Începe Stagiunea 2011-2012 – De ce merită să mergi la Concertele de la Filarmonică?

Azi dimineaţă m-am oprit la Filarmonica din oraşul nostru cu treabă. Domnul director a fost foarte amabil să mă invite la o cafea şi am început o discuţie despre starea artei muzicale în urbe.

sursa foto- google panoramio

În ciuda eforturilor entuziaste ale manageriatului artistic, în ciuda cîtorva iniţiative lăudabile, domnul director îmi spune că publicul orădean este excelent, binevoitor, dornic de cultură muzicală, dar absent… din sala de concert.

Este păcat… de ce?

1. Noua formulă a orchestrei, aşa cum subliniam şi în alte postări sună bine. Dacă unii dintre noi eram dezamăgiţi prin anii 90 de prestaţia orchestrei orădene, acum, odată cu primenirea unor partite, se simte un suflu nou şi nu numai la suflători. Apariţia unor şcoli superioare de muzică în oraş a creat o competiţie benefică între instrumentişti.

2. Paleta stilistică este mult mai largă decît în anii trecuţi. Genuri noi, instrumente noi, instrumentişti noi, compozitori noi, muzică veche şi modernă au început să se perinde pe scena Filarmonicii. Îmi aduc aminte concertul pentru Saxofon, programul de muzică americană, dar şi concertul de debut solistic al domnului Bogdan Cocora sau a domnişoarei Tonea. Acest fel de iniţiative vor continua. Secţiunea de debuturi va fi serios reprezentată în acest nou an. De asemenea, vorbind de instrumente neobişnuite cu filarmonica, în 29 septembrie vom avea concert de acordeon. Dirijor Herman Engels din Belgia şi Ludo Marien (Belgia) la acordeon. Colaborarea cu dirijori de talie internaţională, precum a fost concertul de anul trecut cu Maestrul Pautza – Listz este un exemplu. A propos… acest concert a fost în primă audiţie la Oradea.

3. Programele de încurajare a publicului tînăr sînt adaptate pentru diferite categorii, abonamente pentru studenţi, elevi, grup… Chiar astăzi discutam ideea de a da un abonament la 25% din preţ, dacă un tînăr aduce încă doi sau trei prieteni.

4. Sala Filarmonicii din Oradea este una dintre sălile lăudabile din punctul de vedere al acusticii şi sonorităţii. Acest lucru îl spune maestrul Sabin Păutza, care a concertat în diferite săli din România şi din lume. Cu această ocazie mi-a realizat şi un top al sălilor de concert din România, chestiune despre care voi de-scrie cu altă ocazie.

5. Experienţa unei audiţii live nu se poate compara cu niciun sistem audio. Da, ştiu, mai ales pentru generaţia tînără este o competiţie nedreaptă între sistemele electronice de redat şi muzica din sala de concert… dar experienţa nu se poate înlocui.Mă gîndeam zilele acestea că am vizionat de multe ori zboruri pe computer, dar nu se compară nimic cu vîntul care îţi trece pe lîngă urechi, fîşîitul suspantelor, plutirea din realitate.

6. Filarmonica din Oradea are cîţiva clienţi credincioşi, publicul iubitor de muzică clasică, dar, din păcate, din motive biologice, pe cale de dispariţie. Am întîlnit în sala de concert şi în pauze persoane extraordinare. Pauza concertului poate fi o cale de socializare excelentă şi un prilej de schimb de idei, dar şi de cărţi de vizită 🙂 . Aici mi-am cunoscut profesorul de violoncel, prieteni care cîntă la instrumente care îmi sînt dragi, vioară, clarinet, oboi. În felul acesta am putut ajuta, într-o formă de mecenat minor şi incipient, copii care doresc să studieze.

7. Stimaţi concetăţeni, ca să fiu mai clar, dacă nu mergeţi la concerte şi nu vă interesează viaţa muzicală a cetăţii… măcar din mîndrie de bihorean, care ştiu că există din plin… umpleţi de cîteva ori sala de concerte. Dacă nu se întîmplă acest lucru…. o raportare de ani la rînd… sala plină 60%, sala plină 50%, sala plină 43% va duce la tăierea Filarmonicii din Oradea de pe harta muzicală a ţării şi devenim, ceea ce şi bănuiam că sîntem, un simplu tîrg de provincie. Vom merge la Cluj, Arad, Timişoara, Satu-Mare ca să mai ascultăm un concert pe viu.

Deci… fie din simţ estetic sau măcar din patriotism local.. profesori, studenţi, elevi… încolonarea şi „cu cîntec … înainte…. marş” spre Filarmonică.

A propos … le sugerez colegilor de la muzică o oră de practică muzicală pe care să o sacrifice în analizarea concertului de fiecare joi.

Dacă s-ar întîmpla aşa ceva în Liceul de muzică? Dar la Univeristatea din Oradea sau Universitatea Partium sau Universitatea Emanuel?

Iată programul de mîine seară:

15 septembrie

Deschiderea stagiunii

G. Enescu:

Rapsodia romana nr. 1 în La major, op. 11/1

– 130 de ani de la nasterea compozitorului

H. Wieniawski:

Concert nr. 2 pentru vioara si orchestra în re minor, op. 22

B. Bartók:

Concerto – pentru orchestra

– 130 de ani de la nasterea compozitorului

Dirijor: Romeo Rîmbu

Solist: Gabriel Croitoru – vioara

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Începe Stagiunea 2011-2012 – De ce merită să mergi la Concertele de la Filarmonică?

  1. Excelenta pledoarie,multumesc in numele muzicii live si a tuturor celor ce o slujesc

    • Marius David zice:

      Da, concertul de joi a fsot extraordinar, aş fi făcut o cronică, dacă aveam timp.,
      începtul de an ne dă foarte multă bătaie de cap.
      noile responsabilităţi… schimbarea legii învăţămîntului etc. dar ce bine că există muzica..

  2. Pingback: Top 10 greşeli pe care le fac studenţii la început de an universitar | Marius Cruceru

  3. Pingback: Top 10 greşeli pe care studenţii le fac la început de an universitar | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s