Petrică Vidu: Lecţiile roabei lui Naaman

În a patra seară de slujbă au cîntat şapte bărbaţi. Cine spune că acoardeoanele nu se pot întinde şi într-o biserică baptistă? Au venit cu două acordeoane şi au cîntat cîntările vechi şi cîntările noi în stil vechi şi în stil nou. Voci bune, oameni serioşi care şi-au ascultat pastorul cu atenţie şi fără a arăta vreun moment plictiseala, aşa cum se întîmplă cu unii lăutari, care, după ce şi-au făcut numărul, încep să arate nerăbdarea de a ajunge la momentul în care să îşi strîngă „sculele” şi să îţi vîndă CD-urile de la uşă.

Petrică Vidu este un bănăţean ferm în mesaj, clar. A condus ca pastor coordonator Biserica Emanuel din Oradea, se pare că cea mai mare biserică baptistă din Europa. Este un bun manager, un bun organizator şi, aşa cum s-a arătat aseară, şi un bun evanghelist. La venirea noastră în Oradea, împreună cu soţia sa, ne-a ajutat să ne găsim o locuinţă, oprindu-ne din mutările succesive din chirie în chirie. Sîmbătă va candida la funcţia de preşedinte a Comunităţii Bisericilor Baptiste de Oradea şi Satu Mare.

Aseară s-a predicat din textul din 2 Împăraţi 5

5:1  Naaman, căpetenia oştirii împăratului Siriei, avea trecere înaintea stăpînului său şi mare vază; căci prin el izbăvise Domnul pe Sirieni. Dar omul acesta tare şi viteaz era lepros.
2  Şi Sirienii ieşiseră în cete la o luptă, şi aduseseră roabă pe o fetiţă din ţara lui Israel. Ea era în slujba nevestei lui Naaman.
3  Şi ea a zis stăpînei sale: „Oh, dacă domnul meu ar fi la proorocul acela din Samaria, proorocul l-ar tămădui de lepra lui!”
4  Naaman s’a dus şi a spus stăpînului său: „Fata aceea din ţara lui Israel a vorbit aşa şi aşa.”
5  Şi împăratul Siriei a zis: „Du-te la Samaria, şi voi trimete o scrisoare împăratului lui Israel.” A plecat, luînd cu el zece talanţi de argint, şase mii de sicli de aur, şi zece haine de schimb.
6  A dus împăratului lui Israel scrisoarea, care glăsuia aşa: „Acum, cînd vei primi scrisoarea acasta, vei ştii că îţi trimet pe slujitorul meu Naaman, ca să-l vindeci de lepra lui.”
7  După ce a citit scrisoarea, împăratul lui Israel şi-a rupt hainele, şi a zis: „Oare sînt eu Dumnezeu, ca să omor şi să înviez, de-mi spune să vindec pe un om de lepra lui? Să ştiţi dar şi să înţelegeţi că el caută prilej de ceartă cu mine.”
8  Cînd a auzit Elisei, omul lui Dumnezeu, că împăratul lui Israel şi-a sfîşiat hainele, a trimes să spună împăratului: „Pentruce ţi-ai sfîşiat hainele? Lasă-l să vină la mine, şi va şti că este un prooroc în Israel.”
9  Naaman a venit cu caii şi cu carul lui, şi s’a oprit la poarta casei lui Elisei.
10  Elisei a trimes să-i spună printr’un sol: „Du-te, şi scaldă-te de şapte ori în Iordan; şi carnea ţi se va face sănătoasă, şi vei fi curat.”
11  Naaman s’a mîniat, şi a plecat, zicînd: „Eu credeam că va ieşi la mine, se va înfăţişa el însuş, va chema Numele Domnului, Dumnezeului lui, îşi va duce mîna pe locul rănii, şi va vindeca lepra.
12  Nu sînt oare rîurile Damascului, Abana şi Parpar, mai bune decît toate apele lui Israel? N’aş fi putut oare să mă spăl în ele şi să mă fac curat?” Şi s’a întors şi a plecat plin de mînie.
13  Dar slujitorii lui s’au apropiat să-i vorbească, şi au zis: „Părinte, dacă proorocul ţi-ar fi cerut un lucru greu, nu l-ai fi făcut? Cu atît mai mult trebuie să faci ce ţi-a spus: „Scaldă-te, şi vei fi curat.”
14  S’a pogorît atunci şi s’a cufundat de şapte ori în Iordan, după cuvîntul omului lui Dumnezeu; şi carnea lui s’a făcut iarăş cum este carnea unui copilaş, şi s’a curăţit.
15  Naaman s’a întors la omul lui Dumnezeu cu tot alaiul lui. Cînd a ajuns, s’a înfăţişat înaintea lui, şi a zis: „Iată, cunosc acum că nu este Dumnezeu pe tot pămîntul, decît în Israel. Şi acum, primeşte, rogu-te, un dar din partea robului tău.”
16  Elisei a răspuns: „Viu este Domnul, al cărui slujitor sînt, că nu voi primi.” Naaman a stăruit de el să primească, dar el n’a vrut.
17  Atunci Naaman a zis: „Fiindcă nu vrei să primeşti tu, îngăduie să se dea robului tău pămînt cît pot duce doi catîri; căci robul tău nu mai vrea să mai aducă altor dumnezei nici ardere de tot, nici jertfă, ci va aduce numai Domnului.
18  Iată totuş ce rog pe Domnul să ierte robului tău: cînd stăpînul meu intră în casa lui Rimon să se închine acolo şi se sprijineşte pe mîna mea, mă închin şi eu în casa lui Rimon: să ierte Domnul pe robul tău, cînd mă voi închina în casa lui Rimon!”
19  Elisei i-a zis „Du-te în pace.”

Cîteva lecţii de la roaba lui Naaman:

1. Există multe neamuri puternice şi unele cîştigă războaie împotriva altora. Dumnezeul poporului Israel rămîne un Dumnezeu mai puternic decît dumnezeii lui Naaman şi atunci cînd poporul Israel este biruit de sirieni.

2. Robia fizică nu presupune pierderea libertăţii spirituale. Înrobirea fetiţei nu i-a afectat acesteia credinţa în Dumnezeul părinţilor ei.

3. A fi rob şi înjosit nu aduce cu sine pierderea demnităţii, nobleţii sufleteşti, generozităţii. Roaba lui Naaman se gîndeşte la cel mai mare bine al stăpînului ei, înrobitorul. Şi toate acestea fără porunca Domnului Isus de a ne iubi vrăjmaşii.

4. Diferenţa de potenţial economic, social, politic, millitar între Naaman şi roaba sa a fost anulată de diferenţa de potenţial epistemic dintre roabă şi general. Roaba a cunoscut ceva şi pe cineva care a schimbat cursul vieţii lui Naaman cel puţin la fel de dramatic pe cît puterea militară i-a schimbat cursul vieţii acelei fetiţe din fiică liberă în roabă.

Dacă privim diferit, roaba este liberă şi Naaman este rob bolii. Robia exterioară şi libertatea la vedere sînt altfel atunci cînd ne uităm dinspre lăuntru spre afară. Roaba este cu totul puternică, iar Naaman slab şi demn de jale.

Diferenţa de potenţial epistemic este în cele mai multe cazuri cea care ne aduce adevărata libertate şi putere, mai ales cînd vorbim de puterea care vine de la Dumnezeu şi de cunoaşterea de Dumnezeu.

5. Soluţiile lui Dumnezeu pentru noi pot fi umilitoare, suprinzătoare, diferite decît ne-am fi aşteptat noi. Cufundarea în apele mîloase ale Iordanului a reprezentat o experienţă pedagogică, dar nu numai, i s-a vindecat trupul şi spiritul deopotrivă. A devenit un închinător al lui Iahve.

Testul său cel mare?Ascultarea…. Pocăinţa începe cu ascultarea, înfrîngerea voinţei şi orgoliului, apoi vine „schimbarea minţii”, metanoia.

Lui Naaman nu i s-a făcut doar carnea ca de copil, ci şi mintea i s-a mutat într-un alt loc.

6. Este interesant că, din moment ce profetul nu a acceptat darurile, Naaman a cerut permisiunea de a căra pămînt din Israel ca să se închine pe pămînt sfînt. Aici vine o problemă foarte interesantă a „locului potrivit pentru închinare”, a eutopiei. Naaman s-a simţit imediat distopic. Sufletul îi aparţine lui Iahve, dar el trebuie să se închine în templul lui Rimon. Trăieşte o schizoidie lăuntrică şi atunci îi cere profetului îngăduinţa de a se închina în locul nepotrivit Dumnezeului adevărat. Din punct de vedere tehnic este distopic, din punct de vedere lăuntric, sufletesc, este în faţa Dumnezeului potrivit. Mai interesant este că profetul acceptă acest soi de convertire: Du-te în pace! La fel ca propria-i roabă. Este nepotrivită în locul de roabă, pe dinăuntru este un adevărat pedagog, călăuză, ea, copila.

7. Aceste inversări de roluri sînt parte din istoria mîntuirii fiecăruia. Fiecăruia dintre noi Dumnezeu îi cere mutarea locului, schimbarea atitudinii, mutaţia sufletească.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Meditaţii, Oameni. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Petrică Vidu: Lecţiile roabei lui Naaman

  1. Bogdan Burghelea zice:

    Felicitări pentru folosirea corectă a perechii antinomice „(e)utopie – distopie”.
    Prea des văd/aud folosită forma greşită „utopie negativă” (care e un non-sens).

  2. Pingback: Roaba lui Naman, Il giardino armonico, puşcăriile private, Dowland « La patratosu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.