Să-l înţelegem mai bine pe Calvin!

Lucrul care mă irită la culme la românaşii noştri este că se pricepe la toate.

Muzica? Fumată demult? Teologia, un moft! Fotbalul? Nu l-am jucat şi noi în curtea şcolii? Agricultura? Ce mare scofală? Politica? Avem tradiţie, l-au discutat înaintaşii noştri în toate crîşmele!

Acum mai nou foşti studenţi mediocri la orele de teologie sistematică îşi dau cu părerea prin conferinţe, predici, în întîlniri ale pastorilor, despre pierderea mîntuirii şi liberul arbitru precum nişte adevăraţi şcolari (scholars) fără a fi frecventat măcariştilea textele care ar reprezenta sursele primare, „Institutele” chiar în traducerea tragic de proastă a SMR-ului-Cartea Creştină.

Poate că măcar la youtuburi sînt sensibili unii şi poate că măcar astfel de episoade de popularizare a ştiinţei i-ar ajuta să îşi facă ordine pe rafturile teologice, plasînd autorii unde trebuie.

Dr. Carl Trueman are cîteva astfel de episoade care ar putea fi intitulate: Refresh your systematic theology, după moda lui Perschbacher cu al său Refresh your greek.

 

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Pt. studenţii mei, theologia in nuce și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Să-l înţelegem mai bine pe Calvin!

  1. gh.iulian(l'exateo) zice:

    va multumesc

  2. otniel veres zice:

    corect: „traducerea tragic de proasta a SMR-ului”.

    nicio editura care se respecta nu ar traduce Calvin din engleza!!! macar din franceza sa o fi facut! editia lui Calvin.

    exista o „traditie” in traduceri proaste aici, din cite se pare. ma refer la macelarirea lui Henry de niste persoane care nici teologie, nici filosofie nu stapineau, din pacate nici limba romana destul

  3. cristi hercut zice:

    chiar ma gandeam zilele acestea la nevoia unei astfel de interventii. Apreciez foarte mult aceasta postare. Cine are urechi de auzit sa auda!

  4. Dyo zice:

    A fost bine, nu zic nu, dar acum cred ca ar trebui nitel echilibrata balanta si cu o opinie metodista. Sau poate Geisler are ceva de spus si el despre Calvin.
    Mi s-a parut ca tipul – alminteri capabil, inteligent si bine structurat in prezentare – ii cam mananca din palma Maestrului din Geneva.

  5. ianis zice:

    E interesant cum l-a „pedepsit” istoria pe Calvin.
    Cei care i se declara astazi urmasi fideli (dintre neoprotestanti) sunt descendentii directi ai reformei radicale (anabaptismul, atat cel rationalist cat si cel harmismatic), care alta data ar fi fost arsi pe rug, fara drept de apel, in Geneva lui Calvin.

  6. Ionut-Andrei Purel zice:

    altminter, Trueman isi cunoaste locul si meseria.
    parerismul aista…

  7. Frate Marius, am o intrebare, de ce cand unii expun in predici faptul ca mantuirea nu se pierde sunt acuzati ca nu cunosc teologie iar atunci cand predica faptul ca mantuirea se pierde nu exista nici o problema? Poate aveti dreptate, poate chiar nu au studiat destul de bine acest aspect dar ar trebui sa fim corecti si sa aplicam aceleasi crtici si celor care predica si imbratisaza doctrinele arminiene a caror teologie nu stim de cele mai multe ori ce are la baza.

    Ce am observat este ca atunci cand sunt persoane care isi exprima parerile calviniste sunt atacati nu in ceea ce spun si asupra argumentelor prezentate ci, exact asa cum faceti dumneavoastra, sunt atacati personal (fără a fi frecventat măcariştilea textele care ar reprezenta sursele primare). Tin sa mentionez ca sursele primare nu sunt Institutele, desi sunt foarte importante, ci textele Biblice pe care multi pastori nu le abordeaza in mod direct dand un raspuns clar acestor „scolari” care pretind ca stiu ceva.

    Ceea ce vad eu este ceva de genul „ce drept ai tu bă sa vorbesti despre asta”?

    Este adevarat ca multi doar isi dau cu parerea din auzite fara sa fi studiat in profunzime macar textele Biblice.Totusi sunt dezamagit vazand atata lupta impotriva celor care impartasesc doctrinele reformate fara a da un raspuns clar afirmatiilor lor. Vad tineri care incep sa adopte teologia reformata si este evident ca discutiile in biserici apar dar ce se intampla este ca acestora nu li se da un raspuns intrebarilor pe care le ridica ci sunt din start „anatemizati”.

    Cu sinceritate o spun, stiu ca ati afirmat ca sunteti „calminian” in aceasta privinta dar ati putea explica, clar pozitia dumneavoastra? Ati putea da un raspuns clar asupra textelor biblice care sustin aceasta doctrina a alegerii neconditionate? Ati putea da un raspuns celor care ridica aceste intrebari? Presupuneti ca sunt tineri care nu cunosc nimic si trebuie invatati. Nu raspundeti cu „nu ati citit destul”.

    Stiu ca ideea principala a postarii este de a ii indemna pe acesti tineri „scolari” sa aprofundeze mai mult lucrurile dar nu cumva va ascundeti in spatele acestei idei pentru a nu da un raspuns ideilor „noi” pe care acestia le aduc in discutie? Poate gresesc, dumneavoastra stiti mai bine.

    Eu sper sa dati un raspuns avand in vedere influenta pe care o aveti.

  8. Micul Teolog zice:

    Sunt trist
    cand aud asemenea vesti. Ieri am stat de vorba cu un prieten si frate in Cristos care a terminat teologia la fac. din Copenhaga. Mi-a povestit printre altele ca un prof. de teologie le spunea deseori sa-si lase credinta acasa ori de cate ori vin la scoala pt ca „aici suntem in spatiul academic”. In toata Europa de V se deschid sectii noi de studii islamice in cadrul Universitatilor de Teologie. Majoritatea pastorilor din bisericile luterane din Danemarca vin dintr-un mediu secular/academic liberal si aplica pt. functia de pastor ca pt. un job (pentru ca ai diploma de teologie recunoscuta la nivel intalt,salariile sunt foarte mari, program lejer).

    si voi va bateti cu Arminius si Calvin, RUSINE !

  9. Agnusstick zice:

    Nu e obligatoriu ca teologia lui Calvin să reprezinte punctul principal de atracţie al calviniştilor de azi, nu prea mai funcţionează cultul personalităţii după atâtea sute de ani.
    Dar cum rămâne cu sacramentele şi „clerul” contra preoţia universală la baptişti? Există o dezbatere pentru a se trece la ceva mai apropiat de poziţia reformată? Dacă practic sacramentele Botezului şi Cinei Domnului nu pot fi administrate de oricine, dar nici ordo nu se admite, există şi o doctrină clară pentru uzul credincioşilor?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s