Cîteva sfaturi utile pentru organizarea unei nunţi (de pocăiţi) în perioada de criză 1

UPDATE – am revenit asupra acestui text acum cînd mai sînt cam 2 săptămîni pînă la nunta fiicei noastre (1 august 2016). Nu mi-am schimbat opiniile🙂

Disclaimer: Majoritatea acestor „indicaţiuni” este valabilă numai pentru nunţile evanghelice (pocăiţi, neprotestanţi etc.)

Am avut o întîlnire la Fabrica de bărbaţi legată de a acest subiect care, şi cu alte ocazii, a stîrnit destul de multe discuţii. S-au exprimat mai multe cerinţe cu interes pentru soluţii în acest domeniu.

Pastor fiind, cu o experienţă de circa 20 de ani în organizare de nunţi, 15 ani în oficiere, mai ales că se apropie sezonul, cred că este util să lansez acest atît de „nespiritual” şi practic subiect.

Deci:

Mai întîi sînt importante cîteva lucruri care ţin de teologie şi de atmosfera spirituală:

1. Ce este nunta? Fiecare dintre miri trebuie să îşi răspundă la întrebările: ce este nunta? De ce o facem? (La FB am discutat mai mult chestiunea, voi reveni, cînd va fi cu putinţă). O teologie proastă nu poate da decît o practică proastă. Problema fundamentală, cred eu, legată de nunţile nostre este o problemă paradigmatică, nu una pragmatică. Trebuie corectată teologia nunţii, cu practica ne descurcăm mult mai bine.

2. Pentru cine facem nunta? Apoi: pentru cine facem nunta? Pentru noi? Este legitim, este nunta voastră. Pentru a-L onora în primul rînd pe Dumenzeu? Pentru a mulţumi părinţii? Pentru a ne onora părinţii? (Sînt lucruri diferite) Pentru a ne mulţumi rudeniile, prietenii, pastorii, biserica, comitetul? Un răspuns diferit la fiecare dintre aceste întrebări va genera soluţii diferite pentru organizarea nunţii.Dacă cineva are naivitatea să dorească a organiza o nuntă fără comentarii, mai bine să renunţe. Aşa ceva nu se poate! Cineva va sări în sus că sînt prea mulţi pastori şi prea puţine sarmale, mirele prea îmbrăcat şi mireasa prea dezbrăcată. Dacă faci nuntă mică, ești zgîrcit, dacă faci o nuntă mare, vrei să te dai rotund et c.!

3. Ritual eclesial. Fiecare dintre cei doi trebuie să înţeleagă că una dintre funcţiile ritualului (este nunta un ritual, de ce, cum?) este să transmită un mesaj către comunitatea eclesială. Nunta este un ritual privat-eclesial, prin care doi participanţi la Trup transmit un mesaj Trupului, angajîndu-se într-un mod diferit apoi în viaţa Trupului, după acest moment. Spaţiul şi timpul liturgic-ritualic este esenţial de discutat aici.

4. Un ritual al autorității. Fiecare dintre miri trebuie să înţeleagă faptul că nunta este un ritual, printre altele, de schimbare de autorităţi. Celebrăm şi deplîngem în acelaşi timp ieşirea de sub autoritaea unei familii, de sub autoritaea unei biserici (cînd mireasa sau mirele se mută, se transferă) şi intrarea într-un alt cîmp de autoritate. Acesta presupune şi IEŞIREA ambilor dintr-o relaţie personală cu biserica şi INTRAREA într-o relaţie familial-comunitară ceea ce numim Comunitatea Duhului.

5. Un ritual al trecerii. Nunta este o celebrare şi a TRECERII, intrării într-un nou statut faţă de Trup şi trupuri. Cei doi îşi îmbracă trupurile în mod special (unii glumesc, alb pentru mireasă, că-i cea mai fericită zi din viaţa ei, dar atunci de ce se îmbracă mirele în negru?🙂 ). Îmbrăcămintea diferită pe trupuri semnifică şi transmite nişte mesaje legate şi de acest fel de metamorfoză. Cei doi vor deveni un singur trup. Este important ca cei doi să se gîndească ce mesaj vor transmite comunităţii ŞI legat de acest aspect. EDITAT. Trupul ei va fi numai pentru el, al lui, numai pentru ea.

6. Un eveniment al slujirii. O posibilă paradigmă în care mai poate fi înţeleasă nunta, în adăugire cu celelalte idei, este că acest eveniment poate fi o oportunitate de slujire pentru ceilalţi. Nu este un contract prin care noi le dăm masă şi ei ne dau bani pentru a plăti masa şi pentru un început de căsnicie. Este mai mult decît atît. Tinerii din urmă se vor uita la nunţile celor mai mari, bătrînii se vor uita la nunţile nepoţilor lor, aşteptînd slujirea, prin exemplu, pentru unii, prin bucurie, pentru ceilalţi.

7. O piatră de hotar. O vreme încheiată, pentru a deschide o altă vreme. Nunta presupune cîteva condiţii personale şi eclesiale: patul nespurcat, o relaţie sănătoasă cu părinţii, cu familia în general, o relaţie sănătoasă cu Biserica (cei doi să nu fie excluşi sau în conflict cu autoritatea eclesială.), datoriile plătite, dacă se poate, iertare pentru toţi vrăjmaşii (relaţii conflictuale rezolvate) şi o pregătire spirituală specială în post şi rugăciune alături de un mentor spiritual pentru fiecare dintre cei doi în parte. Aici intervine instituţia „naşilor” despre care vom face din nou vorbire.

Va urma!

About Marius David

Soțul îngăduit al Nataliei și tatăl nedesăvîrșit al lui Neriah, Naum Lucas și Noah Cristofor
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, dulce Românie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

16 răspunsuri la Cîteva sfaturi utile pentru organizarea unei nunţi (de pocăiţi) în perioada de criză 1

  1. Ciprian Simut spune:

    Am eu o intrebare de inceput. In urma ca cateva saptamani s-a facut un anunt intr-o biserica pentru cei care urmau sa se casatoreasca. In timp ce vorbea pastorul a facut afirmatia, pe care a subliniat-o, ca nunta este o sarbatoare a bisericii. Da, cred ca este SI o sarbatoare a bisericii. M-a deranjat un pic faptul ca nu a mentionat nimic de miri sau de Dumnezeu, in relatie cu aceasta afirmatie. Mi-a dat impresia ca o astfel de cununie religioasa este pusa exclusiv sub tutela bisericii, si aceasta dispune „ce” si „cum”. Intrebarea normala a fost: a cui e nunta? ce e nunta? e drept ce a spus pastorul? MAI ERA CEVA DE ADAUGAT? Eu cred ca mai trebuia pus ceva.

    • Marius David spune:

      Da, Ciprian, avem evenimente eclesiale, familial – eclesiale, eclesial-familiale.. dinspre biserică spre familie, dinspre familie spre biserică. Taxonomia trebuie făcută cu atenţie.aşa cum spuneam, cea mai mare problemă este legată de teologie, de mentalitate, de dezordinea din capul nostru, nu de practică.

  2. Liviu P spune:

    Ca unul care urmează să se însoare peste mai puţin de două luni, am citit postarea în viteză şi parcă dintr-o singură răsuflare. Am ajuns la punctul 7 şi după ce l-am terminat de citit m-am simţit ca şi când m-aş duce cu maşina pe un drum necunoscut, utilizând un GPS, care, pe neaşteptate şi dintr-o dată, aflându-mă încă departe de destinaţie, îmi spune „Va urma!” şi apoi se închide :)).

    Oricum, mă bucur pentru această postare şi mi-ar plăcea să ştiu pe când vom putea citi continuarea. Vă mulţumesc.

  3. Pavel Valeria spune:

    1.Nunta este unirea a doua persoane de sex opus inaintea oamenilor si inaintea lui Dumnezeu. Este legamantul suprem al casniciei.
    2.Nunta se face spre slava Domnului si interesul mirilor:)
    3.NU, nu este un ritual, este un angajament facut de catre miri inaintea lui Dumnezeu si a martorilor. Timpul si spatiul nu sant esentiale
    4. Formeaza o alta institutie dar nu pot sa iasa de sub autoritatea lui Dumnezeu; decat de sub autoritatea parintilor
    5. Da ei trebuie sa transmita ceva comunitatii, dar nu culoarea hainelor conteaza, ci modestia si ” cu rusine si sfiala”
    6. Este un „ma bucur cu cei ce se bucura”
    7. Da … este…🙂

    • Marius David spune:

      1. mai există şi alte legăminte ale căsniciei?
      2. interesul?
      3. Ce înţelegeţi prin ritual de spuneţi că nu este ritual? tind să spun că nu se poate face oriunde. TRebuie un spaţiu „ritualic”, un „timp liturgic” şi o comunitate liturgică coliturghisitoare.
      4. nici n-am spus asta. este o schimbare de structură a stelei de autoritate.
      5. corect.
      6. Corect.
      7. Da.

      • Pavel Valeria spune:

        1. Da exista, un legamant numai pe hartie care se poate ori cand calca
        2.” interes” – o gluma
        3. Pentru ca nu este esential locul (nu ma refer in afara prezentei lui Dumnezeu, ci locul – locul) si nici spatiu, presupun ca nu este un ritual ci mai degraba un act …

  4. Pavel Valeria spune:

    Corectez – poate fi calcat
    – un act al dragostei, un legamant…

  5. Pingback: Cîteva sfaturi utile pentru organizarea unei nunţi (de pocăiţi) în perioada de criză 2 | Marius Cruceru

  6. Pingback: Retrospectivă Iris “Şi cei doi vor fi un singur trup… ” – Final de serie: “NUNTA” | Marius Cruceru

  7. Roxi spune:

    numai judecati atata…are cine sa judece:)

  8. Pingback: Vara Djangardizată, Cel mai puternic nevertebrat, sfaturi pentru nuntă, « La patratosu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s