Despre profeţi şi prooroci (P)

“Profeţia” mea este că nu prea mai sînt profeţi în ţară!

Duminica trecută am avut un studiu biblic foarte interesant la biserică: profeţiile false, profeţii falşi. Studiul acela biblic mi-a dat mult de gîndit.

Foarte interesant că sînt două cuvinte, doi termeni referitori la oficiul cu pricina: profeţi şi prooroci?

Care-i diferenţa dintre unii şi alţii? Asta-i bonus :)

Proorocia şi profeţia au fost tratate ca sinonime de multe ori. Cred că o distincţie asupra termenilor ne-ar ajuta puţin în înţelegerea problemei. Oricum pînă la detalii, altceva mi se pare mult mai important.

Mai sînt oare astăzi prooroci, se mai poate profeţi?

După părerea mea, da! (sînt baptist :) tot baptist, deşi bunicul din partea mamei a fost penticostal…)

Da! Ce presupune asta? Hmmm….

Cred că în ultimii ani am adunat mai multe diplome în mediul evanghelic, mai multe stilouri bine antrenate la scris, mai multe cărţi scrise de autori români (cineva ar trebui să facă un inventar asupra acestora, dacă nu s-a făcut deja… ), dar avem mai puţini profeţi în sensul biblic al cuvîntulu, mai puţin prooroci.
Profeţii sînt o specie pe cale de dispariţie. Proorocii au dispărut deja!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Cineva mi-a trimis mai demult fotografia asta…

Cred că se potriveşte cu vremurile în care trăim..

prophet.jpg

Dănuţ Jemna vorbea despre păcate ale păstorilor…

Poate că cel mai grav dintre toate este că păstorii şi-au dat demisia de la a mai fi profeţi.

Ne învaţăm unii pe alţii cum să ne acomodăm vremurilor, alţii ne lasă negljent să ne acomodăm timpurilor, unii ne îndeamnă să flirtăm cu ale lumii ….

O de ar prooroci toţi fiii Tăi, Doamne!

Cea mai mare durere a ţării este că cei chemaţi la a spune care este voia Lui Dumnezeu pentru noi în acest timp şi spaţiu ne-am pierdut strigătul profetic şi a rămas doar un icnit, un geamăt, un scîncet…. vrednic de milă, a statului, vrednic de silă, a celor care ne privesc din afară.

Stricarea Cuvîntului veşnic pentru a fi pe placul oamenilor vremelnici, compromisul cu mentalitatea Egiptului pentru o popularitate vrednică de usturoi şi castraveţi… poate că ăsta este cel mai mare păcat acum în vremurile pe care le trăim.

Dintre păcatele de comitere şi de omitere, aş începe cu cele de omitere… nu putem pentru că nu facem (normal ar fi nu facem pentru că nu putem… ). Nu putem să facem voia Lui pentru că nu facem ceea ce este de făcut, cele poruncite… adică cele ce le ştim foarte bine.

Avem nevoie de “descoperiri” senzaţionale şi de “călăuzire” nouă, dar nu ne ţinem de cele “vechi”, de poruncile şi orînduirile Domnului.

Uitaţi-vă la reflexul supărător al profeţilor din VT: să ne întoarcem la căile Domnului… la Lege şi la mărturie…

Isaia 8:20 La lege şi la mărturie!” Căci dacă nu vor vorbi aşa, nu vor mai răsări zorile pentru poporul acesta.

Adică la cele ştiute, vechi, pe care s-a pus praful.

Profetul nu este un fel de consultant în metafizică şi nici proorocul un fel de ghicitor personal.

Amîndoi se raportează comunitar, la popor şi au treabă cu împăraţii şi cu cei puşi în autoritate PESTE popor.

Nu-i interesant cît de mult s-a deteriorat termenul şi oficiul profetului în mintea noastră.

Acelea sînt cele mai perverse… să ştim ce avem de făcut şi să nu facem lucrurile la care sîntem chemaţi…

Matei 25:24 Şi venind şi cel ce a luat un talant, a zis: Doamne, te-am ştiut că eşti om aspru, seceri unde nu ai semănat şi aduni de unde nu ai risipit.
25 Şi temându-mă m-am dus de am ascuns talantul tău în pământ; iată, ai al tău.
26 Şi răspunzând Domnul său, i-a zis lui: Slugă vicleană şi leneşă, ai ştiut că secer unde n-am semănat, şi adun de unde n-am risipit?
27 Pentru aceasta dar se cuvenea ţie să fi dat argintul meu schimbătorilor, şi venind eu, aş fi luat al meu cu dobândă.
28 Luaţi dar de la el talantul, şi îl daţi celui ce are zece talanţi. (Că tot celui ce are, i se va da, şi-i va prisosi.
29 Iar de la cel ce n-are, şi ceea ce i se pare că are, i se va lua de la dânsul).
30 Şi pre sluga cea netrebnică, aruncaţi-l întru întunerecul cel mai dinafară; acolo va fi plângerea şi scârşnirea dinţilor. (trad. RON 1857)

Pentru că n-avem…. de aceea avem… toate relele…

Matei 7:22 Mulţi vor zice mie în ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu cu Numele tău am prorocit, şi cu Numele tău draci am scos, şi cu Numele tău multe puteri am făcut?
23 Şi atunci voi mărturisi lor: Că niciodată nu v-am ştiut pre voi, depărtaţi-vă de la mine cei ce lucraţi fărădelegea.
24 Deci tot cela ce aude Cuvintele mele acestea, şi le face pre ele, asemăna-l-voi pre el bărbatului înţelept, care şi-a zidit casa sa pre piatră.
25 Şi s-a pogorât ploaia, şi au venit râurile, şi au suflat vânturile, şi s-au pornit spre casa aceea, şi n-a căzut; că era întemeiată pre piatră.
26 Şi tot cela ce aude Cuvintele mele acestea, şi nu le face pre ele, asemăna-se-va bărbatului nebun, care şi-a zidit casa sa pre nisip.
27 Şi s-a pogorât ploaia, şi au venit râurile, şi au suflat vânturile, şi au lovit în casa aceea, şi a căzut; şi era căderea ei mare.
28 Şi a fost după ce a sfârşit Iisus cuvintele acestea, se mirau noroadele de învăţătura lui;
29 Că îi învăţa pre ei ca cela ce are putere, iar nu ca Cărturarii. (trad RON 1857)

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Analize, Biserica Baptista, dulce Românie, Gînduri, Meditaţii, Pătrăţoşenii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

83 de răspunsuri la Despre profeţi şi prooroci (P)

  1. vesteabuna zice:

    Să nu doreşti subiectul aproapelui tău.
    E apucătură de om mic să te uiţi peste gard şi să vrei şi tu, nu-ţi stă bine Marius.
    Lasă subiectul la Laurenţiu pe blog, smereşte-te şi postează acolo de vrei, nu trage toată spuza ratingului la oala ta, de nu, pari a urmări doar asta. Te rog insistent să ştergi acest comentariu, e personal pentru tine.

    • Marius David zice:

      draga Vesteabuna,
      Bad news!!!
      exact aşa cum ţi-am mai spus astăzi: baţi cîmpii grav şi fără graţie.
      1. subiectul acesta este RELUARE de pe patratosu. Vechi, mai vechi ca al lui Laurenţiu. De asta este marcat cu P, dar se pare ca tu nu ţii cont de astfel de precizări, te grăbeşti să sari la jugulară. http://patratosu.wordpress.com/2008/02/22/profetie/. Posturile cu P sînt reluari, este un experiment personal. Sînt reluate în aceeaşi zi.
      2. Cum îţi permiţi un asemenea limbaj, mai ales dacă nu ştii despre ce este vorba. Om de nimic?
      3. Spuza ratingului? Greşeşti, amice! Am mai spus că nu mă interesează topurile şi prostiile de genul asta. Nu pentru topuri scriu.
      Sau pentru că eu sînt bun ochiul tău este rău? Nu toată lumea gîndeşte aşa cum gîndeşti tu sau alţi topari din lumea aceasta.
      Termin-o cu sfaturile despre „smerenie”. Numai atitudinea asta nu răsare din sfătoşenia ta.
      cu iritare,
      mc

    • Marius David zice:

      ah, şi nu ti-am sters comentariul pentru ca nu am conversatii secrete de acest tip cu tine.

  2. R. zice:

    Ati avut dvs o revelatie ca proorocii au disparut deja? Primesc si o demonstratie daca sunteti amabil. Multumesc anticipat.

  3. R. zice:

    PS De ce de fiecare data cand trimit un coment imi spune ca este in asteptare? Aceasta este procedura pe site-ul dvs?

  4. vioricaO zice:

    M-am uitat si eu pe celalat blog de care spuneai tu, vesteabuna, si scuza-ma nu ai dreptate; subiectul e chiar interesant si de discutat, si eu prefer sa-l discut si sa aflu mai multe aici pe blogul lui Marius!
    De ce?
    Aici tot ce se posteaza de autor e argumentat biblic nu pot sa spun ca si pe alte bloguri e asa.
    Postarile si subiectele, chiar comentariile sunt mai elaborate.
    Nu poti sa spui ca subiectul e luat de la Laurentiu,structura e total diferita…
    Daca spui sa zicem, sa discutam despre „casa” si atat…despre cate feluri de case poti vorbi??
    Casa de locuit, casa de vacanta, casa de piatra, casa piticilor, casa bunicilor, casa de marcat…etc

    • R. zice:

      Asa este, Viorica. Acesta este cel mai bun blog evanghelic.

      Th3Lov3OfG0d, esti prea dragut.

    • vesteabuna zice:

      Sora Viorica, vă răspund dvs. fiind în asentimentul lui R. de data asta.
      Acesta şi nu altul e CEL MAI BUN blog evanghelic, e primul, e cel mai tare. Şi eu îl deschid în fiecare zi. N-am nici o îndoială şi nici nu-mi trece prin cap să contest un adevăr indubitabil. De la Darwin încoace ne concurăm şi pismuim unii pe alţii, că dacă cineva e pe locul doi nici nu există. E învins şi mutaţia genetică eliberatoare de evoluţie îl plezneşte doar pe el, pe PRIMUL.
      Cât despre Învăţătura harului, hai să vă arăt ce scrie despre Al Doilea.
      Isaac a fost al doilea născut.
      Iacov a fost al doilea născut.
      Domnul Isus a fost al doilea Adam.
      Ce este duhovnicesc vine PE URMĂ, întâi firescul.
      Domnul Isus a intrat în PARTEA A DOUA A CORTULUI, după PERDEAUA A DOUA pentru a inaugura LEGĂMÂNTUL AL DOILEA.
      Dacă voi merge vreodată în Aleşd nu voi căuta însă A DOUA biserică, o voi căuta pe ultima, ştiu cel puţin două, de la urmă. Când intru într-o sală mă aşez pe ultima bancă şi mă mişc greu de acolo.
      Numai Har.
      Şi Harul e Al Doilea, prima dată e Legea. Hristos este sfârşitul Legii, continuarea.
      „Noi avem un altar de la care n-au drept să mănânce cei ce fac slujba în cort.” Asta trebuie judecat cu mintea omului ascuns, al doilea.

  5. michael zice:

    asta mai lipsea! exclusivitate pe subiecte! nu e o veste prea buna!

    • Dyo zice:

      Realizezi ce repede se vor epuiza subiectele de predica daca s-ar aplica acest mod de gandire in biserici? Vom ajunge sa predicam Avatar si Stapanul inelelor …

    • Marius David zice:

      That’s right! Trebuie să afişez lista cu cele 250 de subiecte pe care le am în plan spre dezbatere ca să le blochez… bloghez… să nu mi-o ia altcineva înainte.
      Eu nu ştiu cum se poate ajunge la asemenea aberaţii ale gîndului. Delirium blogens!

  6. guitarschizofrenic zice:

    subiectul este luat dupa „patratosu blog” (a se vedea P ul din paranteze) asa ca e ceva mai „vechi” decat subiectul lui Laurentiu (parerea mea!). mesaj pentru vesteabuna.

  7. vioricaO zice:

    Si acum, despre subiectul in discutie, despre profeti si prooroci fiecare are o parere si am si eu una…
    Cred ca mai exista oameni foarte credinciosi care au o relatie speciala cu Dumnezeu, care primesc mesaje de la Domnul ( predicile care ni le predica pastorii, care sunt oameni ai Domnului, dedicati si plini de Duhul Sfant)!
    Aceste mesaje sunt clare, sunt intelese de toti care vorbesc aceeasi limba sau se traduce ,daca e cazul.
    Cu proorociile , eu sunt mai circumspecta…hotarul intre proorocii si ghicitorii este prea subtire si greu de deosebit…
    Si apoi, pe mine chiar nu ma intereseaza,ca-mi va da Domnul in urmatoarele zile sau ani…sau cum si cu cine se va marita fiica mea sau ce scoala va urma…
    Important sa raman in Voia Lui, azi si maine si cate zile voi avea, si ce mi se va intampla,e problema Domnului!
    Eu zic, sa nu intru in teritoriul care nu-mi apartine; ce-a fost a trecut si e iertat, ce este AZI stiu, si vad, si-i si responsabilitatea mea cum traiesc, ce va fi in viitor….asta nu-mi mai apartine ,e a lui Dumnezeu…Totul depinde de Harul Sau!
    Mai am o mica remarca:
    Nu am prea mare incredere in onestitatea oamenilor; nu stiu care-s adevarati si care sunt falsi…asa pot fi si proorocii, si nu stiu sa-i deosebesc…mai bine nu risc:)

    • m1ha1 zice:

      – fiecare om născut din nou are de îndeplinit o slujbă duhovnicească, e preot și templu al Duhului cel Sfânt. EL a stricat templul făurit din cărămidă și a ridicat un templu spiritual în fiecare vlăstar din via sa.
      – oamenii se văd după roada lor, cum sunt, la fel ca pomii

  8. elisa zice:

    Viorica,
    ..si mai ales ..oamenii sunt si invidiosi. 😦
    da,si eu cred ca acest blog este foarte argumentat biblic,
    cui nu-i place nu este obligat sa stea pe-aici . 🙂
    Nu se compara la varietatea subiectelor si nu este facut pentru rating..
    „a te uita peste gard..oala ta..sa vrei si tu…uite ce mod de adresare,parca miroase a rotund…”
    asa-si dau oamenii cu dreptul in stangul . 😦
    ..imi vine in minte”fiecare pasare pe limba ei piere”

  9. dori`s zice:

    aceasta este cea mai frumoasa rugaciune, dupa cea a lui Solomon, pe care am citit-o vreodata. a fost facuta de un simplu om care a crezut, a cerut si Dumnezeu l-a binecuvantat:

    O, Doamne, am auzit glasul Tău și mi-a fost teamă. Tu m-ai chemat la o slujbă de temut, în vremuri grave și periculoase. Tu ești pe punctul de-a clătina toate națiunile și pământul, precum și cerul, pentru ca să rămână lucrurile ce nu pot fi clătinate. O, Doamne, Domnul meu, Tu te-ai aplecat să-mi dai cinstea de a fi slujitorul Tău. Nimeni nu își ia cinstea aceasta singur, numai cel care este chemat de Dumnezeu, cum a fost Aaron. Tu ai rânduit să merg ca mesager la cei cu inima împietrită și tari de urechi. Ei Te-au lepădat pe Tine, Stăpânul, și nu este de așteptat că mă vor primi pe mine, slujitorul.

    Dumnezeul meu, nu voi pierde timpul plângându-mă de slăbiciunea mea sau de faptul că nu sunt potrivit pentru lucrare. Responsabiliatea nu este a mea, ci a Ta. Tu ai spus: „Eu te-am cunoscut – te-am rânduit – te-am sfințit”. Și ai mai spus: „Te vei duce la toți aceia la care te voi trimite și vei spune tot ceea ce îți voi porunci”. Cine sunt eu să mă cert cu Tine sau să mă îndoiesc de alegerea Ta suverană ? Decizia nu îmi aparține, ci este a Ta. Așa să fie, Doamne! Nu voia mea, ci voia Ta să se facă.

    Știu bine, Dumnezeule al profeților și al apostolilor, că atâta timp cât Te cinstesc, și Tu mă vei cinsti. Ajută-mă, așadar, să fac acest jurământ solemn de a Te cinsti pe tot parcursul vieții și în toată lucrarea care îmi stă înainte, prin câștig sau pierdere, prin viața sau prin moarte, și să țin cu neclintire acest jurământ cât voi trăi.

    A sosit timpul, Dumnezeule, să lucrezi, căci vrăjmașul a intrat în pășunile Tale și oile sunt sfâșiate și risipite. S-au înmulțit păstorii falși, care nu recunosc existența pericolului și râd de primejdiile care înconjoare turma Ta. Oile sunt amăgite de acești în timp ce lupii se strecoară înăuntru pentru a ucide și nimici. Te rog, dă-mi ochi asuțiți ca să detectez prezența vrăjmașului; dă-mi pricepere ca să văd și curaj ca să transmit cu credincioșie ceea ce văd. Fă glasul meu într-atâta asemenea glasului Tău, încât chiar și oile bolnave să-l recunoască și să Te urmeze pe Tine.

    Doamne Isuse, vin la Tine pentru pregătire spirituală. Pune mâna Ta peste mine. Unge-mă cu untdelemnul Profetului nou-testamental. Păzeşte-mă să nu devin un cărturar religios şi să-mi pierd, astfel, chemarea profetică. Păzeşte-mă de blestemul ce stă întunecat peste faţa clerului modern – blestemul compromisului, al imitaţiei, al profesionalismului. Păzeşte-mă de rătăcirea de a aprecia o biserică după mărimea ei, după popularitatea ei sau după mărimea donaţiilor ei anuale. Ajută-mă să nu uit că sunt un profet – nu un promotor, nu un şef religios, ci un profet. Să nu devin niciodat sclavul mulţimilor. Vindecă-mi sufletul de ambiţii carnale şi izbăveşte-mă de setea după publicitate. Păzeşte-mă de robia lucrurilor. Să nu-mi irosesc zilele învârtindu-mă prin jurul casei. Pune peste mine frica de Tine, o, Dumnezeul meu, şi mână-mă spre locul de rugăciune unde să mă pot lupta cu domniile, stăpânirile şi căpeteniile întunerecului acestei lumi. Păzeşte-mă de îmbuibarea cu mâncare şi de sculatul târziu dimineaţa. Învaţă-mă să mă autodisciplinez ca să pot fi un bun ostaş al lui Isus Cristos.

    Accept munca grea şi răsplăţile mici în această viaţă. Nu cer un loc confortabil. Voi încerca să fiu orb faţă de căile mărunte care are putea face viaţa mai uşoară. Dacă alţii căută cărarea mai netedă, eu voi încerca să o iau pe calea cea grea, fără să-i judec prea aspru. Mă voi aştepta la împotrivire şi voi încerca să o accept în linişte atunci când va apărea. Sau dacă, după cum li se întâmplă uneori slujitorilor Tău, iubitorul Tău popor îmi va face daruri plăcute, stai lângă mine şi păzeşte-mă de stricăciunea care le urmează adeseori. Învaţă-mă ca tot ceea ce primesc să folosesc întru-n asemenea mod, încât sufletul meu să nu fie afectat şi puterea mea spirituală să nu fie slăbită. Iar dacă Tu vei îngădui să capăt cinste din partea bisericii Tale, ajută-mă să nu uit atunci că nusunt vrednic nici de cea mai mică dintre îndurările Tale şi că dacă oamenii m-ar cunoaşte la fel de bine cum mă cunosc eu însumi, nu mi-ar mai acorda mie onorurile lor, ci le-ar acorda altora mult mai vrednici să le primească.

    Şi acum, o Doamne al cerului şi al pământului, Îţi consacru Ţie zilele ce mi-au mai rămas, multe sau puţine, după cum voieşti Tu. Să stau înaintea celor mari sau să slujesc celor săraci şi umili; alegerea aceasta nu este a mea şi nici nu vreau să o influenţez, dacă aş putea. Eu sunt slujitorul Tău pentru a face voia Ta, şi acea voie îmi este mai scumpă decât poziţie sau bogăţii sau faimă şi o aleg mai presus de orice lucru de pe pâmânt sau din cer.

    Deşi sunt ales de Tine şi onorat cu chemare înaltă şi sfântă, ajută-mă să nu uit niciodată că nu sunt decât ţărână, un om cu toate greşelile şi patimile naturale care îmbolnăvesc rasa umană. De aceea, Te rog, Domnul şi Răscumpărătorul meu, scapă-mă de mine însumi şi de toate relele pe care mi le-aş putea pricinui în încercarea de a fi o binecuvântare pentru alţii. Umple-mă cu puterea Ta, prin Duhul Tău cel Sfânt, şi eu voi merge şi voi vorbi despre dreptatea Ta, şi numai despre a Ta. Voi răspândi în depărtări mesajul dragostei răscumpărătoare.

    Apoi, Doamne iubit, când voi fi bătrân, slăbit şi prea obosit pentru a continua, să ai un loc pregătit pentru mine acolo sus şi fă să fiu numărat alături de sfinţii Tăi în gloria nepieritoare. AMIN!

  10. elisa zice:

    Am frecventat vreo cateva lunibiserica penticostala din Brasov;unde pastorul le spune :adormiti in biserica si apoi va treziti si ziceti ca ati avut o vedenie(era biserica de cateva sute de persoane)sau”repetati ceea ce scrie in Biblie,asta nu e prorocie,trebuie sa va descopere Domnul lucruri noi”
    Prietena mea dinainte de convertire este penti,am intrebat-o nu de mult:ai auzit macar o prorocie la grupurile de rugaciune,la biserica?sa simti in duhul tau ca vine de la Domnul?
    Da,una!(asta in vreo zece ani de cand e in B.P.)
    Daca ai Duhul Domnului ti-e frica sa spui orice si sa declari ca e de la Domnul;iar cel care o face in Duhul
    este recunoscut de duhul celorlalti ca venind de Sus.

  11. vioricaO zice:

    Dori’s, rugaciunea n-a fost rostita de un simplu om ci de un OM a lui Dumnezeu si e Perfecta!

    • dori`s zice:

      totusi atunci cand s-a dedicat a fost un simplu om care s-a smerit si a crezut ca Dumnezeu poate si vrea sa faca din el un slujitor. Dumnezeu este acelas si pentru el si pentru noi. avem un Dumnezeu mare si atotputernic de aceea ar trebui sa venim la El cu asteptari mari.

  12. Rodica Botan zice:

    Pot sa am o lista cu subiectele pe care le putem aborda? Nu de alta dar nu vreau sa iau subiectul cuiva…

  13. maria zice:

    Si mie imi place blogul acesta foarte mult, pentru subiectele pe care le abordeaza si, mai ales, pentru maniera in mare o face.

  14. Marius David zice:

    Th3Lov3OfG0d nu incerca sa ai acces si ca Antonie, cu doua adrese de email diferite,

    n-am inteles ce vrei sa spui si am moderat cometanriul pentru ca nu este acceptabil modul acesta de intrare cu nick-name-uri diferite

    multumesc de intelegere
    mc

  15. Alexandru zice:

    Recomand scrierile lui Tozer, un profet al sec.XX-lea.
    Si d-voastra fr. Marius
    Iti recomand un nou blog:

    awtozero.wordpress.com

    Includeti acest link in blogul tau, sau la cele preferate de tine pentru a citi si studia mai multe despre scrierile si meditatiile biblice ale acestui om al lui Dumnezeu.

    A.W.Tozer (1897-1963) a scris treizeci de cărţi şi este considerat unul dintre cei mai influenţi evanghelişti americani ai secolului XX.
    In timpul vieţii lui de slujire creştină ca pastor, scriitor şi vorbitor la conferinţe, el a atins şi influenţat vieţile multora.

    A avut o viaţă profundă de rugăciune. Se spune despre el că „a petrecut mai mult timp pe genunchi decât la biroul lui”.

    Timp de aproape 50 de ani Tozer a umblat cu Dumnezeu. Deşi e mort, el continuă să vorbească şi azi prin scrierile lui, cu o forţă uimitoare. El ne cheamă să vedem acea lume reală a spiritualului, care se află dincolo de lumea fizică ce ne atrage aşa de uşor; ne cheamă să-I fim plăcuţi lui Dumnezeu şi să uităm mulţimea, să ne închinăm lui Dumnezeu şi să devenim tot mai mult asemenea Lui. Aşa cum a spus cineva despre el, „omul acesta te face să doreşti să-L cunoşti pe Dumnezeu”.

    Multumesc

  16. Daniel Branzai zice:

    Pentru o abordare biblica va propun un scurt studiu postat aici:
    http://semnelevremurilor.wordpress.com/profeti-profetie-probleme/

    Citez aici doar debutul materialului d eacolo:

    „Profetii Vechiului Testament au fost oameni ridicati de Dumnezeu din popor in vremuri grele de apostazie si de decadere morala. In esenta lor, acesti oameni au fost, in vorba si fapta, “constiinta activa” a natiunii.
    Biblia prezinta trei categorii de oameni care trebuiau “unsi” ca reprezentanti ai lui Dumnezeu in mijlocul poporului:

    a. preotii

    b. imparatii

    c. profetii

    Primele doua categorii au avut un caracter permanent in structura sociala si religioasa. Cea de a treia insa, profetii, au aparut doar sporadic, in vremuri de decadere, cand preotii si imparatii nu-si implineau datoria cum se cuvenea.
    Profetii ar putea fi numiti “trupe speciale” ale lui Dumnezeu, trimisi in fata natiunii pentru a o readuce la matca ei prestabilita. Aparitia profetilor nu a fost niciodata semn de sanatate spirituala.

    In general, mesajul profetic are doua caractere:

    (1) Local si contemporan cu vremea in care a fost rostit.

    (2) De vestire a unor impliniri viitoare ale planurilor lui Dumnezeu. Adeseori, aceasta prevestire a viitorului izvoraste tot din niste circumstante locale contemporane (vezi Isaia 7:11 care da nastere mesajului din v.12-14).

    Este absolut necesar sa pastram caracterul evreiesc al profetilor din Vechiul Testament. Acesti oameni s-au adresat in special Israelului, criticandu-i decaderea, vestindu-i disciplinarea prin pedeapsa, indemnandu-l la pocainta si vestindu-i slava viitoare pe care le-o pastreaza Dumnezeu in istorie.

    Celelalte natiuni ale lumii sunt si ele amintite in textul profetic, dar numai in legatura pe care o au cu destinul poporului ales. Ele au fost folosite adesea ca pedeapsa pentru neascultarea lui Israel.

    Biserica crestina ca atare nu este amintita nicaieri in mesajul profetic al Vechiului Testament, ea ramanand o taina pastrata pentru vremurile noastre (Efes. 3:1-6).

    DEFINITIA PROFETIEI

    Primul profet pomenit in Biblie este … Avraam (Gen. 20:7). Faptul pare

    • Marius David zice:

      Mulţumim pentru contribuţie, dar cometnariul pare neterminat

    • VDFilip zice:

      Ioan 11:
      51. Dar lucrul acesta nu l-a spus de la el; ci, fiindcă era mare preot în anul acela, a prorocit că Isus avea să moară pentru neam.
      Apocalipsa 1:
      5. şi din partea lui Isus Hristos, martorul credincios, cel întâi născut din morţi, Domnul împăraţilor pământului! A Lui, care ne iubeşte, care ne-a spălat de păcatele noastre cu sângele Său,
      6. şi a făcut din noi o împărăţie şi preoţi pentru Dumnezeu, Tatăl Său: a Lui să fie slava şi puterea în vecii vecilor! Amin.

      ?!?!

      Robia Babiloniana reprezinta ceva pt crestinii de azi?
      Existau proroci in timpul robiei?
      Daca da, la ce erau indrumati, ce li se vestea…?
      Daca nu, de ce i-a lasat Dumnezeu pe evrei sa suporte robia fara profeti, fara nici o legatura cu Dumnezeu?
      Au fost dusi in robie cu singurul scop sa asimileze, sa preia din stiinta babilonienilor? Are lucrul acesta insemnatate pt crestini si pt Domnia Lui Hristos pe pamant in mia de ani?

      • Filip Gavrilă Marius zice:

        Stimate domn, nu ai prins din Bibliea sarcina de bază primită de către evrei de la Domnul Dumnezeul întregului pământ, „ Te împrăștii Israel de la un capăt la altul al pământului, pentru a da lumină neamurilor”.Au dat-o la aproximativ 2/3 dintre neamuri (creștinismul și islamul), rămânând o restanță pentru perspectivă, de 1/3. Domnul, a lucrat, lucrează și va lucra cu Israel, până -Si va îndeplini pe deplin planurile Domniei Sale. Doar și numai atunci, neamurile vor face ce scrie profetul Mica (Miha) în cap. 7/16. Cu stimă Filip Gavrilă Marius

  17. Daniel Branzai zice:

    Draga Marius

    Ma simt foarte bine cand vizitez blogul tau (stiu ca nu sunt original in aceasta afirmatie ….).
    Daca prin lucrarea profetica vedem si „punerea punctului pe I” sau publicarea punctului lui Dumnezeu de vedere” sau „spunerea adevarului intr-o vreme de compromisuri”, atunci si tu esti un anumit fel de profet !!! (sper sa nu se grabeasca nimeni sa te omoare cu pietre sau sa incerce „traditional” sa te reduca la tacere.

    Ca o completare la micul studiu recomandat in comentariul meu antecedent, propun aceasta parere personala:

    Mai sunt si astazi profeti?

    In functie de sensul pe care-l dati acestor doua notiuni, raspunsurile pot fi diverse.

    1. Daca prin profeti, profetii intelegeti cei care vestesc voia lui Dumnezeu, atunci profeti sunt toti cei ce depun astazi marturie despre Domnul Isus (Apoc. 19:10). Predicare este deci o forma de profetie.

    2. Daca prin profeti si profetie intelegeti vestirea viitoarului sau comunicarea unor informastii de natura generala care sa “completeze” revelatia Bibliei (sa fie la acelasi nivel cu ea), ma indoiesc ca asa ceva exista. Majoritatea cultelor eretice au fost lansate de astfel de oameni care au “adaugaT’ la Cuvant devenind astfel … “anatema” (2 Ioan 9-10; Gal. 1:6-9)

    3. Daca prin profeti si profetie intelegeti ca Dumnezeu mai vorbeste si acum prin copiii Lui si “descopere” anumite lucruri despre ceva sai cineva, atunci raspunsul este da, situatii ca acestea se intalnesc in ceea ce noi numim “calauzire” sau “descoperire”. Si in aceasta situatie insa, numele de “profet” nu poate fi aplicat unei anumite persoane ca sa-l aseze langa cei din Vechiul Testament sau al celor care au existat pe vremea cand s-a scris Noul Testament. Unii din cei care se pretind astazi “profeti” sunt departe de a avea o rata a implinirilor de 100% si ar trebui, dupa Scriptura, … omorati cu pietre.

    Cele scris mai sus nu vor sa limiteze sau sa anuleze posibilitatea lui Dumnezeu de a face orice, oricand si oricum vrea El. Ce am scris este convingerea mea pentru “vremea de acum”, in lumina revelatiei pe care o avem prin Cuvant. Tot acest Cuvant insa ne spune ca “in vremurile din urma”, care ar fi putut incepe la Rusalii daca evreii s-ar fi pocait ca neam, fenomenul profetic va fi iarasi predominant, aducand o revelatie proaspata adecvata vremurilor acelea: Atunci “fetele si feciorii” (departamentul de tineret ) vor prooroci (bine ca astazi suntem condusi de “batranii” presbiteri!). Chiar si “robii si roabele” vor prooroci! (Expresii sau simbolice pentru cei foarte saraci si nebagati in seama sau reale pentru o vreme cu asezari sociale inexistente azi).

    • m1ha1 zice:

      excelent comentariul. a luat ceața cu mâna 🙂
      mulțumesc.

      @R – ce mai dorești ?

      • VDFilip zice:

        „….sau reale pentru o vreme cu asezari sociale inexistente azi).”
        Domnule Daniel Branzei, dvs traiti in Romania? Ati trait cumva vremurile comunismului in Romania? Eu nu stiu cum sa definesc vremurile de azi mai rele decat comunismul si sclavia si aproape ca nici o tara intreaga nu stie sa le defineasca. Ramanem toti cu gura ca la dentist cand mai trec cate „50 ani” si se spune ca a avut loc un mare genocid. mai serile trecute s-a vb la TV de genocidul informatic.
        in rest e foarte interesant cum puneti problema cu profetii. mie chiar mi-a placut.

    • Marius David zice:

      draga BArzilai,
      mulţumesc pentru cuvintele de apreciere.
      Mulţumesc şi pentru contribuţie. Tocmai de asta am reluat postarea pentru că eu cred că ne gîndim prea puţin la unele cehstiuni importante.
      Da, să ştii că atunci cînd mă ridic la amvon să predic eu consider că, într-un sens restrîns, profeţesc.

      1. Da, mai sînt şi azi profeţi. Profet este cel care vorbeşte d4espre voia Domnului azi şi aici, dintr-un text care spune ce s-a întîmplat atunci şi acolo.
      2. cred că în cazuri speciale, dar numai în cazuri speciale şi această specie de prooroci poate să funcţioneze. Cu o chemare specială şi cu o împlinire precisă. Eu am păţit asta. M-am întîlnit cu cineva care a spus exact data la care va cădea Ceauşescu, lucru incredibil pe atunci, cu 6 luni înaint de a se întîmpla. Nu era nicio veste, nu avea legături cu Securitatea. Era din Olanda. A spus exact cum şi ce se va întîmpla.
      Am văzut că Domnul foloseşte pentru lucrări din acesta oamenii care
      – nu cauztă cu orice preţ senzaţionalul
      – sînt foarte în vîrstă sau cu experienţa mare de viaţă cu Domnul
      – sînt oameni ai rugăciunii
      – sînt oameni cu o viaţă curată

      3. de acord.
      Mulţumesc de contribuţia lămuritaoare

    • Vasilis zice:

      C.H. Spurgeon un prooroc veritabil, cel putin conform punctelor 1 si 3.

      Another singular conversion, wrought at New Park Street, was that of a man who had been accustomed to go to a gin-palace to fetch in gin for his Sunday evening s drinking. He saw a crowd round the door of the chapel, so he looked in, and forced his way to the top of the gallery stairs. Just then, I turned in the direction where he stood ; I do not know why I did so, but I remarked that there might be a
      man in the gallery who had come in with no very good motive, for even then he had a gin-bottle in his pocket. The singularity of the expression struck the -man, and being startled because the preacher so exactly described him, he listened attentively to the warnings which followed, the Lord reached his heart, the grace of God met with him, he became converted, and soon was walking humbly in the fear of God.
      (C.H. Spurgeon’s Autobiography, volume 1, page 364, London: 1897 Edition)

      While preaching in the hall, on one occasion, I deliberately pointed to a man in the midst of the crowd, and said, “There is a man sitting there, who is a shoemaker ; he keeps his shop open on Sundays, it was open last Sabbath morning, he took ninepence, and there was four pence profit out of it ; his soul is sold to Satan for fourpence !”
      A city missionary, when going- his rounds, met with this man, and seeing that he was reading one of my sermons, he asked the question,
      ” Do you know Mr. Spurgeon ?”
      “Yes, replied the man, ”
      I have every reason to know him,
      I have been to hear him ; and, under his preaching, by God s grace I have become a new creature in Christ Jesus. Shall I tell you how it happened ? I went to the Music Hall, and took my seat in the middle of the place ; Mr. Spurgeon looked at me as if he knew me, and in his sermon he pointed to me, and told the congregation that I was a shoemaker, and that I kept my shop open on Sundays ; and I did, sir. I should not have minded that ; but he also said that I took ninepence the Sunday before, and that there was four pence profit out of it. I did take nine pence that day, and four pence was just the profit; but how he should know that, 1 could not tell.
      Then it struck me that it was God who had spoken to my soul through him, so I shut up my shop the next Sunday. At first, I was afraid to go again to hear him, lest he should tell the people more about me ; but afterwards I went, and the Lord met with me, and saved my soul.”

      I could tell as many as a dozen similar cases in which I pointed at somebody in the hall without having the slightest knowledge of the person, or any idea that what I said was right, except that I believed I was moved by the Spirit to say it ; and so striking has been my description, that the persons have gone away, and said to their
      friends, “Come, see a man that told me all things that ever I did ; beyond a doubt, he must have been sent of God to my soul, or else he could not have described me so exactly.”
      And not only so, but I have known many instances in which the thoughts of men have been revealed from the pulpit. I have sometimes seen persons nudge their neighbours with their elbow, because they had got a smart hit, and they have been heard to say, when they were going out, “The preacher told us just what we said to one another when we went in at the door.”
      (C.H. Spurgeon’s Autobiography, volume 2, page 226, London: 1897 Edition)

      At the Monday evening prayer-meeting at which Mr. Spurgeon related the foregoing incident, he also mentioned the sermon at Exeter Hall, in which he suddenly broke off from his subject, and, pointing in a certain direction, said, ” Young man, those gloves you are wearing have not been paid for ; you have stolen them from your employer.” At the close of the service, a young man, looking very pale and greatly agitated, came to the room which was used as a vestry, and begged for a private interview with Mr. Spurgeon. On being admitted, he placed a pair of gloves upon the table, and tearfully said, ” It s the first time I have robbed my master, and I will never do it again. You won’t expose me, sir, will you ? It would kill my mother if she heard that I had become a thief.” The preacher had drawn the bow at a venture, but the arrow struck the target for which God intended it, and the startled hearer was, in that singular way, probably saved from committing a greater crime.
      (C.H. Spurgeon’s Autobiography, volume 3, page 89, London: 1897 Edition)

    • Val zice:

      Fr Daniel,
      As spune ca ideea de a omori cu pietre pe cel ce proorceste fals este gresit inteleasa (chiar si de tine, se pare)–asta, in context, se refera doar la cel ce se da Mesia (care va fi cunoscut prin faptul ca tot ce spune El, se va implini)–dupa asta vom cunoste daca El e Proroocul sau nu….

      In rest, ai comentat exceptional, cel putin dpmdv… Salutari

  18. Marius Cruceru e un profesionist, vesteabuna. Nu cred ca poate fi acuzat de asa ceva, probabil e o simpla coincidenta.

    Eu nu detin monopolul asupra subiectului proorociei. Poate sa-l dezbata cine vrea, unde vrea si cat vrea. Exista loc in mediul virtual pentru ideilor tuturor.

    • Marius David zice:

      draga Laurenţiu, mulţumesc pentru înţelegere. IArtă-mă, dar chiar nu ştiam ce ai scris tu, pînă nu mi-a dat vesteabună veştile.
      Acela era un post vechi şi dovada că nu a ajuns discuţia se află tocmai în mulţimea de cometarii de aici. N-am vrut să jignesc pe nimeni, nici să mă leg cumva de fraţii mei penticostali.
      Încă o corecţie: nu sînt profesionist. Nu trăiesc din blogging. Am servici, sînt profesor şi pastor. Tocmai am venit de la biserică şi mîine dimineaţă am curs de la ora 8.00. Profesionişti sînt alţii care au bloguri cu zecile şi probabil din asta trăiesc. Eu, nu!

  19. vioricaO zice:

    Vesteabuna, pt, ca mi-ai adresat comentariul cu dedicatie:), vreau sa-ti raspund, ca asa-i politicos:)
    Bun, mi-ai explicat o teologie stufoasa, l-ai pomenit si pe Darwin, dar scuza-ma ,teologia mea dupa care ma ghidez, e mult mai simpla si mai aproape de sufletul meu:
    – Sa-l iubesti pe Domnul Dumnezeul tau, din toata inima cu toata puterea ta, si pe aproapele tau ca pe tine insuti…aici sunt cuprinse si Legea si Proroociile….

  20. elisa zice:

    Da,
    Tozer,
    autorul meu preferat..avem vreo 15 carti deja,urmeaza sa apara inca doua curand,la editura Emilia -Suceava..a avut 6 baieti si o fata..si a ales sa traiasca sarac,dsei era in America,a renuntat la slujba sa,unde castiga 6 salarii obisnuite…ca sa lucreze sarac(fara masina..in America…
    pentru Imparatul.Mi-este foarte f.drag,cand il citesc Il simt pe Domnul langa mine.
    ..Odata era la rugaciune,s-a rugat ,s-a rugat,,fratii il asteptau jos sa predice;el a uitat sa coboare,de fapt nu avea cum sa-si aduca aminte;era intr-asa o legatura cu Domnul,ca a avenit apoi si s-a scuzat ca a stat de vorba cu Cineva.

  21. Doru Motz zice:

    În interesanta postare (în primul rând d.p.d.v. lingvistic) intitulată „Despre profeţi şi proroci (P)”, Marius Cruceru pare să facă distincţie între termenii profet şi proroc după cum urmează:

    „Foarte interesant că sînt două cuvinte, doi termeni referitori la oficiul cu pricina: profeţi şi prooroci? Care-i diferenţa dintre unii şi alţii?…Proorocia şi profeţia au fost tratate ca sinonime de multe ori. Cred că o distincţie asupra termenilor ne-ar ajuta puţin în înţelegerea problemei. Oricum pînă la detalii, altceva mi se pare mult mai important. Mai sînt oare astăzi prooroci, se mai poate profeţi?
    Profeţii sînt o specie pe cale de dispariţie. Proorocii au dispărut deja!”
    _____________________
    Mărturisesc că până mai deunăzi, când am citit postarea cu pricina, am crezut că proroc şi profet sunt sinonime perfecte. Se pare că m-am înşelat (oricum parţial). Dicţionarele consultate de mine le tratează drept sinonime. De ex., DEX-ul (ediţia 1998): Proroc (prooroc) = profet (cu deosebirea că la acest din urmă termen sunt date câteva sensuri suplimentare).

    Regretatul şi eminentul profesor de limba şi literatura engleză, Leon D, Leviţchi, în al său „Îndrumar pentru traducătorii din limba engleză în limba română” (Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1975) tratează pe larg – cum să-i spun? – realitatea lingvistică a sinonimiei. După mine, cred că profet şi proroc s-ar încadra la categoria de „sinonimie monolingvă” (op. citată, pg. 37). Dar „nu merge” doar „după mine”, mai ales că de aproape 33 de ani de „vieţuire” în mediu de limbă engleză (mă rog, de engleză „americană”, ceea ce nu e totuna!) aproape în fiecare zi constat că limba română, aşa cum e vorbită în România, s-a schimbat, s-a îmbogăţit, ba chiar s-a americanizat, vezi Biblia Fidela (de unde şi strigătul după ajutor al subsemnatului).

    Desigur, termenii de care se ocupă Marius (proroc şi profet) nu aveau cum să apară într-o lucrare apărută în plină şi aparent interminabilă „epocă socialistă”. Din păcate (din fericire? credeam eu pe atunci), la nici doi ani după apariţia lucrării lui Leviţchi, unul din foştii săi studenţi părăsea România cu destinaţia SUA. Prin urmare, să-mi fie iertată ignoranţa şi întrebarea unui român: americanizat(?): Sunt sau nu sunt termenii proroc şi profet sinonimi „înlocuibili” (de ex., în Biblia engleză, cel puţin în KJV şi NKJV, peste tot găsim doar un singur termen: prophet împreuna cu derivatele sale prophecy, prophetic etc.

    Întreb atunci (pe Marius şi pe alţii, care au profitat din plin de schimbările intervenite în România după ’89, însuşindu-şi o strălucită educaţie): Există vreo deosebire semnificativă (semantică) între profet şi proroc (ori prooroc, cum îl redă Cornilescu)? Sau, dimpotrivă, profet este doar varianta „neologizată” a lui proroc?
    D.Motz

    • Marius David zice:

      draga Doru Motz, bine ai revenit.
      Nu, profet şi prooroc nu pot fi tratate ca sinonime perfecte. Etimologia le este diferită, şi tocmai spre diferenţiere am scris postarea.
      deşi sînt folosiţi interschimbabil, cred că pot fi specializaţi ca termeni tehnici prin uzanţa în tratate de specialitate.
      aşa cum bine intuiţi, dEX-ul comunist, pe care unii îl consultă entuziast nu este de mare ajutor.
      mulţumesc pentru intervenţie şi observaţii.

  22. Doru Motz zice:

    Marius, mulţumesc pentru răspunsul prompt şi autorizat (Prooroci si Profeti). Mult succes în lucrarea pe care o desfăşori (lingvistic, publicistic, educaţional, muzical etc. şi, nu în ultimul rând – cea mai nobilă dintre toate – respectiv câştigarea („pescuirea”) de suflete.
    D.Motz

  23. michael zice:

    de acord cu daniel b, nu sunt de acord cu cei care alearga si azi la asa` zisii prooroci, ca la „mama omida” cautand raspunsuri la problemele lor.

  24. VDFilip zice:

    Stimate domnule Marius Cruceru.
    Mai intai va multumesc ca ati dat curs comenturilor mele.
    La primul coment am onservat ca a aparut: „@R – ce mai dorești ?” este intrebarea dvs adresata mie? Vreau sa fiu sigur. Ma tineti minte. Pai ce sa fac, nu am reusit sa REdevin bland precum Moise, cu toate acestea nu am reaparut pe blogul dvs cu ganduri razboinice.
    In cazul in care mi-ati adresat acea intrebare tin sa va aduc la cunostiinta ca am recomandat pe blogul „roseinthedesrt” predica dvs intitulata „Izolarea credintei” ce am gasit-o pe resurse crestine inainte sa rvin pe blogul dvs. Fantastica predica! Super! Cineva trebuia sa faca acea analiza. Acel cineva a fost domnul Marius Cruceru. Felicitari! Am avut deosebita placere sa va aud si vocea ce parea a unei persoane mult mai tinere. Probabil ca poza cu care apareti pe blog reda o persoana maturizata prea din timp fiind trecut prin multe examene.
    Tin sa va mai aduc la cunostiinta ca nu am reaparut neaparat cu dorinta sa gasesc blandetea lui Moise in vremuri ca ale noastre si nici sa impun 70 examene de iertare ci doresc sincer sa va pot determina ca atunci cand va intalniti dimineata la barbierit cu persoana din oglinda sa puteti scapa un zambet de usurare, de satisfacie, de bucurie si de ce nu ca rezultat al partasiei cu Dumnezeu. Nu stiu de voi reusi sa imi aduc contributia la aceasta. Meritati o rasplata chiar si aici pt acea predica.
    Si as mai dori ceva. Problema cu profetii nu ar tre sa fie atat de mare si delicata incat sa fie lasata de izbeliste si sa nu fie analizata cu mai mult curaj atat de cei de la penty cat si din alte culte. E multa ceata la acest capitol Eu am avut curajul sa revin pe blogul dvs si mi-ar face placere sa ne intalnim undeva la o analiza profunda pe tema profetilor si profetiilor cat mai multi. exista blogul „roseinthedesert” unde imi petrec timpul.Pace si fericire!
    P.S.Nu tin neaparat sa dati curs comentului sa ocupam din spatiu si sa atragem atentia altora. Ramane la aprecierea si placerea dvs. GBY !

    • Marius David zice:

      stimate VDFilip,
      nu înţeleg la ce vă referiţi, daca semnul acela apare în dreptul lui R, înseamnă că acelui comentator îi era adresată întrebarea.
      Mulţumesc pentru cuvintele de apreciere.
      Salutări calde lui Roseinthedesert.

  25. agnusstick zice:

    Un bun criteriu de departajare între prooroci şi profeţi ar fi Saul, dat fiind că pe el Cornilescu îl plasează între prooroci şi nu între profeţi (poate din cauza genialului său simţ al nuanţei esenţiale, Marius?). Cum toată lumea are ceva cu Saul, ar rezulta că proorocii sunt ceva mai mici decât profeţii, fie din cauza lucrurilor ce li se descoperă, fie din cauza termenului de valabilitate, fie din cauza prea omeneştilor lor colţuri, rotunjimi, dimensiuni şi fapte. Hmmm, şi totuşi Cornilescu nu foloseşte deloc cuvântul profet, este fidel proorocilor, deci Saul ar avea dreptul la acest titlu, dar în alte traduceri? În mod fidel şi consecvent, KJV îl face profet. Rădăcina ebraică este tot „nb”, din Genesa în Deuteronom şi din Psalmi în Zaharia. Altă soluţie folosită uneori este împărţirea în mari profeţi, profeţi mici şi profeţi minori. Pentru mine, foarte mari sunt cei care îndrăznesc să spună „Aşa vorbeşte Domnul, Dumnezeul lui Israel”. Dar mai e şi Daniel, care ştie chiar cum îşi gândeşte Domnul planurile, şi Ilie, care se fereşte să-I rostească prea des Numele dar afirmă şi prin fapte că El este viu şi doreşte să avem viaţă după ce ne păstrăm sau ne vărsăm sângele, şi mai ales Iona care se plânge de El şi L-ar vrea altfel – un prooroc minor pomenit oarecum misterios în Evanghelie, dacă facem abstracţie de păţania sa subacvatică şi de cântul său. Ce a profeţit Iona se întâmplă, totuşi, în fiecare zi, de la răsăritul până la apusul Soarelui: pocăinţă, îndurare şi nimicire. Iubirea nu poate oricum s-o proorocească nimeni, nu este un eveniment din cauză că se confundă cu veşnicia.

    • Marius David zice:

      Interesantă observaţia ta, că Saul este plasat între prooroci.
      Atunci David este profet? Se poate! interesant, nu m-am gîndit.
      Da, am observat lucrul acesta la Cornilescu, merge consecvent pe prooroci.
      Ppoate că, deşi limba avea şi alternativa profet pe acea vreme, îl considera un neologism mult prea nou încă.

      • agnusstick zice:

        Eu cred că l-a preferat pentru că are etimologie slavă. Că tot ziceai tu de axa Atena-Moscova, e chiar ciudat cum evanghelismul românesc are parfum slav din cauza lui Cornilescu. Nu ştiu dacă putea avea nuanţe mai levantine, pentru că intransigenţa luminii spartane a templelor şi oracolelor din arhipelagul apropiat de muntele Athos nu se compară cu ospitalitatea şi vânticelul blând al pădurilor de mesteacăn de pe ostroave.

  26. barthimeu zice:

    Prooroc & Profet: Qui Prodest?

    Nu la semantica celor doi termeni vreau sa fac trimitere…desi e foarte importanta!

    Nici la similaritatile (caci exista !) sau diferentele dintre cele doua slujbe vreu sa ma refer.

    Nici macar la acea dimensiune canonica a proorocului, ca „portavoce a lui Dumnezeu” (caci ce altceva e un prooroc si/sau profet daca nu unul care striga in gura mare „Asa vorbeste Dumnezeu…”), nu inclin sa zabovesc.

    La cu totul altceva doresc sa revin…
    La acea dimensiune a proorocului/profetului (caci exista o interschimbabilitate a termenilor conferita de contextul in care apar(e) acest(e) oficiu(i)), ca instrument de revelatie (necanonica) a realitatii inaparente din viata unui individ,familie,Biserica sau/si natiune, vreu sa ma fixez.
    Acest ultim enunt are la baza o intrebare:
    Q. Daca una din nevoile omului din totdeauna a fost una de (re)cunoasterea a realitatii nevazute, nevoie pe care Dumnezeu a gasit cu cale sa o implineasca (si) prin proorocie/profetie, de ce nu ne-am putea lasa surprinsi si azi de catre Dumnezeu prin acei veritabili (si extrem de putini) prooroci/profeti care sa ne spuna ce se intimpla cu adevarat in gindul nostru, in viata noastra intima, in culisele tenebroase ale (unor) biserici sau natiuni?

    Sunt baptist din nascare…! Cu toate acestea Biblia ma obliga sa vin „nud” inaintea Cuvintului,sa vin fara prejudecati!
    O astfel de preconceptie/prejudecata ar putea fi alimentata de spoiala,falsitatea si impostura intilnita la/printre „proorocii/profetii” contemporani.Existenta superinflata a acestora nu anuleaza necesitatea existentei celor veritabil!

    Eu cel putin am nevoie de un prooroc/profet…veritabil care sa ma confrunte !

  27. Darius zice:

    am o intrebare
    in Corinteni 14 1-6 ce vrea sa ne zica?

    • King's Daughter zice:

      In pasajul ala e facuta o comparatie, oarecum, a celor doua daruri – prorocia si vorbirea in limbi. Ideea principala, din cate am inteles eu, este ca vorbirea in limbi este un dar pe care, daca il primesti, il primesti pentru lauda lui Dumnezeu si pentru zidirea ta, nu a Bisericii, pentru ca ceilalti nu vor intelege ce spui tu. Deci doar pe tine te aduce mai aproape de Dumnezeu si pe El il lauzi in duhul tau.
      Iar prorocia este un dar pe care, daca il primesti, trebuie sa-l folosesti pentru a zidi Biserica. E de inteles si destul de clar cum anume ajuta asta Biserica, banuiesc.
      Pavel compara cele doua daruri si spune ca e mai de pret cel de a proroci, exceptie facand cazul in care si stii sa „traduci” ceea ce ai spus cand ai vorbit in limbi. Ia cuvantul ca atare si crede-l.

      Marius, ca si raspuns la postarea ta, eu consider ca mai exista oameni care au darul prorociei. Altfel, Cuvantul ar minti. Duhul Sfant este printre noi, daruri inca primim, iar Dumnezeul de astazi este acelasi ca si cel de pe vremea lui Moise, de pe vremea lui Isus si de pe vremea lui Tozer. Si mai sunt scrise in biblie cuvinte ale lui Isus care spun ca vom putea sa facem minuni si mai mari decat acestea despre care s-a scris (iar Isus a si prorocit…si inca cat!).
      Problema este, cred eu, ca oamenilor le este frica de manifestarea Duhului Sfant. Le este frica sa foloseasca cu toata libertatea darul pe care il au de la Dumnezeu. Si in felul asta impiedica lucrarea Lui. Chiar sunt oameni care inca nu si-au descoperit darul. Din pacate, sunt una dintre ele…

  28. Pingback: 5 jucării, profeţi şi prooroci, voluntarii lui Brad, Gismondi, fratele Karamazov « La patratosu

  29. Filip Gavrilă Marius zice:

    Dragilor și fraților, de ce vă înțepați ? V-a proorocit asta cineva ? Terminați cu fleacurile și să trecem la seriozități, mai interesante, ca : Dreptul profet al fiarelor, Daniel este născut în anul 613 î.e.n. și decedat, în anul 493 î.e.n. Nu sunt mai ajutătoare spiritului ? „Urâciunea pustiirii„ s-a coborât pe pământ, prin religia creată de către cel ce s-a născut după 1290 de zile ale sistemului Soare + Terra, de la încetarea Jertfei Necurmate în Templul 1, în anul 720 î.e.n. Cine va aștepta 62 de ani până la moartea acestui-a, și va ajunge la 1335 de zile ale aceluiaș sistem, va fi fericit în anul 1967, cân poporul și țara Lui și-au primit înapoi inima și sufletul lor, Ierusalimul munții sfinți Moriah și Măslinilor. Cam ce mărime în timp avea, ziua facerii ? Eu zic doar, 820.000.000 de ani tereștrii. Cine este Gog din țara lui Madog, Meșeh șiTubalul ? Eu zic că sunt: Moscova din țara Federația Rusă, China și Turcia. Dacă vreți a le lua de bune, bine, dacă nu, și așa este bine! Uitați-vă bine și la drapelele acestor 3 fiare, cât de roșii sunt. Cu stimă și fără certuri F.G.M.

Lasă un răspuns la agnusstick Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.