Cazier auto?

Iată ce primesc de la un consilier juridic:

Sanctiunile contraventionale aplicate soferilor auto ar putea fi inregistrate intr-un cazier auto, administrat de Inspectoratul General al Politiei, potrivit unei propuneri legislative inregistrate la Senat. De asemenea, aceeasi initiativa legislativa prevede ca sanctionarea soferilor sa se faca progresiv, in functie de repetabilitatea contraventiilor savarsite, intr-o perioada de cel mult 6 luni, de la data primei incalcari a Codului Rutier.

Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prevede infiintarea unei baze de date in format electronic prin intermediul careia vor fi consemnate in cazierul auto sanctiunile contraventionale aplicate soferilor.   Baza de date ar urma sa fie infiintata de Ministerul Administratiei si internelor, urmand a fi administrata de Inspectoratul General al Politiei Romane.

Astfel, in functie de repetabilitatea contraventiilor savarsite intr-un interval de cel mult 6 luni de la data primei incalcari a Codului Rutier, aplicarea sanctiunilor contraventionale ar urma sa fie efectuata dupa urmatorul grafic:
a) la prima contraventie se va aplica regimul sanctionator prevazut la art. 98 al OUG nr. 105/2002. Articolul prevede castabilirea amenzilor contraventionale sa se stabileasca in cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate. Astfel, un punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie, .

b) de la fiecare a doua contraventie in sus, savarsita intr-un interval de maxim 6 luni de la prima incalcare a Codului Rutier, amenda aplicata se va dubla.

c) de la fiecare a doua contraventie in sus, savarsita intr-un interval de maxim 3 luni de la data primei incalcari a Codului Rutier, cuantumul amenzii aplicate se va tripla.

d) de la fiecare a doua contraventie in sus, savarsita intr-un interval de 7 zile, de la data primei incalcari a Codului Rutier, cuantumul amenzii aplicate va fi de 4 ori mai mare.

e) de la fiecare a doua contraventie in sus, savarsita intr-un interval de maxim 24 de ore, de la data primei incalcari a Codului Rutier, cuantumul amenzii aplicate va fi de 5 ori mai mare.

Proiectul de lege prevede, de asemenea, ca, in termen de 15 zile de la solicitarea agentilor constatatori sau a personalului incadrat in institutiile specializate pentru incasarea amenzii, persoanele sanctionate sa prezinte fisa fiscala privind veniturile pentru anul anterior.

In cazul in care soferii nu respecta acest termen, vor fi sanctionati prin stabilirea valorii maxime a punctului-amenda.

Va prezentam ca fisier atasat proiectul de lege.

Gînduri, îngrijorări, idei?

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Analize, Dezbatere, dulce Românie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Cazier auto?

  1. sam zice:

    Banuiesc ca e legat de alinierea la norme europene.
    Seamana bine cu sistemul de aici din UK. Pe langa permis avem o hartie pe care se inregistreaza punctele luate. La 12 puncte se anuleaza permisul.
    Romanii care n-au schimbat permisul romanescu cu unul british au de pierdut aici. Asigurarea poate fi mai mare cel putin pentru ca asiguratorii nu au incredere in sistemul nostru incomplet.

  2. napoleonus zice:

    Banuiesc ca e alinierea la o coruptie mai mare:)))))))))))))

    • Lulu zice:

      eh… nu poate fi vorba de coruptie, in momentul in care se trece la un sistem electronic,…. cel putin eu nu văd legătura 🙂

      Iniţiativa mi se pare ok (drumurile nu sunt aşa ok ca să permită un astfel de sistem… 😛 ),… totusi, incepand cu aceasta „a) la prima contraventie se va aplica regimul sanctionator prevazut la art. 98 al OUG nr. 105/2002. Articolul prevede castabilirea amenzilor contraventionale sa se stabileasca in cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate. Astfel, un punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie.” mi se pare un proiect cam dat in bară…

      nu comentez mai mult… asta e doar prima impresie 🙂

      Have fun 😉

  3. Gabriel Băloi zice:

    Cînd priveşti la expresia asta hidoasă numită „Cazier…” îţi vine imediat în minte ramura dreptului penal unde pentru o infracţiune(faptă de pericol social ridicat) se aplică o PEDEAPSĂ (nu sancţiune) cu închisoare sau amendă penală , pedeapsă ce se trece în cazierul judiciar. Cazierul fiind relevant pentru stabilirea dacă există sau nu starea de RECIDIVĂ a unei persoane asupra căreia planează din nou răspunderea PENALĂ. Recidiva este o instituţie a dreptului penal în temeiul căreia cel aflat într-o astfel de situaţie poate primi un SPOR DE PEDEAPSĂ pentru noua infracţiune comisă(art.37-39 Cod Penal) , dar să fii considerat „recidivist” în domeniul contravenţional , unde ai primit anterior doar o SANCŢIUNE (deci,nu pedeapsă ca în penal) , mi se pare că este o abordare excesivă şi poate chiar periculoasă.
    Astfel vom deveni în curînd un popor de „recidivişti” !
    Ceea ce face diferenţa dintre o infracţiune şi o contravenţie este tocmai GRADUL DE PERICOL SOCIAL diferit al acestora , infracţiunea fiind considerată ca o faptă de un grad de pericol ridicat , iar contravenţia fiind o faptă ilicită cu un grad de pericol scăzut(mic). GRADUL de pericol social SPORIT al unor fapte penale(considerate infracţiuni) este tocmai motivul care a justificat şi existenţa Cazierului Judiciar (de-aia se aplică spor de pedeapsă în caz de recidivă ; sporul fiind în corelaţie cu gradul de pericol ridicat-sau sporit- al faptelor penale în care persişti ).
    CEDO , în deciziile sale din ultimii ani, a făcut deseori menţionări cu privire la asemănarea dintre condiţiile de angajare ale celor două forme de răspundere (penală şi contravenţională). Ambele presupun : 1. o faptă ilicită ; 2. săvîrşită cu vinovăţie; şi 3.prevăzută de legi ; pentru care intervine iminenta tragere la răspundere. Astfel, se deduce, implicit , că răspunderea contravenţională nu este angajată ca în dreptul civil , printr-o cerere de chemare în judecată formulată de o persoană care te acţionează , de exemplu , fiindcă i-ai creat un prejudiciu , ci răspunderea contravenţională intervine „ireductibil” în temeiul unei legi încălcate (ca în dreptul penal).
    Cred că , indiferent de asemănările dintre cele două forme de răspundere , CAZIERUL şi RECIDIVA sunt instituţii de drept penal , cu reglementare specifică de natură penală , justificate tocmai de gradul de pericol social sporit al faptelor penale , numite infracţiuni. Toate infracţiunile sunt de pericol ridicat , dar ele se află în interiorul ACELUIAŞI domeniu al dreptului penal. Ori , cum s-ar face încă o distincţie în interiorul ACELUIAŞI domeniu contravenţional , unde , din nou , să se diferenţieze între contravenţiile cu grad de pericol social RIDICAT (în speţă, cele referitoare la circulaţia pe drumurile pb. , care atrag „stare de recidivă” şi cazierul buclucaş ) şi toate celelalte contravenţii din variatele domenii ale vieţii , cu grad de pericol social SCĂZUT ?! Nu prea merge distincţia în interiorul aceluiaşi domeniu contravenţional , deoarece ar fi imposibil să se stabilească criteriile SPECIALE care dau gradul de pericol ridicat sau scăzut al aceluiaşi tip de fapte CONTRAVENŢIONALE (care , aşa cum am arătat , toate sunt de un pericol social mai mic decît infracţiunile ). Care ar fi preeminenţa contravenţiilor auto , de exemplu , faţă de cele prevăzute în Legea 349/2002 pt. prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun ? Care sunt mai grave ? De ce nu au şi acestea cazier sau toate celelalte contravenţii ?
    Ceva nu se potriveşte , părerea mea !!!
    Ori zburdă toate contravenţiile într-un nou sistem de cazier contravenţional , ori stau toate , demne , sub aceeaşi pălărie a gradului scăzut de pericol social !
    „Cazier auto” sună sturlubatic , cum e întreg dreptul romînesc , şi „se potriveşte” ca şi „răspunderea penală a persoanei juridice” , numai că aceasta din urmă deja răspunde penal !
    Eu votez cu NU cazierului auto !

  4. michael zice:

    vor propria lor baza de date, dar nu sunt capabili sa interactioneze cu baza de date de la alte institutii, cum ar fi finantele. legile din romania sunt prost concepute din start, ulterior ele sunt si mai prost aplicate. intentia la baza ei e buna: reducerea numarului de infractiuni si de accidente. si drumul spre iad este este pavat cu intentii bune…

    constructia de sosele ramane singura modalitate prin care vom putea scapa de un trafic infernal, unde tot romanul este nevoit sa incalce cate`o lege. in ritmul in care se construiste acum, viitorul arata extrem de sumbru. poate nepotii nepotilor sa apuce cate ceva.

  5. Adrian zice:

    O noua modalitate de control, de parca nu ar fi destule…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.