Ioan Descăpăţînatul pentru Nelu Baptistu… Reluare

NICI O IMAGINE NU SE POTRIVEŞTE ACESTUI POST

Ioan este de o smerenie deşteaptă. Nu face caz de neputinţe închipuite şi declarate, nici se alintă „Ştiţi eu nu pot, eu nu-s în stare, sînt nimic, deci fac nimic!”

Este de o smerenie trează, vigilentă. Cum să nu fie vigilent cu ispitrea fariselor şi cărturarilor? Trebuie să treci încordat şi cu băţul pregătit ca printre gospodăriile cu javre dezlegate şi porţile deschise.

Ioan este fascinant în încercarea lui de plecare în faţa Mîntuitorului. Mîntuitorul nu-l lasă, căci celor smeriţi le dă har…

Luca 7:28 Că zic vouă: Mai mare Proroc între cei născuţi din femei decât Ioan Botezătorul, nimeni nu este; iar cel mai mic, întru Împărăţia lui Dumnezeu, mai mare decât el este. (RONT 1857)

Întîlnirea lui Ioan cu fariseii, mai bine zis a fariseilor cu Ioan ne lasă o lecţie de smerenie ca la carte….

Iată

Ioan 1:19 Iată mărturisirea făcută de Ioan, când Iudeii au trimis din Ierusalim pe nişte preoţi şi Leviţi să-l întrebe: „Tu cine eşti?”
20 El a mărturisit şi n-a tăgăduit: a mărturisit că nu este el Hristosul.
21 Şi ei l-au întrebat: „Dar cine eşti? Eşti Ilie?” Şi el a zis: „Nu sunt!” „Eşti prorocul?” Şi el a răspuns: „Nu!”
22 Atunci i-au zis: „Dar cine eşti? Ca să dăm un răspuns celor ce ne-au trimis. Ce zici tu despre tine însuţi?”
23 „Eu” a zis el „Sunt glasul celui ce strigă în pustie: „Neteziţi calea Domnului” cum a zis prorocul Isaia.”
24 Trimeşii erau din partea Fariseilor.

Prima lecţie a lui Ioan: Ioan ştie CINE NU este!

Nu-i aşa că este greu? Să ştii ce nu eşti. Noi ştim cum ne cheamă, dar nu ştim ce nu sîntem. „Fraţii mei, să nu fiţi mulţi învăţători!” Credem că orice inginer auto de RAR poate deveni învăţător ale lucrurilor sfinte numai pentru că are facultăţi.. şi aşa ne-am băgat în cap că sîntem şi aia şi aia şi aia, un fel de „lingură în toate ciorbele”. Mare dar această apucătură apofatică, negaţie de sine pentru a putea apoi afirma ce sîntem de fapt. Cred că acesta este primul pas al antenticei smerenii, să ştim cine şi ce nu sîntem de fapt. Dispar comparaţiile, falsele cîntare s-au pierdut. Cu cine să te mai compari cînd ştii cine nu eşti?

Smerenie nu-i aceea să spui că eşti nimic. „Sînt un nimic… ” că Îl jignim pe Domnul. El face din nimic Ceva, noi sîntem ceva, dar ca să descoperim cine, ce şi cum sîntem trebuie să lăsăm golul, să punem cotul pe bancul de lucru şi să dăm tot jos… Aia nu, aia nu, aia nu… Îmi place să cînt, dar nu sînt cîntăreţ, îmi place să scriu, dar nu sînt scriitor, îmi place să predic, dar nu sînt predicator…

A doua lecţie a lui Ioan: Ioan ştie CINE ESTE!

Observaţi răspunsul? Nu spune, sînt Înaintemergătorul, nici Botezătorul… este un Glas, aşa cum noi sîntem o mînă, un ochi, o pleoapă, o ureche. Identitate şi întregime căpătăm cînd ne definim ca parte. Sinecdoca este cea mai bună figură de stil pentru definirea noastră (definire în sensul de limitare). Fiinţe finite, smerite fiind, ne restrîngem şi mai mult la un glas pentru cei rătăciţi, la o mînă a Domnului în spital pentru cei în suferinţă, la o ureche a Lui gata să asculte suspinul. Ce am fi despărţiţi de El? Ce-ar fi făptura-mi fără Tine…

Ce sînt? Un glas…

Grea întrebare pentru orice bărbat azi: „Cine spui tu despre tine că eşti?” Demolatoare cuvinte cînd ni le picură Duhul în urechi.

Ia să facem un exerciţiu. Cine spui tu despre tine că eşti? Scrie pe o foaie albă de hîrtie în 15 minute şi dă şi două exemple…

***

Ei i-au mai pus următoarea întrebare: „Atunci de ce botezi, dacă nu eşti Hristosul, nici Ilie, nici prorocul?”
26 Drept răspuns, Ioan le-a zis: „Eu botez cu apă; dar în mijlocul vostru stă Unul pe care voi nu-L cunoaşteţi.
27 El este Acela care vine după mine şi care este înaintea mea; eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălţămintelor Lui.”
28 Aceste lucruri s-au petrecut în Betania (Sau: Betabara), dincolo de Iordan, unde boteza Ioan.
29 A doua zi, Ioan a văzut pe Isus venind la el şi a zis: „Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii!

A treia lecţie a lui Ioan: Ioan ştie DE CE face ceea ce face!

Ioan îşi ştie slujba şi rostul. Are prezentul, dar şi perspectiva. Se înţelege pe sine în lumina celui care va răsări după el. Eu botez, dar… După conjuncţia adversativă urmează esenţa.

De aici începe redefinirea în jurul întrebărilor CINE eşti şi CE faci? Nu sînt vrednic nici măcar să încep ritualul spălării picioarelor pentru El…

Generaţia noastră, aşa cum arătam alaltăieri, nu ştie nici de ce face, nici de ce nu face ceea ce face. Ioan ştie!

El îşi ştie motivaţiile, şi-a aşezat bine atitudinea!

Al doilea exerciţiu: pe pagina cealaltă, încă 15 minute: De ce faci ceea ce faci? Dă alte două exemple…

A patra lecţie a lui Ioan: Ioan arată spre Mielul lui Dumnezeu

Greu este uneori pentru oameni din aceeaşi generaţie să îşi dea întîetate unul altuia. Ioan ştie cine nu este şi ce nu poate face, dar ştie mai bine decît ce este şi ce-ar putea face, Cine este Cel ce vine după sine, fără să-L fi văzut la lucru încă.

Cel îmbrăcat în piei de animale, sălbăticitul în pustietăţi, arată spre Mielul lui Dumnezeu, Blîndul lui Dumnezeu. Cel ce mănîncă în izolare miere sălbatică  şi locusta, arată spre Cel care a mîncat şi băut cu vameşii şi păcătoşii.

Ioan se îndepărtează de propriul sine căutîndu-se în Celălalt şi se regăseşte în slujirea Lui.

După ce îşi termină Ioan mesajul său, fariseii ştiu cine este Celălalt şi ce face Celălalt, mai mult decît ştiu despre Cine şi Ce face Ioan.

Dacă după ce am terminat de vorbit, oamenii nu ştiu mai mult despre Dumnezeul meu, dar ştiu mai mult despre mine, atunci mi-am ratat vocaţia.

***

Lui Ioan i-a rămas numele de Botezătorul şi l-a dus pe toţi coclaurii lumii ca Jean Baptiste, John The Baptist …. . Şi  la noi a rămas Ioan Botezătorul, nu Decapitatul, aşa cum Fecioarei i-a rămas numele de Mamă a Domnului Isus. Porecla Decapitatul (ca Stîlpnicul) l-ar fi pus în relaţie cu chinuitorii lui, Botezătorul îl pune în relaţie cu cel botezat.

Ioan este arhetipul celui cu adevărat smerit, a celuia care se pierde pe sine în faţa lui Cristos, ascunzîndu-se în Cristos şi în lucrările Sale.

Cine este? Este cel ce vine înaintea Celui ce vine cu adevărat…Este Botezătorul… cu apă înaintea celui cu Duh

Ce face? Face ce face ca să lucreze Cel ce lucrează cu adevărat…Este Înaintemergătorul… cu îndreptatul şi netezitul înaintea Celui Drept.

***

Ioan este smerit calculat, conştient, rece, obiectiv, raţional, a la carte.. Nu-i urmă de cerbicie şi îndărătnicie la el. Nu-i Ioan ca Nelu Plutonieru, care se bucura cînd îl strigam…”Trăţi, dom colonel”, bălăcindu-se în minciuna pe care o croiam amîndoi de-o parte şi de alta. Ioan nu-i încăpăţînat.

Ioan nu este Decapitatul, dar este cel mai Descăpăţînat dintre oameni. S-a lăsat în lucrarea Capului, DES-căpăţînîndu-se pe Sine şi de Sine cu mult înainte de a fi fost De-capitat de răi.

***

Am un prieten. Este poreclit „Nelu Baptistu” (Ce ironie, un calc după John The Baptist!). Este uşor încăpăţînat! Azi, cînd probabil îşi serbează onomastica cu apropiaţii (eu îi sînt prieten numai, nu apropiat 🙂 ), mă rog pentru el. Să-l descăpăţîneze Domnul.

Îi fac cadou azi două întrebări pentru dragul meu, Nelu Baptistu:

„Cine zic oamenii că eşti tu, Nelu Baptistu”?

„De ce faci tu ceea ce faci (meserie, profesie)”?

Cu drag,

Nu „acelaşi” (sper eu, mai ales după ce m-au forfecat şi pe mine cele două întrebări… )

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Comentarii, Meditaţii, Periegeza, pseudotratat de semantică. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

17 răspunsuri la Ioan Descăpăţînatul pentru Nelu Baptistu… Reluare

  1. bogdi zice:

    Ma bucur pentru d-voastra si pentru darul pe care Dumnezeu vi l-a dat de a intelege Scripturile !

    Am o singura intrebare, deoarece ati spus ca Ioan Botezatorul era rece: In ce sens, Ioan Botezatorul este rece?

  2. BenO zice:

    Nu prea ne place de Ioan.Sa arati spre Mielul lui Dumnezeu si sa sfarsesti prin a fi decapitat.Interesant lucru ca Domnul Isus este intotdeauna cinstit cu ucenicii Sai si le spune dinainte ce ii asteapta, necazuri, moarte.
    Poate ca intr-un fel la asta ar trebui sa ne asteptam si noi (pastrand proportiile).
    Spunea cineva:Cum se face ca lumea nu s-a putut intelege cu Cel mai sfant Om care a trait vreodata dar se impaca foarte bine cu mine si cu tine.Oare ne promite Domnul Isus o viata usoara, fara grijuri.Poate doar daca vestim un alt Isus decat Cel pe care il prezinta Biblia.

    Spre cine arat ?; sau mai bine zis pe cine vad cei din jurul meu cand se uita la mine?
    Ma trec fiori gandindu-ma ca ma arat pe mine -nimicul-in locul Altcuiva-Totul- (prin care sunt si eu ceva)

    Fie Doamne mila ta spre mine

  3. Rodica Botan zice:

    …m-am gindit ca smerenia nu poate exista decit ca rezultat al unei dragoste coplesitoare, altfel e falsa. Cind incepem sa gindim ca o avem sau si mai mult sa vorbim de ea…o pierdem. Si cred ca Ioan Botezatorul era rece sau „cool” cum zic americanii, pentruca nu cred ca constientiza starea lui de smerenie; admiratia si dragostea Lui pentru Domnul Isus il consumau fara sa lase emotii sau ginduri de analiza personala. El traia, respira o daruire totala…nu poza pentru posteritate.

    Imi insir gindurile fara vreo pretentie si posibil sa am nevoie de corectari:
    …cred insa ca, reluind ideea din celalalt blog despre „crestinul standard” noi ne pierdem adesea incercind sa intram intr-un tipar anume fixat dinainte. Iar smerenia este cred eu consecinta unei stari sufletesti…nu o stare anume pe care o putem provoca…

  4. Marius David zice:

    Draga Bogdi, bine ai venit aici. Multumesc pentru cuvintele frumoase… Ioan era rece in sensul de calculat, dar si izolat, nu era a people person, carismatic,zimbitor… etc. dar rece in acest context este calculat, obiectiv, fara trairisme ieftine,

    BenO, istoria oamenilor lui Dumnezeu nu are intotdeauna happy end. Pentru Happy End ne trebuie Hollywood, nu Holy Scriptures….

    Rodica Botan, ai dreptate, ca sa te smeresti trebuie sa te smeresti fata si in relatie cu cineva. Nu ma pot smeri fata de mine insumi, ci numai fata de cei pe care ii consider mai presus de mine, frati si surori, fata de Dumnezeu… părarile cumpătate nu se nasc decît pe cumpănă… în cumpănă trebuie saă ai întotdeauna două talere..

    Nu există creștin standard… asta este cea mai mare urîciune… Dumnezeu a creat unitate în diversitate, Diavolul a creat xeroxul spunea cineva… Noi nu sîntem copiatori, imitatori ai lui Cristos, ci trăim în El fiecare ipostaziind diferit …

  5. BenO zice:

    Si totusi cu Holy Scriptures,la urma de tot e un mai mare Happy End,cel mai mare, singurul adevarat…

  6. viorica zice:

    Cel smerit accepta orce situatie,fara cirtire.El merge bucuros chiar pe cel mai dificil drum Pentru ca nu urmareste nimic pentru sine Ioan nu a urmarit nimic pentru sine .Am citit undeva ca a fi smerit trebuie sa fii injugat cu Domnul Isus ,asa cum merg doua animale care trag la acelasi jug .Cine si-a dat mortii vointa personala poate sa faca lucrul acesta .Viata retrasa a lui Ioan ascunsa si ingropata in Dumnezeu a facut sa ajunga un mare proroc .

  7. Marius David zice:

    Aşa să fie BenO, Aşa este!
    Viorica, smerit înseamnă să stai în jug şi El în car… aia tot nu-i smerenie dacă ne credem colegi de suferinţă cu Domnul şi dacă credem că ne frecăm umerii cu El…

  8. Pingback: O beție zdravănă de Sîntu Ioan (Ioan Descăpățînatul și Nelu Baptistu) « Marius Cruceru

  9. Pingback: FIDELA-Fideluţa sau „Cum să trădezi, sub pretext că traduci” (2) « Methoughts, mefeats and medefeats

  10. Vali zice:

    A la carte, o fi, dar cu intrebarea: „Tu esti, sau sa asteptam pe altul” cum ramane?

  11. Paul Pantea zice:

    In definitiv, cred ca cea mai mare problema a omului este sa afle cine e. Sa aiba parte de acea ridicare a valului, sa se vada asa cum il vede Dumnezeu.

  12. „Cel îmbrăcat în piei de animale, sălbăticitul în pustietăţi, arată spre Mielul lui Dumnezeu, Blîndul lui Dumnezeu.” – frumos spus.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.