Villa-Lobos-ul lui Babii (P)

Heitor Villa-Lobos este compozitorul meu preferat pentru chitară clasică. Are tot ce vrei, acorduri năstruşnice, glissando-uri dulci, ritm, linie melodică imprevizibilă, mîna lucrează pe tot griff-ul chităriii, solicitată la maxim, viteză, dar cel mai mult îi trebuie „feeling” cuiva care încearcă să interpreteze Villa-Lobos.

Prin anii 86-87 mergeam zilnic într-o clădire care mirosea puternic a mucegai şi a podea putredă. Acolo, într-o încăpere cu geamuri largi, generoase, era un pian, patru chitări şi Babii.

Mihai Babii mi-a fost profesor de chitară clasică. Avea nişte mîini imense. Ochelari cu dioptrii imense. Era un fel de Segovia, după mîini şi tehnică şi ochelari, dar uscăţiv, cu păr lung spre perciuni şi spate. Avea o voce aspră, gîjîită şi nu rareori o ridica spre noi:

„Nuuu…. aşa, băiete, e cîntec de dragoste, ce nu te-ai îndrăgostit pînă acu… noooooo, ascunde degetu, ascunde degetu după grif, nu vreau să văd cartoful ăla răsărind de-acolo, poziţia, spatele drept…” dar niciodată nu făceam „interpretare” înainte de tehnică.

La unul dintre valsurile venezuelene de Lauro venisem foarte vesel că îmi iese cu „simţire”… m-a pus la metronom, fără crîcnire, şi la descifrat partitura din nou. Era pentru una dintre ediţiile concursului de chitară clasică de la Sinaia

Iată ce am păţit cu bucata mea preferată, Preludiul nr. 1 de Villa-Lobos.

M-am apucat cu entuziasm după ce am auzit-o cîntată de colegii mai mari (pe atunci nu era youtube şi internetul era numai pentru bazele militare americane 🙂 ). Am descifrat-o, mi-a ieşit tehnica şi am ajuns la interpretare.

Buun. M-am aşezat în faţa lui Babii cu emoţie şi am început cu glissando-ul iniţial din si spre mi pe coarda la.

„Stoooop!”…Nuuu! Trebuie să aluneci ca şi cum te-ai da într-un scrînciob, ca şi cum s-ar trînti o fereastră, ca şi cum ai fi un copil pe tobogan, ca o frunză care se desprinde şi face o primă mişcare de pendulare… hai, din nou.. ”

Din nou!

Am ajuns la schimbarea poziţiilor în diminuate (a propos, dacă aveţi o chitară care falsează în poziţile VII-XII, nu merită, stricaţi toată frumuseţea, REghinul face chestii din astea şi mai trebuie, dacă este o chitară decentă, mai trebuie acordată perfect), ei… acolo

„Nu pricepi, este ca şi cum ai aluneca pe un povîrniş sau ca şi cum te-ar şfichiui vîntul cu ploaie într-o zi de toamnă”

La trecerea în major

„Măi băiete (asta era ticul lui verbal), măi băiete, ai prietenă? Da? Păi acum o întîlneşti şi joci de bucurie, înţelegi? Trebuie să te gîndeşti la o poveste”

„Du-te acasă şi gîndeşte-te la o poveste! Cînd vii data viitoare mi-o spui şi abia apoi o cînţi pe Villa-Lobos.

Aşa am făcut!

Nu vă spun nici povestea mea, nici interpretarea mea 🙂

Iată-l pe John Williams, o interpretare bună, dar sunetul suferă.

Iată şi o altă interpretare, Julian Bream, povestea din capul chitaristului este alta.

Care este povestea voastră?

Dacă aţi fi fost în locul meu, în faţa lui Babii, ce poveste aţi fi spus pe alunecarea acestei melodii?

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Amintiri, Chitara, Muzica, Oameni, Pătrăţoşenii, Schimb de iutuburi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Villa-Lobos-ul lui Babii (P)

  1. guitarschizofrenic zice:

    da … preludiul 1 e o poveste deosebita in sine. de fapt mai toata muzica lui Villa-Lobos e un basm cu zine si „zini”!

    • Marius David zice:

      dragă GS, aşa cum nu există zîne, aşa nu există nici feţi… frumoşi! 🙂

      • guitarschizofrenic zice:

        da! cam asa sta treaba, am auzit si eu, ca nu exista zine! dar… dar e totusi posibil

        calitatea inregistrarii tine deasemenea de lumea basmului!
        cat despre feti…frumosi nu stiu dar „zini” ar fi posibil:

        legat de preludile lui Villa Lobos am mai auzit despre dedicatii si am dat un search. preludiul disparut oare cum o fi sunat?
        6 Preludes:

        1. Lyric melody. Homage to the Brazilian sertanejo
        2. Capadocia & capoeira melody. Homage to the carioca hustler
        3. Homage to Bach
        4. Homage to the Brazilian Indian
        5. Homage to social life. To the young teenagers who frequent Rio’s concerts and theatres
        6. [the sixth prelude was lost, creating one of the great gaps in music history]
        sursa: site ul „oficial” villalobos.

  2. Doru B. zice:

    Frumoasa descriere a Maestrului Babii.L-am cunoscut si eu un pic ,si face o treaba foarte buna la Chicago(pregateste viitorii dirijori),pacat ca nu este apreciat la adevarata valoare;adica cum sa fie din moment ce atitia „impostori” ocupa locurile celor care ar merita sa conduca destinele muzicale in comunitatea noastra…

  3. Pingback: Asociaţia “Şcoala de muzică Logos” | Marius Cruceru

  4. Pingback: Emisiune despre muzica “creştină” (şi nu numai) pe Credo.tv în seara de Ajun de An Nou | Marius Cruceru

  5. Pingback: REMINDER: Emisiune despre muzica “creştină” (şi nu numai) pe Credo.tv în seara de Ajun de An Nou | Marius Cruceru

  6. Pingback: UPDATE – înregistrarea: Emisiune despre muzica “creştină” (şi nu numai) pe Credo.tv în seara de Ajun de An Nou | Marius Cruceru

  7. Pingback: Povestea celor 100 de bile, Villa Lobos-ul lui Babii, casa-garaj « La patratosu

  8. Pingback: Profesorul Mihai Babii cîntă acum la instrumentele uriașe pe care le-a visat! | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s