Despre trezire spirituală şi necesitatea ei

Fenomenele numite “treziri spirituale” trebuie analizate cu mare atenţie. Există la dispoziţia noastră retrospectiva, pentru a putea înţelege perspectiva şi pentru a diagnostica bine o “trezire spirituală”.

Trezirea spirituală este, de fapt, semnul unei patologii disperante, este vîrful de iceberg a unui set de probleme etice şi teologice majore. Atunci cînd trezirea are loc, dacă are loc, are loc la nivel etic şi teologic deopotrivă. O trezire fără teologie este un senzualism de o subiectivitate extremă, o trezire fără reformă morală este o revoluţie intelectuală jalnică.

Aici trebuie discutat serios despre paradigma în virtutea căreia s-a dezvoltat ideea de “treziri spirituale”. De unde vine ideea, care îi este parcursul istoric etc. Există perioade în care Dumnezeu lucrează în mod diferit şi mai intens în sfera publică, dar de aici şi pînă la termenul de “trezire spirituală” este cale lungă.

Dacă Biserica are nevoie de “trezire” asta înseamnă că este în stare de somn în majoritatea timpului Ei? În comă profundă, în somnul frumosei din Pădurea Adormită a lumii pînă cînd Prinţul o sărută din cînd în cînd. Dacă numărăm anii trezirilor spirituale de-a lungul istoriei faţă de anii “normalităţii” somnolente, atunci trăim într-un fel de model care presupune o noapte polară continuă, narniană, cu puţine minute de primăvară şi trevzie.

About these ads

About Marius David

Soțul îngăduit al Nataliei și tatăl nedesăvîrșit al lui Neriah, Naum Lucas și Noah Cristofor
This entry was posted in Analize, Biserica Baptista, Dezbatere, Pt. studenţii mei, Zidul rugăciunii. Bookmark the permalink.

50 Responses to Despre trezire spirituală şi necesitatea ei

  1. mircea says:

    Da asa este, desi la noi in “tara” noastra evanghelica, se discuta mult de trezire, si mai ales la tinerii, tinta preferata, oare nu stiu de ce? oare numai tinerii dorm?
    alti incearca
    din cate stiu eu, sunt niste show-uri de 2 bani, cu surle si trambite, fara o schimbare reala, autentica si personala.
    Ar fi interesant, sa puneti un articol daca aveti de despre trezirea spirituala de la oradea, din anii ’70, inceputa cu fr Liviu Olah. Ca sa stim daca este trezire cum incepe? care sunt semnele? cred ca ar merita sa vedem

  2. Putinstiutoru' says:

    “Atunci cînd trezirea are loc, dacă are loc, are loc la nivel etic şi teologic deopotrivă. ”
    Corect! D-aia (imi) zic ca de exemplu, Beni Faragau a fost exponentul unei treziri in miniatura. Fara sa emita pretentii de asa ceva, insa rezultatele se vad in generatii de oameni schimbati atit la nivel etic cit si la nivel teologic.

    • dmcd says:

      Subscriu,
      sunt unul din acei pe care Beni i-a trezit la studiile de lunea seara si diminetile din Iris. Sase ani dupa care m-am intors inapoi in Biserica mea. Ca mine s-au format multi in anii acestia – putini pastori, insa cunosc multi care odata intorsi in Bisericile lor sunt slujitori vrednici si Domnul se foloseste de ei. “Pietre” de baza din cladirea bisericii. Majoritatea sunt in esalonul 2,3. Eu cred ca trezirea aceasta nu a fost una in miniatura ci una la o scara foarte mare – nici nu cred ca ne dam seama cat de mare. Mai degraba – un “silent awakening”. Multumesc Domnului pentru credinciosia lui Beni si a celorlalti din Iris.

  3. Luminita says:

    Fr. Marius, azi in Romania pocaitii au nevoie de trezire? Dvs. ce credeti? Suntem bine?

    • Marius David says:

      da, pocăiţii au nevoie de trezire, dar nu din asta…. cineva pe acest blog spunea că trezirea înseamnă revenirea la etica bibliei, la disciplina de fiecare zi, un trezit îşi face lucrul cum trebui la slujbă, are o etică a muncii diferită… şi este trezit în fiecare zi, nu în cantonamente pseudo-spirituale de acest fel.

  4. Mihai Sorin says:

    E nevoie de trezire in primul rand, pentru ca e nevoie acuta de inviere.
    Daca putem spune(si putem) ca biserica doarme acel ucigator somn al Frumoasei adormite, tot asa, putem spune ca poporul tarii e mort in pacatele lui.
    ca atare,
    Trezirea Bisericii aduce invierea natiunii.
    La potentialul spiritual crestin pe care-l are Romania
    (numar crestini neoprotestanti, numar total de locuitori, grad de cunoastere a bazelor crestinismului, deschidere spre Dumnezeu, traditie cu valente crestine, conditii fizico geografice, cai usoare de acces in orice zona, asteptarea acelei sperante care intarzie, in inima majoritatii romanilor, dorinta de mai bine..) trezirea Bisericii nu inseamna altceva decat inviere pentru poporul tarii
    intr-un procent de rod spiritual mult mai mare decat isi imagineaza majoritatea undeva intre 30 si 70 procente per total de tara.
    PROBLEMA e ca trezirea nu vine de la sine, nu se asteapta ci se produce.
    SOLUTIA vine prin post si rugaciune.
    REZULTATUL este trezirea unui numar initial relativ mic de crestini
    care au puterea si vointa de a continua pentru extinderea trezirii.

    E oarecum procesul invers si pozitiv al marului care strica cosul cu mere.

    PS.
    E necesara si o postare despre post.

    Postul a ajuns la ziua 30 ( in ordine inversa ) din cele 40 anuntate.
    sunt bineveniti sa dea ajutor si cei care se aliaza acum in ziua 30 la el.
    Nu e extrem de greu alaturi de Domnul, sa tii 30 de zile post negru de la rasaritul la apusul soarelui iar dupa aceea postul lui Daniel (fara mancaruri pretentioase sau in exces, in speta fara carne ) daca esti decis ca sa vina invierea pentru cei din tara morti in pacatele lor.

  5. Este si o problema de generatii si de modul in care lucreaza Dumnezeu in anumite perioade.

    Generatia de evrei care a trait in timpul exodului din Egipt a experimentat semne, minuni, au trecut Marea Rosie ca pe uscat, au purtat incaltaminte care le-a ramas intreaga dupa o pribegie lunga prin pustie, a mancat mana, au auzit vocea lui Dumnezeu vorbindu-le din cer, de pe munte, au primit poruncile scrise cu degetul lui Dumnezeu si multe altele. Celelalte generatii de dupa nu au avut asemenea experiente, la o asemenea intensitate ca numar si grandoare, dar au primit ca reper evenimentele pe care le-au experimentat parintii lor din vremea exodului. Parintii trebuiau sa-si invete copiii despre aceste realitati din trecut, din generatie in generatie. Cand poporul a fost dus in robie in vremea lui Daniel, de asirieni si apoi de babilonieni, erau alte generatii, dar Dumnezeu le pune in fata tocmai acea vreme a iesirii din Egipt si minunile facute atunci.

    Asadar, nu trebuie sa trecem toti prin aceleasi experiente ca sa putem invata ce vrea Dumnezeu atunci cand le da in istorie. Vorbim aici de ucenicizare.

    Cristos ne cheama sa facem ucenici si sa-i invatam sa pazeasca poruncile Sale. Pentru aceasta trebuie sa stim tot ce spune Scriptura despre aceasta. Si ajung la al doilea exemplu pe care vreau sa-l dau. Biserica a experimentat un timp exceptional la inceputurile ei, cu apostoli, semne, minuni mari, dintre care invierea Domnului Isus Cristos, pe care martorii oculari au avut harul nespus de a-L vedea viu, in trup de slava. Se mai repeta invierea Lui in istorie? Evident ca nu. De ce cauta oamenii anumite chestiuni caracteristice acelor vremuri pana la extrem? E o mare problema aici. Nu este necesar, ba dimpotriva, Dumnezeu are un plan.

    Exista si alte exemple, la un alt nivel, din istorie. Trebuie sa fiu ca apostolii, dar pana unde? Trebuie sa fiu ca Domnul Isus, dar pana unde? Voi invia eu ca El pentru mantuirea oamenilor? E adevarat ca voi invia, dar in alte coordonate si in alt sens, si numai prin credinta.

    Intr-un anume sens, este gresit sa ne comparam cu alti oameni din istorie si sa ne dorim vremuri ca ale lor. In alt sens, da, se pare ca avem mare nevoie de o viata autentica, dar nu o putem avea inlocuind forme si exprimari.

  6. Mihai Sorin says:

    ascultareacredintei,
    din comentariul tau pe care-l apreciez ca fiind hiper-haotic ca si rationament de cauzalitate, raportat la postare si la nevoia de viata vesnica a poporului nostru, nu reiese ce negi, ce afirmi si ce nu crezi in mod direct. Poate specifici.
    Nu incerca sa stingi un foc aprins spre aprinderea tarii , daca acest foc a fost aprins de Domnul te va arde, daca a fost aprins de un om se va stinge.
    Mesajul tau e descurajant si pesimist cu valente de lasitate spirituala.
    Viata nu vine decat prin moarte.
    Fara varsare de sange nu exista iertare spune Scriptura.
    Moartea Domnului a fost pentru mantuirea oamenirii.
    Moartea ucenicilor (nu doar apostolilor) este pentru marturia acestei mantuiri.
    Nimeni nu invata sa traiasca cu adevarat pentru Domnul pana nu e gata sa moara pentru EL, pentru credinta lui.
    Inainte sa invatam sa traim pentru Domnul trebui sa invatam sa murim fata de noi.
    ” Caci El a murit ca cei ce traiesc sa nu mai traiasca pentru ei, ci pentru Cel ce a murit si inviat pentru ei.”

    Viata Lui murita pentru noi, caci El a murit inainte de crucificare, in sensul ca nu a trait pentru El deloc, trebuie sa ne fie un exemplu, de fapt pana nu te lepezi de tot ce ai nu poti fi ucenicul Lui.
    Domnul gandeste ori ori niciodata si si.
    si ne doreste cu gelozie pentru Sine.
    Asta e si ideea transmisa Laodiceenilor.

    Defetismul spiritual e caz de curte martiala spirituala.

    • Imi pare rau ca nu puteti intelege ce am spus, ca o atentionare chiar la comentariul dvs, nu ca un raspuns la articol. Toti avem limitari.

    • Parca ziceati ca nu ati inteles nimic. Atunci de unde afirmatiile pline de o cunoastere in detaliu a ceea ce am vrut sa spun si (mai ales) a ceea ce nu am vrut?

      Partea cu focul nu o inteleg, dar mentionez ca nu mi-am dorit niciodata sa devin pompier.

      Da, sunt pesimist. Deocamdata. Si da, sunt un las. Dvs, pe de alta parte, sunteti pozitiv si un mare luptator.

      Viata poate sa existe si prin sine, cazul lui Dumnezeu. Dumnezeu nu a murit ca sa exista, fiindca El este vesnic. Ba da, exista iertare si fara varsare de sange. Nu exista iertare de pacate fara varsare de sange, in sensul jertfei lui Cristos.

      Moartea este ceva natural in lumea aceasta, moartea trupului care inca e supus putrezirii si va ramane asa pana la noua creatie.

      Daca murea inainte de crucificare in sensul ca nu a trait pentru El deloc e o idee imposibila. Daca nu a trait pentru El deloc, atunci nu avea de ce sa moara fata de El. Lipsa vietii nu are cum sa implice moartea care nu are sens fara viata (moartea este ulterioara vietii inclusiv in definitia ei).

      Cu ori ori si cu si si e mai complicat. Daca propozitia aceea e adevarata, atunci tocmai ati folosit in ea un rationament de tip si si, contrazicandu-va singur.

      Legat de ceea ce numiti defetism spiritual – eu zic sa revedeti cine transmite informatii false si minciuni intentionat, iar abia apoi sa va exprimati umila opinie. Sper ca nu aveti si pretentia sa fiti printre judecatorii aceia spirituali pe care-i postulati implicit.

  7. Dyo says:

    Suprasimplificator, ca asa mi-e felul, as spune ca patologia trezirilor este o extensie a unei disperari ce s-ar putea enunta in felul urmator: “sa fie toti crestinii asa cum sunt eu.”
    Suferim de o manie a uniformitatii, vazuta paradoxal ca stare de veghe, in timp ce diversitatea pare sa fie fie semnul unei somnolente; respectand proportiile, e ceva de genul unei iesiri in decor dupa ce ai adormit la volan …

    • Ionut-Andrei Purel says:

      “manie a uniformitatii”, asta e expresia corecta. de acord cu dumneavostra aici

      • Mihai Sorin says:

        Trezirea spirituala si sintagma “mania uniformitatii ”
        sunt complet antagonice in sens continut si manifestare.
        trezirea spirituala produce aprinderea Duhului Sfant (deobicei trist si stins in inima multor laodiceeni Romani ) si, pe cale de consecinta, manifestarea in plenitudine a darurilor spirituale ale Duhului Sfant, fapt care conduce la o diversitate dumnezeiasca
        a manifestarilor spirituale in poporul Domnului.
        Ca atare, trezirea spirituala e medicamentul sigur vindecator pentru mania uniformitatii care se manifesta in poporul Domnului doar in cazurile de adormire spirituala.

        • Ionut-Andrei Purel says:

          din cate se vede in manifestarile strajerilor, “mania uniformitatii’ si “trezirea spirituala” sunt expresii interschimbabile.

  8. Mihai Sorin says:

    Dyo,
    folosesti sintagma “patologie a trezirilor” ?
    mi se pare blasfemiatoare si complet contradictorie.
    patologia reflecta boala dupa cum trezirea (ca cea din Samaria de ex) atesta vindecarea
    unei comunitati mai restranse sau mai largi.
    Poporul Domnului are nevoie de trezire, iar poporul tarii de inviere.
    Asta e simplu.
    Cel mai inselator om recunoaste asta macar in inima lui.
    Ca poverile sunt uriase daca intentionezi sa poduci asa ceva la nivel de tara asta e alta discutie.

    Se pune in balanta pe un taler confortul caldut al neasumarii postului de 40 de zile (scanteia aprinderii) si a rugaciunii de mijlocire pentru altii abandonata , al celor care cunosc Adevarul Cuvantul Calea si solutia, iar pe alt taler chipurile a 19 milioane de romani schimonostite si desfigurate in chinuri si flacari vesnice.

    care atarna mai greu ? caci in echilibru nu pot sta acestea doua.

    • Dyo says:

      Despre ce trezire vorbesti in Samaria, daca nu e cu suparare?

      • Mihai Sorin says:

        Da, e vorba Fapte capitolul 8

        prezinta cateva elemente distincte comune tuturor trezirilor:

        1. respectul fata de Cuvant,
        “Filip s-a coborât în cetatea Samariei, şi le-a propovăduit pe Hristos.
        Noroadele luau aminte cu un gând la cele spuse de Filip
        ntul Domnului(de regula dispretuit)”

        2. revenire la starea initiala dpdv spiritual ( “din mulţi îndrăciţi ieşeau duhuri necurate”) orice indracit a avut o stare initiala de libertate a sufletului

        3. refacerea sanatatii “mulţi slăbănogi şi şchiopi erau tămăduiţi”, vindecarile in trup sunt frecvente in treziri.

        4. recunoasterea puterii Lui Dumnezeu “Şi a fost o mare bucurie în cetatea aceasta” prin actiunile lui Filip care facea minuni in Numele Domnului Isus

        5. rasturnarea rationamentelor preconcepute “Chiar Simon-vrajitorul- a crezut; şi.. a fost botezat”, ” privea cu uimire minunile şi semnele mari care se făceau.” O minune de fapt rastoarna un rationament preconceput, e vorba de acel ucigator “nu se poate”.

        6. refacerea relatiei cu Dumnezeu prin ascultarea de Cuvant “cine va crede si se va boteza va fi mantuit”,
        ” au crezut pe Filip, care propovăduia Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu şi a Numelui lui Isus Hristos, au fost botezaţi, atât bărbaţi cât şi femei.”

        7. raspandirea Cuvantului cu putere in imprejurimile localitatii”
        “vestind Evanghelia în multe sate de ale Samaritenilor” extensia popovaduirii

        toate acestea sunt caracteristice trezirilor.

        • Mihai Sorin says:

          erata:
          Cuvantul Domnului e deobicei dispretuit.
          punctul 1.

        • Dyo says:

          Sunt ceva mai rezervat cu trezirile astea. In plus facem niste confuzii: trezirile se refera la lucrarea lui Dumnezeu intre cei ce sunt ai Lui si despre care se presupune ca ar fi adormiti. Nu vorbim despre evanghelizari; acestea sunt alta mancare de peste. Evanghelizarile, chiar cele de succes, nu sunt tot una cu trezirile!
          Acum poate intelegi de ce am folosit termenul patologie: ne referim la o boala interna in Biserica (care poate fi o boala inchipuita sau reala … alta poveste si asta) si la medicamentul universal, “trezirea”.

          • Mihai Sorin says:

            teoretic da, practic ba, Dyo

            In prezent in Romania evanghelizarea eficienta e mutilata de marturia murdara a crestinilor.
            De aceea e nevoie de trezire.
            In samaria evanghelizare a adus rod mult datorita curatiei ucenicilor.
            Trezirea aduce curatirea poporului Domnului de nelegiuiri, in sensul de renuntare la ele, curatirea efectiva o face Domnul prin sangele Sau.
            Odata curatit poporul Domnului de propriile nelegiuiri, poate face evanghelizare eficienta, cu rod.

            Lucrurile sunt strans legate.

            Cel mai mare prejudiciu spiritual il aduc azi conducatorii poporului Domnului compromisi (fie cu acte nerecunoscute de colaborare cu securitatea , fie cu acte de evaziune fiscala, fie cu slujire intinata etc) din aceasta cauza traim o vreme prelungita a urmasilor lui Acan, care priveaza adunarile de viata, de partasie reala si poporul Roman de mantuire.

          • Abel says:

            “Şi mă rog nu numai pentru aceştia, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine prin cuvântul lor, ca toţi să fie una, aşa cum Tu, Tată, eşti în Mine, iar Eu în Tine; mă rog ca şi ei să fie în Noi, pentru ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis. Eu le-am dat slava pe care Mi-ai dat-o Tu, pentru ca ei să fie una, aşa cum şi Noi suntem una; Eu în ei şi Tu în Mine – pentru ca ei să fie pe deplin una, astfel încât lumea să cunoască faptul că Tu M-ai trimis şi că i-ai iubit aşa cum M-ai iubit pe Mine. ” Ioan 17 : 20-23

            Dupa rugaciunea lui Isus ne dam seama ca exista o relatie între unitate si evanghelizare. Daca ceea ce lumea vede în biserica este cearta si ura, nu are nici-o credibilitate la evanghelizare chiar daca este “de calitate”. In unitate reflectam slava data Fiului de Tatal la care avem acces astazi prin Duhul Sfînt. Avem nevoie de trezire spiritoala nu doar pentru a întelege lucrul asta dar si pentru a-l trai.

          • @Mihai Sorin, despre Samaria.

            1. Ce s-a intamplat atunci in Samaria se intampla peste tot. Cu ocazia primei mari prigoane impotriva crestinilor din istorie, acestia au iesit din Ierusalim si au inceput sa duce Evanghelia spre marginile pamantului.

            2. Deci, nu vorbim de trezire, ci de Evanghelizare. Cartea Faptele a fost scrisa dupa un tipar, care are de-a face cu porunca Domnului Isus din primul capitol pentru ucenici. Ei trebuia sa-I fie martori INCEPAND din Ierusalim, apoi in Samaria, apoi in restul Israelului si apoi si peste granitele acestuia. E nevoie si de o harta pentru a observa logica de aici. Evreii nu erau treziti, ci regenerati, respectiv aceia care primeau propovaduirea crestinilor. Natiunile la fel.

            3. Pasajul acesta nu trebuie privit ca fiind normativ. Vedeti cum Petru si Ioan vin in Samaria sa autentifice ceea ce se intampla si cum Duhul Sfant a fost dat abia acum, prin punerea mainilor. Daca ar fi normativ, atunci ar trebui sa avem evanghelizare si apoi sa vina niste apostoli din Ierusalim (sau un centru oarecare) care sa-si puna mainile si sa se dea Duhul. Teologia NT explica cum primim Duhul, daca aveti timp, cercetati.

            4. Intoarcerea oamenilor la Dumnezeu nu e tot una cu trezirea. Se poate sa fim si treji si sa nu se intoarca nimeni. Altfel si Noe a fost tot un biet adormit incapabil.

          • Mihai Sorin says:

            ascultareacredintei,

            1. toate mesajele e intelept si bine sa fie relationate celui care arata nevoia acuta de post de 40 zile pentru fiecare madular al poporului Domnului , altfel atentia e distrasa spre obiective secundar-tertiare

            2. modul in care ai raspuns e un exemplu tipic de “domino atipic sinaptic secvential ”

            3.comentul despre Samaria era doar un raspuns pentru Dyo, in care am folosit sintagma obisnuita cand se predica pasajul respectiv”trezirea din Samaria”, in prima propozitie a mesajului initial am specificat clar ca:”E nevoie de trezire in primul rand, pentru ca e nevoie acuta de inviere” ca atare diefrentiere semantica pe care o mentionezi intre trezire si evanghelizare era deja facuta

            4. termenul “Hiper haotic”nu desemneaza o neintelegere totala dupa cum afirmi ” ziceati ca nu ati inteles nimic” ci se refera la prezentarea dezordonata a unor idei corecte pe fond dar inutile fata de esenta mesajului transmis :chemarea la post de 40 zile pentru vindecarea tarii.

            5. analiza psihologica a profilului personal releva existenta unui imbold de nestapanit generat de oarece leziuni ale eu-lui, in modul in care ai raspuns

            6.mesajul tau referitor la Samaria e nerelevant fata de chemarea la post si suscita multe si profunde analize paralele cu sau fara puncte de tangenta si convergenta in scopuri si obiective spirituale

            7.intrebarea esentiala e si pentru tine la fel ca pentru toti : ce inseamna poporul roman pentru tine ca roman?
            daca inseamna mult atunci e nevoie de sacrificiu spiritual pentru mantuirea unui numar cat mai mare de romani, fapt care nu poate fi realizat fara o trezire a biserici ,fara o abatere de la caile rele ale poporului Domnului , fara toate conditiile care asigura vindecarea tarii din pasajul utracunoscut: Daca poporul peste care este Chemat Numele meu, se va smeri ,se va ruga se va abate de la caile lui rele ..voi vindeca tara..”
            iar acest lucru, pocainta, smerenia, abaterea de la caile rele, intr-un cuvant trezire la randul sau nu se poate obtine fara un post de felul acesta,

            Ps.
            termenul trezire e potrivit pentru aratarea scopului esentei mesajului de chemare la post, il foloseste insusi apostolul Pavel
            “Treziţi-vă cum se cuvine şi nu păcătuiţi”1 Corinteni 15:34

            iar regenerarea la care te referi nu poate veni nicicum pe un fond de adormire..in ce priveste adormirea si respectiv trezirea intr-un alt comment mentionezi ca atunci cand te trezesti din somn e un lucru normal si nimic “spectacular ” ..putem merge cu analogiile doar pana la un punct..viata carnala e una cea spirituala e alta..

            in afara de asta, trezirile chiar aduc lucruri spectaculoase, prin explozia de viata (bucurie, vindecare, credinta, incredere, incantare..)pe care o aduc cu ele.
            eu asta ii doresc acestui popor..inca nu e prea tarziu..cand vor vedea oamenii consecintele reale si adanci ale efectelor legilor scarboeuropene, inclusiv cele privitoare la obigatia de a ingera zilnic cianuri la propriu (de ex E 535 si 536 regasite obligatoriu in sare sunt cianuri, ferocianura de sodiu respectiv de potasiu) la care se adauga si alte legi abuzive si ucigatoare (e tendinta concreta ca ziua de lucru sa fie impusa de 12 ore iar ziua de odihna sa nu fie duminica ci in una din zilele saptamanii, lesne de inteles de ce..nu?) atunci..poate fi deja pentru multi prea tarziu daca nu din toate cel putin din unele puncte de vedere.
            hai sa nu ne mai intersectam verbal in lucrari profunde pe care nu le intelegi (inca), da?

          • Mihai Sorin says:

            erata: Chemat Numele Meu

    • JTP says:

      fr, Dyo, îmi permiteți o mică intervenție pentru cel care v-a pus întrebarea. Nu cred că trezirea este patologică, ci mai degrabă crâncena obsesie a unor credincioși care consideră că biserica (în general) și mai ales cea din care fac parte dânșii a luat-o pe căi lăturalnice (fie doarme, fie e închisă, fie nu se aplaudă la închinare, fie sunt obligați să poarte costume) și atunci se dă vina pe o adormire spirituală.

      Aveți derptate, există o siferință cauzată de o patologie a trezirilor. uneori stau și mă întreb așa, în istoria trezirilor, pionierii lor au trâmbițat-o atât de mult și au căutat-o cu atâta ardoare (specifică) sau au reprezentat un răspuns natural al împrejurărilor și trăirii lor?…

      • Mihai Sorin says:

        JTP,

        strict semantic toate cele 3 cuvinte cheie folosite sunt acoperite de realitate:

        1. Crancen? E adevarat, se aplica in primul rand Lui Dumnezeu El vrea cu “crancena ardoare” trezirea, mult mai mult decat intelegem si vrem noi.

        2. Obsesie ? Da, sigur. Termenul inteles ca idee sau gand care urmareste pe cineva neancetat, e perfect adevarat . Asta e “obsesia “LUi Dumnezeu:
        mantuirea unui numar cat mai mare de oameni care sa se bucure astfel in slava alaturi de El ca fii.

        3. Credincios(i)?. Corect si aici, Dumnezeu in credinciosia Sa ramane credincios iubirii Sale si dorintei de mantuire a oamenilor.

      • Mihai Sorin says:

        JTP,

        “în istoria trezirilor, pionierii lor au trâmbițat-o atât de mult și au căutat-o cu atâta ardoare (specifică) sau au reprezentat un răspuns natural al împrejurărilor și trăirii lor?…”

        Orice profesor de ” Theo-istorie a terrei” ar lasa corijent un elev cu un astfel de raspunns.

        – intelepciunea STRIGA pe strazi “prostilor inteleptiti-va” spune Scriptura
        – profetii au TRAMBITAT Cuvintele Domnului cu glas tare, le-au proclamat in multe perioade.
        – Voia Domnului a fost de multe ori strigarea nelegiuirii popoarelor “Du-te la cetatea Ninive si STRIGA impotriva ei Iona”

        Niciodata nu a fost “un raspuns natural”
        ci mai degraba o intrebare supranaturala.
        care poate fi in esenta redusa la:
        Vrei sa-ti pierzi sau sa-ti castigi sufletul?

        • JTP says:

          fr. Mihai Sorin

          Cred că este o neînțelegere la mijloc. Nu am făcut referire la faptul că trezirea nu ar fi o realitate necesară sau că oamenii din vremurile marilor treziri nu erau conștienți de ea. Din contră – jurnalele lui J. Wesley, scrierile lui J. Edwards etc. ne vorbesc desprte pasiunea lor pentru trezire și din timpul trezirii. Trâmbițarea la care făceam referire este acea acțiune întreprinsă înaintea… trezirii în sine. Chiar și Iona, pe strazile Ninivelui nu a spus „Vine trezirea, vine trezirea!”

          Intervenția mea a survenit în urma commentului fr. Dyo care, cred eu, e la obiect: când ceva nu ne convine cu privire la bisericile din care facem parte, „medicamentul” universal este trezirea. Poate mai mult ca niciodată avem nevoie de înrădăcinare în Cuvânt, dedicare în umblarea în neprihănire și multe alte aspecte care pot fi incluse aici sau care definesc o trezire și transformare. Autentică, evident!

          Doar pentru că sunt oameni care strigă/scriu/proclamă/pictează pe pereți/fac spoturi publicitare și anunță o trezire spirituală și înseamnă că aceasta a început sau măcar este la orizont. Recomand cu mare căldură lucrarea lui Jonathan Edwards „Distinguishing Marks of a Work of the Spirit of God” în contextul trezirii din vremea lui.

          Unul dintre aspectele interesante cu privire la cei care vorbesc despre o trezire, cu precădere printre tineri, este faptul că mult zel este pus în vorbire și declarare și lozinci și tricouri, dar nu-i vad chemând poporul la pocăință sau săvârșind faptele celor care au fost implicați în trezirile istorice etc. etc. Subliniez – asta e observația mea în ceea ce privește generația tânără. Nu pot generaliza pentru că nu i-am intervievat pe toți acești tinerei, dar nu cred că mă abat prea tare de la realitate spunând ceea ce tocmai am afirmat.

          Am spus răspunsul natural, pentru că în cele din urmă, Dumnezeu se leagă a se descoperi când cineva Îl caută din toată inima. Și da, pentru noi, care suntem duhovnicești (supranaturali, nu?), mișcarea Duhului și aspectele care țin de lucrarea lui Dumnezeu este (norma)litatea.

  9. Abel says:

    Biserica mea (Eglise Réformée de France – Belleville http://www.erfbelleville.fr/ )
    a organizat saptamîna asta o pastorala pentru trezirea bisericilor reformate. Nu sînt pastor, deci nu am participat, dar o sa-i cer pastorului meu ce s-a discutat.
    Printre temeliile bisericii sînt prezentate 4 teme care fac parte din “planul vesnic al lui Dumnezeu” :

    – trezirea bisericilor prin conversiunea personala la Isus Cristos
    – salvarea poporului Israel
    – unitatea vizibila al Trupului lui Cristos
    – Întoarcerea lui Isus Cristos si învierea din morti

    Mai am o întrebare : Marius, citesti franceza, c-as vrea sa-ti trimit o carte scrisa de un pastor francez si sa discutam despre ea . Ai auzit de vinul nou ? Un subiect foarte interesant din punct de vedere teologic.

  10. BenO says:

    Recomand tuturor cu caldura cartea TREZIREA a lui Martyn Lloyd Jones. Raspunde la intrebari ca ce este, cum apare, cand, care sunt urmarile unei treziri

  11. Shifu says:

    Am auzit de atatea ori despre trezirea spirituala, incat ni se pare ca e obligatorie, ca fara ea nu suntem suficient de credinciosi Domnului etc. etc. E de rau daca nu-i trezire spirituala, cam asta e refrenul la evanghelici si mai cu seama la baptisti. Dar daca – in loc sa ne rugam pentru trezire spirituala (ceea ce presupune ca suntem niste adormiti din punct de vedere spiritual, ceea ce nu e neaparat fals) – ne-am ruga sa ne umple Domnul de Duhul Sfant? Nu sa ne boteze cu Duhul, nu sa vorbim in limbi, nu sa vindecam pe altii, nu sa facem tambalau in biserici, ci pur si simplu sa fim plini de Duhul, cum de altfel ne si indeamna apostolul Pavel in Efeseni? Iar daca ma fi plini de Duhul, am fi si treji si n-ar mai fi nevoie sa ne dorim sa iesim din adormirea in care – regret s-o recunosc – se pare ca suntem…

  12. alterema says:

    bata-l vina de cuvintel: “trezire”. Ca dup-aia uite cum ajungi la “somn”. Da, dar mai exista si “motaiala”, si “stare de veghe” etc. Faza e simpla: il iubesti si asculti pe Hristos pe bune? Daca nu, cam ce te impiedica, unde mai e de lucru? Si te pui pe treaba. Si uite asa, de la 1 om se ajunge la 2, 3 si in oricat de mare numar ii va mai chema Domnul. Eu cred ca asta doreste si inima lui Iisus: sa fie si El iubit de fiecare, la maxim. Cum zice in Sfanta Carte.

    • Marius David says:

      da, corectă întrebarea ta, CE AŞTEPTĂM IMEDIAT DUPĂ TERZIREA SPIRITUALĂ?
      Adormirea sfîntă pentru alţi 20 sau 30 de ani?

      Această perspectivă ondulatoriu-ciclică asupra istoriei Bisericii mi se pare inconsecventă cu tiparul după care lucrează Dumnezeu care îşi păstreasză tot timpul o “rămăşiţă credincioasă”. Cine sînt aceia? Hmmm. Iată o întrebare!

      • Mihai Sorin says:

        1. trezirea e deopotriva si scop si mijloc in sine

        2. inainte de trezire eforturile spirituale vizeaza producerea ei
        dupa trezire eforturile (asteptarile) se concentreaza pe veghere in pastrarea ei

        3. daca se obtine pastrarea ei pe cativa zeci de ani tot nu e suficient caci eforturile trebuie indreptate spre transmiterea acestei mentalitati de viata urmasilor

        oricum cel mai important lucru obtinut imedia dupa trezire este zambetul Lui Dumnezeu in ceruri si obucurie imensa a ingerilor Sai..
        acesta bucurie a Lui Dumnezeu si a ingerilor Sai este in esenta lucrul cel mai mare pe care-l poate realiza aceasta “Suma” de cel putin circa 7 triloane de triloane de atomi inzestrati cu suflare de viata constiinta si sentimente, in speta omul.
        pastrarea bucuriei Domnului devine scop capital dupa trezire.

        • Ciprian Simut says:

          Domnul e posomorat pana atunci?

          • Mihai Sorin says:

            ” Domnul e posomorat pana atunci?”

            Este, Ciprian, este..daca-i stii cat..de mult inca..
            si Duhul e trist acolo unde nu e deja stins..
            Iar Tatal..are inima sfasiata..

            asta spune si Scriptura “voi m-ati chinuit cu pocatele voastre si m-ati obosit cu faradelegile voastre”‘..trist si urat de adevarat..

  13. Liviu Vultur says:

    Necesitatea „trezirii”? Nici voba. Nici nu-mi pot imagina despre ce trezire vorbiti, azi, cand toate functioneaza ceas.
    Acum cand toata micarea din biserica a incaput in cateva maini bune, profesionalizate pana la infumurare, cand eu insumi sunt atat de „slujit” incat nu am alta treaba decat sa abordez cu un aer interesat (ca asta da bine la vorbitor) si sa casc cat de discret (din motive de finete intelectuala), altceva nu am de facut. Si nici nu-i cazul sa trezesc suspiciunea cuiva ca-mi arde de „trezire”.

    De luptat ma lupt, cu duhurile de somn ce-mi dau tarcoale in fiecare duminica si nu ma las biruit, deci n-am nevoie de trezire si nici nu ma declar carismatic. Da, o lupta continua, in fiecare duminica la aceas ora.

  14. Teodor says:

    Cred ca ar fi util sa facem o distinctie intre o “trezire” in plan personal, despre care vorbeste apostolul Pavel in Efeseni 5:14 „Deşteaptă-te tu, care dormi, scoală-te din morţi, şi Hristos te va lumina.” O vad ca pe o veghe si o luciditate permanenta, o traire efectiva prin Duhul Sfant, pentru slava Domnului Isus.

    De alta parte, istoria bisericii ne vorbeste despre o trezire spontana, o interventie surprinzatoare si suverana a Duhului Sfant, care da peste cap toate previziunile, nu se cramponeaza de numele nici unui om si nu asteapta vreo pregatire academica.

    Exista totusi ceva ce poate facilita si pregati trezirea: marturisirea pacatelor, zdrobirea sufleteasca, rugaciuni adevarate, ca cea a lui Daniel…

  15. C.G. Finley pe la anul 1927 făcea următoarele consideraţii despre trezire:
    “-O trezire este de neapărată trebuinţă când şi-au făcut apariţia neînţelegeri, gelozie şi defăimare printre cei ce se socotesc a fi creştini. Asemenea lucruri sunt indicii sigure că ei s-au depărtat de Dumnezeu. A sosit timpul ca ei să se gândească, în mod serios la o trezire. Credinţa nu poate propăşii când s-au sălăşluit astfel de rele în sânul Bisericii şi nici nu poate fi înlăturată pe altă cale decât printr-o trezire.
    -Mai este nevoie de o trezire atunci când duhul lumii s-a strecurat în Biserică. Dacă vedeţi cum creştinii se conformează chipului acestei lumi în ce priveşte moda, felul de a-şi mobila casele, sau plăcerile moderne; dacă vedeţi creştini care se dedau la flecării, la nimicuri citind romane şi alte cărţi pe care le caută lumea, să ştiţi bine că Biserica a dat înapoi şi că se află într-o stare de decădere. Ea este departe de Dumnezeu, iar nevoia unei treziri este foarte acută.
    -Când unii membrii ai Bisericii au căzut în păcate grozave, scandaloase, este timpul să ne sculă şi să strigăm la Dumnezeu pentru a-I cere o trezire. Cum asemenea fapte dau prilej dujmanilor credinţei să-şi bată joc de lucrurile sfinte, creştinii trebuie să strige la Domnul: Ce va ajunge Numele Tău cel mare?”
    Ce spuneţi despre aceste consideraţii?

  16. M-am gindit zilele astea la problematica pe care o ridica aceasta postare si am ajuns la urmatoarele concluzii:

    – ne este foarte usor sa vorbim de trezire spirituala si in unele comunitati tare ne ambalam pe tema asta desi nu suntem dispusi sa platim pretul, si o tot asteptam ca si pe americani. Umplem 2 batiste de lacrimi la o seara de genul acesta, si a doua zi raminem stana de piatra la nevoile din jurul nostru.
    – toti vrem trezire si o asteptam ca si o minune nemaipomenita, in ideea ca e suficient sa ma alatur unei astfel de miscari si intru si eu pe pilot automat in postura de trezit spiritual
    – daca am asculta soapta Duhului numarul de treziri spirituale iminente = numarul de crestini autentici din tara asta. Avem nevoie doar de o introspectie de 10 minute si gasim cel putin 5 zone in care nu ascultam de Duhul Sfint. Nu ar fi o minune ca in 6 luni sa conlucram cu Dumnezeu in aceste zone si sa vedem schimbari autentice? Si atunci de ce cautam minunile la altii, cind ele pot sa inceapa cu noi?
    – oricind as da 1000 de treziri spirituale de mare anvergura pe 10.000.000 de vegheri spirituale ale crestinilor luati ca indivizi. Aici e de fapt buba. In loc sa ne uitam la vietile noastre, sa ne asumam responsabilitatea pentru esecurile noastre in umblarea cu Domnul ne agatam speranta de o miscare exterioara care sa ne ghideze pe un drum pe care nu-l mai cautam, adesea din lene.

    Poate am mixat ideile, e tirziu deja.

    Convingerea mea e ca nu e necesara o trezire spirituala in sensul pe care il intelegem (cu toate manifestarile ei efervescente), ci e nevoie de o reactivare a vegherii spirituala, asa cum este ea in aparenta monotona si plictisitoare, dar care transforma individul dinauntru spre dinafara, si ii va molipsi si pe altii la acest gen de transformare.

    • Marius David says:

      cred că te-ai gîndit bine, Putinstiutorule,
      aşa cum s-a spus pînă la saturaţie aici, semnele trezirii stau în fapte precum: să nu mai furi curent, să nu mai furi apa, oprindu-ţi contorul, să ai o mărturie bună între oameni şi altele ca acestea. Minciuna, impostura, şmecheria, nu cred că fac parte din trena trezirii spirituale.

      da… senzaţionalul, tremuratul, strigatul, repetatul unor cuvinte este mult mai … ispititor, ca să nu zic altfel.

  17. Gheorghe Barna says:

    ‘Dacă există ceva în viaţa ta mai mare decât dorinţa de a fi un creştin plin de Duhul, atunci tu nu vei fi niciodată un creştin plin de Duhul, până când acel lucru nu este îndepărtat. Dacă există ceva în viaţa ta mai solicitant decât tânjirea ta după Dumnezeu, atunci nu vei fi niciodată un creştin plin de Duhul. Am întâlnit creştini care au tot vrut să fie umpluţi, într-un mod vag, mulţi ani de zile. Motivul pentru care nu au fost umpluţi de Duhul este că sunt alte lucruri pe care le doresc mai mult. Dumnezeu nu dă busna într-o inimă omenească, până când nu ştie că El este răspunsul şi împlinirea celei mai mari şi mai copleşitoare dorinţe ale acelei vieţi.
    Eu cred că noi suntem cea mai ocupată adunătură de activişti înflăcăraţi care s-au pomenit vreodată în lumea religioasă. Ideea pare să fie că, dacă nu alergăm într-un cerc cu limba de-un cot, nu Îi suntem pe plac lui Dumnezeu.
    De unde avem conceptul acesta că, deoarece ucenicii au fost umpluţi cu Duhul atunci, în primul secol, nu este necesar pentru noi să fim umpluţi cu Duhul acum?
    Acum, în vremea nostră, avem învăţători atât de naivi, încât să ne spună că nu trebuie să facem altceva decât să mergem tot aşa liniştiţi înainte, până când va veni Domnul şi ne va da în stăpânire multe cetăţi. Nu vă cer decât să cercetaţi Scripturile şi să vedeţi dacă aceste lucruri sunt adevărate. Rugaţi-vă, supuneţi-vă, credeţi, ascultaţi şi vedeţi ce va face Dumnezeu pentru voi!
    Cred că va trebui să studiem din nou toată acastă învăţătură cu privire la locul Duhului Sfânt în Biserică, astfel încât Trupul să poată funcţiona din nou.’

    A. W. Tozer

  18. elisa says:

    A aparut un nou blog in legatura cu postarile de fata,

    http://ioan8.wordpress.com/

  19. Teodor says:

    Cred ca este esential sa fim constienti ca ne trebuie Duhul Sfant, si ca nu putem fara El…
    Una din cele mai mari pagube este sa ne multumim doar cu explicatii teologice satisfacatoare despre Duhul Sfant si lucrarea Lui, sa punem o eticheta peste Duhul Sfant, sa-L introducem intr-un sertar sau etajera de biblioteca, si sa credem ca stim TOT despre El…
    Cred c-avem nevoie de mult mai mult decat de niste explicatii; ne trebuie viata din belsug promisa de Domnul nostru Isus Hristos, ne trebuie UNGEREA Duhului Sfant, ne trebuie toate darurile promise, ca sa vedem rodire in slujire.

    Nimeni nu-si poate aroga exclusivitatea lucrarii Duhului Sfant. El este Dumnezeu si suveran in felul de a lucra. Avem nevoie de o rascumparare a invataturii despre Duhul Sfant.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s