Ora de predicăciune

Slujba de Duminica dimineaţa în bisericile baptiste se desfăşoară cam aşa în mod tradiţional:

sursa foto Teofil Tripo

1. O oră de rugăciune cu întreaga biserică. În jur de 50 de minute.

2. O oră de studiu biblic, pe grupe sau cu întreaga biserică. Cam 45 de minute.

3. Cîteva zeci de minute de „program” (ceea ce ar trebui să fie închinare personală sau comunitară prin cîntări comune, cîntece religioase, poeme, poezii etc.) Cam 30 de minute.

4. Predica duminicală. Depinde vîrsta predicatorului. Dacă are 20 de ani, ar trebui să nu-şi depăşească vîrsta transformată în minute. Dacă se apropie de 60 de ani, atunci ar putea să predice şi o oră, dacă are ce spune.

Problema cea mai supărătoare apare la ora de rugăciune.

Din această pricină unele biserici au şi desfiinţat-o. Ora de rugăciune a devenit ori un fel de tabără de antrenament pentru tinerii candidaţi la amvon, un fel de clasa I de homiletică, ceea ce este complet greşit, ori un fel de tomberon pentru cei care nu mai pot fi „folosiţi” la Studiu şi predică, dar sînt „programaţi” acolo pentru că şi aşa s-au obişnuit cu amvonul. Să nu existe frustrări şi frustraţi. Pastori pensionari, foşti şi actuali „comiteţi” etc.

În biserica noastră ne-am luptat ca Duminica dimineaţa să ne rugăm toţi sau aproape toţi (în jur de 200 de persoane). În ultimii ani chiar am reuşit. După îndelungi insistenţe nu se mai întîmplă ce văd acum atît de supărător în alte biserici.

Ora de rugăciune devine ora de „predicăciune” în care timp nimereşte vreun rîvnitor căruia îi place să se asculte, vorbeşte cîte 50 de minute şi lasă biserica să se roage maxim 10 minute. Te urci pe pereţi de plictiseală. Normal. Epuizezi lecturile biblice din ziua respectivă şi apar noi ispite.

Dacă şi la Studiu Biblic cel care conduce ora respectivă, oră care ar trebui să fie „Şcoală Duminicală”, face la fel. Vorbeşte fără şir, dar cu puţine idei, atunci eşti gata nervos, iritat şi cu picioarele pe block-starturi ca să ieşi alergînd din biserică. Sărmanii pastori, care trebuie să ţină deja a treia predică, sînt condamnaţi. Nu mai au nicio şansă. Sînt deja programaţi pentru a deveni călcători de nervi pentru cei care au urechile bătute de cei care au stors timpul în cele două ore anterioare.

Ce-ar trebui să se întîmple la ora de rugăciune?

Depinde de cine conduce acest timp. Acest om sau această echipă ar trebui să fie oameni care ştiu cu adevărat ce înseamnă mijlocirea în rugăciune, validaţi în familiile lor ca preoţi şi mărturisiţi ca rugători.

Aceştia ar trebui să adune pricinile de rugăciune din Biserică şi, după ce ar conduce comunitatea în Laudă, Adorare, ar aşeza în faţa rugătorilor pricini concrete de Mijlocire, Cerere, începînd de la proporţii planetare pînă la parohial.

Nimeni nu se plictiseşte cînd sînt nume şi locuri, motive concrete de adus înaintea Tronului Măririi lui Dumnezeu, dar şi cel mai evlavios se poate mînia atunci cînd aşteptările îţi sînt înşelate, venind să te închini cu Trupul, ameţit de lozinci fiind de cel mîndru.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

61 de răspunsuri la Ora de predicăciune

  1. luminitas zice:

    Îmi puteți trimite vă rog pe e-mail parola de la „Predică în Biserica Creştină Baptistă “Buna Vestire” din Iaşi de Sfînta Paraschiva”?

  2. dani zice:

    Oh da. Imi place acest post. Asa ar trebui sa se intample intr-o CASA de RUGACIUNE 😀 precum ii spune numele asa.

  3. zambaccian zice:

    Trebuia sa le spuna cineva si pe astea. Iata o problema serioasa, buna de pus pe tapet la un congres baptist, in loc de refulari pe pantonime si cantari prea ritmate in randul tinerilor.

  4. Daca imi este ingaduit, o intrebare: Dvs. cum abordati calendarul de rugaciune de pe misiune.ro ? Ce prioritate ii acordati?

  5. Claudiu zice:

    Asa se procedeaza sau asa ar trebui sa se precedeze?

  6. george zice:

    „Predica duminicală. Depinde vîrsta predicatorului. Dacă are 20 de ani, ar trebui să nu-şi depăşească vîrsta transformată în minute. Dacă se apropie de 60 de ani, atunci ar putea să predice şi o oră, dacă are ce spune.”
    Interesant! Nu m-am gandit la asa ceva. Cred ca, in principiu, e o regula foarte buna …

  7. razvan zice:

    Ce conditii trebuie sa implinesc pentru obtinerea parolei? Ma refer la postarea recenta, postarea cu predica.

  8. Roberts zice:

    Am eu alta solutie. Treceti la penticostali. La ei se pare ca rar vezi plictiseala la rugaciune.

    • De ce, parca si baptistii se roaga cu ochii inchisi(?)

    • Marius David zice:

      Roberts, scuteşte-ne cu astfel de balonaşe. Cînd te hotărăşti să vorbeşti serios şi despe realitate, ridică două degete.

      • Roberts zice:

        🙂 reactia a fost cea asteptata, dar riscul a fost asumat. Afirmatia nu a avut nimic subversiv dar, pe cand tastam am realizat ca suna malitios. Nu am mai avut chef sa o schimb. Sincer, aceasta problema cu plictiseala la rugaciune nu prea o intalnesti, pur si simplu, in bisericile penticostale. Cred ca daca o biserica a ajuns sa se plictiseasca de rugaciune rezolvarea nu e in nici un caz in schimbarea modului de desfasurare, asa cum propuneti aici. Problema a trecut de stadiul in care ar putea fi rezolvata cu un meserias in Cereri, Mijlociri etc.
        P.S. scrisul ar trebui sa fie si o activitate ce poAte fi comparata cu purificarea unui metal: ridica temperatura pana la nivelul la care zgura iese la suprafata si poate fi separata. Pentru cineva care scrie mult, sunteti, inca, destul de „iute la manie”, cel putin „in scris”. Sper sa treceti peste tonul meu condescendent. Desi, daca ma gandesc bine, avand in vedere ca sunteti pedagog nu prea sunt sanse. Iar suna malitios. Dar nu am chef sa mai schimb.

        • Marius David zice:

          draga Roberts, nu sînt iute la mînie, sînt tranşant, n-am timp de pierdut, aşa ai fi şi tu, dacă printre cele 1000 de comentarii la care ai avea de răspuns s-ar strecura un asemeea îndemn. Think!

          IAr la clasă, da, sînt ironic-tăios uneori, alteori de-a dreptul cinic, dacă mi se dau motive.
          Sînt în bisnisul de cioplire de oameni şi am tot felul de instrumente., chiar şi dalte foarte ascuţite. Aşa cum au fost folosite pe mine, aşa le folosesc şi eu pe alţii.
          bucură-te că nu te întîlnieşti cu mine la clasă.

        • Highlander zice:

          Probabil nu se plictisesc, pentru e rugaciune comuna si ca atare nu dureaza atat de mult. No offence fratilor nostri penticostali autentici, dar sa nu-ti spun eu, Roberts, ce am vazut ca fac si UNII TINERI in timpul rugii comune la fratii penticostali…, pe unde le umbla ochii si mainile. Mai ales la conferinte. Poate is exceptii dar vazusi de cateva ori cu ochii mei. Ideea e ca indiferent de confesiune, omul e tot om, firea e tot fire, plictisul e tot plictis, ispita e tot ispita. Probleme sunt peste tot.

          • Marius David zice:

            păi… ochii închişi şi mîinile împreunate, apoi legaţi-i cu lanţul de bancă, fetele într-o parte, băieţii într-o ată parte, puneţi şi zăbrele, e mai simplui.

            • Asta cu fetele in alta parte e gresita. Ca daca se mai nimereste sa fie si doua loje fata in fata, in una baieti, in alta fete (la mijloc legandu-i tavanul alb) atunci sa vezi ce-o fi cand fratii se roaga cu ochii inchisi si, deci, nu se uita nime… 😀

  9. Cristi B zice:

    „Epuizezi lecturile biblice din ziua respectivă şi apar noi ispite”
    Pentru a evita alte ispite, ar fi indicat a se citi o carte, iar cînd se golește biblioteca, ar fi cazul să faci ceva pentru a schimba mersul lucrurilor.

  10. Sali Sabri zice:

    „Sărmanii pastori, care trebuie să ţină deja a treia predică, sînt condamnaţi. Nu mai au nicio şansă. Sînt deja programaţi pentru a deveni călcători de nervi pentru cei care au urechile bătute de cei care au stors timpul în cele două ore anterioare…”

    Cata dreptate aveti! Am trecut prin asta de multe ori. De vreo doua ori le-am soptit fratilor: „Eu nu mai predic azi, va rog sa predicati dvs.”

    E foarte, foarte frustrant!

  11. ACIDUZZU zice:

    Frate Marius,
    Ati punctat cum nu se poate mai bine despre rolul, importanta si conditiile pentru ca o rugaciune (inchinare de grup) sa fie de calitate si ca o jertfa de bun miros „ca tamaia…” inaintea Domnului.
    Astfel,
    „Ce-ar trebui să se întîmple la ora de rugăciune?
    Depinde de cine conduce acest timp. Acest om sau această echipă ar trebui să fie oameni care ştiu cu adevărat ce înseamnă mijlocirea în rugăciune, validaţi în familiile lor ca preoţi şi mărturisiţi ca rugători”;
    sau,
    „Nimeni nu se plictiseşte cînd sînt nume şi locuri, motive concrete de adus înaintea Tronului Măririi lui Dumnezeu, dar şi cel mai evlavios se poate mînia atunci cînd aşteptările îţi sînt înşelate, venind să te închini cu Trupul, ameţit de lozinci fiind de cel mîndru”,
    sunt caracteristici neschimbabile si indispensabile intr-o inchinare, incepand de la individ spe colectivitate, de ‘a „madular” spre intreaga Biserica !
    Sa fiti binecuvantat de Domnul pentru aceasta postare atat de relevanta !
    Este la polul opus celei din poezia pe care va cer ingaduinta de a o posta aici (chiar daca nu va place acest stil, acest gen de poezii…) Multumesc frumos !

    RUGĂCIUNI…
    ”ETNOBOTANICE” !
    Luca 18:9-14; 1 Corinteni 14:15;
    1 Tesaloniceni 5:17,19;Psalm 32:3-7.

    O istorioară spune
    Cum că s-a îmbolnăvit
    Grav, curata rugăciune…
    Doamne, cât s-a chinuit !

    Şi au dus-o-n graba mare
    La urgenţă, la spital ;
    La doctorul… ‘’Nepăsare’’
    Ce-a trat-o-n aşa hal

    Încât, dup-o scurtă vreme
    Rugăciunea a…murit !
    Şi au început să cheme
    Lumea, pentru prohodit…

    După slujbe-n mare-alai,
    Cu pomelnice, tămâie,
    După mari jeliri şi vai…
    (Ar fi vrut ca s-o învie !)

    Târziu de tot, în faptul serii,
    Dup-o slujbă-ndelungată
    În…’’Cimitirul Uitarii”
    Au lăsat-o îngropată…

    Şi-au uitat să se mai roage,
    Şi-au uitat să mai respire…
    Iar pământul îi atrage
    Mai adânc, în nesimţire…

    Pentru suflet, rugăciunea
    E ozon de-nviorare ;
    Ce înfrânge-ntinăciunea
    Primenind pe fiecare

    Ce-i cuprins de dorul sfânt
    De-a trăi frumos, curat,
    Dup-al Domnului Cuvânt ;
    De păcat descătuşat !
    Rugăciunea e-o cântare
    Pentru-un suflet mântuit ;
    Îl înalţă-n larga zare
    Plin de dor de infinit !

    Dar, au născocit de-ndat’.
    Falsă şi-artificială,
    Rugăciunea-surogat :
    Fariseică, de fală !

    Laude curg cu duiumul
    Despre ce-au făcut şi-au dres ;
    Ce frumos se-nalţă fumul
    De tămâie, tot mai des…

    Zeciuielile, în toi,
    ( ‘’Ziua Roadelor’’ sub Har ! ) ;
    Tot mai străini şi mai goi
    Aduc…izmă si mărar !

    (Plante, astăzi interzise
    Cum c-ar fi narcotice !
    Totuşi, încă sunt prescrise
    Ca…antibiotice !)

    Tot verdeaţă aromată,
    Condimente pe alese;
    Şi-o viaţă necurată,
    Poticneli adânci şi dese…

    Sunt cuprinşi de necredinţă
    Când cer ‘’semne şi minuni’’ ;
    Au uitat de pocăinţă,
    Pentru ei vânând cununi…

    De acelea vestejite :
    Numai paie, fân sau pleavă !
    Suflete nepocăite,
    Domnul nu primeşte-n Slavă !

    Însă lor nici că le pasă,
    Ei au o ‘’doctrină’’ nouă ;
    ‘’Revizuită’’-n…altă Casă,
    (Inima-mpărţită-n două) !

    Strigă tare, cu putere
    (Ei aşa zic…că se roagă !) ;
    Cheamă Duhul de-nviere
    Peste…oase fără vlagă !

    Peste părtăşii străine,
    După cum se poartă voga ;
    Peste-nchinăciuni meschine
    Cu şamani, mantre şi yoga…

    ‘’Artistice’’ temenele
    Etalează şi dezvoltă ;
    Plină Casa e de ele
    Pan-acolo sus, sub boltă…

    Plini de o dezinvoltură
    Îşi încep o…’’disertaţie’’ ;
    Oratori prea-plini de ură
    Ce-au ajuns la…saturaţie…

    De la Domnul cer un ‘’semn’’
    Care să le-arate calea…
    Dar vorbind cu…limbi de lemn,
    Cinici şi de toată jalea….

    Cer o…’’ungere curată’’,
    ‘’Proaspătă’’, peste făpturi ;
    Peste-o viaţă neschimbată,
    Scârţâind din-cheieturi…

    Cheamă întru vindecare
    Vracii, dintre cei mai noi;
    Ca să intre-n Adunare
    Dracii, care-s mai ‘’de soi’’…

    De când s-a dat ‘’dezlegare’’
    La…narcotice uşoare,
    Nu e mult ca-n Adunare
    Să pătrund-a-‘’mprospătare’’

    Etnobotanicele stări
    Ce-i vor transporta-n…’’Nirvana’’ ;
    Vor primi…’’teleportări’’
    Drept în fata lui Satana !

    Şi vor inhala arome
    Cu extaticele stări;
    Tânjind după noi…Sodome
    Pregătite-n depărtări…

    Izmă, chimen şi mărar,
    Usturoi si praz şi mentă;
    Vor schimba trăirea-n Har
    Cu o viaţă mai dementă…

    Cuprinşi de-o ‘’beţie sfântă’’
    Ei vor rezolva impasul ;
    Rugăciune nouă cântă
    Toţi, bălăngănindu-şi pasul…

    …Adunaţi sus, pe un deal,
    Scrijelindu-se de zor ;
    Toţi proorocii lui Baal
    Privesc spre acest popor

    De ‘’închinatori voioşi’’
    Care cad de-odată-n transă ;
    Sunt atat de bucuroşi
    Că li s-a mai dat ‘’o şansă’’ !

    Când i-a beştelit Ilie,
    Au rămas muţi de ruşine;
    Nu ştiau ca o să fie
    Iarăşi vremi de păgânime…

    ………………………………………………………….

    …Pe mormântul rugăciunii
    Îngropată-n ţintirim ;
    Cresc stufoşi toti mărăcinii
    Firi-n care-acum trăim !

    Şi aşa…, ‘’etnobotanici’’,
    Vom trăi vieţi ‘’paralele’’ ;
    Mai străini şi mai satanici,
    Pe veci separaţi de stele !

    ACIDUZZU, 03.01.2011

  12. Liviu zice:

    Asa stiam si eu ca e structura ”clasica” a inchinarii baptiste. Observ insa ca scoala duminicala s-a cam ”evaporat” . Si nu doar dintr-una din bisericile ”baftiste”…

    • ACIDUZZU zice:

      @Liviu,
      Cu tot respectul pentru anumite postari de calitate, chiar daca nu urmarati lectiunile scolii duminicale in vreun fel sau altul intr-o biserica…”baftista” ci intr-una paralela (ma refer la vreuna cat de cat…crestina) totusi se impune din partea unui musafir paralel postarii, o anumita…echidistanta care sa „transpire” putin respect pentru gazda si ceilalti musafiri ai sai !
      Se poate insa sa ma-nsel ! (in privinta dumneavoastra, desigur…)

  13. eLioR. zice:

    eu cred ca ii o problema cu predicatorul care se gandeste ca poate plictisi auditoriul sau ca nu-l poate trezi. cel mai important insa ii cu ce ramane omul dupa ce asculta predica. de cele mai multe ori ramane cu nimic, din pacate.

    recent am ascultat o predica de 2 ore si nu-mi venea sa cred cum o trecut timpul asa de repede si n-am bagat de seama. unii spun intr-o juma` de ora ce spun alti grei : )) in 5 ore.

  14. miculteolog zice:

    Nu stiu voi cum sunteti dar eu ma inteleg mult mai bine cu generatie pensionarilor :)).
    Oricum, ce se intampla cu cei care nu adopta strategia traditionala?

  15. Imi pare rau dar nu pot fi de acord cu criteriul varsta/timp de predica.
    Daca predica ar fi dupa povesti din viata, atunci poate.

    • Marius David zice:

      Ei, lasă că mai îmbătrîneşti tu şi va mai treubui să asculţi şi din bancă să vezi cum este… 🙂

      aş fi interesat si de ceva argumente, dacă ai…
      eu tocmai asta spun… pentru experienţă nu există shortcuts.

  16. Turcu Gheorghe zice:

    Intrebare netendentioasa: este o problema daca biserica se roaga si din sezut cateodata? Se spune ca Dumnezeu se uita la inima, la sinceritatea si smerenia inimii noastre si ca nu pozitia ar conta in primul rand.

    Un raspuns pastoral va rog.
    Multumesc

  17. Vasilis zice:

    ar fi mai bine daca la ora de predicaciune o persoana ar aduce un singur indemn nu pe toate… asa poate ar fi mai atent si mai concis in ceea ce spune si n-ar mai fabula si inventa predici care sa indemne, cica, la rugaciune.

  18. Eu nu as pune rugaciunea si studiul biblic in aceeasi oala. Doar daca punem si predica.

    Sunt de acord ca la timpul de rugaciune trebuie sa fie … rugaciune. Dar, uneori, la studiu se impune monologul daca cine prezinta studiul are de prezentat ceva.

  19. Ovi zice:

    Va rog frumos, imi trimiteti si mie parola? Multumesc frumos.

  20. Emy zice:

    Nu stiu daca sunt in masura sa imi dau cu părerea, dar sunt de părere ca plictiseala e din cauza celui care vorbeste și a ascultătorilor, în egală măsură. Daca cel din fata bate câmpii, e o situatie, dar cred că de cele mai multe ori, problema vine de la noi, cei care stam in banci: asteptam ca cel care vorbeste să ne spună nu stiu ce noutăți sau nu stiu ce chestii, uitand adevaratul motiv pentru care suntem acolo: PĂRTĂȘIE CU DUMNEZEU și cu fratii, închinare, laudă.
    Fiecare membru din biserică este un MĂDULAR și trebuie să contribuim fiecare la lucrare, dar sincer în prezent Trupul lui Hristos e paralizat în proporție de 90%. Sună poate cam dur, dar e realitatea.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.