis si cu dreapta socoteala, deranjeaza. Sa ne fereasca Dumnezeu de intoleranta religioasa, doar aceste lucru mai lipseste in Romania noastra convulsionata pana la refuz de intoleranta politica. Cat despre stupoarea vis-a vis de respectul admirativ fata de Biserica Ortodoxa ce sa mai spui? A doua postare este si mai ciudata, cu preluari abracadabrante din autori probabil de mana a zecea, care nu au nici o legatura cu istoria crestinismului primar, cand s-a dezvoltat cultul si devotiunea fata de Maica Domnului. A face analogii cu zeite babiloniene si greco-romane mi se pare nu numai lipsit de bun simt dar si de o cultura teologica absolut necesara. Nu sunt adeptul polemicii de dragul polemicii, mai ales ca un ortodox adevarat nu se va stradui sa convinga niciodata pe un crestin apartinand unei alte confesiuni de pururea fecioria Mariei, dar respectul fata de cei care cred altfel si o minima decenta ar putea fi prezente. Inchei cu parere de rau pentru fratele care a redescoperit „crestinismul si mantuirea”, fiindca, nu-i asa?, noi ortodocsii, suntem „idolatri”, adoram „o zeita” si nu se stie sigur daca vom fi mantuiti. Ii doresc un singur lucru convertitului: sa mai puna mana pe carte, sa nu jigneasca aiurea si sper sa o vada in toata splendoarea sa pe Fecioara Maria cand va ajunge in fata lui Dumnezeu. Numai bine!

    • Simion Ioanas spune:

      Da, draga Marius, ma gandesc ca daca pe mine ma acuzi ca nu cunosc bine teologia ortodoxa, nu tot acelasi lucru puteti spune despre parintele Cleopa, un titan al ortodoxiei, uitati ce spune el:

      „Sa aveti mare evlavie, fratilor, la Fecioara Maria si fericita este casa si familia aceea care are in casa icoana Maicii Domnului si in fiecare dimineata ii citeste Acatistul si cinstitul ei Paraclis si toti stiu rugaciuni catre Maica Domnului.
      Mult pot si sfintii lui Dumnezeu, dar nici unul cat Maica Domnului. Daca nu era Maica Domnului in ceruri, intre Sfanta Treime si noi, lumea asta se pierdea de mult. Ea pururea sta in genunchi si se roaga Preasfintei Treimi.
      Ea este a patra fata duhovniceasca din ceruri. Intai este Tatal, Fiul si Duhul Sfant, adica Sfanta Treime, apoi a patra este Maica Domnului.”

      ” Stiti voi cine-i Maica Domnului ?
      Ea este Imparateasa Heruvimilor, imparateasa a toata faptura; camara intruparii lui Dumnezeu Cuvantul ! Usa Luminii, ca lumina cea neapropiata ganditoare prin ea a venit in lume. Usa vietii, ca Viata Hristos prin ea a intrat ! Poarta cea incuiata prin care n-a trecut nimeni decat Domnul, cum spune Proorocul Iezechiel ( cap. 44, 2 ).”

      „Maica lui Dumnezeu, Imparateasa cerului si a pamantului, cata mila are de cei care au crezut in ea si au laudat-o, si cata urgie are sa vina peste cei care n-au crezut in ea !
      Ce vor face sectele care nu cred in Maica Domnului si popoarele care n-o cinstesc ? Cand ea sta de-a dreapta maririi, sta de-a dreapta Sfintei Treimi ! Si cate miliarde de suflete care au credinta si nadejde in Maica Domnului vor trece usor vamile vazduhului si din moarte la viata, pentru ca au cinstit-o pe Maica Domnului. Deci, va rog sa nu lipseasca din casa Acatistul Maicii Domnului, Paraclisul si alte rugaciuni catre Maica Domnului ! Si la icoana ei sa arda candela permanent.”

      „Stiti voi cine este Maica Domnului si cata cinste, cata putere si cata mila are ? Este mama noastra, ca are mila si de saraci si de vaduve si de crestini. Pururea se roaga Mantuitorului Hristos pentru noi toti.”

      ( http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/28cinstireamd.htm )

    • Simion Ioanas spune:

      Draga Marius, cu privire la intoleranta, neoprotestantii sunt foarte toleranti cu privire la ortodocsi. Eu locuiesc in America, majoritar neoprotestanta si nici un ortodox nu am auzit sa fi simtit intoleranta noastra aici, ci dimpotriva libertatea religioasa este pusa la loc de cinste.
      Haide sa va dau eu cateva indemnuri venite din Hotararea Sfantului Sinod Ortodox nr 572/1998. Va precizez ca va citez din Cartea care precizeaza aceste hotarari scrisa la Editura Episcopiei Dunarii de jos, Galati 2001.

      Cateva „recomandari” impotriva cultelor neoprotestante tot din invatatura ortodoxa:

      „De asemenea ,Sfintii apostoli si dupa ei sfintii parinti pana la noi, astazi , au aparat pe credinciosi , bunurile lor si sufletul lor de bantuirile lui Beliar , n-au facut politica de partid ci au practicat politia , apararea parohiei. Sfantul Sinod nu a interzis preotilor sa faca „politia”, adica misiune si apararea cetatii….”
      „Preotul ortodox are datoria de a face cunoscute din timp numele „pastosrilor” neatorizati sau conducatorii de secte si
      grupari separatiste si de a aduce la cunostinta , cu toata responsabilitatea ,in scris,corect si periodic, protopopiatului din care face parte despre actiunile prozelitiste , cu amanunte, propunand solutii sau cerandu-i concursul. In caz de actiuni propagandiste organizate (casatorii sectare, botezuri cu fast, inmormantari insotite de actiuni sfidatoare -fanfare, privegheri,predici indelungate cu pastorisi vorbitori din afara localitatii sau straini-ceea ce constituie tulburarea linistii publice), preotul paroh impreuna cu reprezentantii Consiliului parohial pot cere interventia organelor locale.Daca acestea cocheteaza-ceea ce se intampla adesea-cu sectantii, se pot lua masuri imediate (de urgenta), tragandu-se clopotul bisericii si informandu-se credinciosii despre pericolul ce-i asteapta prin navalirea celor de alte credinte” ( preluat din „Pastoratie si misiune in Biserica Ortodoxa-conform hotararii sfantului sinod nr 572/1998-pg 67)

      „Din cauza vidului legislativ si a nesocotirii legii cultelor ,comunitatile protestante si-au reluat prozelitismul violent impotriva ortodoxismiului , organizand mitingurisi cenacluri religioase libere , muzica evanghelica ,brosuri si tiparituri,posturi de radio si emisiuni TV (Vocea Sperantei si insuportabila emisiune TV „Cartea Cartilor”?!) , librarii
      constructii socio -sanitare , complexe comerciale si cate altele pentru „democratizare”. Mai mult sau organizat de catre secte scoli,licee ,facultati,privatizate cu profile umaniste, reale si tehnice pentru tinerii ortodocsi, in vederea convertirii la „adevar”. Trei dintre cultele clasice neoprotestante , au constituit , in scop politic si cu ajutorul unor profesori „ortodocsi” ,Alianta Evanghelica din Romania )baptisti,penticostali,pocaiti) avand ca presedinte pe pastorul baptist Paul Negrutiu , rectorul Universitatii Baptiste Emanuel. din Oradea , doctor (in filozofie marxista )al universitatii Bucuresti. Alianta a tinut pana acum cinci congrese si cu invitati straini…si delegati speciali.” ( preluat din „Pastoratie si misiune in Biserica Ortodoxa-conform hotararii sfantului sinod nr 572/1998-pg 62)

    • Marius David spune:

      Marius, îţi mulţumim pentru intervenţia ta.

  18. Luca spune:

    Un articol interesant despre cum se sarbatoreste Adormirea Maicii Domnului la oras.

    http://lumeaparerilor.blogspot.ro/2012/08/maria-si-sfantul-mall.html

  19. adrian spune:

    nu sunt de acord cu punctul 2.
    cum ar fi sa imi ascund munca de fiecare data cand e ceva cu rosu in calendarul ortodox?!
    nu vreau sa jignesc niciun ortodox practicant, dar prea multi „ortodocsi” folosesc zilele sfintilor ca prilej de celebrare manelisto-bahica.
    in maniera tipic orientala (ca de, noi suntem cu meditatia, vestul se pierde in munci), multi romani mai mult se odihnesc decat muncesc. Stiu argumentul, si vesticii au zile libere. Numai ca in restul zilelelor ei chiar muncesc pe rupte.
    Nu ne-ar strica mai multa activitate si mai putina „contemplatie”.
    Daca, in continuare, se vor inmulti zilele libere este foarte posibil ca, la un moment dat, sa nu mai fie bani pentru plata salariilor „contemplativilor”.
    La modul general vorbind, nu ar strica ortodoxiei sa imprumute putin din atitudinea protestanta fata de munca.

  20. Irina spune:

    hihi, mi-a placut punctul 2 :))

  21. Ana O. spune:

    ” nu se face referire la mama Domnului Isus ca ceva deosebit” .
    1. „Cãci iatã cã de acum încolo, toate neamurile îmi vor zice fericitã” (Luca 1)
    2. „Elisaveta s-a umplut de Duhul Sfânt.  Ea a strigat cu glas tare: „Binecuvântatã esti tu între femei, si binecuvântat este rodul pântecelui tãu.  Cum mi-a fost dat mie sã vinã la mine maica Domnului meu”? (Luca 1)

    Poate ca Ioanas va vrea 275 de texte din NT, nu doua, din care sa se vada ca mama lui Iisus a fost ceva „.deosebit”. Trebuie sa se multumeasca cu acestea doua.

  22. Ana O. spune:

    Np, care insumeaza modestul procent de 2-3 % din numarul populatiei, sunt f. toleranti cu ortodocsii, majoritari in Romania.
    Frumos din partea lor!🙂

    • Marius David spune:

      intoleranţa nu se măsoară în funcţie de procente, o minoritate, da, poate fi intolerantă… sau dvs. visaţi cumva la furci şi topoare?
      urmărindu-vă comentariile, nu m-ar mira.

  23. Ana O. spune:

    Marius D., in cel fel vedeti intoleranta la mine?
    Cumva avind vederi deosebite de evanghelici, interzic cumva mesajele lor pe blogul meu inexistent sau vizez la razbunari singeroase (asta suna comic)?!

  24. Vlad L. spune:

    Cum adica intoleranta si cinismul au multe fete?

    Oare nu orice discutie in contradictoriu are la baza un fel de intoleranta?

    In ce fel deduceti o doza de cinism in afirmatiile Anei?

    Femeile ar trebui sa aprobe totul, iar atunci ar evita cinismul si intoleranta?

    • Simion Ioanas spune:

      Nu, nu orice discutie in contradictoriu are la baza intoleranta. Discutiile contradictorii pot avea la baza o analiza pertinenta, bazata pe un set de valori, unanim acceptate.
      Intoleranta exclude orice dialog, ba mai mult poate include agresivitate verbala si fizica.
      Cam asta caracterizeaza intoleranta ortodoxa, cu privire la alte culte crestine. Deci efectiv nu dialog, ci agresivitate verbala si fizica! Mai tragic este ca acest fel de atitudine, este trasat de Ierarhia ortodoxa si pecetluit de Sinoadele ecumenice ortodoxe. Deci doctrina ortodoxa devine astfel, una intoleranta si fundamentalista.

  25. Ana O. spune:

    Marius, am opinii (intelegeri) diferite de dvs in aproape oricsice punct teologic, cu minime exceptii.
    Fata de aceste opinii (deosebite de ale mele) am intoleranta.
    Opiniile nu se supara si nu mor (nu toate din nefericire).

    Sau dvs manifestati toleranata vis a vis de opiniile mele (ortodoxe, in genere)?
    In care anume punct/puncte?

    Iar fata de dvs nu am sentimente materne.🙂

  26. Ana O. spune:

    Deocandata Simion m-a banat de pe grupul lui de discutii de pe facebook (ceva extrem de apos si slabist) din cauza opiniilor diferite. N-am sarit la dinsul pe facebook sa-l string de git 🙂 ci doar am exprimat opinii deosebite de ale dumnealui.
    A avut dreptate cind a zis ca „intoleranta exclude orice dialog, ba mai mult poate include agresivitate verbala”, dar s-a referit la sine, evident.

    Ei, Simion I, nu ne-ai spus cum ramine cu „nu se face referire la mama Domnului Isus ca ceva deosebit”. Te-ai lamurit cu cele afirmate in NT?

    • Simion Ioanas spune:

      Dumneata, doamna Ana Oara, ce am spus eu ai scos din context, asa ai ajuns la concluzia ca in NT nu se face referire la mama Domnului Isus ca ceva deosebit. Eu am spus urmatoarele: „Asa cum observam, Noul Testament nu face nici o aluzie la Maria, ca avand vreo slujba printre femeile care-l urmau pe Domnul, iar apostolii nu o pomenesc in predicile lor sau in epistole.” si „Daca in Noul Testament, in primele zile ale crestinismului, nu se face referire la mama Domnului Isus ca ceva deosebit, inseamna ca Maria a ramas o crestina si o sora intre surori.Crestinismul la scurt timp dupa Rusalii ,si-a mutat centru de activitate la Antiohia. Biserica dintre neamuri nu a fost invatata ceva deosebit despre Maria.”
      Clar eu am facut referire la Faptele Apostolilor si Nasterea Bisericii, parte din Noul Testament si parte definitorie in pozitia primilor crestini vizavi de Maria.

      Ca intotdeauna dumneata nu tii cont de context si cu privire la „agresivitatea verbala” care m-ar caracteriza, ar trebui sa ai fundament in ce spui. Eu te cunosc de ani de zile si cred ca, corect ar trebui sa-i avertizez pe frati ca ai parasit Biserica Baptista, impreuna cu sotul tau. In dialogul cu voi, am observat ca dumneata nu rastalmacesti doar parte din ce spunem noi neoprotestantii, ci insusi Scriptura. De aceea ai ban pe grupul moderat de mine si nu numai, probabil pe o multime de forumuri neoprotestante. In apararea oarba a doctrinei ortodoxe, dumneata incalci cele mai elementare notiuni de interpretare a Scripturii. Fiind fiica fratelui Aurel Popescu, ma gandesc ca ai destula educatie privind interpretarea biblica si faci o interpretere tendentioasa in mod voit, in sensul acesta nu cred ca se poate intrupa un dialog cu dumneata.

      • Ana O. spune:

        1. Simion Ioanas, ai scris mai sus urmatoarele (te citez): „.. in Noul Testament…nu se face referire la mama Domnului Isus ca ceva deosebit”. In mesajul din Aug 15.
        Trebuie sa-ti reamintesc eu ce ai afirmati mai daunezi sau ce scrie in NT vis a vis de Fecioara Maria?

        2. Dar ai dreptate cind afirmi ca eu incalc „incalci cele mai elementare notiuni de interpretare a Scripturii”. Precizeaza insa ca e vorba de interpretarea np. Nu scrie nicaieri ca ar trebui sa urmez elementarele notiuni de interpretare ale evanghelicilor (np).
        De fapt nici nu exista consens in denominatiile np in ce priveste interpretarea Scripturii: fiecare denominatie np interpreteaza diferit de celelalte chiar daca nu in toate punctele. Prin asta se si deosebesc unele de altele.

  27. Pingback: Ce-ar trebui să facă un baptist la Adormirea Maicii Domnului? (P) | DREPTATE ÎN DRAGOSTE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s