Mic ghid de folosire a pastorului

Întîmpinare: rîndurile de mai jos (un fel de pamflet) nu au de-a face cu situaţia mea la Aleşd.

Pentru utilizarea în condiţii optime a pastorului se procedează în felul următor:

1. Se ia pastor tînăr, proaspăt absolvent de seminar, se invită la masă şi se instruieşte în felul următor: „Frăţioare, eu nu ştiu ce aţi învăţat voi acolo la seminar, dar la noi … aşa se face”. În acest fel tînărul va fi obligat să respecte obiceiurile locului, apucăturile de neam şi tradiţiile puternic înrădăcinate în mintea enoriaşilor, chiar dacă nu au legătură cu .. sau contrazic Scriptura. Instruirea trebuie făcută cît mai rapid, ca nu cumva entuziastul să se apuce să predice vreo boroboaţă. Dealurile noastre au pruni şi vii, plus alte bogăţii naturale.

2. Dacă tînărul absolvent nu este căsătorit, trebuie neapărat invitat în casă cu fete. I se explică pe îndelete care dintre dînsele a făcut sarmaua şi dulceaţa (chiar dacă nu este adevărat… reclama contează). După masă omul trebuie dus în curte să vadă zestrea, tractorul, serele şi … „nu vă îngrijiţi, Domnul va purta de grije… staţi la noi!”. Trebuie însurat repede şi fără anestezie, că-i băiat bun, să nu ratăm sezonul de ordinări de toamnă. Dacă are tupeul să îşi ia nevastă din altă parte, atunci se va practica o duşmănie consistentă cu împotriviri la Adunarea Generală, să se înveţe minte ca a doua oară să nu mai facă aşa ceva.

3. Dacă este căsătorit, trebuie avut grijă de soţie. Aceasta trebuie luată într-un grup de surori binevoitoare care să îi explice cum şi ce ca nu cumva să fie detronate prin implicarea dînsei în slujirile bisericii şefele de clan.

4. La apropierea de subiectul banilor, situaţia trebuie pregătită cu grijă şi din timp prin aluzii, trimiteri şi învinovăţiri: „Scriptura spune să nu mîncăm pîinea lenevirii, la noi sînt mulţi pensionari, noi nu putem, cine nu munceşte nici să nu mănînce, noi toţi muncim… „. Omului trebuie să i se sugereze clar şi fără împleticiri că trebuie să de descurce, eventual să devină un sponsorizat de profesie.

5. Dacă tînărul rămîne în parohie, atunci trebuie ţinut din scurt prin exprimarea deschisă şi pe la spate, din toate direcţiile şi unghiurile posibile a acelor frustrări care-l pot ţintui la locul lui, altfel şi-o ia în cap: „predica-i prea lungă, nu se fac vizitări, noi nu asta aşteptam”. Dacă predică prea scurt, atunci trebuie să i se sugereze că nu se pregăteşte destul şi turma n-are hrană, dacă vizitează prea… atunci ne spionează. Oricum ideea este că „oricum nu-i bine”.

6. Din cînd în cînd se va mări salariul, dar numai în funcţie de ce se cere de la Comunitate, acolo unde îşi duce el taxele, în rest omul trebuie să se descurce cum poate, iar dacă cumva şi-a luat vreun hîrb de maşină, atunci poate fi considerat bogat şi dărnicia din bunuri poate fi redusă drastic şi substanţial.

7. Prieteniile. Este foarte important ca cei mai potenţi financiar din comunitate să îl tutuiască imediat, apoi să îi îndese vreo 50 de roni pentru „nevoi personale”. Dacă se poate, tînărul naiv trebuie cumpărat rapid şi supus intereselor acelora care conduc biserica prin capsa de la portofel. Dacă are cumva gură mare, trebuie de îndesat mai mult, nişte oferte irezistibile, un concediu „împreună”, o maşinuţă împrumutată, o chirie „pe gratis”, ceva de felul acesta, în aşa fel încît respectivii să poată spune în momente critice „las, bă, că am rezolvat-o cu popa nost… are ochii acoperiţi cu suta”.

8. Tinerii trebuie să încerce să îl pună în situaţii penibile. Neapărat. Se vor folosi jocurile de revelion. Dacă fraierul joacă jocul ăla cu apa, cu făina şi este tot plin de materii care îl pot face caraghios, se va face rapid o poză, un filmuleţ ceva, care trebuie să ajungă pe facebook sau pe youtube. Se poate folosi şi jocul de fotbal la care proaspătul pastor s-ar putea să răcnească sau să fauleze. Aceste situaţii sînt aur curat spre discreditare. Pierderea credibilităţii este un lucru important, dacă vrem să ne manipulăm cum trebuie pastorii.

9. Dacă are copii, aceştia trebuie învăţaţi la prostii, ca să avem motiv: „păi şi Smărăndiţa popii face asta şi asta… şi ea a fost cu noi!”. Copiii reprezentă un capitol separat şi foarte important. Vezi anexele privitoare la soţie şi copiii, la finalul manualului extins.

10. În cazurile în care nu ne mai înţelegem deloc cu dînsul, atunci trebuie ameninţat tot timpul cu plecarea, „noi v-am pus, noi vă votăm împotrivă”, „aici mîncaţi o pîine, dar nu ştiu cine vă mai ia…. „…

Ghidul de faţă se poate completa la nevoie şi se poate adapta în funcţie de nevoi şi loc.

Fericită folosinţă!

 

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, zîmbetu din colţu gurii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

36 de răspunsuri la Mic ghid de folosire a pastorului

  1. Marinel zice:

    Deşi nu este prea plăcut să constaţi câte adevăruri sunt în cele (doar) zece puncte, m-am amuzat teribil de formularea lor. Şi mă gândeam la entuziasmul cu care plecaă unii tineri păstori din seminar şi cum sfârşesc plecând în baza cunoscutului „Veni, vidi… vax!” 😀
    P.S. După ce am citit „Ghidul de faţă se poate completa la nevoie…”, primul gând a fost… „piei, ispită”… 😀

  2. Marius David zice:

    Da, din păcate este adevărat. Mi-a venit ideea după ce am discutat cu cîţiva dintre absolvenţii noştri din acest an şi din anii trecuţi. Ei întîmpină astfel de încercări pe unde ajung.

    • ACIDUZZU zice:

      Frate Marius,
      Stiindu-va nu numai un bun pastor, devenit pastor datorita chemarii, vocatiei, cat si un bun dascal care stie a se adanci in psihologia „scolerului”, cunoscandu-i toate „chichitele” manifestarii psiho-somatice, dincolo de aparente inselatoare…(oare nu determinat de aceasta cunoastere disecati atat de minutios, totodata si ca un bun…”pamfletar”, intentiile aparent eminente ale celor pe care ii formati ca viitori pastori sau, cum zicea pe vremuri fratele Bunaciu: „Mai, nu toti veti ajunge doctori in teologie, dar oarece felceri tot veti ajunge…”
      Cu permisiunea dumnevoastra voi posta aici o poezie care oglindeste ca fapt istoric drama celor care fac din slujirea de pastor doar o simpla si banala meserie.
      Dar, atentie fratilor si confratilor vizitatori pe acest blog ! Poezia nu este una care se poate citi in biserica (nu din cauza „lungimii” ei). Citind-o sau reitand-o riscati sa fiti intrerupti probabil chiar de pastorul bisericii…Stiti dumneavoastra de ce !

      VIS DE PLEAVA…

      2 TIMOTEI 4:10; FILIMON 24

      Un vechi proverb hindus ne spune
      Despre cei cu vise mici:
      “Găina, ideal îşi pune
      Un morman de pleavă-aici !”

      Dima, tot aşa visează,
      Tragic şi neîmplinit;
      El, un ucenic cu vază,
      Ce-şi începe strălucit

      Ucenicia lui cu Pavel,
      Debutând-o luminos;
      Plin de râvnă şi de zel
      Dar sfârşind fără Hristos…

      El e-un cavaler pe drum,
      Hidalgo, al tristelor figuri…
      Pentru lumea de acum
      Părăsind învătături,

      Sfaturi ce musteau de viaţă
      Şi-o slujire cu renume;
      Se pierdu deodată-n ceaţă
      Pentru dragostea de lume…

      Fost coleg deopotrivă,
      Cu-Aristarh şi Timotei;
      Azi pluteşte în derivă
      Şi înstrăinat de ei…

      A avut ca buni tovarăşi
      Dragi, pe Marcu şi pe Luca;
      Astăzi este singur iarăşi
      Dima, dus precum năluca…

      …La Colose, doar în treacăt
      Poposeşte-n Adunare;
      Doar o clipă-i plin de freamăt
      Şi topit e-n…depărtare…

      Ţinta lui e Tesalonic,
      O statornică-Adunare;
      De faimă e mult prea dornic,
      Vrea s-ajungă…păstor mare…

      Stă un timp pe la balcon,
      Fofilându-se-n tăcere;
      Trece drept ins cu blazon
      Şi dând mâna cu plăcere

      Când în stânga, când în dreapta,
      Spre a fi băgat în seamă;
      Si pândind, stă şi asteaptă
      Clipa, când pe el îl cheamă

      Să se urce la amvon,
      Să rosteasc-o…”disertaţie…”
      Să fie amfitrion
      Peste-o sfântă congregaţie…

      Predică licenţiat,
      Punctele le are-n minte;
      Uită ca l-a plagiat
      Pe Pavel, în gânduri sfinte !

      Visul lui e vis cu vază,
      Chiar de-acolo, din balcon;
      Şi visând, el plagiază
      Predica lui cu…blazon…

      Fraţii sfinţi l-au depistat
      Repede pe Dima, trist;
      Pavel i-a avertizat
      Cum că vine Anticrist…

      Dima, existential,
      E-o imagine-aşa clară;
      E un puzzle-aşa…mortal
      Din trei piese şi-un…AFARĂ !

      Când isi scrie epistola
      Cea de-a doua, cu mult drag,
      Timotei sfârşise şcoala…
      Pavel, aştepta în prag

      Gata,pregătit de drum,
      Ca să-şi ia in cer cununa…
      Şi-şi aduce-aminte-acum
      Cum Dima, pe totdeauna

      Din iubire pentru lume
      Părăsi tot ce e sfânt;
      Cerul, ca să-şi fac-un nume
      Şi-un…epitaf pe mormânt…

      “Dima, el m-a părăsit
      Din dragoste pentru lume…
      Şi pe el mult l-am iubit
      Dar, pierdut e în genune…

      Eu mă duc să-mi iau cununa,
      Răsplata de preţ din slavă;
      Dima, pentru totdeauna
      Se-alege cu-n vis de…pleavă!”

      Şi-a plătit un preţ imens
      Pentru clipa cea de lut;
      Crezul nu i-a fost intens
      Şi-a sfârşit în visu-i slut…

      A născut o generaţie
      De…sinucigasi de schimb !
      De renunţători, o naţie,
      Trăind vise fără nimb…

      ACIDUZZU, 26.04.2010,

  3. 11. Dacă în ciuda tuturor metodelor „noastre” frățiorul dă dovadă de verticalitate atunci recurgem la operațiunea „citatul”. Cât mai multe persoane trebuie (dez)informate despre ce a spus păstorul despre ele, despre alții și despre orice. Bineînțeles, din surse sigure sau chiar de la propriile urechi. De aici va reieși că: își bârfește enoriașii, nu iubește biserica, este un mercenar și (favorita mea, mi s-a întâmplat) nu se joacă cu copiii, l-am vizitat – inopinat 🙂 – și nu se joacă cu copiii…
    Frate Marius,
    Ați deschis un subiect vast care s-ar putea să le dea idei… unora 🙂 .

    • Marinel zice:

      Frate dragă, staţi liniştit, nu de idei duc lipsă unii… 🙂
      Şi chiar că subiectul e vast,,, şi cu o grămadă de… appendix-uri 🙂

    • Marius David zice:

      A, e bună adăugirea.
      Nu, ide-orţii au idei oricum, de aici vine cuvîntul idiot, de la ideoaie.
      Nu vă îngrijoraţi… pe cele mai bune le-am păstrat pentru postări viitoare, n-au ei idei cîte le pot da eu.

  4. Sinela zice:

    Am auzit o ilustrata care nu mi-o amintesc foarte exact dar imi place gandul ei.
    Domnul Isus se intalneste cu un olog, apoi cu un orb si ii intreaba de ce plang: la care I se raspunde: „Sunt olog/orb”
    si Domnul Isus ii vindeca.
    Apoi se intalneste cu un pastor si il intreaba de asemenea, de ce plange; la care I se raspunde „Sunt pastor”
    si Domnul Isus se pune si plange impreuna cu el.

  5. Marius Tepelea zice:

    Iubite frate Marius, plin de haz dar si adevarat tot ce ai afirmat despre posibilele ispite ale unui tanar teolog. Eu pot adauga ca se potriveste textul oricarui tanar absolvent de teologie, indiferent de confesiune.
    De-am sti cea asteapta Domnul de la noi, poate nu ne-am duce asa de repede spre consacrare.
    Marius Tepelea

    • Marius David zice:

      Draga Marius, acum cînd mi-ai scris, m-am gîndit la ce-a păţit colegul meu de cămin, acum preot ortodox, imediat ce-a ajuns la parohie. Acum înţeleg de ce fugea Ioan Gură de Aur şi Augustin şi alţii, cum fugeau de hirotonisire.

    • george zice:

      Nu „asteptarile Domnului” sunt problema, ci asteptarile (aspiratii, pretentii, asteptari gen „covorul rosu”, etc.) noastre, fie ca suntem pastori sau enoriasi …

  6. Sinela zice:

    Ma gandesc ca cei chemati la aceasta lucrare au sunt atrasi din doua parti:
    daca raspund chemarii, le este greu, si unora mai greu ca la altii;
    daca refuza chemarea le este si mai greu pentru ca nu au ramas in voia Domnului.

  7. Daniel Boboescu zice:

    Teoretic, toti stim cum si ce ar trebui sa faca un pastor, dar in practica lucrurile stau altfel. Un procent destul de scazut dintre tinerii absolventi de TP intra in lucrare… si o buna parte din cei care intra repede, atrasi de promisiunile unei sponsorizari, insa fara sa se gandeasca serios la chemare, ies la fel de repede. Un lucru este cert: Scoala nu iti da chemarea de a fi pastor! Scoala te poate ajuta, eventual, sa-ti descoperi chemarea. Si un om chemat de Dumnezeu in aceasta lucrare, cred ca este constient ca se va confrunta cu atitudini, vorbe si fapte menite sa-l discrediteze, dar el ramane credincios in ciuda necredinciosiei, neadevarului si ponegririi din partea enoriasilor. Cred ca trebuie sa-i aparam pe pastorii tineri, care au chemare din partea lui Dumnezeu si sunt „incoltiti” din toate partile de oameni firesti, care sunt gata sa-i sfasie. Sa ne rugam pentru ei, ca sa fie biruitori pana la capat.

  8. SI pastorii au un ghid de folosire a bisericilor…

  9. ACIDUZZU zice:

    Frate Marius,
    Nu vi se pare ca acest subiect este si o „capcana” pentru cei care intentioneaza sa desacralizeze randuiala pusa de Domnul Isus in Efeseni 4:11-20.

    Banuiesc ca a fost „cam mult zgomot” in discutiile despre care marturisirati aici pe blog:
    „Da, din păcate este adevărat. Mi-a venit ideea după ce am discutat cu cîţiva dintre absolvenţii noştri din acest an şi din anii trecuţi. Ei întîmpină astfel de încercări pe unde ajung.”

    Si stiti de ce ?
    1. Pentru ca unii au privit pastoratia doar ca pe o profesie, nu ca pe o chemare, ca pe o vocatie de care sunt constienti. (De fat ati mai spus-o si altadata…)
    2. Pentru ca, unele biserici, cer un pastor de la Domnul si apoi il considera „cal de targ, cautat in gura dupa dinti…” (iertati-mi exprimarea !)
    De aici si dilema, capcana…

  10. george zice:

    Iata cateva posibile cauze ale problemelor:
    – caprele sunt mai multe (sau mai vocale) decat oile
    – intrarea prematura in lucrare (pastor fragil, neexperimentat)
    – dependenta financiara de oameni (enoriasi, sponsori, etc)
    – neaplicarea principiului pluralitatii in conducerea bisericii, asumarea rolului de paratraznet al nemultumirilor (este traznit cel care se ridica cu un „cap” mai sus decat ceilalti)
    – prioritati gresite (Lucrarea inaintea Familiei)
    – terminologie gresita – inlocuirea „slujitorului” cu „liderul”
    – introducerea entertainment-ului in fisa (popa) p(r)ostului

    Ma opresc aici. Va doresc o zi meditativa!

  11. Silviu zice:

    În timp ce citeam post-ul mă regăseam în ceea ce am trăit la EDITAT DE MODERATOR.

  12. wes zice:

    12. Daca sotia sta acasa si are grija de odrasle , atunci sa-si caute de lucru ca nevestele noastre nu merg la servici in locul ei 🙂

  13. frate Marius, punctul 1 trebuia sa sune in felul urmator: trecut de examene si proaspat absolvent, am vandut apartamentul ca sa ma trimita Inalt Prea Sfintitul Episcop Vicar „X” la parohia din Dedulestii de sus, o parohie cu 50 de vietuitori. Acum, neavand ce sa mai vand, muncesc pamantul si astept sa strang 30 000Euroi ca sa ajung si pe la Bucuresti sa ma pot imbogati si eu dupa atata chin!

  14. ioan basa zice:

    Frate Cruceru

    Daca biserica de astazi ar fi fost organizata pe principiul Bisericilor Apostolice primare , nu-ai mai fi avut dumneatale atata „material interesant” privitor la „pastorasii naivi si fara experienta”, manipulati de alti smecherasi probabil la fel de dibaci ca si el.

    Pastorul asta naiv de care vorbesti, ar trebui sa inteleaga ca el nu este nici un „sef de trib” (asa cum se considera multi din pastorii cu „experienta”) si nu este nici proprietarul bussinesului bisericesc.

    Biserica nu este nici „mina lui de aur” si nici „vaca lui de muls” din care de-acum poate sa-si faca tot ce-i doreste inimioara.

    Biserica este proprietatea lui Hristos si Lucarea la care este chemat acest „pastoras naiv”, (pe langa vestirea Evangheliei Mantuirii), este in mod deosebit organizarea bisericii si carmuirea in dragoste a celor care au nevoie de experienta si de maturitatea spirituala a acestui „pastoras naiv”….
    Daca naivul poate sa fie dirijat si manipulat de altii, probabil ca omul si-a gresit meseria….

    Nici diploma unui seminar teologic, si nici „hirotonisirea” cultului nu certifica neaparat ca si esti un pastor in turma lui Hristos.

    Poate ca ai auzit de termenul „chemat de Domnul in Lucrare” ,…. „viziune duhovniceasca” sau de „ungerea din partea Duhului Sfant”…dar asta este un alt subiect de discutie, care depaseste cadrul mesajului dumneatale….

    Cu deosebita stima si respect:

    ioan basa rob al lui Isus Hristos.

  15. Dany Mathy zice:

    tragicomedie cu iz ardelenesc sau ceva specific romanesc?

    • Teo Cioinea zice:

      E trist,sa vad cum fratii mei de peste tot din lume isi risipesc energia in astfel de lucruri si mai trist ca se foloseste acest mijloc de comunicare,unde atatia oameni au acces.Oameni poate deznadajduiti,care cauta ajutor,sau alternativa la ceea ce le ofera lumea.Haidem sa ne oprim in loc si sa cugetam;ce ar spune INVATATORUL NOSTRU DOMNUL ISUS la toate aceste?Daca ar spune;”Din pricina voastra este vorbit de rau Numele Meu,Cuvantul Meu,…”Cu tot respectul fratele dumnevoastra Teo.

      • Marius David zice:

        Ei, şi aici tu nu judeci pe robul altuia?
        poate că alţii aşa sînt trimişi şi făcuţi să-şi rispiească energia şi neuronii, în cazul în care există aceştia, pe astfel de discuţii.
        Dragă Teo, din pricina celor ce văd răul este vorbit de rău Numele Lui sau din pricina celor care fac răul?

  16. Reblogged this on Curbet Alexandru and commented:
    Plin de umor dar cred că sunt mai mult situații reale. De ținut cont.

  17. Reblogged this on Sergiu M. Brădean and commented:
    Un pamflet, dar trebuie tinut minte. Aplicabil tinerilor care se pregătesc să intre în lucrare dar și celor cu mai multă sau mai puțină experiență.

  18. Mi-am adus aminte de o vorba spusa de cineva mai demult in legatura cu atitudinea unor biserici fata de pastorii/slujitorii lor. Se pare ca e destul de cunoscuta in limba engleza. „Lord, you keep our pastor humble and we will keep him poor”.
    Sau alta varianta: Casierul catre ceilalti din comitet: „You make sure to keep him humble (and busy) and I’ll make sure to keep him poor”.
    E clar, abuzarea bunului simt in relatii nu se face doar intr-un singur sens. Recunoasterea problemei e inceputul pocaintei (apropo de unele discutii de mai sus).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s