QAHAL – ἐκκλησία (ratio et revelatio)

autor Andrei Purel

În recenzia făcută cărţii lui James Barr, The Semantics of Biblical Language, am precizat că vom reveni cu exemple concrete de greșeli de ordin lingvistic care sînt făcute în mod frecvent de către predicatori. Primul exemplu care va fi discutat este cel referitor la Biserică: este aceasta desemnată de un termen tehnic în Vechiul Testament, termen preluat și de către scriitorii Noului Testament? Există vreun argument de ordin lingvistic care să demonstreze că Biserica Noului Testament este continuarea Israelului lui Dumnezeu, din Vechiul Testament?

James Barr începe cu un citat din teologul T. F. Torrance, în care cel din urmă afirmă că „folosirea specială a termenului ἐκκλησία în Septuaginta este cea care îi furnizează Noului Testament termenul tehnic de Biserică” (p.119). Torrance continuă, afirmînd că în spatele termenului ἐκκλησία se află termenul ebraic qahal sau un termen asemănător, din aceeași rădăcină; după părerea lui Torrance, autorii Vechiului Testament, în special în cărțile tîrzii, au început să folosească mai frecvent termenul qahal, în locul termenului edah. Termenii qahal și edah au fost traduși, pe rînd, cu termenii grecești συναγωγὴ și ἐκκλησία, dar, după părerea lui Torrance, iudaismul a preferat să folosescă termenul συναγωγὴ. În acest fel, prin folosirea termenului ἐκκλησία, Biserica se definea pe sine ca „Israelul lui Dumnezeu,” în opoziție cu Sinagoga (p.119). Torrance aduce încă două argumente în favoarea ideii că etimologia demonstrează faptul că Biserica a fost desemnată cu un termen tehnic încă din Vechiul Testament: primul argument face referire la rădăcina comună a termenilor qahal și ἐκκλησία; termenul qahal ar proveni din qol, „voce,” iar termenul grec traduce foarte bine qahal, indicînd comunitatea „celor chemați” (κλητοί); cel de-al doilea argument al lui Torrance se referă la faptul că, ținînd cont de cele spuse mai sus, qahal din Vechiul Testament a fost stabilită pentru prima dată la Sinai, prin Cuvîntul lui Dumnezeu. În acest fel a fost întemeiată Comunitatea-legămîntului (p.119).

Citeşte mai departe AICI

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în guest post și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la QAHAL – ἐκκλησία (ratio et revelatio)

  1. marcel s zice:

    …veridicitatea viziunii lui Moise a fost probata prin pronuntare:du te si spunele…transmiterea prin epistole scrise a a viziunii pauline a dus la interpretari teologice interminabile…oile Mele cunosc glasul Meu…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.