„Cine mai are nevoie de Scripturi cînd avem teologii sistematice atît de bune?”

Episoadele din Teologhisirea ca slujire au ajuns deja la numărul 7. Greu de făcut update după update, mai ales cînd textele sînt atît de dense.

Astăzi particip împreună cu un alt fost student la ordinarea unui coleg de-al său mai tînăr. Această situaţie mi-a dat mult de gîndit în privinţa formării de slujitori pentru amvon şi pentru lucrarea pastorală. Unii sînt păstori prin chemare, alţii doar predicatori exegeţi prin vocaţie, rar se întîmplă întîlnirea fericită dintre păstor şi predicator, dintre învăţător şi sfătuitor în aceeaşi persoană.

Am întîlnit de-a lungul acesto 17-18 ani de cînd lucrez în ucenicie cu tineri care se îndreaptă spre lucrarea de predicare sau-şi lucrarea pastorală pe unii care, în ciuda faptului că ne-am concentrat asupra Scripturilor, vădesc un refuz de a-şi extrage învăţătura direct din Cuvînt prin exegeză, preferînd literatura secundară. În anumite cazuri, atunci cînd darul exegetic lipseşte sau cînd respectivul a refuzat să înveţe tehnicalităţile desfacerii unui text, în astfel de cazuri, pentru siguranţa dogmatică a bisericii respective este mai bine să fie folosită literatură de bună calitate, decît să îi ascultăm pe pastori predicînd din cartea de cîntări sau din programele de ştiri de la ora 17.00.

Relaţia dintre interpretarea Scripturilor şi modul de prezentare a unităţii holistice a acestora, relaţia dintre hermenutică şi dogmatică, este o chestiune care trebuie rezolvată de urgenţă în mintea oricărui absolvent de teologie evanghelică. Deseori profesorii de discipline biblice s-au raportat prin competiţie colegială, cu ironii sănătoase, dar ciupitoare la colegii de teologie sistematică…. şi invers. Acest lucru nu este sănătos, deşi se practică în multe instituţii de acest fel. Este bine să ne vedem rolul în trup, diversitatea darurilor în complementaritate, afirmînd pînă la redundanţă supărătoare: dogmaticianul este mai sărac fără hermeneut, hermenutul se poate sufoca în slovă fără perspectiva dogmaticianului.

Iată continuarea episoadelor despre teologisirea ca slujire eclesială:

 

An anonymous reviewer once skewered a book by saying, “This book is both good and original. Unfortunately the parts that are good are not original, and the parts that are original are not good.” That’s clever and it made for a nice dig against a certain book, but there is a sense in which any text of theology is good only to the extent that it is not original. This is because a faithful Christian theology lashes itself to the biblical text. (Now, I do not mean to imply that our theological formulations cannot be constructively creative, or that our formulations are a-cultural. I simply mean that as theologians, we are conceptualizing and articulating “the faith once for all delivered to the saints.”) Theology is a love affair with God, undertaken by our interaction with his love letter to us. For this reason Christian theologians treat biblical studies and biblical theology as the sine qua non for evangelical theology (the condition without which it could not exist). Scripture provides the basic categories, themes, and framework within which evangelical theologians work. The Bible has priority.

Citeşte mai departe AICI

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Pt. studenţii mei. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la „Cine mai are nevoie de Scripturi cînd avem teologii sistematice atît de bune?”

  1. costica h. zice:

    No,frate draga sunt foarte interesat de a avea cel mai bun manual care trateaza amanuntit tehnicalitatea desfacerii unui text din Sfanta Scriptura.
    Am folosit, sper corect expresia aceea din textul dumneavoastra.
    va multumesc. costica h.

  2. horvathliviu zice:

    Există un pericol în a plagia autorii străini sau autohtoni, şi eu am auzit asta de la predicatorii de la amvoanele noastre. Un tânăr predicator penticostal din Cluj „predica”-adică repeta aproape cuvânt cu cuvânt- din Comentariul pe Efeseni a lui John Stott-noua societate a lui Dumnezeu. Alţii fură şi gesticulaţia, tonul, abordarea unor predicatori celebri.
    La bisericile de la ţară e cunoscut faprul că dacă citezi din Erickson sau Barth e aidoma cum ai cita din Coran. Mai uşor îi unge o ştire de la ora 17;aceasta este cultura noastră.
    Puteţi observa că „marele” predicator Joel Osten citează bancuri să îşi binedispună auditoriul. Am observat că nici nu mai citeşte din Scripturi, ajunge doar gluma de la începutul predicii.

  3. ibrian zice:

    „a-şi extrage învăţătura direct din Cuvînt prin exegeză”
    Poate suna postmodern, dar asa ceva nu cred ca este posibil in principiu, vezi de exemplu The Shape of Sola Scriptura a lui K.A.Mathison. E o presupunere ciudata (ca sa nu zic fundamentalista) ca un grup de indivizi, oricat de onesti ar fi, ar putea ajunge la conluzii similare asupra unui text in cazul in care ar avea fundale culturale diferite. Pe de alta parte ideea ca fugim (ma rog, pedicatorii fug) de exegeza pare a-i plasa pe acestia in randul – fie al unor hermeneuti incompetenti, fie al unor lenesi, fie al unor persoane lipsite de onestitate. Ori in anume cazuri exegeza ca act nu lamureste deloc o chestiune (sau nu aduce consens), chair daca oamenii sunt competenti, sarguinciosi si onesti.

  4. ibrian zice:

    „vădesc un refuz de a-şi extrage învăţătura direct din Cuvînt prin exegeză”
    Ma indoiesc ca asa ceva ar fi posibil – „a-şi extrage învăţătura direct din Cuvînt prin exegeză” din principiu, hai sa fim seriosi ideea ca doi exegeti ar putea ajunge la un consens (identitate doctrinara) din exegeza unui text este fundamentalism cras. Dvs ii faceti pe predicatorii care recurg la surse secundare sa para fie niste hermeneuti imaturi, fie niste lenesi, fie lipsiti de onestitate intelectuala. Ori sunt nenumarate cazuri de disens intre exegeti care sunt onesti,sarguinciosi si competenti si care se privesc reciproc ca „eretici” tocmai pentru ca isi extrag invatatura….Pentru detalii vezi The Shape of Sola Scriptura a lui K.A. Mathison

  5. ibrian zice:

    Va rog sa stergeti primul meu comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s