Din nou articole de discutat cu atei: Dawkins şi povestea celor unu, doi, chiar trei… 24 de atei

Sper ca Dumnezeu e ateu să ne viziteze din nou. De ce să nu mai încercăm o rundă. It was fun!

Iată că s-au încurcat iţele tocmai între atei.

şi cum?

Michael Ruse spune că Dawkins a „îmbulinat-o”, cum s-ar spune în limbaj academic şi bulina este roşie vermillon. MAi mult, că îi este ruşine că este ateu cu aşa argumente (oh, de cîte ori n-am simţit şi eu acelaşi lucru cînd l-am auzit pe cîte un predicator sau apologet de ocazie apărîndu-L pe Dumnezeu de atei… )

Dawkins’s The God Delusion makes him „ashamed to be an atheist,” that the New Atheists are a „bloody disaster.” In particular, he thinks that the New Atheists are doing a „grave disservice” to

(1) the cause of science,

(2) the cause of scholarship;

(3) the cause of fighting Creationsim, and

(4) the cause of fighting to keep Creationism out of schools. On Dawkins in particular: Ruse says that he would fail any introductory course in philosophy or religion.

Să ştiţi că este plătit pe ascuns de Papa de la Roma, de Patriarhul Constantinopolului şi de Preşedintele SBC să spună asta.

Aflăm, de această dată povestea celor doi atei din gura blogului lui Al Mohler.

Şi o întrebare pusă chiar de la începutul discuţiei de majoritatea ateilor, dar trece destul de des şi prin mintea creştinilor AICI.

Iată ce răspunde Don Carson la o chestiune asemănătoare.

Să ne trimitem copiii în tabără cu Dawkins, iată ce promităţor sună mesajul (oare nu este un răspuns legitim la anunţuri de genul: trimiteţi copiii în tabără cu învăţătorul de la şcoala duminicală şi vine încreştinat pentru restul vieţii?) „Give Richard Dawkins a child for a week’s summer camp and he will try to give you an atheist for life.”

Acum o întrebare serioasă: cum poţi să îl găseşti pe Dumnezeu fără să îţi pierzi minţile?

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Analize, Linkomandări, Perplexităţi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

23 de răspunsuri la Din nou articole de discutat cu atei: Dawkins şi povestea celor unu, doi, chiar trei… 24 de atei

  1. adrian zice:

    Cioran: „Doamne, fara tine innebunesc si cu tine sunt nebun!”

  2. Liviu zice:

    Petre Tutea:

    „Eu cînd discut cu un ateu e ca si cum as discuta cu usa. Între un credincios si un necredincios, nu exista nici o legatura. Ala e mort, sufleteste mort, iar celalalt e viu si între un viu si un mort nu exista nici o legatura. Credinciosul crestin e viu.

    Un filozof care se zbate fie sa gaseasca argumente pentru existenta lui Dumnezeu, fie sa combata argumentele despre inexistenta lui Dumnezeu reprezinta o poarta spre ateism. Dumnezeul lui Moise este neatributiv. Cînd îl întreaba Moise pe Dumnezeu: Ce sa le spun alora de jos despre Tine? – Dumnezeu îi spune: Eu sînt cel ce sînt.

    Dumnezeu s-a revelat, dovada ca este. De fapt, vînzoleala asta haotica a lumii actuale, framîntarea lumii actuale, ma convinge ca nu exista decît Dumnezeu. Ca totul e muritor, si universul si omul, si ca lumea a fost facuta de Dumnezeu din nimic si o va spulbera din orgoliul divin de-a o face din nou – considerînd ca prima lui isprava s-a înecat istoric.”

    No comment!

    • Marius David zice:

      Draga Liviu,
      Petre Ţuţea a fost fermecător în cele ce a spus de cele mai multe ori. De foarte multe ori a spus şi prostii, dar măcar le-a spus frumos.
      Petre Ţuţea nu este consecvent escatologiei ortodoxe tradiţionale care nu presupune o întrerupere fundamentală a lumii, o fractura în creaţie.
      Nu sînt de acord că atunci cînd discuţi cu un ateu discuţi ca şi cu uşa.
      Dovadă sînt ultimele dialoguri avute aici cu DEA (Dumnezeu e ateu!). Nu ştiu cît de cîştigat a fost el, dar cîştigat am fost eu. De la o uşă n-am cîştigat niciodată mai mult decît un cucui cumsecade.

    • adrian zice:

      No comment?!
      Ba eu cred ca este de comentat…
      Ma bucur ca atunci cand eram ateu nu am fost privit ca o… usa.
      Figurile de stil ale lui Tutea si „apoftegmele” lui cu iz de teologumena nu sunt adevaruri axiomatice. Sa nu confundam stilul si eleganta in exprimare cu adevarul teologic.

      Sunt multi atei cu care ai ce sa discuti si de la care poti chiar sa inveti. Noi, credinciosii, dam uneori impresia ca traim, vorba lui Andfrei Plesu, „in inflatia raspunsurilor”.

      • Marius David zice:

        De acord cu tine, Adrian,
        exact asta i-am sesizat prietenului nostru, că Ţuţea este fascinant. Sună bine, dar nu neapărat este şi adevăr în ce spune el.
        Unii confundă Ţuţea cu citatele din Evanghelie şi citează ritos şi hohotind înţelepţeşte ceva de genul..
        „Între un liber cugetător şi un bizon există o singură difernţă: primul are limbj articulat” (a spus-o în interviul cu Liiceanu cu referire la Ion Iliescu, care se declarase liber cugetătoriu).
        Este adevărat? Nu!
        Ion Iliescu, chiar şi Ion Iliescu, este după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu.
        Cu o astfel de antropologie de scandal (Ah, ce enervant este Puric cînd îl imită!!!! Măcar Ţuţea avea cultură! Puric are numai hazul! Măcar Ţuţea avea anii şi ridurile, Puric are numai grimasele şi talentul actoricesc.) este anulată orice punte de vestire a Evangheliei.
        Isus nu i-a tratat pe necredincioşii din vremea Lui ca pe nişte uşi. BA… s-a făcut EL UŞĂ PENTRU EI.
        Eu sînt Uşa, Eu sînt Păstorul… Nu-i extrarodinar acest răspuns la răspunsul lui Ţuţea!
        Eu prefer să le arăt martorilor lui Iehova şi Mormonilor uşa, iar ateilor UŞA. 🙂

        Eram de faţă cînd părintele Galeriu la o întîlnire cu studenţii a spus: nu aveţi voi atîtea întrebări cîte răspunsuri am eu… a propos de inflaţia răspunsurilor..

        • adrian zice:

          Am sa tin minte comparatia cu usa si Usa!
          Ma bucur sa descoper pe cineva care nu lesina de extaz in fata unor teologhisiri actoricesti. Rica Venturiano are acum o rubrica de teologie la Vocea Patriotului Nationale.
          Combate tare, s-o recunoastem! 🙂

    • adrian zice:

      No comment?!
      Ba eu cred ca este de comentat…
      Ma bucur ca atunci cand eram ateu nu am fost privit ca o… usa.
      Figurile de stil ale lui Tutea si „apoftegmele” lui cu iz de teologumena nu sunt adevaruri axiomatice. Sa nu confundam stilul si eleganta in exprimare cu adevarul teologic.

      Sunt multi atei cu care ai ce sa discuti si de la care poti chiar sa inveti. Noi, credinciosii, dam uneori impresia ca traim, vorba lui Andrei Plesu, „in inflatia raspunsurilor”.

  3. evedyahu zice:

    Pe de alta parta…cred ca Tutea are multa dreptate in metafora cu usa…Uite o dezbatere interesanta (desi prea scurta) intre Dawkins and MacKay (care cred ca a fost si in Romania):

    http://evedyahu.wordpress.com/2009/09/21/dawkins-vs-mackay/

  4. adrian zice:

    Oricine a fost candva ateu isi da seama ca Tutea nu are dreptate…

  5. Vlad zice:

    The most recent data shows that atheists are more distrusted and despised than any other minority and that an atheist is the least likely person that Americans would vote for in a presidential election. It’s not just that atheists are hated, though, but also that atheists seem to represent everything about modernity which Americans dislike or fear.

    http://www.soc.umn.edu/~hartmann/files/atheist%20as%20the%20other.pdf

    • Marius David zice:

      Vlad, bine ai venit, interesant blogul tău.
      Nu cred că afirmaţia mai este adevărată. În curînd, aşa cum cita Ravi Zacharias un cercetător evreu, ,probabil că următorul holocaust cultural va fi împotriva creştinilor.
      Nu cred că afirmaţia asta va mai fi adevărată în cinci ani de aici înainte.
      Ţine minte ce am spus 🙂

  6. evedyahu zice:

    Marius -fara indoiala ca sunt si crestini cu care vorbesti ca si cu usa (:()

    Ce vroiam sa spun, e ca de f multe ori, 2 oameni inteligenti (un crestin si un ateu) pot sa vorbeasca ore in sir si sa nu anunga la nici o intelegere. Cred ca asta are de a face in primul rand cu diferenta de epistemologie – with the starting point.

    Vezi de exemple dezbaterea asta (mi se pare mie ca cei doi vorbesc ‘past each other’/ in paralel) dintre Hitchens and Wilson. Amandoi oameni inteligenti, dar unul incepe si se bazeaza pe Scriptura, iar celalalt pe ratiunea lui (desi nu vrea sa recunoasca?):

    Oricum citatul asta de la Tutea mi se pare f folositor si adecvat:

    Un filozof care se zbate fie sa gaseasca argumente pentru existenta lui Dumnezeu, fie sa combata argumentele despre inexistenta lui Dumnezeu reprezinta o poarta spre ateism. Dumnezeul lui Moise este neatributiv. Cînd îl întreaba Moise pe Dumnezeu: Ce sa le spun alora de jos despre Tine? – Dumnezeu îi spune: Eu sînt cel ce sînt.

    Biblie nu incearca niciodata (poate apostolul Pavel in Rom 1) sa dovedeasca existenta lui Dumnezeu: La inceput Dumnezeu…si Eu sunt cel ce sunt!

    • Marius David zice:

      Se paote şi asta, da ai adus în discuţie o chestiune importantă, fundamentul epistemic.
      Citatul lui Tutea este interesant şi totuşi.. tu ştii mai bine, ca specialist în VT, Dumnezeu se descrie pe Sine atributiv.
      Din nou nu servesc tot ce spune Ţuţea cu entuziasm.
      Îmi păstrez scepticismul, mai ales că Ţuţea cita uneori corupt din Biblie pentru a-şi susţine punctul de vedere.
      O perspectivă holistică asupra felului în care Dumnezeu se defineşte pe sine în Biblie din nou desfiinţează afirmaţia lui Ţuţea.

    • adrian zice:

      Nici nu stii cat m-au apropiat pe mine de Dumnezeul Viu al lui Avraam, Isaac si Iacov tocmai incercarile unor ganditori de a demonstra existenta lui Dumnezeu. De acord, sunt „carje” ale ratiunii pe care le arunci cand esti vindecat, dar pentru unii sunt folositoare ca mergatorul pentru copiii mici! 🙂
      Ti se pare ca incercarea lui Descartes (din ‘Meditatii metafizice’) de a demonstra existenta lui Dumnezeu (prin reformularea argumentului ontologic) este o „poarta spre ateism”? Eu nu cred asta.
      Urcusul spre Credinta trece pentru multi dintre noi si prin ratiune.
      Noul Testament contine, indirect, argumente privind existenta lui Dumnezeu (argumentul moral, argumentul cosmologic – vezi Romani 1, Romani 2). Ce sa inteleg cand mi se spune sa ma uit cu bagare de seama la lumea din jurul meu? De acord, mesajul este in primul rand o proclamare, nu o demonstratie. Totusi, cand ni se vorbeste despre Inviere, apostolii ne spun: „noi suntem martorii!” O argumentatie aproape juridica!

      Apropo de argumente: argumentul ontologic formulat in logica modala de Kurt Godel este, din punctul meu de vedere, un soc pentru orice minte. Nu te poate converti, dar te poate pune pe ganduri (eventual te poate enerva, ceea ce nu e putin lucru :-)).

      Am impresia ca toti suntem predispusi sa fim robii propriului mod in care am ajuns la credinta.

      • Marius David zice:

        Mintea minte! spunea cineva, … nu mai ştiu cine, dar fără minte am putea să Îl căutăm pe Dumnezeu.
        Mintea nu Îl poate cuprinde pe Dumnezeu, dar cu ea pornim în căutarea Lui.
        Dispreţuim acest fel de discurs pentru că nu am citit Confesiunile lui Augustin. Ce credeţi că a făcut PAvel doi ani de retragere completă din activitatea publică după convertire?
        Şi-a spălat mintea.
        Sigur, NT este apoi plin de discurs care se adresează raţiunii, minţii.
        Cînd mintea nu mai este de ajutor, cînd discursul teologic se blochează, atunci Pavel doxologizează.

        Da, uneori şi un şoc este mai bun pentru minte decît dispreţul şi nepăsarea.

  7. evedyahu zice:

    Pe de alta parte, nu vreau sa contestez ceea ce spune Adrian. Se pare ca exista unii atei care pot fi abordati, si de aceea Evanghelia trebuie predicata si lor! Dumnezeu poate invia mortii!

  8. evedyahu zice:

    Marius, tre sa asculti la raspunsul lui John Piper pt Dawkins…Many times I feel the same way:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.